Geld & Recht alle pijlers

Aanvulling WW of niet?

18-09-2014 12:36 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Slotje
quote:lipstickjungle schreef op 18 september 2014 @ 13:20:

Wij gaan dan ook uit ons huurhuis en gaan bij mijn schoonouders wonen.





Ik ken je financiële situatie niet, maar geef je huurhuis niet zo snel op als het een sociale huurwoning is. Het duurt jaren voordat je weer in aanmerking komt voor een andere sociale huurwoning, tenzij je een urgentie hebt, maar die krijg je niet zo snel.



Krijgen jullie misschien niet wat meer huurtoeslag als jij straks helemaal geen inkomen hebt? En is er absoluut niets meer waarop jullie nog kunnen bezuinigen? Want bij je schoonouders wonen als je je vrijheid al gewend bent, dat zal ook niet gemakkelijk zijn.
Hmmm dus TO is 24. Had ik overheen gelezen. Dan kan het loon van TO volgens mij niet kloppen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lipstickjungle schreef op 18 september 2014 @ 12:46:

Ik ga niet meer werken ik heb altijd 28 uur gewerkt in mijn vorige baan.

Maar omdat ik maar 1,5 jaar gewerkt heb en ik daarvoor altijd gestudeerd nog heb zijn heb ik alleen maar bijbaantjes gehad.

Dus gemiddeld over 5 jaar heb ik 14 uur per week gewerkt.

Ik ben pas 24 vandaar.



Dus eigenlijk is het zo, stel ik verdien bij mijn vorige baan 20 euro per uur en ik neem nu een baan omdat ik een baan wil voor 6 euro per uur maar het is hetzelfde uren krijg ik niks meer...



Want ik heb nu een heel simpel baantje, terwijl k voorheen altijd goed verdiende.



Heel gek..



Op het moment dat je in de WW raakt kijken ze voor het vaststellen van jouw uitkering 12 maanden terug. Voor het bepalen voor hoeveel uur je sollicitatieplicht hebt, kijken ze 6 maanden terug. Als jij dus 1,5 jaar voor afgaand aan jouw ziektewet 28 uur hebt gewerkt, dan is jouw uitkering ook op basis van 28 uur en niet op basis van 14 uur.



Ik vind het antwoord van het UWV dan ook raar dat je geen aanvulling meer zou krijgen. Je gaat nl 13 uur minderwerken dan de uren waarop jouw uitkering gebaseerd is.



Kan het zijn dat je toen je die vraag stelde zelf tegen hen hebt gezegd dat jouw uitkering op basis van 14 uur is, en dat zij daarom het "verkeerder" antwoord gaven?
Alle reacties Link kopieren
Hoe kom je erbij dat ik 8 maanden WW krijg?

Ik heb 8 maanden in de ziekte wet gezeten en krijg nu 5 maanden WW.

En ik heb in totaal 5 jaar gewerkt met alle bijbaantjes erbij en mijn vorige baan.

5 jaar is 5 maanden WW.



Ik ga 9,08 per uur verdienen.



Flexibel 15 uur houd in dat ik alles wat ik werk betaald krijg maar wel altijd 15 uur werk.

Eigenlijk gewoon 0 uren contract maar ik werk wel altijd 15 uur.



400 euro was ook een beetje een schatting. Maar zoiets komt het wel op neer.
Alle reacties Link kopieren
quote:milna schreef op 18 september 2014 @ 13:29:

[...]





Ik ken je financiële situatie niet, maar geef je huurhuis niet zo snel op als het een sociale huurwoning is. Het duurt jaren voordat je weer in aanmerking komt voor een andere sociale huurwoning, tenzij je een urgentie hebt, maar die krijg je niet zo snel.



Krijgen jullie misschien niet wat meer huurtoeslag als jij straks helemaal geen inkomen hebt? En is er absoluut niets meer waarop jullie nog kunnen bezuinigen? Want bij je schoonouders wonen als je je vrijheid al gewend bent, dat zal ook niet gemakkelijk zijn.





Het is een particuliere woning.



Dus mijn jaren blijven staan. Daar heb ik al achteraan gebeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:miss112 schreef op 18 september 2014 @ 13:36:

[...]





Op het moment dat je in de WW raakt kijken ze voor het vaststellen van jouw uitkering 12 maanden terug. Voor het bepalen voor hoeveel uur je sollicitatieplicht hebt, kijken ze 6 maanden terug. Als jij dus 1,5 jaar voor afgaand aan jouw ziektewet 28 uur hebt gewerkt, dan is jouw uitkering ook op basis van 28 uur en niet op basis van 14 uur.



Ik vind het antwoord van het UWV dan ook raar dat je geen aanvulling meer zou krijgen. Je gaat nl 13 uur minderwerken dan de uren waarop jouw uitkering gebaseerd is.



Kan het zijn dat je toen je die vraag stelde zelf tegen hen hebt gezegd dat jouw uitkering op basis van 14 uur is, en dat zij daarom het "verkeerder" antwoord gaven?





Nee ik zei zelf 28 uur en toen zei zij 14 uur.

En ik heb dit nagezocht en dit klopt.



Ze kijken naar het gemiddelde van de afgelopen jaren en dat is 14 uur per week.

Zo staat het in mijn gegevens in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
quote:lipstickjungle schreef op 18 september 2014 @ 13:20:





Erg jammer dat er meteen zo veroordeeld word..

Ik lees toch echt nergens veroordelingen hoor!
Alle reacties Link kopieren
quote:milna schreef op 18 september 2014 @ 13:29:

[...]





Ik ken je financiële situatie niet, maar geef je huurhuis niet zo snel op als het een sociale huurwoning is. Het duurt jaren voordat je weer in aanmerking komt voor een andere sociale huurwoning, tenzij je een urgentie hebt, maar die krijg je niet zo snel.



Krijgen jullie misschien niet wat meer huurtoeslag als jij straks helemaal geen inkomen hebt? En is er absoluut niets meer waarop jullie nog kunnen bezuinigen? Want bij je schoonouders wonen als je je vrijheid al gewend bent, dat zal ook niet gemakkelijk zijn.





Lief ook trouwens dat je meedenkt .

Maar helaas hebben wij al alles geprobeerd.

Toen ik in de ziektewet terecht kwam en niet meer mocht blijven bij mijn baan hebben we er alles aangedaan om te bezuinigen.

Dit is ook niet in 1 dag besloten natuurlijk,



Wij denken hier al weken over na.

Klopt makkelijk word het niet, maar geld problemen en het ene gat met het andere gat vullen willen we niet.

We willen een mooie toekomst hoe verdrietig het dan ook is dan we hier weg moeten.

Want dat is het gewoon..



Ja we hebben wel dan recht op wat huurtoeslag maar dat haalt het niet bij wat ik nu aan WW krijg.



Dit is dus echt een weloverwogen keus.
9,08 is precies het minimuurloon voor 23 jaar en ouder bij een 38 uurige werkweek dus dat bedrag kan kloppen. Ook de duur van de WW is idd logisch. Wel kom ik met 9,08 op 590 per maand (toch een stuk meer). Wel raar dat ze bij jouw niet het laatste refertejaar hebben genomen voor je urenverlies en dat ze je maar 14 uur WW hebben gegeven ipv 28 zoals miss122 al zei.
quote:lipstickjungle schreef op 18 september 2014 @ 13:36:

400 euro was ook een beetje een schatting. Maar zoiets komt het wel op neer.Ik denk dat je eerder richting de 600 euro bruto gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:sneeuwwitje80 schreef op 18 september 2014 @ 13:45:

9,08 is precies het minimuurloon voor 23 jaar en ouder bij een 38 uurige werkweek dus dat bedrag kan kloppen. Ook de duur van de WW is idd logisch. Wel kom ik met 9,08 op 590 per maand (toch een stuk meer). Wel raar dat ze bij jouw niet het laatste refertejaar hebben genomen voor je urenverlies en dat ze je maar 14 uur WW hebben gegeven ipv 28 zoals miss122 al zei.



Ik zou als ik TO was hier ook zeker nog aanvullend onderzoek naar doen. Zeker ook omdat ik de uitkering voor 14 uur erg hoog vind. Dit is toch maar 70% van haar laatst verdiende loon. Ik weet niet of het bedrag van ruim 800 die ze nu aan WW krijgt bruto of netto is, maar lijkt mij erg hoog voor 14 uur. Of het moet zijn dat haar uurloon eerst vele malen hoger was dan wat ze nu gaat verdienen.



Ww keert per 4 weken uit ervan uitgaande dat die 800 bruto is dan zou ze eerst een uurloon hebben gehad van ruim 20 euro per uur. Als het een nettobedrag is zelfs ruim 26 euro per uur. Lijkt me echt veel
Alle reacties Link kopieren
quote:lipstickjungle schreef op 18 september 2014 @ 13:36:

Hoe kom je erbij dat ik 8 maanden WW krijg?

Ik heb 8 maanden in de ziekte wet gezeten en krijg nu 5 maanden WW.

18-09-2014, 13:20

Nee ik heb de baan aangenomen.

En inderdaad mijn WW loopt december af.



Nu heb je 5 maanden ww en je krijgt nog tot december dus dat zouden 7 of 8 maanden zijn.

Je eigen woorden maken dat, ik verzin het niet
Scherp granny, dat klopt inderdaad niet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven