Hij wilt op wereldreis..

17-09-2014 16:26 212 berichten
Alle reacties Link kopieren
gesloten
Alle reacties Link kopieren
.
quote:amarna schreef op 18 september 2014 @ 10:28:

[...]





In tegenstelling tot anderen hier, vind ik best dat jij wat meer op je strepen mag staan. Het is geven en nemen in een relatie. Het komt op mij over dat hij meer neemt en jij meer geeft.

Volledig mee eens.

Ook in dit verhaal gaat het echter weer om de vraag, hoe de relatie voor beiden leefbaar te laten zijn. Wij kunnen niet bepalen waar TO zich happy bij voelt. En verbieden werkt niet, laat staan op lange termijn. Als het besluit vast staat, is het aan jou of je met zo'n persoon verder wilt en kunt leven. @Itsagirlthing: blijf trouw aan jezelf, zou ik zeggen.
quote:polala schreef op 18 september 2014 @ 10:42:

Ik zou beginnen met je te realiseren dat dit zijn droom is. Hij houdt van reizen en zal dat dus altijd willen blijven doen. Dat gaat niet over en kan jij niet stoppen. Moet je ook niet willen.Precies.
Alle reacties Link kopieren
.
Als dit zo in hem zit - en dus geen eenmalige uitspatting - dan kan TO dus blijkbaar verwachten dat haar vriend eens in de zoveel jaar weer een half jaar er vandoor is met 'zijn' spaargeld? Leuk vooruitzicht Nu zijn het de huisdieren, volgende keer de kinderen die alleen bij TO achter blijven ;)



Vroeger stonden de vrouwen op de kade te wenen van intens verdriet wanneer hun man weer eens een half jaar op zee moest doorbrengen. Tegenwoordig wordt je blijkbaar geacht ze breed lachend uit te zwaaien en luid IK GUN JOUW JE PERSOONLIJKE VRIJHEID te roepen?
Alle reacties Link kopieren
Toen vriend en ik pas kort bij elkaar waren ben ik 4 maanden weg geweest zonder hem. Toen ik daarvan terugkwam gaf hij aan het erg lang te hebben gevonden en heeft hij gevraagd voortaan niet langer dan 1 a 2 maanden weg te gaan. Daar heb ik wel over moeten nadenken, want dat is toch wel heel anders, maar ik besloot het gewoon te proberen. Sindsdien ben ik nog een paar keer een maand alleen op reis geweest en ik moet zeggen: dat is lang genoeg voor mij tegenwoordig, let wel; zonder hem dan. Ik zou heel graag een half jaar gaan reizen, maar dan wel met hem erbij, en dat is zijn ding gewoon niet. En ik mis hem gewoon na een paar weken en kan dan minder genieten vd reis die ik aan het maken ben.



Vanuit mijn eigen ervaring vind ik het dus op zich niet persé verkeerd om voor te stellen de maximale tijd van het alleen reizen wat in te perken. Je bent samen in deze relatie en het streven zou naar mijn mening dan ook moeten zijn dat je je beiden lekker voelt.
Alle reacties Link kopieren
verwijderd, was dubbel.
Alle reacties Link kopieren
quote:polala schreef op 18 september 2014 @ 10:42:

Ik zou beginnen met je te realiseren dat dit zijn droom is. Hij houdt van reizen en zal dat dus altijd willen blijven doen. Dat gaat niet over en kan jij niet stoppen. Moet je ook niet willen.



Dus eigenlijk zeg je hiermee: "als hij maar gelukkig is....".

Weet je hoe dat heet: het Assepoestercomplex.

Daar zijn heel goede boeken over geschreven.

Ik ben meer van het zoeken naar compromis zónder dat een van ons zichzelf wegcijfert.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou juist niet voorstellen om de maximale tijd in te perken. Het is echt wel anders om een half jaar weg te gaan dan 1-2 maanden. Ik denk dat hij je dat dan toch onbewust kwalijk blijft nemen. Als jullie beiden hebben ervaren hoe het is om een half jaar weg te zijn dan is het anders: je hebt het geprobeerd en het bevalt niet dus moeten jullie op zoek naar een alternatief. Je zou wel van hem kunnen vragen dat hij genoeg spaargeld overhoudt om zichzelf te redden na de reis, dat zou hij als vrijgezel toch ook moeten doen?



Maar ik herken ook wel wat Moondancer zegt, sinds ik een vriend heb ga ik ook liever niet meer zo lang weg. Ik mis hem dan gewoon zo, het reizen is minder leuk na een paar weken. Ik zou ook graag nog een keer een paar maanden samen op reis gaan voordat we aan kinderen beginnen maar mijn vriend houdt net als Moondancers vriend niet van lang reizen dus helaas wordt dat niks.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
quote:pimpampum schreef op 18 september 2014 @ 10:57:

Als dit zo in hem zit - en dus geen eenmalige uitspatting - dan kan TO dus blijkbaar verwachten dat haar vriend eens in de zoveel jaar weer een half jaar er vandoor is met 'zijn' spaargeld? Leuk vooruitzicht Nu zijn het de huisdieren, volgende keer de kinderen die alleen bij TO achter blijven ;)



Vroeger stonden de vrouwen op de kade te wenen van intens verdriet wanneer hun man weer eens een half jaar op zee moest doorbrengen. Tegenwoordig wordt je blijkbaar geacht ze breed lachend uit te zwaaien en luid IK GUN JOUW JE PERSOONLIJKE VRIJHEID te roepen?Dat half jaar op zee was pure noodzaak om geld te verdienen voor het gezin. Vriend van TO gaat voor de lol op reis. Ik gun mijn schat van een echtgenoot zijn pretjes, maar er zijn grenzen. En zijn baan opgeven om een halfjaar te gaan reizen zou voor mij zo''n grens zijn.
Dan zijn in elk geval twee mensen het hier met elkaar eens vandaag ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 18 september 2014 @ 11:05:

[...]





Dus eigenlijk zeg je hiermee: "als hij maar gelukkig is....".



Ja, dat vind ik nou wel belangrijk 'detail' in een relatie, dat de ander ook gelukkig is.



Weinig Assepoester aan als je je vriend óók een gelukkig leven gunt,.



En als dat niet gaat lukken omdat beide partners zo anders zijn, dat er geen werkbaar compromis mogelijk is, moet je nog eens nadenken of de relatie wel goed voor beidem is.
Alle reacties Link kopieren
quote:pimpampum schreef op 18 september 2014 @ 11:14:

Dan zijn in elk geval twee mensen het hier met elkaar eens vandaag ;)



Het langst (in 32 jaar) dat wij niet bij elkaar waren was 2 weken. Toen was ik op familiebezoek in Canada, waar hij geen zin in had.

We hebben elkaar erg gemist toen....
Alle reacties Link kopieren
quote:saartjuhzes schreef op 18 september 2014 @ 11:17:

[...]



Ja, dat vind ik nou wel belangrijk 'detail' in een relatie, dat de ander ook gelukkig is.



Weinig Assepoester aan als je je vriend óók een gelukkig leven gunt,.



En als dat niet gaat lukken omdat beide partners zo anders zijn, dat er geen werkbaar compromis mogelijk is, moet je nog eens nadenken of de relatie wel goed voor beidem is.Zijn geluk maakt haar ongelukkig. Maar zij moet toegeven en hij niet? Dat is toch geen gelijkwaardige relatie?
Alle reacties Link kopieren
Heeft je vriend ooit voorgesteld om zijn vakantie zo aan te passen dat jij ook (een deel) mee kon? Ik ben verbaasd dat hij er geen behoefte aan heeft om een vakantie met jou te delen. Juist dat zijn de momenten dat je nieuwe indrukken opdoet en die wil je toch delen lijkt mij.



Ik vind het knap van je, dat je hem elk jaar al zolang alleen op vakantie laat gaan en daardoor geen vakantie samen hebt. Dat je hier een grens trekt lijkt me juist wel goed. Het is prima om rekening te houden met de ander, maar niet als dat ten koste gaat van jezelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:saartjuhzes schreef op 18 september 2014 @ 11:17:

[...]



Ja, dat vind ik nou wel belangrijk 'detail' in een relatie, dat de ander ook gelukkig is.



Weinig Assepoester aan als je je vriend óók een gelukkig leven gunt,.



En als dat niet gaat lukken omdat beide partners zo anders zijn, dat er geen werkbaar compromis mogelijk is, moet je nog eens nadenken of de relatie wel goed voor beidem is.'Ook' is het cruciale woord hier. Zij kijkt wel naar zijn geluk, maar hij blijkbaar niet naar het hare...
Alle reacties Link kopieren
quote:gelderka schreef op 17 september 2014 @ 20:10:

Je kunt hem niet dwingen thuis te blijven. Als je van iemand houdt, sluit je hem niet op maar laat je hem vrij... Iets anders is geen liefde.

Het enige dat jij kunt kiezen, is of je op hem wacht.



Wat een kort door de bocht reactie zeg!



Dat haar vriend van reizen houdt wist TO en hier houdt zij rekening mee door hem de vrijheid te geven jaarlijks zijn vakantie te kiezen. Zij neemt genoegen met tussendoor een weekendje of midweek weg met hem.



Vriend weet dat TO geen reizigster is en/of door haar gezondheid niet in staat is om de reizen te maken die hij graag wil maken.

Desondanks kiest hij voor een relatie met haar.

Desondanks kiest hij ervoor met haar samen te gaan wonen.

Desondanks kiest hij ervoor een toekomst met haar op te willen bouwen.



Wanneer je de hierboven genoemde keuzes maakt is het niet echt eerlijk te noemen om op korte termijn zulke ingrijpende beslissingen te maken die hij doet zonder hierbij enige rekening met je partner te houden. Dát is namelijk pas egoïstisch! En ook dát is iemand beperken! Dus als je het over liefde hebt....??

Hij heeft keuzes gemaakt wat betreft het aangaan en samenleven met deze vriendin. Dan zal hij ook samen met haar een (midden)weg moeten zoeken waar zij zich allebei goed bij voelen. Dus niet alleen hij! Dan spreek je namelijk niet van een relatie. Maar dan heb je het over wel de lusten maar niet de lasten.



Werkeloos worden door te kiezen voor zo'n reis zou voor mij echt onacceptabel zijn. Want dat zou betekenen dat hij bij terugkeer op TO haar zak zal moeten teren wanneer het hem niet lukt per direct een baan te vinden als zijn spaargeld aan de reis op is gegaan.

Hij heeft gekozen voor gedeelde verantwoordelijkheid en daar past het opzeggen van zijn baan, met het risico zonder geld te komen zitten, niet bij.



TO zou een middenweg van 4 maanden niets zijn? In 4 maanden kan hij echt aardig wat reizen. Jij zou dan halverwege voor 2 of 3 weken een stukje mee kunnen reizen waarbij er in die weken wat meer rekening met jouw gezondheid wordt gehouden. Zo heb je ook meer het gevoel dat je iets van zijn ervaring kunt proeven waardoor de angst dat jullie van elkaar verwijderd kunnen raken misschien afneemt.

Verder de reis iets meer naar voren schuiven met bijvoorbeeld een jaar. Dan heb jij wat meer tijd aan het idee te gaan wennen.

Hij heeft dan de tijd om rustig uit te zoeken op zijn werk of hij iets kan regelen (bijvoorbeeld vakantiedagen opsparen en gedeeltelijk onbetaald verlof).

Verder duidelijke afspraken maken over praktische zaken thuis.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Heeft toch niks met wachten op te maken. Hij wiL een half jaar reizen, nou hartstikke leuk voor hem. Hij blijft geen 4 jaar weg.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:saartjuhzes schreef op 18 september 2014 @ 11:17:

[...]



Ja, dat vind ik nou wel belangrijk 'detail' in een relatie, dat de ander ook gelukkig is.



Weinig Assepoester aan als je je vriend óók een gelukkig leven gunt,.



En als dat niet gaat lukken omdat beide partners zo anders zijn, dat er geen werkbaar compromis mogelijk is, moet je nog eens nadenken of de relatie wel goed voor beidem is.



Dat de ander ook gelukkig is inderdaad.

Dus vriend moet ook aan haar geluk denken.



TO gunt haar vriend best wat als ik het zo lees.

Het probleem lijkt 'm er vooral in te zitten dat het haar vriend niets interesseert of zijn vriendin gelukkig is. Vriend lijkt wel een verwende kleuter die zijn zin wil doordrijven zonder over de consequenties na te denken die het aangaan van een relatie met zich meebrengt.

Hij is nu alleen maar aan het doordrammen en wil daarbij volledig over zijn vriendin heen stappen.

Zijn reislust zou geen breekpunt in deze relatie hoeven zijn. Zijn egoïsme wel.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Sommige mensen lijken hier niet te beseffen hoe diep de wens/liefde voor reizen kan zitten.



Iedereen heeft passies. Voor de een zijn dat honden en is een leven zonder hond volstrekt onbespreekbaar. Voor de ander is dat een (top)sport. En weer voor anderen is dat reizen. En dan is dat dus niet 'zomaar een lolletje', maar een fundamenteel onderdeel van hoe iemand als persoon is en hoe hij/zij zijn leven wil leiden.



Ik vind niet dat je je partner zijn droomwens mag ontzeggen, nee. Dan moet je zoeken naar mogelijkheden om dat waar te maken op de meest praktische en prettigste manier voor allebei. Maar het uitgangspunt is dat het wel moet kunnen.



Als je dat niet samen kan regelen dan pas je denk ik niet zo goed bij elkaar als je misschien dacht.



Toevoeging: een wereldreis is ook echt iets volstrekt anders dan een paar weken in een hotel. Sommige soorten reizen kun je ook alleen maken in langere tijd. 'Een maandje is wel genoeg' is dus volstrekt niet waar. Dat is ook leuk, maar dus niet de droomreis die vriend van TO zo graag wil. Daar los je het dus niet mee op. Kan je beter gaan praten over wat hij WEL precies wil en kijken hoe je daar invulling aan kan geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:polala schreef op 18 september 2014 @ 12:24:

Sommige mensen lijken hier niet te beseffen hoe diep de wens/liefde voor reizen kan zitten.



Iedereen heeft passies. Voor de een zijn dat honden en is een leven zonder hond volstrekt onbespreekbaar. Voor de ander is dat een (top)sport. En weer voor anderen is dat reizen. En dan is dat dus niet 'zomaar een lolletje', maar een fundamenteel onderdeel van hoe iemand als persoon is en hoe hij/zij zijn leven wil leiden.



Ik vind niet dat je je partner zijn droomwens mag ontzeggen, nee. Dan moet je zoeken naar mogelijkheden om dat waar te maken op de meest praktische en prettigste manier voor allebei. Maar het uitgangspunt is dat het wel moet kunnen.



Sommige mensen lijken niet te beseffen dat het vooral vriend is die niet openstaat voor het zoeken naar mogelijkheden om de reis waar te maken op een zo praktische en prettige manier voor allebei.

En wat het uitgangspunt is dient door TO en vriend samen te worden bepaald. Daar gaat verder niemand over.



Als je dat niet samen kan regelen dan pas je denk ik niet zo goed bij elkaar als je misschien dacht.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 18 september 2014 @ 11:21:

[...]





Zijn geluk maakt haar ongelukkig. Maar zij moet toegeven en hij niet? Dat is toch geen gelijkwaardige relatie?In dat geval is het inderdaad beter om in ieder geval te heroverwegen of deze relatie wel goed is voor beide partners.
quote:Dreamer schreef op 17 september 2014 @ 18:36:

Van een Neerlandica tijdens een opfriscursus voor secretaresses. Geen idee waar zij van had dat het mocht, maar zij vond het zelf ook geen gezicht/gehoor.Onbegrijpelijk dat zo iemand mag doceren.
Alle reacties Link kopieren
To ik denk dat jij die zomerse reizen al voelt als een opoffering.



En dan komt hij nu weer met een uitspatting maar dan minstens een half jaar. En ik denk omdat je de eerste misschien als opoffering ziet dit gewoon een klap in je gezicht is. Moet hij alweer meer hebben in de vorm van een wereldreis.



En bij hem zit die wereldreis misschien zo diep, misschien is hij een vrije geest. Die nu een wereldreis wilt en misschien daarna nog niet verzadigd is. Sommige mensen hebben die vrijheid nodig.



En dan lijkt mij dat je hem steeds kan laten gaan?

Of afvragen of je hem wel bij wilt houden met reizen?



Want hierna zal weer iets komen met vrijheid.
Alle reacties Link kopieren
TO, je zegt dat je alleen af en toe weekendjes weg gaat met je vriend. Waarom niet jaarlijks samen 2 á 3 weken op vakantie naar een bestemming/accommodatie waar jij je lekker voelt ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven