Werk & Studie alle pijlers

Collega bezig met nieuwe baan: Vertellen of niet?

18-09-2014 11:31 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,



Ik ben er (samen met een andere collega) achtergekomen dat een collega van ons vrij concreet in procedure is voor een nieuwe baan. Omdat de wanden op kantoor vrij dun zijn en ze inmiddels al vrij vaak van haar plek weggerend is om vervolgens achter die wand te telefoneren weten we dat wel zeker.



Als ik bij een groot bedrijf had gewerkt was dat uiteraard geen probleem geweest en zouden we haar lekker haar gang laten gaan. Echter werken wij met een heel klein team van 4 mensen, en hebben we sowieso echt te weinig capaciteit op dit moment. Daarnaast weet ik dat ze nog heel veel vakantiedagen overheeft waardoor ze weleens veel eerder weg zou kunnen zijn dan normaal als iemand een nieuwe baan heeft, waardoor het nog langer kan duren voor er een vervanger is. Dat zou voor ons bedrijf zeker een probleem vormen.



We hebben het er daarom over gehad of ze dit wel of niet moeten aangeven bij onze manager. Niet omdat het niet onze zaak is en het natuurlijk niet zeker is of ze de baan wel krijgt, maar wel omdat wij er om bovenstaande redenen serieus last van kunnen krijgen en het dus eigenlijk wel onze zaak is.



Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Nee. Niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Als die wanden zo dun zijn en het bedrijf zo klein heeft je manager het ook wel gehoord, toch?



Als je echt iets wil doen: spreek de solliciterende collega aan. Misschien wil ze het collegiaal aanpakken. Maar misschien ook minder, en dan hebben jullie pech gehad, dat is het nadeel van slecht management.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk vertel je dat niet. Het gaat je niks aan!
Niet doen. Als ze de baan niet krijgt moeten jullie nog wel samenwerken en moeten zij en werkgever nog wel met elkaar door één deur kunnen.
Tuurlijk ga je dit niet vertellen, wat een naaistreek zou dat zijn zeg. Wie weet krijgt ze de baan niet, maar krijgt ze door jou/jullie een hoop gezeik.
Alle reacties Link kopieren
Niet doen.



Het is haar goed recht om te solliciteren. Daarnaast is het haar recht om het te vertellen wanneer de timing voor haar goed is.



Dat haar vertrek de werkdruk voor jullie groter maakt is voor jullie vervelend, maar plat gezegd niet haar probleem.
Alle reacties Link kopieren
niet doen, het zijn jouw zaken niet.

Het is iemands goed recht om te solliciteren.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar zeggen dat je haar gesprekken hebt kunnen volgen, zodat ze volgende keer een rustiger plekje zoekt. En verder heb je je er niet mee te bemoeien.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of je dit nu baseert op het feit dat ze steeds ergens telefoneert of dat je werkelijk gehoord hebt dat ze bezig is met een andere baan.



Stel je voor dat ze met bijv. een medisch probleem zit, wat ze niet wil delen, dan zou ze ook privacy kunnen zoeken. Als jij dan gaat melden dat ze met een andere baan bezig is, terwijl dit niet zo is, gooi je je eigen glazen in.



Daarnaast, als ze wel bezig is met een nieuwe baan is het niet aan jou om dit te melden, maar aan haar.
Alle reacties Link kopieren
Niet doen! Bovendien zijn er veel werkzoekenden momenteel. Als ze weggaat, moet er ergens een geschikte vervanger voor de functie te vinden zijn!
Alle reacties Link kopieren
Ga eerst eens naar je collega toe voordat je je scheur open trekt tegen je baas. Ze gaat niet weg om jullie een oor aan te naaien, dus waarom zou je het als zodanig behandelen?
Alle reacties Link kopieren
Wow. Dat de vraag überhaupt in je op komt. Natuurlijk zeg je niks tegen je leidinggevende. Als je al iemand aanspreekt is dat de desbetreffende collega om te vertellen dat de wanden erg dun zijn waardoor er misschien wat meer informatie bij jullie terecht is gekomen dan ze waarschijnlijk gewild heeft om haar vervolgens veel succes te wensen.

Aardig zijn doet geen pijn hoor.
Alle reacties Link kopieren
Wat schiet je ermee op? Het enige wat je bereikt is dat de sfeer verziekt wordt en de werkdruk nog hoger. Als er nu al te weinig personeel is moet je daarover klagen, niet over een collega die hopelijk voor haar wat beters kan krijgen. Ik kan mij ook niet voorstellen dat er geen vervangend personeel te krijgen is. Wel eens gehoord van een uitzendburo?
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Alle reacties Link kopieren
Dat meen je toch niet? Ben je nu helemaal belatafeld! Dat je zoiets zelfs maar overweegt zeg.



Je collega heeft alle recht te solliciteren, en dat jullie daar kortdurend last van zouden krijgen is toch niet háár probleem? Tjongejonge...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Nee natuurlijk ga je dat niet vertellen. Gadver wat een naaistreek zeg.

Zo collegiaal zijn jullie dus ook niet dat je dit zelfs maar overweegt.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Natuurlik ga je dat niet melden!! Ze heeft het recht om te solliciteren. En dat hoeft ze niet te melden aan haar huidige werkgever. Jullie dus al helemaal niet!
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Zo, fijne collega ben jij.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Niets van zeggen natuurlijk! Ze heeft gewoon een zakelijke overeenkomst met haar baas en zolang ze zich netjes aan haar opzegtermijn houdt, dan is het toch gewoon haar goed recht om te solliciteren?



Overigens kan je baas weigeren om haar haar verlof op te laten nemen als daar dwingende redenen toe zijn. Dus als ze echt zo onmisbaar is als je zegt, dan hoef je niet bang te zijn dat ze ineens weg is.
Alle reacties Link kopieren
Als een van mijn medewerkers bij mij zou komen zoals jij wilt doen bij die van jou dan zou ik die medewerker gelijk geen teamspeler meer vinden.

Gooi je eigen glazen niet in door jezelf zo kleinzielig neer te zetten bij jouw leidinggevende.
volg je verstand, gebruik je gevoel
Nee natuurlijk ga je dat niet zeggen. Hooguit ga je het met de desbetreffende collega bespreken. Het is echt not done om zoiets te gaan verklikken, welk 'excuus' je daar ook voor bedenkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp wel dat je je zorgen maakt maar wat heeft het vertellen voor nut? Je baas zal vast geen nieuwe aannemen voordat hij zeker weet dat je collega vertrekt. Ook voor hem blijft het voorlopig bij afwachten.
.
Zijn jouw zaken verder niet. Niet mee bemoeien dus!
Waar bemoei jij je mee? Als zij ander werk zoekt heb jij daar helemaal niks mee te maken.Leuke collega ben jij zeg.
Alle reacties Link kopieren
Dat zou een bijzonder kinderachtige actie zijn die de onderlinge sfeer zeker niet ten goede komt.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven