Werk & Studie alle pijlers

Kan dit in sollicitatiebrief?

17-09-2014 23:08 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zojuist een sollicitatiebrief geschreven. Deze brief en mijn CV heb ik als bijlagen bij een e-mail gedaan omdat ik de ervaring heb dat de tekst verspringt wanneer ik het rechtstreeks in het e-mailbericht tik.



Ik heb dus 2 bijlagen en in het e-mailbericht zelf schrijf ik het volgende:



Geachte mevrouw xxx,



Via deze weg wil ik solliciteren naar de functie van xxx. In de bijlagen van dit e-mailbericht treft u zowel mijn motivatiebrief als mijn curriculum vitae aan.



Ik wens u veel leesplezier.



Met vriendelijke groet,



xxx.



Mijn vraag is of dat "Ik wens u veel leesplezier" niet té is?
Alle reacties Link kopieren
Je haalt een paar dingen door elkaar, Broedkippetje, TO schreef nergens 'Bijgaand treft u aan'.
quote:sabbaticalmeds schreef op 17 september 2014 @ 23:19:

eventjes dan, het is oogsttijd dus druk druk drukDankje! Ik zal een snel tukkie doen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Roelfien schreef op 17 september 2014 @ 23:32:

Je haalt een paar dingen door elkaar, Broedkippetje, TO schreef nergens 'Bijgaand treft u aan'.



Nee, dat klopt.

Ik ben vroeger zo bang gemaakt voor de 'bijgaand'-constructie (destijds nog 'Ingesloten in de envelop') dat ik alles wat er zelfs maar op lijkt uit de weg ga.

Terwijl het inmiddels goed is, weet ik nu.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Sowieso moet je de brief en het cv als bijlage meesturen, liefst in pdf. Dat verspringt helemaal niet en bij Word kan dat wel gebeuren.



En over de tekst hebben anderen al genoeg gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat die begeleidende mailtjes doorgaans niet eens gelezen of geprint worden door degene die selecteert, het gaat om de brief en CV. 'Veel leesplezier' kan echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Brief met motivatie en CV als bijlage, er wordt niet om een boekwerk gevraagd.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Heb ie de bijlage wel in .PDF gedaan? Dat is eigenlijk wel een must, anders kan je hele opmaak naar de knoppen gaan.



Ik zet er trouwens ook onder " graag ontvang ik een bevestiging van mijn sollicitatie".... Al zullen jullie nu zeggen, bij 180 sollicitaties gaan ze echt niet iedereen een bevestiging sturen. Dat klopt, maar zelf zou ik het wel attent en correct vinden als ze het wel doen.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen bedankt. Heb de tips ter harte genomen en de brief is inmiddels verstuurd. Zonder "leesplezier" dus



Nu hopen op een reactie!
Alle reacties Link kopieren
Yoshe, heb het gewoon als Word verstuurd. Ik heb een versie waar ik bij "opslaan als" geen PDF kan selecteren. Of kan dat nog op een andere manier?
Google even op 'word omzetten naar pdf' en dan krijg je allerlei opties.

Word is niet handig, want als de ontvanger een andere versie heeft of bv Open Office, dan ben je ook je opmaak kwijt.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 17 september 2014 @ 23:15:

Liever geen xxx

dat staat raarIk dacht eerst dus ook 'kus kus kus'
Alle reacties Link kopieren
Oke dank je wel, Splinter. Heb deze brief nu al verstuurd maar wellicht handig voor in de toekomst!
Alle reacties Link kopieren
Cute PDF writer installeren, word document openen, document printen en als printer cute PDF selecteren





Nu is je mail al verstuurd.. Maar wat ik echt mis is een reden voor mij als lezer om vooral de bijlages te willen openen.. Niets uit de mail maakt mij nieuwsgierig naar de rest.. Ik wordt niet getriggerd..



Dat zou ik als ontvanger wel graag zien (en ik ontvang zo'n 2 sollicitatie mails per week..) je moet in een markt als deze wel een beetje extra je best doen om er uit te springen
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Alle reacties Link kopieren
Sense, ik snap je punt. Ik heb, vind ik zelf, wel een sterke brief. Als ik in die mail meer zaken aanhaal, dan wordt het zo dubbel. Kun je eens een voorbeeld geven?
Alle reacties Link kopieren
Een kleine ijsbreker, een kleine verwijzing naar het bedrijf, de functie of naar iets wat jou speciaal maakt.. Stel je voor dat jij 10/20 van dit soort mails ontvangt.. Wat maakt dat jou mail er al uitspringt nog voor ze de bijlage openen...



Wellicht niet verwijzen naar de openstaande functie, maar het omdraaien.. Niet zeggen dat je solliteerd naar functie xxx.. Nee jij bent een xxx en zoekt een bedrijf dat bij jou past, laat hen maar het gevoel geven dat ze jou moeten hebben, inplaats dat jij bij hen wil werken..



Of schrijf iets over het bedrijf in de eerste mail, waaruit blijkt dat je je al verdiept hebt in het bedrijf.. Dit mailtje kan met copy paste zo naar 300 bedrijven gezonden worden..



Een beetje creatief zijn, ..
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je het leesplezier hebt weggelaten want geloof me erg veel leesplezier is het niet, het is noodzakelijk kwaad



Voor evt. andere brieven, cv's etc; Om op te slaan als PDF kies je Bestand --> Afdrukken... --> PDF ---> opslaan als PDF. Vind ik zelf gek en omslachtig maar het zal wel een reden hebben dat het niet gewoon onder 'opslaan als' staat...
Alle reacties Link kopieren
quote:Sense-1970 schreef op 18 september 2014 @ 01:21:

Een kleine ijsbreker, een kleine verwijzing naar het bedrijf, de functie of naar iets wat jou speciaal maakt.. Stel je voor dat jij 10/20 van dit soort mails ontvangt.. Wat maakt dat jou mail er al uitspringt nog voor ze de bijlage openen...



Wellicht niet verwijzen naar de openstaande functie, maar het omdraaien.. Niet zeggen dat je solliteerd naar functie xxx.. Nee jij bent een xxx en zoekt een bedrijf dat bij jou past, laat hen maar het gevoel geven dat ze jou moeten hebben, inplaats dat jij bij hen wil werken..



Of schrijf iets over het bedrijf in de eerste mail, waaruit blijkt dat je je al verdiept hebt in het bedrijf.. Dit mailtje kan met copy paste zo naar 300 bedrijven gezonden worden..



Een beetje creatief zijn, ..Dank je wel. Ik heb het idee als ik dat schrijf, dat ik dan enorm op aan het scheppen ben!
Alle reacties Link kopieren
quote:LieverLustDanLiefde schreef op 18 september 2014 @ 02:07:

Goed dat je het leesplezier hebt weggelaten want geloof me erg veel leesplezier is het niet, het is noodzakelijk kwaad



Voor evt. andere brieven, cv's etc; Om op te slaan als PDF kies je Bestand --> Afdrukken... --> PDF ---> opslaan als PDF. Vind ik zelf gek en omslachtig maar het zal wel een reden hebben dat het niet gewoon onder 'opslaan als' staat...Oeh da's idd omslachtig, ga het zo eens proberen. Dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzin advies, van het mailtje dat er uit moet springen. Juist liefst zo kort en bondig mogelijk:



" Geachte huppelepup,



Ik zag uw vacature voor een huppelepup en daar wil ik graag op solliciteren. Bijgaand vindt u mijn motivatiebrief en CV



Met vriendelijke groet,



huppelepup"



Je moet al zoveel lezen als je aan het werven bent, als de mails zelf ook nog eens hele boekwerken worden blijf je bezig.
Am Yisrael Chai!
quote:Thordis schreef op 17 september 2014 @ 23:09:

Veel te.



Hoeveel leesplezier denk je dat iemand gaat halen uit het lezen van een cv.



Een geval van grenzeloze arrogante zelfoverschatting.



Dus ik zou overwegen om dat weg te halen. jup. En als je niet eens arrogant bent, is het helemaal jammer.
quote:Thordis schreef op 17 september 2014 @ 23:12:

Is je brief ook zo megaofficieel?



Ik schreef altijd gewoon

'Hierbij ontvangt u mijn sollicitatie naar xxx, mijn motivatiebrief en cv zijn als bijlage toegevoegd. Met vriendelijke groet...'



Echt niemand gaat veel aandacht aan je begeleidende mail besteden.Ik schreef altijd gewoon een adres op de envelop.
quote:Broedkippetje schreef op 17 september 2014 @ 23:23:

De 'in de bijlage..... treft u aan' constructie klopt volgens mij strikt genomen niet.

Volgens mij staat er zo dat als de lezer in de bijlage gaat zitten, hij daar dan je brieven aantreft.



Ik zou dus eerder iets als 'ik heb mijn motivatie en cv toegevoegd als bijlage'.u gelieve in de bijlage aan te treffen... is volgens mij de correcte formulering.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe de werving en selectie voor een bedrijf en ik ben heel blij dat je het zinnetje over leesplezier weg hebt gehaald. Ik kreeg er meteen een heel negatief gevoel bij.

Verder vind ik het persoonlijk een prima mailtje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven