Voedselbank zet gezin op zwarte lijst

03-09-2014 07:44 742 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een gezin uit Spijkenisse moet de komende weken maar zien hoe het aan genoeg eten komt. De lokale Voedselbank heeft hen op de zwarte lijst gezet, toen die erachter kwam dat de familie eten - gratis - op internet aanbood.



Ze gaven eten onder een schuilnaam via de weggeefhoek weg. Omdat we duidelijk kenbaar maken dat eten zo niet mag worden weggegeven, hebben we besloten het gezin geen pakketten te verstrekken. Als ze het aan anderen geven, hebben ze het kennelijk niet nodig.



Coördinator Anco Bonninga van de Voedselbank

De buren zijn intussen bijgesprongen. Zij kopen extra spullen voor het echtpaar en de drie kinderen.



Dani, zoals de 32-jarige vrouw van het gezin zich noemt, zegt zich van geen kwaad bewust te zijn. 'We kregen in ons wekelijkse voedselpakket zo vreselijk veel fruit en groente, dat we dat echt niet op konden. Omdat het tegen m'n principe is het weg te gooien, besloot ik het op een weggeefhoek op internet aan te bieden.'



Dat leverde in een uur zestig reacties op. 'Ik las zulke schrijnende redenen waarom mensen het wilden hebben, dat mijn man en ik uiteindelijk besloten het te geven aan twee mensen die het hard nodig hebben.'



Maar bij de Voedselbank kwam de leiding erachter dat er eten was weggegeven via internet. Omdat dit tegen de regels is, kreeg het stel te horen dat het voortaan geen voedselpakketten meer krijgt. 'Maar die hebben we hard nodig,' zegt Dani. 'We hebben een pak ellende achter de rug. Ik raakte m'n baan kwijt. We moesten ons huis verkopen, wat niet lukte, waarna er een veiling kwam die ons een restschuld van hier tot Tokio opleverde. We zitten nu in de schuldsanering. Mijn man werkt zich drie slagen in de rondte, maar we hebben nauwelijks een cent te makken.'



Het besluit van de Voedselbank zorgde voor een storm van verontwaardiging. 'We krijgen zulke lieve en hartverwarmende reacties, regelmatig lopen de tranen over m'n wagen. Maar ik maak me ook zorgen. Want we krijgen nu alle hulp, maar hoe is het in december, hoe is het in februari?'



Dani hoopt dat de Voedselbank met de hand over het hart wil strijken. 'Ik heb vreselijk spijt. Als ik had kunnen vermoeden wat er nu allemaal gebeurt, had ik dit nooit gedaan.'



Coördinator Anco Bonninga van de Voedselbank zegt dat het gezin 'hartstikke fout' is geweest. 'Ze gaven eten onder een schuilnaam via de weggeefhoek weg. Omdat we duidelijk kenbaar maken dat eten zo niet mag worden weggegeven, hebben we besloten het gezin geen pakketten te verstrekken. Als ze het aan anderen geven, hebben ze het kennelijk niet nodig.'



De regels zijn volgens de Spijkenisser helder. 'Er moet structuur zijn. Ik ben blij dat ze zeggen dat ze spijt hebben, want wat ze hebben gedaan, kan niet. Wij zijn nu nog op vakantie, over twee weken moeten we maar eens met elkaar om de tafel gaan.'



Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... n-dat-eten-weggeeft.dhtml



Terecht of een te zware maatregel?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de meningen in dit topic erg overdreven.

Ik ga niet geloven dat de vrijwilliger of donateur verlangt dat de klant van de VB hun schoenen kust.

Wat een verschil wordt hier geschets in arm en rijk zeg...dacht dat we in nederland wonen.

Armen zijn zielig en niet meer te helpen en de rijken zijn neerbuigend?? Really?

Wat is er mis met een gegeven paard niet in de bek kijken? Heb ik tenminste zo geleerd, is niet goed blijkbaar.

En iedereen kan zich toch heus wel proberen in een ander te verplaatsen? Ja ook de klanten van de VB!

Ook de mensen die goed in hun geld zitten kunnen ernstige zorgen en problemen hebben,toch? En zo zijn wij weer allemaal gelijk.



En nee, als je bij de VB loopt dan ben je echt nog niet afgeschreven, lijkt mij! Ik zie deze mensen als volwaardig, maar ik zal diegene ook graag willen kunnen zeggen als die iets fout aanpakt, net zoals ik dat tegen mij baas wil kunnen zeggen.



De crisis gaat nog wel even door denk ik, hoe moet dat verder als men nu al zo verbitterd is?
Alle reacties Link kopieren
quote:mara2 schreef op 06 september 2014 @ 13:28:

Ik denk dat de hele voedselbank beter werkt.



Als de gebruikers meehelpen in het redenlijke.

Het mes snijdt aan twee kanten. Men is bezig voor anderen en voorzich. Het afhankenlijke gevoel wordt dan misschien minder.

Je haalt niet alleen op je geeft ook jouw bijdragen.

Ik draai mijn hele 14+ leven al minimaal 10 uur per week vrijwilligerswerk. Toevallig alleen niet bij de voedselbank. Mag ik mijn portie dan overslaan?
Alle reacties Link kopieren
Bestpittig: het gaat niet alleen om jou, toch?



Verder vind ik verplicht vrijwilligerswerk moeilijk, schijnt dat ook echt verplicht gaat worden volgend jaar.(vergeef mij als dat niet klopt)



Dat woordje verplicht gaat men niet leuk vinden ben ik bang.

Want hebben ze dan weer de spanning en stress erbij dat ze gekort gaan worden of op een zwarte lijst komen te staan? Als dat zo is dan vind ik dat heel nederland verplicht vrijwilligerswerk moet gaan doen met zulke sancties boven het hoofd.
Alle reacties Link kopieren
quote:bungaa schreef op 06 september 2014 @ 17:05:

Bestpittig: het gaat niet alleen om jou, toch?

Nee, het gaat om ´men´ en aangezien ik ook onder die ´men´ val, vraag ik me af wie die regels dan bepaalt en wat die regels dan zouden zijn.
Lijkt me terecht dat ze geband worden. En volgens mij kan de voedselbank de rantsoenen wel halveren als mensen zoveel krijgen dat ze het niet eens zelf op kunnen.
quote:ronniemitchel schreef op 06 september 2014 @ 13:45:

[...]



Er is niks mis met dankbaarheid, maar wel als je gelijk niks meer mag zeggen, geen mening mag hebben en je mond gesnoerd word omdat jij iets krijgt, daarbij mag er ook wel geleerd worden dat je niet iets terug moet verwachten als je iets geeft, wil je dat wel moet je niks geven!Exact.
Alle reacties Link kopieren
quote:bungaa schreef op 06 september 2014 @ 17:05:

Bestpittig: het gaat niet alleen om jou, toch?



Verder vind ik verplicht vrijwilligerswerk moeilijk, schijnt dat ook echt verplicht gaat worden volgend jaar.(vergeef mij als dat niet klopt)



Dat woordje verplicht gaat men niet leuk vinden ben ik bang.

Want hebben ze dan weer de spanning en stress erbij dat ze gekort gaan worden of op een zwarte lijst komen te staan? Als dat zo is dan vind ik dat heel nederland verplicht vrijwilligerswerk moet gaan doen met zulke sancties boven het hoofd.

Het is al verplicht om "vrijwilligerswerk " te doen, je bent verplicht om in een fabriek te gaan werken , in de plantsoen te gaan werken en inplaats van loon, tegen betaling van een uitkering..., er worden steeds meer banen uitgevoerd door mensen met eennuitkering onder de noemer "vrijwilligers werk" .

Dat zal straks met de wegbezuinigde banen in de zorg ook niet anders gaan.
Alle reacties Link kopieren
Vrijwillgerswerk die betaalde banen verdringen/vervangen vind ik ook niet echt goed.
Alle reacties Link kopieren
http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... ering-straten-vegen.dhtml



Straatveger moet voor zijn uitkering gaan straatvegen........
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Die dwangarbeid slaat idd nergens op. Als ze bijstandstrekkers aan 't werk zetten zouden ze die voor die werkuren minstens minimumloon en aanverwante arbeidsvoorwaarden moeten geven.
quote:Snoesje666 schreef op 07 september 2014 @ 22:50:

http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... ering-straten-vegen.dhtml



Straatveger moet voor zijn uitkering gaan straatvegen........



OMG... Kafka meets 1984.



Heeft die wethouder Henk Kool nou zelf niet door dat wat hij uit probeert te leggen eigenlijk niet is uit te leggen?



Die man was straatveger, wordt ontslagen en moet nu als 'reïntegratie' de straat vegen maar dan als uitkeringstrekker...?!



Wel een goede bezuinigingsmaatregel. Ontsla ook maar alle leraren, agenten etc. en neem ze weer terug als reintegratietraject-met-uitkering
Wel een goede bezuinigingsmaatregel. Ontsla ook maar alle leraren, agenten etc. en neem ze weer terug als reintegratietraject-met-uitkering

JA! Dan mogen ze ook eens concurreren. BV NL wordt er veel goedkoper en "leaner" van. Stroperige bende hier.
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand hoe het nu gaat met het gezin uit spijkernisse?

Krijgen ze al weer het voedselpakket waar ze recht op hebben?

Heeft de cooordinator van de voedselbank haar excuses al aaangeboden aan het gezin omdat ze "hartstikke fout"" zat met deze overhaaste beslissing?
Alle reacties Link kopieren
Een andere organisatie heeft het gezin geadopteerd.



http://www.maghreb.nl/201 ... toten-gezin-krijgt-steun/
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Even een update uit het AD



http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... elpakket-voor-gezin.dhtml
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Het betekent dat Dani en haar gezin vrijdag geen voedselpakket krijgen. Stichting Bladi, die het gezin de afgelopen weken met boodschappen te hulp schoot, kan de komende tijd evenmin eten verstrekken. 'Wij krijgen nu wekelijks een kleine bijdrage van ze, omdat die mensen zelf met vakantie gaan. Hoe het nu verder moet? Zeg het maar. Ik zie de komende tijd met heel veel zorgen tegemoet.'



Wees blij dat je nog een kleine (financiële ?) bijdrage krijgt.

Er is echt geen initiatief te bespeuren bij deze huilies.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
En natuurlijk is het schandalig dat eerst de heer Bonninga op vakantie ging, en nu de Stichting Bladi.



Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven