Medereizigers en dal uren abonnement NS.. hoe zit dat?

17-09-2014 22:52 16 berichten
Ik ben van plan om vrijdag met iemand ergens te gaan shoppen en we gaan met de trein. Ik heb een daluren abonnement dus ik dacht laat ik eens op de site van de NS kijken hoe dat nu moet aangezien alles over is op OV chip. En ik lees dit:

De eenmalige chipkaart is alleen voltarief beschikbaar. Papieren kaartjes met 40% korting zijn dus niet meer verkrijgbaar bij de NS kaartautomaat of NS-servicebalie. Als u met 40% korting wil reizen, heeft u een OV-chipkaart nodig.



Houd dat in dat je geen medereizigers meer mee kan nemen met 40 korting?! Persoon met wie ik reis, reist bijna nooit met OV alleen als wij gaan shoppen ergens. Ik heb nog wel een anonieme OV chip maar daar kun je toch ook niet 40% korting mee krijgen?

Vind de site van NS wel erg onduidelijk en Eva is ook niet erg behulpzaam.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk kan je met een anonieme ov-chipkaart bij de NS-automaat de korting erop zetten. Ik weet niet precies hoe dat kopje heet, maar misschien 'overige producten op de kaart zetten'. En als je dan samenreiskorting erop zet kan je met 40% korting reizen. Moet je wel apart doen voor de heen- en de terugweg. Dus standaard voordat je incheckt.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan je met jouw chipkaart zeker iemand me laten reizen. Op elk station staan nog automaten waar je losse kaartjes kan kopen en ook met korting, als jij dat dus hebt
Alle reacties Link kopieren
Samenreiskorting: Uw medereiziger zet bij de NS-kaartautomaat Samenreiskorting op zijn of haar eigen OV-chipkaart. 1. Hij/zij houdt de OV-chipkaart voor de kaartlezer. 2. Hij/zij kiest 'Laden overige producten', vervolgens 'Samenreiskorting' en tot slot 'Akkoord'.

Reist u ook weer samen terug, dan dient Samenreiskorting nogmaals op de OV-chipkaart van de medereiziger gezet te worden.
Alle reacties Link kopieren
Via het automaat samenreis korting op de Ov. Chipkaart laden. Dit kan ook op de anonieme volgens mij. De automaten op t station hebben geen kaartjes met korting meer
Alle reacties Link kopieren
Iets andere vraag.



Als je een railrunner op een anonieme kaart wilt laden, moet er dan ook 20 euro op blijven staan ? Of is railrunner opladen en vervolgens in-/uitchecken voldoende ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor dat kan nog gewoon!

Inderdaad naar de automaat. Ov chipkaart scannen (niet de jouwe, maar die van vriendin), zoek naar "laden overige producten" dan "samenreiskorting" en dan kun je er meteen nog wat saldo op zetten ook (minimaal 10 euro moet er op de kaart staan als je met korting reist)

Dit kan ook op een anonieme ov chipkaart.



Let wel dat je op de terug reis hetzelfde riedeltje moet doen. Dus weer naar de automaat.. etc..



Ook een handig weetje. Tussen 16.00 en 18.30 heb jij geen korting met je daluren abbonnement, maar de "samenreiskorting" geld wel! (Ik heb dit gechecked bij een conducteur!). Maargoed, beter wachten dus tot na 18.30 of net voor 16.00 inchecken voor de terug reis.
Alle reacties Link kopieren
Sorry hoor haha ik typte te langzaam.
Bedankt iedereen. Ik vond het al zo gek dat het niet meer zou kunnen. Wel irritant dat er minimaal 10 euro op moet staan dan.

Vrijdag dus even wat eerder vertrekken zodat ik het allemaal op mijn gemak kan doen bij de automaat.



En dat net voor 16:00 inchecken of anders wachten tot 18:30 weet ik.



Wel nog een geluk dat mijn anonieme nog een half jaar geldig is. Had bij nader inzien eerder dit jaar misschien beter wel een extra anonieme kunnen aanvragen voor een euro.
Alle reacties Link kopieren
Op een anonieme kaart moet minimaal ¤20 staan om te kunnen reizen met de trein.
Alle reacties Link kopieren
Heen èn terug.
Ik denk dat het beter is om dan gewoon wel voltarief te gaan betalen want op mijn kaart staat nog 3,75 nu en er ineens 20 euro op zetten terwijl het restant dan waarschijnlijk niet op gaat.

Ik weet dat je je geld eraf kan laten halen voor 2,50 maar dat lijk mij zo'n gedoe NS kennende.
Alle reacties Link kopieren
Korting gaat heel makkelijk en snel, werd hierboven al beschreven. En het geld dat er nog opstaat na opzeggen van de kaart word gewoon op je bankrekening gestort.Kun je allemaal online regelen.

Kan wel 30 dagen duren, dat dan weer wel.
Alle reacties Link kopieren
http://www.ns.nl/kaartaut ... met_iemand_meereizen.html



Kan je thuis vast oefenen. Tenminste, die ander dan.
Alle reacties Link kopieren
quote:closednote schreef op 18 september 2014 @ 00:38:

Ik denk dat het beter is om dan gewoon wel voltarief te gaan betalen want op mijn kaart staat nog 3,75 nu en er ineens 20 euro op zetten terwijl het restant dan waarschijnlijk niet op gaat.

Ik weet dat je je geld eraf kan laten halen voor 2,50 maar dat lijk mij zo'n gedoe NS kennende.Restant kan je weer overlaten zetten op je andere kaart.(bij OV service punt)
Aha, kan dat ook? Handig om te weten maar ik blijf het een gedoe vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven