Werk & Studie alle pijlers

Mail checken op vrije dag?

18-09-2014 19:23 205 berichten
Ik heb morgen een externe afspraak samen met een collega. Mijn collega heeft vandaag ouderschapsverlof en ik heb hem vanmiddag nog een mail gestuurd met belangrijke info plus het verzoek om iets van het netwerk te halen. Wij kunnen alleen via een wifi op het netwerk dus als hij het thuis niet doet heeft hij het niet. Tot op heden heb ik nog geen ontvangstbevestiging dus ik heb maar even een whatsappje gestuurd met het verzoek zijn mail te checken.

Mag je dat vragen aan iemand op zijn vrije dag? Mag je 'verwachten' dat iemand op zijn vrije dag (zijnde een normale vaste vrije dag) zijn mail checkt als hij de volgende dag een afspraak heeft?

Ik doe het zelf wel omdat ik niet van verrassingen houd, maar wil toch even peilen hoe anderen daarover denken.

Mail checken op vaste vrije dag?

Totaal aantal stemmen: 72

Ja (31%)
Nee (69%)
En dat had je niet eerder kunnen bedenken?
Ik zou er niet gecharmeerd van zijn als een collega mij op mijn vrije dag vraagt om mail na te kijken terwijl je het ook gewoon even telefonisch kan doorgeven...



Want ik moet dan een appje lezen, mail lezen, reageren of weer terug appen... bel dan gewoon even.
Had je niet kunnen appen: Sorry dat ik je stoor op je vrije dag! Je hebt morgen belangrijke afspraak: 12u bij café huppelsepup. Groet, big



Ik zou het niet tof vinden. Als er wat belangrijks is, is mail niet het ideale medium.
Ja zeker. Ik zou dat als collega ook waarderen hoor, het is toch belangrijk goed voorbereid etc. te zijn.



Er zijn wel grenzen, laatst appte mijn collega mij op zaterdagavond 22.00uur of het overleg van maandagmorgen doorging. Die heb ik pas zondag eind van de middag beantwoord. Dat appje vond ik eigenlijk niet kunnen, zat lekker aan een wijntje op de bank met vriend, plingpling: collega/werk! En dan zit je daar toch gelijk weer even aan te denken, niet prettig.
Oh echt, zitten jullie er zo strak in? Hij heeft alleen een baby dus geen gedoe met uit school halen e.d. Ik kon het niet eerder doorgeven omdat ik pas vandaag kon voorbereiden (de planning had beter gekund ja). Nou ja, als hij het niet doet zal ik het hem niet verwijten. Hij heeft het recht om op zijn vrije dag niet te werken
En dan vind ik een sms of appje veel beter dan een telefoontje, dat stoort pas echt!
Alle reacties Link kopieren
Ik check heel vaak mail op mijn vrije dag, maar ik vind dat je het niet mag verwachten.

En een appje erbij vind ik behoorlijk pusherig.



Stuur dan de info eerder, of spreek van tevoren af dat je het op de vrije dag nog verstuurt en dat hij/zij er dan nog even naar kijkt.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik heb sinds kort een nieuwe baan en krijg van een collega (die ook nieuw is) steeds werkgerelateerde apps, ook bijv. op zondagavond. Ik word er zo onderhand gek van! Mijn mail check ik ook niet op dagen dat ik vrij ben. Op mijn vorige baan deed ik dat wel, maar nu bewaak ik mijn grenzen beter.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je niet mag verwachten dat iemand zijn mail checkt. Ga er maar gewoon vanuit dat men het niet doet en als ze het wel doen heb je geluk.



Gewoon even bellen dus.
Alle reacties Link kopieren
Je mag het vragen, alleen je mag geen antwoord terug verwachten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik check mijn mail wel op een vrije dag en in het weekend. Maar ik ga er niet vanuit dat anderen dat ook doen.
quote:verhuisd schreef op 18 september 2014 @ 19:29:

Had je niet kunnen appen: Sorry dat ik je stoor op je vrije dag! Je hebt morgen belangrijke afspraak: 12u bij café huppelsepup. Groet, big



Ik zou het niet tof vinden. Als er wat belangrijks is, is mail niet het ideale medium.

Hij weet dat we de afspraak hebben! Ik heb hem de onderwerpen gemaild, die ik zelf ook bij me heb - ter info. Maar het zou wel erg handig zijn als hij een bepaald document mee heeft. Geen man overboord als dat niet zo is.

Mail checken is een kwestie van even aanklikken op zijn telefoon. Ik beantwoord in principe geen mails op mijn vrije dagen, maar wil wel weten of ik niets mis.
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 18 september 2014 @ 19:30:

Oh echt, zitten jullie er zo strak in? Hij heeft alleen een baby dus geen gedoe met uit school halen e.d. Ik kon het niet eerder doorgeven omdat ik pas vandaag kon voorbereiden (de planning had beter gekund ja). Nou ja, als hij het niet doet zal ik het hem niet verwijten. Hij heeft het recht om op zijn vrije dag niet te werken



Het gaat er toch niet om of ie het druk heeft met andere dingen?

Het gaat er om dat het zijn vrije tijd is, hij die dag niet betaald krijgt en dus gewoon niet aan het werk is.

Als je hem dan opzadelt met een klus (want het is dus meer dan alleen informatie, hij moet ook echt wat doen), omdat je zélf te laat bent gaan voorbereiden, vind ik dat eigenlijk behoorlijk brutaal.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Vrij = vrij. Ouderschapsverlof = ouderschapsverlof.



Op de eerstvolgende werkdag in de ochtend wordt de mail weer gecheckt. Op ouderschapsverlofdag is het tijd voor het gezin, de kinderen en niet voor werk. Ik vind het vrij brutaal om er nog een appje met 'je hebt mail' achteraan te sturen. Doe je op vrijdag ook niet voor de maandag lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Ik check mijn zakelijke mail 24/7, vrij of niet vrij. Maar dat hoort bij de functie. Reageren doe ik wel weer volgens mijn agenda. Maar de belangrijke zaken zal ik niet snel over het hoofd zien.



Wel een lesje voor jou voor de volgende keer, zorg dat hij belangrijke informatie voor zijn vrije dag heeft of plan externe afspraken niet meteen na een vrije dag als er nog overlegd moet worden en haal zelf zaken van het netwerk in plaats van dat te delegeren naar iemand die vrij is. Als het belangrijk is, bellen en niet appen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Ik check mijn mail op mijn 'niet-werkdag' enkel als ik zin en tijd heb. Deze komt alleen binnen op mijn werktelefoon en die ligt op mijn vrije dagen op het aanrecht.

Reageren doe ik zelden op vrije dagen.
Grappig dat je uitgerekend mij quote ( ik kan even niet quoten). Ben het niet met je eens. Dringende zaken gaan naar mijn niet over de mail. Het is niet aan jou om te verwachten dat zakelijke mail buiten kantooruren gecheckt wordt - uitzonderingen daargelaten natuurlijk



Ik vraag me wel jullie verhouding af. Ben jij secretaresse of ben je juist hoger op de ladder. Dat maakt m.i. Ook nog uit voor de vorm van communicatie op vrije dagen.
Voordeel van het appje is dat hij nu ook morgenochtend nog even zijn mail kan lezen, op zijn werkdag. Tenzij hij natuurlijk denkt dat hij kan uitslapen omdat we er pas om 10 uur hoeven te zijn.
En hij heeft slechts een baby? Nee joh, die kosten helemaal geen tijd hoor op zo'n dag , zegt Doreia met eentje van 11 maanden die vandaag lopen achter de stoel heeft ontdekt.
Alle reacties Link kopieren
Uit mezelf kijk ik wel eens naar mijn mail op mijn vrije dag, maar als het van me verwacht gaat worden, no way....

Jij was vandaag aan het werk, als er iets voorbereid had moeten worden dan is dat jou taak. Ik zou morgen mijn excusses aanbieden voor het feit dat je het gevraagd hebt.
Ik heb trouwens heel brutaal naar zijn privé telefoon ge-appt. Helemaal een doodzonde bedenk ik nu
Alle reacties Link kopieren
@MrsStanleyWalker: wat is er zo belangrijk aan jou functie dat je altijd mail moet kunnen checken? Of heb je een eigen bedrijf? Dan vind ik het namelijk enigszins 'normaal'. In andere gevallen: 't is maar werk, of betaalt je baas ook voor 24/7?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb momenteel een functie waar dat niet echt nodig is. Werk 40 uur. Dus nee, zou dat ook niet doen. Vrij = vrij.



Heb dat in het verleden met een zwaardere functie overigens wel gedaan. Ging dan wel alleen niet de avond terug mailen met het verzoek of hij of zij het wil lezen nog. Had je naar mijn mening eerder kunnen plannen.
Carpe Diem!
quote:betjebig schreef op 18 september 2014 @ 19:34:

[...]



Maar het zou wel erg handig zijn als hij een bepaald document mee heeft. Geen man overboord als dat niet zo is.





Maak even een extra printje voor hem



Ik check en beantwoord mijn mail op vrije dagen, in ruil daarvoor doe ik ook wel eens wat relaxer op werkdagen. Mag binnen de functie.



Ik zou echter pissig worden wanneer iemand me zou aanspreken op het feit dat ik mn mail/telefoon op een vrije dag niet gechecked had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven