Vrienden van vriend over de vloer

17-09-2014 14:20 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi dames,



Graag jullie mening over het volgende. Vriend en ik wonen ongeveer een jaar samen- over het algemeen lachen, gieren, brullen. Toch een puntje waarover we het niet helemaal eens schijnen te worden: het langskomen van zijn vrienden.



Mijn vriend voetbalt 2 keer in de week met deze vrienden. Daarnaast vinden ze het gezellig om elke week nog 2 keer voetbal samen te kijken. Niets mis mee, ware het niet dat dit bijna altijd bij ons is. Ze koken uitgebreid, biertjes worden opgetrokken en de woonkamer verandert in een 'mancave', met gejoel en al.



Ik werk 40+ uur per week, ben een gezelligheidsdier, maar heb ook zo mijn rust nodig. Nu heeft mijn vriend zijn vrienden vanavond voor de zoveelste keer uitgenodigd om bij ons te eten en voetbal te kijken, nadat dit vorige week ook al weer 2 keer is gebeurd. Het is niet dat ze elkaar dus niet vaak zien, maar toch heeft vriend zoiets van: het is ook mijn huis, ik moet uit kunnen nodigen wie ik wil. Toen ik hem net uit probeerde te leggen dat ik er niet (zo vaak) op zit te wachten, werd hij pissig.



Ben ik zo onredelijk of is het helemaal niet raar? Hoe vaak komen de vrienden van jullie man/vriend over de vloer?
Alle reacties Link kopieren
quote:liara schreef op 17 september 2014 @ 20:28:

[...]





Het zijn maar twee avonden per week. De rest van de week is het huis dus gewoon rustig. Dus ik vind TO meer kinderachtig dan de vriend.Twee avonden per week waarop je je verplicht voelt het huis uit te moeten of je op te moeten sluiten in een andere kamer? Aha. Dan verschillen wij van mening...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er in ons appartement ook gek van worden. Vriend heeft wel een mancave, dus ik heb voorrang op woonkamer gebruik, maar de mancave grenst wel weer aan de slaapkamer. Niet fijn als je wilt slapen en men nog toch laat aan het gamen/praten/muziek luisteren is. Die 1-2 zaterdagen in de maand trek ik dat prima, maar moet er toch echt niet aan denken 2 dagen in de week, ik moet ook gewoon om 7 uur op de volgende dag.



In een huis waar je meer dan genoeg ruimte hebt om relaxt je eigen plek te hebben, en geen last hebt van elkaar, kan ik me wel voorstellen dat zoveel mensen over de vloer prima is, je hebt er dan toch geen erg in. In een klein appartementje moet je wel een onwijs sociaal dier zijn met gemeenschappelijke vriendenkring.
Alle reacties Link kopieren
Vriend vertelt net dat t regelmatig voor gaat komen dat zijn vrienden zullen blijven crashen als ze aan t programmeren zijn :-'(



Leuk, revenge of the nerds op zolder....
Alle reacties Link kopieren
Lastig als je allebei zo anders denkt over dit soort zaken. Wij wonen ook erg klein dus als de een mensen op bezoek heeft zit de ander er ook echt bij. Er is nergens een mogelijkheid om je terug te trekken want we hebben alleen twee kleine slaapkamers en onze kinderen slapen dan natuurlijk al (de jongste slaapt op onze kamer)

Gelukkig houden wij allebei van gezelschap en komen onze behoeftes redelijk overheen. Maar omdat ons huis klein/gehorig is spreken we 's avonds ook vaak buiten de deur af.

Volgend jaar gaan we groter wonen en dan zal het veel makkelijker worden om 's avonds mensen te ontvangen.



Het is natuurlijk wel lastig als de een het liefst elke avond open huis wil houden en de ander 's avonds wat rust wil. Een beetje meer een compromis afsluiten. Jij wat flexibeler en hij wat vaker buiten de deur afspreken. Maar het zal altijd natuurlijk frictie geven want hij zal vinden dat hij niet spontaan meer mensen uit kan nodigen en jij zal alsnog vlug vinden dat het te vaak is. Sterkte, zeker in een klein huis is het lastig om met dit soort verschillen om te gaan. Mijn man en ik kunnen heel goed met elkaar door een deur maar zeker met drie kleine kinderen krijg ik steeds meer de behoefte aan meer binnenruimte en ruimte voor mezelf dus ik ben ook blij dat we volgend jaar gaan verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jacey schreef op 17 september 2014 @ 21:03:

[...]





Twee avonden per week waarop je je verplicht voelt het huis uit te moeten of je op te moeten sluiten in een andere kamer? Aha. Dan verschillen wij van mening...Het zijn zijn vrienden hoor, geen kudde wilde buffels. En als je zijn vrienden echt niet leuk vindt, tja, het is wel een afspiegeling van wie hij is.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me nog steeds af of jullie dit soort dingen hebben besproken vóór jullie gingen samenwonen?
My mind wanders in the shadows, I can not hear a sound, a zombie screams and a werewolf howls, my world is going down..
quote:Jacey schreef op 17 september 2014 @ 21:03:

[...]





Twee avonden per week waarop je je verplicht voelt het huis uit te moeten of je op te moeten sluiten in een andere kamer? Aha. Dan verschillen wij van mening...



Ja, dat verschillen we zeker. Ik zou er dus gewoon bij gaan zitten en al bier drinkend mee brullen voor de tv en schelden op de scheids Juist gezellig.



En wat als hij het nou tot 1 avond in de week zou beperken? En de andere voetbalavond bij 1 van de andere vrienden gaat kijken bijvoorbeeld? Er zal toch een compromis gesloten moeten worden waar jullie allebei mee kunnen leven.
Alle reacties Link kopieren
quote:blueeyes*3 schreef op 17 september 2014 @ 20:45:

En ik vind het voorstel om 2 x per week een meidenavond te houden. Met veel dameshapjes en wijn/thee en chocola, TLC, chickflicks, en jullie collectieve hunk. .Ik houd niet van voetbal, maar kijk nog liever voetbal met de mannen, dan zo'n avond
Ik vind je vriend erg kinderachtig reageren met zijn 'dan nodig ik wel niemand meer uit'. Emotionele chantage, dat is wat dat is.



Aan de andere kant is het precies wat je nu even nodig hebt. Even terugschakelen in de communicatie. Zoiets als: 'Fijn als je dat voorlopig even niet doet. Maar ik zou het er graag nog een keer serieus over hebben als je daar aan toe bent'.
quote:lilalinda schreef op 18 september 2014 @ 08:39:

[...]



Ik houd niet van voetbal, maar kijk nog liever voetbal met de mannen, dan zo'n avondDameshapjes, thee en een collectieve hunk. Ik mis de puke smiley...
Waarom zou je dan tweemaal per week een meidenavond "moeten" houden? Het gaat TO toch juist om het missen van rustige avonden in huis?



Jacey, het is natuurlijk zwaar onhandig geweest dat dit niet duidelijk is besproken alvorens jullie zijn gaan samenwonen. Het lijkt erop dat jullie verwachtingen hadden van elkaar die niet zijn uitgesproken. Jij dacht dat het wel zal minderen met de leeftijd, hij dacht dat jij er wel mee kon leven.

Ik zou gaan voor de optie één mannenavond per week bij jullie thuis. Het liefst een vaste avond, of dat jij ruim van tevoren wordt ingelicht. Zodat jij je psychisch kunt voorbereiden en kunt kiezen of je er een keer bij gaat zitten, dan wel je eigen plan trekt.
Alle reacties Link kopieren
Klassieke valkuil:

Vrouwen hopen, dat hun man wel zal veranderen. Mannen hopen, dat hun vrouw altijd dezelfde blijft.

Hij is nog de losbol die hij was, jij begint op zijn moeder te lijken.
quote:Jacey schreef op 17 september 2014 @ 20:12:

Het gaat er meer om dat ik nog nooit heb samengewoond, en nog een beetje moet ontdekken wat realistisch is om te vragen en wat je precies voor lief moet nemen. Ik heb de afgelopen periode veel voor mijn kiezen gehad en verlang dan inderdaad naar een plek van rust, waar je je op je gemak voelt. Ik heb nu af en toe nog steeds het gevoel dat mijn huis geen 'thuis' is door het constant rekening houden. Mijn vriend geeft mij het idee dat ik me aanstel, doordat hij niet kan begrijpen dat ik er onrustig van word. Ik wilde even checken of ik overgevoelig was en nou absurd veel rust nodig heb, maar gelukkig, niets is minder waar.



Wat realistisch is, verschilt eenmaal per mens. Voor lief nemen kan enkel wanneer je er zelf niet nodeloos onder gaat lijden. In dit geval legt het teveel beslag op je. En in dit geval gaat het om iets wat anders zou moeten kunnen. Mensen die altijd veel energie hebben kunnen niet altijd begrijpen hoe het bij jou werkt, en andersom.



Probeer er nog eens over te praten, zonder hem verwijten te maken. Wijs erop dat het niet betekent dat je hem zijn avonden niet gunt (want dat denkt hij wellicht), maar dat jij dit niet meer trekt. Laat desnoods lezen wat je hierboven schrijft. Wederom gaat het om communicatie.
Inderdaad Lilalinda.
Nog een toevoeging: het zou anders moeten kunnen, mits jullie de weg weer naar elkaar vinden natuurlijk. Dat is maar de vraag. Voor beiden is belangrijk dat het een leefbare situatie is. Misschien kom je er wel achter dat dit niet gaat werken voor jullie. Doe jezelf in elk geval geen geweld aan door aan te passen daar waar het in strijd is met wat je aankunt.



Zo, nu hoogste tijd voor een kop koffie.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat die vriend er helemaal niet aan toe is om samen te wonen. Wat er nu gebeurt, is dat hij in feite zijn vrijgezellenleventje gewoon voortzet. Hij is twee hele avond weg voor het voetbal en komt dan pas heel laat thuis (dus niet even een uurtje trainen ofzo, maar héél de avond op pad) en daarnaast nog twee hele avonden dat er een hele troep vrienden over de vloer komt van etenstijd tot ’s avonds laat om voor de TV te hangen en voetbal te kijken. Misschien dat hij daarnaast ook nog wel eens gaat stappen ofzo met zijn vrienden, allemaal heel leuk natuurlijk, maar waarom ga je dan samenwonen? Blijf dan lekker op jezelf en ga latten. Zeker als je niet bereid bent een paar concessies te doen ten behoeve van je relatie.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 18 september 2014 @ 10:07:

, maar waarom ga je dan samenwonen? Blijf dan lekker op jezelf en ga latten. Zeker als je niet bereid bent een paar concessies te doen ten behoeve van je relatie.

Omdat samenwonen leuker is? Omdat je allebei een druk bestaan hebt, en samenwonend elkaar dus meer ziet, dan lattend?

TO heeft geen gelijk, haar vriend ook niet. Alleen passen ze op dit punt niet bij elkaar. TO probeert nu haar gelijk te halen op een forum.



Ik woon al eeuwen samen met de liefde van mijn leven, druk leven, 2 ft banen, 2 ft kinderen, 2 ft sociale levens (wij snappen elkaar dus). En als we even genoeg van de buitenwereld hebben, spreken we een avond af, dat we allebei thuis zijn. Op de bank crashen, mobiele apparaten aan de kant. En kletsen of gewoon samen tv kijken. Wij passen op vlak van 'sociaal leven' goed bij elkaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 18 september 2014 @ 10:22:

[...]



Omdat samenwonen leuker is? Omdat je allebei een druk bestaan hebt, en samenwonend elkaar dus meer ziet, dan lattend?

TO heeft geen gelijk, haar vriend ook niet. Alleen passen ze op dit punt niet bij elkaar. TO probeert nu haar gelijk te halen op een forum.



Ik woon al eeuwen samen met de liefde van mijn leven, druk leven, 2 ft banen, 2 ft kinderen, 2 ft sociale levens (wij snappen elkaar dus). En als we even genoeg van de buitenwereld hebben, spreken we een avond af, dat we allebei thuis zijn. Op de bank crashen, mobiele apparaten aan de kant. En kletsen of gewoon samen tv kijken. Wij passen op vlak van 'sociaal leven' goed bij elkaar.In jouw geval is dat blijkbaar in goed onderling overleg zo tot stand gekomen, deze manier van samenleven. Een modus waar je je allebei goed bij voelt. Dat is bij TO dus duidelijk niet het geval. Hij wil (zoals ik al zei) in principe zijn vrijgezellenbestaan ongewijzigd voortzetten en is niet bereid concessies te doen of samen met zijn vriendin een vorm te vinden waar ze zich allebei prettig bij voelen. En dán kan je beter alleen blijven wonen en alleen maar latten, denk ik. Dan kan je elkaar zien wanneer het je uitkomt en de rest van de tijd kan je ongestoord je eigen gang gaan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 18 september 2014 @ 10:37:

[...]



Dat is bij TO dus duidelijk niet het geval. Hij wil (zoals ik al zei) in principe zijn vrijgezellenbestaan ongewijzigd voortzetten en is niet bereid concessies te doen of samen met zijn vriendin een vorm te vinden waar ze zich allebei prettig bij voelen.

daar vergis je je, wat jij een 'vrijgezellenbestaan' noemt, is voor veel stellen (bijv. bij ons) heel gewoon.



Een voorstel:

week heeft 7 dagen. Hij mag er 3 invullen, zij ook (en de 7e dag rouleert, dus ene week hij 4 avonden, andere week zij).

Dat is heel eerlijk, en hij mag lekker zijn vrienden wel 3x uitnodigen. waarmee ik alleen maar wil aangeven, dat hij dus al wel concessies doet
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 18 september 2014 @ 10:41:

[...]



daar vergis je je, wat jij een 'vrijgezellenbestaan' noemt, is voor veel stellen (bijv. bij ons) heel gewoon.



Een voorstel:

week heeft 7 dagen. Hij mag er 3 invullen, zij ook (en de 7e dag rouleert, dus ene week hij 4 avonden, andere week zij).

Dat is heel eerlijk, en hij mag lekker zijn vrienden wel 3x uitnodigen. waarmee ik alleen maar wil aangeven, dat hij dus al wel concessies doet



In mijn geval werkt het zo, dat als je samenwoont, je ook samen beslist over wat er wel of niet in je huis gebeurt. Niet dat mijn man de ene dag “de baas” is, en ik de andere. Zouden ze bij mij niet mee hoeven aan te komen. “Vandaag is het mijn avond, dus ik nodig 20 rauwdouwers uit, plunder de koelkast, zet kratten bier neer, we gaan op de bank hangen en jij zoekt het maar uit.” Echt? In mijn éigen huis? Dacht het niet. En zeker geen twee avonden of meer per week dat mijn huis tegen mijn zin in als een soort clubhuis wordt misbruikt.



Begrijp me goed, er is veel mogelijk bij mij. Er komen heus wel eens vrienden van mijn man over de vloer die dan samen met hem naar boven verdwijnen om te gaan gamen o.i.d. en dan ben ik echt niet te beroerd om voor een biertje en een snack te zorgen. En ook verder staat de deur altijd open voor onverwachte aanloop en kan er altijd meegegeten worden als het zo uitkomt. Maar ons huis is elke dag van de week van ons samen. Niet de halve week van hem en de andere helft van mij.



Overigens: vriend doet ook in jouw constructie geen concessies. Immers: 2 avonden per week vrienden thuis voor de TV, 2 avonden per week die hij tot laat in de avond besteedt aan voetbal buiten de deur, zijn volgens mij al 4 avonden minstens die hij per week dus voor zichzelf opeist.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 18 september 2014 @ 10:57:

[...]





In mijn geval werkt het zo, dat als je samenwoont, je ook samen beslist over wat er wel of niet in je huis gebeurt.



ja, en jij en jouw vriend zitten op 1 lijn. de rustige lijn. Ik, mijn partner en de vriend van TO hebben liever wat meer drukte.

Als je op 1 lijn zit, is het gemakkelijk.

Maar TO heeft niet per definitie gelijk, hoe hard ze hier ook medestanders zoekt
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 18 september 2014 @ 11:05:

[...]



ja, en jij en jouw vriend zitten op 1 lijn. de rustige lijn. Ik, mijn partner en de vriend van TO hebben liever wat meer drukte.

Als je op 1 lijn zit, is het gemakkelijk.

Maar TO heeft niet per definitie gelijk, hoe hard ze hier ook medestanders zoekt



Oh, wij hebben ook graag drukte hoor (en dat hebben we ook regelmatig), maar wel in goed onderling overleg. En komt het één van ons een keer toevallig niet uit, om welke reden dan ook, dan respecteren we dat van elkaar. Dat hoort er namelijk ook bij. Dan zal mijn man echt niet zeggen "het is nu MIJN avond en of het jou nou uitkomt of niet, je zoekt het maar uit, die hele troep komt HIER eten, bier drinken en TV kijken".



TO heeft niet per definitie gelijk, dat klopt. Haar vriend ook niet. Maar ze zullen allebei (ook de vriend) bereid moeten zijn een vorm te vinden waar ze zich allebei lekker bij voelen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 18 september 2014 @ 11:09:

[...]



Dan zal mijn man echt niet zeggen "het is nu MIJN avond en of het jou nou uitkomt of niet, je zoekt het maar uit, die hele troep komt HIER eten, bier drinken en TV kijken".

maar eeuh, dat doet toch niemand hier?
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 18 september 2014 @ 11:39:

[...]



maar eeuh, dat doet toch niemand hier?Ik begreep dat die vriend er niet echt over wilde praten, vandaar. Zelfs een beetje ontstemd was dát ze erover wilde praten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Idee:

Mannenkamer inrichten met een bar inclusief grote koelkast voor bier en snacks.

Een groot scherm, lounge bank

Een grote afvalbak. Mag hij zelf opruimen na afloop.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven