Voorjaar 2015 zwanger worden

17-09-2014 14:55 2933 berichten
Voor alle dames die in het brede begrip van voorjaar 2015 zwanger willen worden. Het merendeel van de dames die nu meeschrijven begint namelijk al in december/januari



Mocht je je graag willen aansluiten om mee te schrijven, ben je van harte welkom!



Gebruikersnaam: voorjaar2015

Wachtwoord: zwanger2015
NaamLeeftijd(v/m)GestartKindjeUitgerekendBevallenBijzonderheden
Italiagirl30/31November 2014Tweede08-07-2015 van een dochter!woont in Italië
Zwaluwtje198133/30November 2014Eerste04/10/2015ronde 3
Alfalfalfa35/35December 2014Eerste08/11/201519-11-2015 van een dochter!
Mywickedlife30/31Januari 2015Eerste04/12/2015ronde 3
Rooos8826/32November 2014Eerste08/12/2015??-12-2015 van een dochter!ronde 4
_butter_fly_28/31Januari 2015Eerste18/12/2015??-12-2015 van een zoon!
albalopez26/29December 2014Eerste07/01/2016woont in Spanje
Lilapie29/31December 2014Eerste22/01/201620-01-2016 van een zoon!woont in Zweden
Korfje1328/30Maart 2015Eerste09/07/2016??-07-2016 van een zoon!PCOS, 1e ronde met clomid
Ikbenik4929/33Eerste25/07/2016??-07-2016 van een zoon!PCOS, 1e ronde met clomid
Drika7935/28December 2014Eerste27/09/2016??-09-2016 van een zoon!ronde 11, vroege mk juli en aug
lux.27/31November 2014Eerste10/05/2017??-04-2017 van een zoon!zaad ↓ IVF1/cyclus 23
Missyd, Mvr.Wolle, tanha, AAJJ, Moon_beam we hebben jullie uit de tabel gehaald i.v.m. afwezigheid. Klopt gerust weer eens aan!
anoniem_207518 wijzigde dit bericht op 06-08-2017 01:22
38.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee dat klopt wel ongeveer understatement al kan je natuurlijk niet meerdere vaders hebben



@voorjaar: dat wachten duurt ook zo lang!!! Ik wacht al 1.5 jaar op mijn man, studie, werk, inkomen, op alles. Ben er zo kláár mee. 't Liefst was ik al een maand of wat onderweg pff frustratie haha. Eerst was het niet zo heftig gelukkig, maar sinds januari is het gewoon bijna onhoudbaar. Ik kan echt nérgens anders meer aan denken. Erg vermoeiend :(
Alle reacties Link kopieren
Hey missyd! Ik zie dat je jezelf aan de tabel hebt toegevoegd. Wil je vertellen wat je partner heeft?
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner heeft de ziekte van Crohn (chronische ontsteking van de dunne darm). Veel medicatie die voorgeschreven wordt bij de ziekte van Crohn kan schadelijk zijn bij een kinderwens, vandaar dat ik het bij bijzonderheden als opmerking neergezet heb.



Momenteel gebruikt mijn partner geen medicatie, maar zijn Crohn begint weer op te spelen en dus zal hij toch eigenlijk wel aan medicatie moeten gaan geloven... (Heeft hij gisteren te horen gekregen)



Naar aanleiding hiervan krijg ik een soort van "haastgevoel" m.b.t. onze kinderwens. Ik ben echter nog in opleiding (heb wel een vast contract), we zijn bezig met een huisje voor onszelf en mijn partner is 80-100% afgekeurd en in afwachting van zijn uitkering. Momenteel is het dus niet de ideale situatie voor kinderen, maar rond februari/maart zal het er voor ons beter uit zien.
Alle reacties Link kopieren
Ah ik begrijp het. Wat naar, Missyd. Voel je je dan wel ook al klaar voor kinderen, of voel je je soms wel 'gerushed'?
Alle reacties Link kopieren
@wachten: vervelend zeg voetjes! Ik heb het gelukkig nog niet zo lang, al weet ik wel altijd al dat ik jong moeder wil worden. Afgelopen januari was ik op een verjaardag met m'n moeder en er was ook een baby'tje dat zij toen even vasthield en toen dacht ik: Nog even wachten hoor! Maar nu is dat toch wel veranderd. Apart hoe dat dan kan gaan.



Overigens was ik in maart ook op kraamvisite en dat baby'tje huilde soms zó hard dat ik dacht dat er iets ernstig mis was, maar toen had ze alleen maar honger. Als je niet kan praten moet je het dan toch maar op een andere manier duidelijk maken natuurlijk ;)



@missyd: Wat vervelend. Voor mij dezelfde vraag als die voetjes stelde. Misschien is het ook moeilijk uit elkaar te houden, of je echt wilt, of omdat je het wilt omdat het nu het beste uitkomt. Ik wist niet dat de ziekte van Crohn zo heftig kon zijn dat je kan worden afgekeurd, wat heftig zeg. Verwacht je dan ook dat het soms lastig wordt met een baby'tje?
Mooie tabel!



Jeetje wat hebben een aantal van jullie veel meegemaakt met het verlies van ouders zeg. En inderdaad zo jong al.



@ moeders. Ook lastig als je moeder zo opdringerig is zeg. Maar echt voor jezelf op komen hoor. Zeker in het begin heb je gewoon geen zin aan gezeur van anderen aan je kop en wil je genieten met je gezin. Dat is iets wat ik mij echt heb voorgenomen, om na de bevalling van een tweede nog meer voor mijzelf en gezin op te komen. Bij zoon heb ik teveel over mij heen laten walsen door schoonfamilie. Het hoogtepunt was dat mijn schoonmoeder ongevraagd in de hal stond. Vriend was even vergeten te melden dat hij een huissleutel aan zijn moeder had gegeven. (dat heeft dus ook een flinke ruzie tot gevolg gehad) Wie weet kwam ik net in onderbroek met kraamverband, inclusief lekkende tieten onder de douche vandaan...



@ missyd. Wat naar voor je vriend zeg en inderdaad dat het zo heftig kan zijn wist ik ook niet. Hopelijk voelen jullie je in het voorjaar wel meer "klaar" voor kinderen. Kan je vriend straks wel veel bijdragen in de opvoeding etc, of is dat lichamelijk te zwaar voor hem.



@ voetjes. Ik kan mij dat gevoel en die frustratie rondom het wachten nog goed herinneren van de eerste. Heb zelfs tijdens een weekendje weg een enorme huilbui gehad omdat ik overal dikke buiken zag lopen. Schoonzus was toen zwanger en wilde het kind weghalen omdat haar jongere zusje zou komen te overlijden. Enorm drama. Haar partner natuurlijk boos, schoonouders boos en verdrietig, mijn vriend boos op zijn zus. maar zij kon haar zwangerschap en het nieuwe leven niet los zien van haar zusje die zo ziek was. (ze heeft het kindje uiteindelijk niet weg laten halen, maar ik kan niet zeggen dat ze een echte liefdevolle relatie met haar kind heeft) En ik wilde heel graag zwanger worden, maar dat kon nog niet ivm werk. Nu wil ik ook weer heel graag, maar bij een tweede is het anders. Ondanks het verlangen naar een tweede kindje, het opnieuw zwanger willen raken etc kan ik mijn gedachten redelijk goed verzetten omdat wij al een kindje hebben. Alhoewel ik weer heel veel dikke buiken zie en 3 zwangere collega's heb.



Nou ik ga eens even wat doen op het werk...
@wachten: Ik ken je gevoel, voetjes! We hadden altijd gezegd dat we in Zweden aan kinderen gingen beginnen (2j geleden), maar mijn baas hier was "vergeten" vermelden dat ik via een belastingvrije beurs betaald ging worden. Dus toen wisten we dat we gingen wachten tot ik een echt loon had. Sinds maart heb ik een grote grant binnengehaald waarmee ik drie jaar lang m´n loon kan betalen en die begint pas in januari. Nu is het wachten veel concreter... Vanaf december mag het. En nu lijkt de tijd gewoon extra traag te gaan!!



Deze morgen zag ik een kinderdagverblijf klasje in het bos spelen. Allemaal kleintjes van anderhalf tot twee jaar oud. Ach zo schattig! Dat lijkt me echt zo leuk.



@Missyd: wat vervelend. Je hebt nog wat tijd om er aan te wennen, toch? Misschien weet je tegen het voorjaar wel zeker of je er al dan niet klaar voor bent.



@scholen: weten jullie al naar wat voor school of kinderdagverblijf jullie het kindje zouden sturen? Ikzelf ben altijd naar een Montessori-school geweest en ik houd echt wel van dat idee. Veel tijd voor zelfontplooiing en ontwikkeling. Later had ik ook geen problemen om naar een gewone school en de universiteit te gaan.

In Zweden heb je ook iets als een "outdoor school", waarbij de kinderen zoveel mogelijk buiten spelen, in de bossen. Dat lijkt me ook wel wat voor jonge kinderen.
Zo geen zin om te werken vandaag....



Hier hebben wij qua scholen ed weinig te kiezen helaas. (en dat te bedenken dat Maria Montessori Italiaanse was) Tenzij je enorm veel verdiend en een prive school kan veroorloven en dat kunnen wij helaas niet. Qua kdv en met name de leidsters denk ik dat wij het heel erg getroffen hebben. Het is een normaal kdv, maar met veel Montessori aspecten. Ik ben mij de laatste tijd veel aan het verdiepen in pedagogie, zeker omdat ik merk dat de opvoeding die ik zelf heb gehad niet past bij hoe ik onze zoon wil opvoeden. Zodra wij gaan verhuizen krijgt zoon ook een nieuwe kinderkamer, ingericht volgens de Montessori ideeen. Dus alles op kinderniveau. Gewoon bed, klein tafeltje en stoeltjes in de kamer, speelgoed geordend in van die Ikea kasten (de Kallax versie is dat nu geloof ik), boekenkast waarbij je de voorkant van de boeken ziet. En rustplek met kussens om te lezen. Iets van zo'n ikea tentje met kussens erin. Zoon mag wat ons betreft veel, hij helpt mee met de was in de wasmachine doen, vloer swifferen, vaatwasser leegruimen. Nu leren wij hem zelf zijn kleding uit doen. Hij mag meehelpen en samen met 1 van ons een banaan snijden. Qua speelgoed ben ik degene die inkoop doet en dat is idd veelal educatief verantwoord speelgoed. Je kan echt merken dat al die commerciele zooi een kind niet zo lang boeit. Ja dat is even leuk, maar na 2 a 3 dagen wordt het niet meer gebruikt. Ik probeer echt te kijken wat hem op dit moment boeit (en vriend volgt mij daarin gewoon, hij vindt het wel ok zo) en daar proberen wij op in te spelen.



Die outdoor school klinkt trouwens ook super. Het kdv van zoon heeft wel een enorme tuin, daar spelen ze vaak. Stikt er wel van de muggen helaas!
Alle reacties Link kopieren
Ik wacht en wacht maar tot ik antwoord krijg over die woning. Als ik om 14:00 nog geen mail heb, ga ik bellen ;) En dan gaat het er dus om of een campuscontract als een sociale huurwoning gezien kan worden. Ik huur bij dezelfde organisatie als waar dit eventuele nieuwe huis van is, dus hopelijk scheelt dat nog.



Qua scholen heb ik trouwens geen idee. Ik ben zelf gewoon naar een openbare basisschool gegaan en had daar geen enkel probleem. Waarschijnlijk scheelt het ook in welke plaats je zit, want wij woonden in een dorp, dus er was wel ruimte voor als je anders was, maar wel tot op zekere hoogte natuurlijk. Ik heb me ook nooit zo ingelezen in mogelijke scholen. Wat ik wel fijn zou vinden, is dat ze veel waarde hechten aan gezond eten en voldoende beweging. En het liefste niet te veel computers/ipads. Mochten wij in de stad blijven wonen waar we nu wonen kan dat volgens mij wel lastig worden, want volgens mij zijn er lange wachtlijsten.



Qua kdv heb ik me nog niet specifiek ingelezen. Het lijkt me sowieso belangrijk dat er niet te veel kinderen komen. Idealiter voornamelijk in de buurt van ons huis. Moet je niet gewoon een goed gevoel hebben bij zoiets, of zijn er echt duidelijke verschillen in kernwaarden?
Alle reacties Link kopieren
@woning: ah dat snap ik, understatement, dat ongeduld. Ik hoop voor je dat het gewoon kan!



@scholen: wij hebben voor het KDV in ieder geval behoefte aan een die vroeg open is en laat sluit en het liefst een naast de deur, omdat we allebei aan de andere kant van de stad zitten qua werk. Gelukkig zitten er meerdere in de straat. Ik zou er graag een met een tuintje of pleintje willen, ik zag dat er een was die dat niet had, daar zou ik niet zo snel voor kiezen. Verder wil ik niks weten van antroposofische instelling en andere geitenwollensokkendingen want daar ben ik echt allergisch voor. Oh en geen school of kdv met een religieuze inslag.

En ik hoorde ook laatst van een KDV die niet de afgekolfde melk van de moeder opwarmde maar gewoon een kunstmelk-fles aan die baby gaf, want anders was het te moeilijk. Daar zou ik extreem allergisch voor zijn: ík bepaal wel wat mijn kind aan voeding krijgt.

Gastouder zou ik ook een goede optie vinden trouwens, als je een leuke kunt vinden. Dan wel een met meerdere kindjes, want ik vind het belangrijk dat het kind van jongs af aan al onder leeftijdgenootjes komt.

Qua school zou ik ook graag mijn kinderen naar een montessorischool sturen, maar mijn man ziet dat niet zo zitten. Ik zit nu te denken aan een middenweg, zoals Daltononderwijs. Ik was zelf trouwens een zeer ijverig Montessorikindje

En wat italiagirl zegt van dat de wereld is aangepast op het kind, daar geloof ik ook heel erg in! Dat wil ik ook zeker gaan doen.



@lilapie: wauw een outdoor school! Dat zou ik wel willen voor mijn kinderen!



@wachten: ja dat is echt moeilijk. 2 jaar geleden hebben we ook een tijdje alleen sex met condooms gehad en dat is de eerste keer dat ik nadacht over kinderen, sinds anderhalf jaar rammel ik echt en sinds een halfjaar weet mijn man ook echt hoe erg haha. Kan het niet meer inhouden. Jij ook al zo lang aan het wachten, lilapie. En Italia, dat herken ik, zo graag willen dat je erom moet huilen! Erg hè? Kan me voorstellen dat dat nu toch anders is met een tweede inderdaad.



@werk: ik kan me ook totáál niet concentreren vandaag helaas



@hier: man was eigenlijk wel een beetje teleurgesteld dat ik ongesteld was geworden haha. Gisteren waren we een hapje eten op het terras en toen stond er daar een groep zwangere vrouwen die een soort zwangerschapsgym-at-the-park gingen doen ofzo en er waren overal babietjes en we zaten echt te kijken en hij legde zijn hand op mijn buik en zei: binnenkort zit daar óók een babietje in. Haha schattig.



Februari zou overigens qua planning wel het beste uitkomen om te beginnen voor het geval het in 1x raak is, maar ik weet gewoon niet of we het zo lang nog volhouden maar het is dus niet zo dat ik er vanuit ga dat we eerder gaan beginnen
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden samen al een kinderwens nog voordat mijn vriend te horen kreeg dat hij de ziekte van Crohn heeft. Als het aan mij ligt zeg ik we gaan vanaf NU voor kinderen! Mijn vriend heeft echter zoiets van eerst alles op een rijtje, hij stelt de medicatie liever zo lang mogelijk uit. Hij heeft 2 jaar terug al een zware buikoperatie gehad, dus ik vind het geen goed idee dat hij de medicatie uit wil stellen. Vandaar een beetje het "haast-gevoel" om nu zwanger proberen te raken voordat de medicatie start.



Of mijn vriend veel kan bijdragen aan de verzorging en opvoeding van onze kleine hoop ik wel, maar dat moeten we eerst nog zien.
Alle reacties Link kopieren
Ohja, dat met die tijden en kdv zullen wij ook hebben. Ik wil me nog wat beter inlezen over gastouders, want eigenlijk vind ik dat een prettiger idee dan een kdv. Ik neem aan dat ze je aan iemand kunnen matchen die diezelfde opvatting erop nahoudt.



@montessori: Wat vinden jullie (degene die hiermee bekend zijn) het voordeel hiervan t.o.v. een openbare basisschool?



@missyd: begrijpelijk! Maar je man wil eerst dus graag het huis op orde en afwachten hoe het gaat met een evt uitkering? Kan ik ook wel begrijpen, is toch wel belangrijke informatie voor de basis van jullie kindje.



@rationeel? Ik ben wel benieuwd of jullie kunnen verwoorden waarom jullie zo graag een kindje willen, of dat het meer een oergevoel is.
Alle reacties Link kopieren
@kdv: ja gastouder lijkt mij ook heel fijn! Maar dan moet ik wel echt een goed gevoel hebben bij iemand. Er zijn gewoon bureaus inderdaad waar de gastouders bij zijn aangesloten.



@montessori: montessori had de overtuiging dat het de natuur van het kind is om te leren, dus dat je iets moet aanbieden op het moment dat het kind dat wil leren en niet op het moment dat het jou uitkomt. Ik heb dat zelf als erg prettig ervaren. Keerzijde is wel dat ik niet zo goed ben in dingen doen waar ik geen zin in heb, maar weet natuurlijk niet zeker of dat aan montessori-onderwijs ligt iig liep ik altijd veel voor op klasgenootjes qua lesstof, maar ik heb nooit een klas overgeslagen want dat maakte niks uit: ik kreeg gewoon extra stof op. Mijn sociale ontwikkeling kwam er dus niet onder te lijden dat ik qua intelligentie wat voorliep. Natuurlijk besefte ik dat toen niet, maar ik denk dat het goed is voor een kind om niet altijd de jongste te zijn in een klas of groep.



@Missyd: ik begrijp ook wel dat je vriend nog heel even wil wachten, maar het is moeilijk hè, als je wens zo sterk is. Lijkt me wel moeilijk, als de zorg voor kind en inkomen én vriend misschien wel straks op jouw schouders terechtkomt! Zwaar voor jou.



@rationeel: neeeeeee haha mijn wens is zo irrationeel als maar kan. Het is echt een soort oergevoel, elke cel in mijn lijf schreeuwt IK WIL EEN KIND!!!!! Het is bijna een ongezonde obsessie te noemen, behalve dan dat mijn dagelijks leven er (net) niet onder lijdt. Ik kan het niet uitleggen. Alleen mijn moeder snapt het: die zegt: tja kind, if it hits you, dan is er nog maar 1 manier om er vanaf te komen en dat is zwanger worden. Zij had het ook voor ik kwam en ze vond het verschrikkelijk haha. Zij was ook vrij jong zwanger omdat ze zo'n sterke drang had. 't Zit in de familie denk ik
Kinderwens: nee totaal niet rationeel. De wens voor een tweede zit gewoon diep. Alle fases die we met zoon doorlopen willen wij nog een keer mee maken en voor ons ia het gezin "af" als er straks 2 kindjes aan tafel zitten. Maar eerlijk is eerlijk, ik hoop zo dat de tweede wel goed slaapt. En soms denk ik ook wel eens "wij hebben het zo fijn zo met z'n drietjes, straks krijgen we een probleem kind. Wat halen wij ons op de hals". Om daarna weer heel snel te denken, " nee die tweede willen wij gewoon echt".



Montessori. Het mooie hiervan is inderdaad dat het uitgaat van de gevoelige leerperioden bij een kind. Op dat moment is een kind gevoelig om een bepaalde vaardigheid bij te leren. Bv. Zelf aankleden, leren lezen, kleuren herkennen etc. Bij zoon merk ik nu dat hij enorm vooruit gaat in zijn woordenschat en vormen begint te benoemen. Er wordt dus veel gelezen en hij speelt veel met zijn vormenstoof. Ook ziet hij overal vormen in. Montessori geeft ook veel keuzevrijheid aan een kind. Als ouder/leraar begeleid je het kind in deze keuzes. Een belangrijke montessori uitspraak die het geheel dekt is "help mij het zelf te doen". Op Montessori scholen wordt ook veel aangestuurd op auto correctie.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het idee van de montessori wel goed klinken, maar eigenlijk ook een beetje zweverig ergens. Ik ben ook maar een nuchtere West-Fries en misschien scheelt het dat ik een beetje een nerd ben en op de basisschool in ieder geval nooit iets te kort kwam, tenzij het voldoende begrijpend-lezen kaarten moeten zijn. En ik mocht nooit zo'n spellings-spelletje doen op de computer, want dat mocht je alleen als je er niet zo goed in was. Verder werd er al wel rekening gehouden met het niveau, in de zin dat je meer opdrachten kon doen als je dat aankon.

Ik weet het dus zo net nog niet. Maar eens met mijn vriend overleggen, want ik weet dat hij niet zo makkelijk kan leren als ik, dus misschien scheelt dat.
Alle reacties Link kopieren
@montessori: ik had echt een klas over moeten slaan als ik niet op een montessorischool had gezeten en ik denk dat kinderen die wat moeilijker meekomen eerder moeten doubleren op andere scholen. Dat vind ik fijn aan montessori. Ik geloof er ook wel in om het schoolmateriaal aan te passen aan het kind ipv aan de volwassene. Voor mij is een zelfstandig naamwoord nog altijd een zwarte driehoek en een werkwoord een rode cirkel maar daarom was het leuk: je leerde spelend. Naarmate je in hogere groepen kwam was het steeds meer 'leren' maar vooral groep 3-4-5 is echt zo'n overgangsfase van spelen naar leren op de montessori. Dat vond ik erg prettig. Maar ik moest wel gewoon genoeg rekenen, lezen en schrijven, het is niet als op de vrije school. Ik had een kaart waarop ik moest aankleuren wat ik had gedaan (in de bovenbouw een boekje) en als ik dan te weinig taal had gedaan en teveel sommen, dan mocht ik even geen sommen meer doen, maar moest ik taal eerst bijwerken. En als ik werkjes slordig had gedaan moest ik ze gewoon overdoen anders kreeg ik geen sticker en krul in mijn schrift maar cijfers had je niet dus die kreeg ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te lezen voetjes!



En ik heb een antwoord en we komen nog steeds in aanmerking voor de woning, maar mijn vriend twijfelt nu een beetje en eigenlijk kan ik hem geen ongelijk geven.

We kunnen bij die woning namelijk geen huurtoeslag aanvragen, wat onze woonlasten (inclusief belastingen, gas, water licht) zal verdubbelen. We wonen nu ook wel héél goedkoop. En ik denk eigenlijk dat hij wel gelijk heeft, al zag ik het al helemaal voor me ;)



In Amstelveen komen ook 308 woningen vrij die we beter kunnen betalen, dus misschien is dat een goed idee. Maar ik vond het ook zo leuk dat bij die waar het om gaat in de beschrijving staat: het is een kindvriendelijke omgeving. Maar goed, ik zal jullie niet al mijn overdenkingen geven. Misschien moeten we maar gewoon daar gaan wonen, kunnen we altijd nog verhuizen! En mijn ouders hebben zijn ook verhuisd terwijl ik een baby was en m'n zus 1.5 jaar ouder, dus dat zal dan gewoon goed moeten komen ;).
Alle reacties Link kopieren
@woning: wat goed! Ik zou gewoon gaan kijken joh! Wij krijgen ook geen huurtoeslag, dat krijgt niemand in de vrije sector, maar hoe wil je anders wonen? Als het goed is ga je ook wat meer verdienen als je je master af hebt toch?



Wij blijven ook zeker niet voor altijd hier! Maar voor een aantal jaren is het hier prima
Alle reacties Link kopieren
@woning: Als het goed is wel! Maar het is dus nog even afwachten hoe dat zich gaat vormen. Ik ga er nog eens goed over nadenken, want ik moet wel een hele dag vrij regelen voor die bezichtiging en dat zou zonde zijn als we het eigenlijk niet zeker weten.



Ik kan er ook echt eindeloos over nadenken. En dan denk ik een beslissing te hebben en ga ik toch weer twijfelen. Vreselijk. Ik ga vanavond maar even een schema maken met de voors en tegens.
Alle reacties Link kopieren
@voetjesinhetzand: Ja het zal zwaar worden, maar dat belemmert mijn wens zeker niet.



We hebben vandaag een woning bezichtigd, die waarschijnlijk maandag of dinsdag van ons is. Positief nieuws dus!
Alle reacties Link kopieren
Ik zie trouwens dat je als partners al geen huurtoeslag meer kan krijgen vanaf 29.325 per jaar. Ik mag toch hopen dat we daar snel boven zitten!
Alle reacties Link kopieren
@missyd: Wat leuk! Gefeliciteerd! Wat voor woning is het?
Alle reacties Link kopieren
quote:understatement schreef op 18 september 2014 @ 16:07:

Ik zie trouwens dat je als partners al geen huurtoeslag meer kan krijgen vanaf 29.325 per jaar. Ik mag toch hopen dat we daar snel boven zitten!Oh joh dat wist ik niet eens. Heb nooit huurtoeslag gehad, altijd goedkoop gewoond
@kdv: Qua uren heb je hier niet te kiezen in Zweden. Het aantal uren dat je kind in de opvang mag zitten is beperkt en afhankelijk van de leeftijd en de werksituatie van de ouders. Ze zijn wel vrij redelijk, als ik kijk naar collega´s met kleine kinderen is het volgens mij van 8.00 tot 15.00 of 16.00. Dat valt op zich wel te combineren met mijn werkuren, ik kan ´s avonds wel nog een uurtje thuiswerken.



@Montessori: Zoals hier gezegd is, het gaat uit van de nieuwsgierigheid en leergierigheid van een kind. Leren wordt al spelend en al verkennend gedaan. Er is ook veel aandacht voor zelfontplooiing, wat wel heel zweverig klinkt, maar ik hield/hou bvb enorm veel van lezen en schrijven en dat werd altijd gestimuleerd. Ik mocht dan mijn eigen boeken schrijven, of naar de grote bibliotheek gaan omdat ik de klasbib al uitgelezen had. Ik had een hekel aan rekenen en daar kreeg ik dan iets meer spelenderwijs oefeningetjes voor.



In het algemeen is het ook wat losser. Niet stilzitten en zwijgen in de klas, maar wel respect hebben voor mekaar en voor de leerkracht. We hadden dikwijls gewoon lessen in de ochtend en in de namiddag projectwerk rond een thema. Dat project ging van "een boomhut maken" (toen leerden we een maand lang over huizen, van hutten tot piramides en bouwden we uiteindelijk een boomhut) tot "een vijver" (leren over landbouw, ecologie, en elke namiddag in de grond spitten voor die vijver te maken) of "halloween" (geen idee wat we toen leerden, maar we eindigden met een toneel).



@outdoor school: Ik weet niet goed wat de details zijn, maar het lijkt me wel wat. De kinderen (tot 5j) zijn dan een hele dag buiten, behalve als het kouder is dan -10°C of als het stormt.



@rationeel: het is toch raar, niet? Ik dacht altijd dat ik kinderen hebben niet zo erg belangrijk vond. Maar dat is nu toch echt verandert!

Zo ben ik nu bezig met de onderhandelingen over mijn contract voor januari en het kriebelt soms om te vragen of het niet kan gewijzigd worden naar november of december. Moet soms echt tegen mijzelf zeggen dat die 2 maanden echt het verschil niet gaan maken.
Alle reacties Link kopieren
@missyd: wat fijn voor jullie! En ik vind het knap hoor, dat je nu al zo stevig in je schoenen staat dat je daarvoor durft te gaan. 3 hele jaren geleden toen ik zo oud was als jij (god ik weet gewoon geen manier om dit niet ontzettend denigrerend te laten klinken maar ik bedoel het echt niet zo), had ik dat echt niet aangekund. En dat weet ik omdat ik mijn vaders dood maar met moeite kon handelen en de zorg voor hem veel te zwaar vond. Het heeft me vervolgens wel in een klap volwassen gemaakt, maar pfoe wat vond ik dat heftig. Denk dat als hij niet was overleden ik nu ook niet zo'n kinderwens e.d. had gehad. Denk dat ik dan nog lekker de eeuwige student met elke dag een kater aan het uithangen was



Wat er al niet kan veranderen in een paar jaar tijd hè?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven