Niet voldoende uitdaging op de kleuterschool

18-09-2014 15:32 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van net 5 is deze maand begonnen in groep 2. Ze vond het toen ze vorig jaar voor het eerst naar school ging meteen heel leuk en de juffen gaven al snel aan dat ze best wat meer uitdaging kon gebruiken, omdat ze alles heel makkelijk aankon en ook bijvoorbeeld veel beter dingen kon verwoorden dan andere kleuters etc. Ook aan het einde van het schooljaar zeiden ze dat weer. Toch heb ik niet gemerkt dat ze haar die extra uitdaging ook daadwerkelijk hebben gegeven. Op school doet ze braaf met de rest mee (het spelen met de andere kinderen vindt ze hartstikke leuk), maar ze heeft deze week al een paar keer aangegeven dat ze het maar saai vindt omdat ze allemaal makkelijke spelletjes moet doen.



Thuis leest ze me al voor (niet uit heel moeilijke boeken hoor, maar wel bijvoorbeeld al zonder de letters eerst te spellen), kan ze moeilijke woorden en zinnen lezen en blijkt ze ook al een beetje te kunnen rekenen, bijvoorbeeld keersommen rekent ze uit en zo. Ze schrijft hele zinnen vrijwel foutloos, ook moeilijke. Terwijl ze op school nog bezig zijn de letters en cijfers te herkennen en de juf haar nog nooit heeft horen lezen.

Ze heeft vooral oudere vriendinnetjes (haar beste vriendinnen zitten nu in groep 3) en qua niveau zou ze het in groep 3 zeker aankunnen, dus ik ben wel een beetje bang dat ze dit schooljaar echt niet uitgedaagd gaat worden.



Nou ben ik van plan binnenkort eens bij haar juffen aan te kaarten dat ze het saai begint te vinden op school, maar ik ben wel benieuwd wie dit herkent en wat voor mogelijkheden er zijn in zo’n geval. En wat bijvoorbeeld wel verstandig is en wat niet. Het lijkt me bijvoorbeeld ook niet altijd leuk voor kinderen als ze andere werkjes te doen krijgen dan hun klasgenootjes.

En hoe kunnen de leerkrachten zien hoe ver kinderen zijn als ze dat in de klas niet echt laten zien? Ze wil op school in boeken bijvoorbeeld alleen plaatjes kijken omdat de anderen dat ook doen, terwijl ze thuis echt lezen wel leuk vindt.



Kortom: hoe pakken we dit het beste aan en wie heeft hetzelfde meegemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend herkenbaar, dochter hier doet precies hetzelfde

Ze kon in groep 1 al lezen en het gaat steeds vlotter ook rekenen gaat super. Ze is vooral erg leergierig en onthoud veel.



De juf hier heeft aangegeven dat ze dochter wat extra werk geven en dochter vertelde laatst dat juf woorden opschreef en dan moest dochter ze voorlezen. Geen idee wat juf er verder mee gaat doen.



Ook is dochter heel snel klaar met haar taakjes en verveelt zich dan een beetje. De puzzels kent ze onderhand wel. Dus mag ze helpen bij een klasgenootje die wat achter loopt, die leert ze met blokje tellen etc.
Alle reacties Link kopieren
Op www.worksheetworks.com kun je zelf werkbladen ontwerpen op elk niveau. Snoezekind was dol op de rekendoolhoven, en het zit de schoolmethode niet in de weg.



http://www.worksheetworks.com/puzzles/math-maze.html
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
@Snoes, Die rekendoolhoven zijn leuk! Zeker iets voor zoon, voor achter in de auto tijdens lange ritten.
quote:miss112 schreef op 18 september 2014 @ 19:59:

Eerlijk gezegd dacht ik toen ik de titel van dit topic las, daar heb je er weer zo eentje, die haar kind mega intelligent en bijzonder vindt.



Maar wat jouw kind al kan is ook best bijzonder. Bij ons op de buurtschool zit Leonardo onderwijs voor kinderen die hoogbegaafd zijn. Zit dat bij jou in de buurt niet?



Ik moet wel eerlijk zeggen dat een groep overslaan wel haar hele schoolloopbaan zou blijven achtervolgen. Ze is nu al bijna de jongste. Dat zul je op de basisschool nog niet zo erg merken, maar als ze op de middelbare school komt wel. Dat zit hem in simpele dingen als voor het eerst uitgaan, drinken, voor het eerst alleen op vakantie. Voor het eerst ongesteld worden. En zo kan ik nog wel even doorgaan.



Mijn nichtje had ook dit "probleem", zij kreeg op een gegeven moment ook Spaans en dergelijke op de basisschool. Kunnen ze jouw dochter uiteraard op haar eigen niveau niet op die manier uitdaging bieden?



Moeilijke keuzes hoor.



Ik pik deze er even uit. Er is al een aantal keren longitudinaal onderzoek gedaan waaruit blijkt dat een klas overslaan GEEN negatieve gevolgen heeft en op de lange termijn juist voordelen oplevert.



Mijn advies zou zijn voor de herfstvakantie doorstromen naar groep 3. Het is belangrijk om de ontwikkeling van een kind te volgen. Je kijkt dan naar het kind en niet naar de kalenderleeftijd en de groep die daar bij zou horen. Als zij qua cognitieve en sociale ontwikkeling veel verder is dan haar klasgenoten, dan zou ik haar dus in een groep zetten die (beter) past bij haar ontwikkeling.
Alle reacties Link kopieren
Is er al langs geweest dat je haar lekker moet laten kleuteren?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Nouschi schreef op 18 september 2014 @ 21:17:

Is er al langs geweest dat je haar lekker moet laten kleuteren? Nee. Ze zijn bang voor Solo tegenwoordig.
quote:pamelacourson schreef op 18 september 2014 @ 16:54:

[...]





Dat is een hele goede. Ik redde het zelf tot 4 gymnasium zonder veel te doen. Daarna wist ik dus ook totaal niet hoe ik moest leren. Uiteindelijk heb ik het gered tot het laatste jaar en ben toen gezakt. Ook op het HBO lukte het niet, omdat ik niet gewend was ervoor te werken. Uiteindelijk heb ik er nu nog steeds last van. Dat wil ik voor mijn dochter echt voorkomen.



Ook deze pik ik er even uit.



Dan is het nu dus juist zaak om bij je dochter WEL haar ontwikkeling te volgen? (wat blijkbaar bij jou vroeger niet is gebeurd) Daag haar cognitief uit: laat het onderwijsaanbod aansluiten aan haar cognitieve mogelijkheden. Heeft niets te maken met 'daar heb je weer zo'n moeder'. Dat zou je bij een kind dat trager is in de ontwikkeling toch ook niet denken?



Als school twijfelt kan je haar inderdaad laten doortoetsen. Maar daar wil ik wel bij opmerken dat dat niet altijd uitsluitsel geeft. Een kind dat sneller leert is niet helderziend: het heeft natuurlijk nog steeds instructie nodig.



Als je het kan betalen, zou ik een uitgebreid capaciteiten onderzoek bij haar laten doen waarbij ze ook naar haar sociaal-emotionele ontwikkeling kijken (deze loopt nl. ook vaak voor bij kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong).
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 18 september 2014 @ 21:17:

Is er al langs geweest dat je haar lekker moet laten kleuteren?



Ja joh,

Je moet de kinderen kind laten zijn, ze moeten al zo veel in het leven.

Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 18 september 2014 @ 21:21:

[...]





Nee. Ze zijn bang voor Solo tegenwoordig.En anders wel voor LV
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 18 september 2014 @ 21:22:

[...]





Ja joh,

Je moet de kinderen kind laten zijn, ze moeten al zo veel in het leven.

Precies. Een beetje vervelen is er niet meer bij.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik zou eens beginnen met op school te gaan praten. Zoals je het hier beschrijft, klinkt het alsof ze beter op haar plek is in groep 3, maar ook alsof dat voor de school een complete verrassing gaat zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties!



Lekker laten kleuteren wilde ik eerst ook, omdat ze nooit liet merken dat ze het saai/te makkelijk vond en het heel erg naar haar zin had. Maar nu merk ik echt dat ze het al minder gaat vinden en ze moet nog een heel schooljaar.



Hoogbegaafd is ze volgens mij niet, al ben ik natuurlijk geen expert. Ik denk dus niet dat ze naar een speciale school daarvoor moet.



Volgens mij zijn ze op deze school niet happig op klassen overslaan etc. Zelfs kleuters van oktober t/m december gaan niet vaak over naar groep 2. Ik vind dat wel een nadeel van deze school.



Maar ik weet door jullie reacties wel dat we inderdaad actie moeten ondernemen. Ik weet van mijn vriend (haar vader) dat hij school vroeger ook dodelijk saai vond want te makkelijk en hij heeft uiteindelijk alleen Havo gedaan en is toen gaan werken. Totaal geen uitdaging dus. Nu heeft hij wel een super baan gelukkig, maar ik wil bij mijn dochter dit soort dingen voorkomen. Ik ga zeker na het weekend met de juf praten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miffy schreef op 18 september 2014 @ 21:31:

Ik zou eens beginnen met op school te gaan praten. Zoals je het hier beschrijft, klinkt het alsof ze beter op haar plek is in groep 3, maar ook alsof dat voor de school een complete verrassing gaat zijn.Nee, het is geen verrassing, ze hadden al heel snel door dat ze ver was voor haar leeftijd. Maar ik denk niet dat ze weten wat ze precies kan. Volgens dochter heeft ze nog nooit hardop iets gelezen op school, bijvoorbeeld. Dat wil ze niet. Voor zover ik het kan beoordelen omdat de andere kinderen dat ook niet doen.
quote:pamelacourson schreef op 18 september 2014 @ 21:31:

Bedankt voor de reacties!



Lekker laten kleuteren wilde ik eerst ook, omdat ze nooit liet merken dat ze het saai/te makkelijk vond en het heel erg naar haar zin had. Maar nu merk ik echt dat ze het al minder gaat vinden en ze moet nog een heel schooljaar.



Hoogbegaafd is ze volgens mij niet, al ben ik natuurlijk geen expert. Ik denk dus niet dat ze naar een speciale school daarvoor moet.



Volgens mij zijn ze op deze school niet happig op klassen overslaan etc. Zelfs kleuters van oktober t/m december gaan niet vaak over naar groep 2. Ik vind dat wel een nadeel van deze school.



Maar ik weet door jullie reacties wel dat we inderdaad actie moeten ondernemen. Ik weet van mijn vriend (haar vader) dat hij school vroeger ook dodelijk saai vond want te makkelijk en hij heeft uiteindelijk alleen Havo gedaan en is toen gaan werken. Totaal geen uitdaging dus. Nu heeft hij wel een super baan gelukkig, maar ik wil bij mijn dochter dit soort dingen voorkomen. Ik ga zeker na het weekend met de juf praten.



Het is echt ontzettend jammer dat de school naar een geboortedatum kijkt en niet naar de ontwikkeling van het kind. Daar ga je nog een harde dobber aan krijgen. Ik zou mijzelf ook afvragen of ik mijn kind wel op zo'n school zou willen hebben. Zeker met de ervaring van jou en van je vriend. Ik zou naast een gesprek op school nu ook alvast informeren bij andere scholen.



Hoogbegaafd kan je nu ook nog niet zeggen, je spreekt nu van een ontwikkelingsvoorsprong. Je hoeft ook niet hoogbegaafd te zijn om een klas over te slaan. Als je het klassen-idee loslaat en naar de ontwikkeling van je kind kijkt, is de lading die bij het concept 'klas overslaan' meteen een stuk minder zwaar, misschien helpt je dat?
Alle reacties Link kopieren
quote:Kabouter schreef op 18 september 2014 @ 21:36:

[...]





Het is echt ontzettend jammer dat de school naar een geboortedatum kijkt en niet naar de ontwikkeling van het kind. Daar ga je nog een harde dobber aan krijgen. Ik zou mijzelf ook afvragen of ik mijn kind wel op zo'n school zou willen hebben. Zeker met de ervaring van jou en van je vriend. Ik zou naast een gesprek op school nu ook alvast informeren bij andere scholen.



Hoogbegaafd kan je nu ook nog niet zeggen, je spreekt nu van een ontwikkelingsvoorsprong. Je hoeft ook niet hoogbegaafd te zijn om een klas over te slaan. Als je het klassen-idee loslaat en naar de ontwikkeling van je kind kijkt, is de lading die bij het concept 'klas overslaan' meteen een stuk minder zwaar, misschien helpt je dat?Pff, lastig... Ik heb sowieso de laatste tijd wel wat meer twijfels over de school (leerjaar van oudste dochter, niet specifiek over haarzelf), vroeger nooit gehad. Maar kleuterdochter heeft sowieso wel moeite met nieuwe dingen en ze zou het vreselijk vinden om naar een andere school te moeten. Ik zal wel eens informeren bij iemand die ik ken, zij heeft een heel intelligente dochter op onze school gehad en zij is net op de middelbare school begonnen.
Alle reacties Link kopieren
Uit eigen ervaring: kijk het niet te lang aan.

Dochter zit nu 4 weken in groep 3 en schreeuwt huilt iedere dag dat het zo makkelijk is. Alles is een makkie zegt ze.

Voorgaand jaar vaker gesproken met leerkracht en intern begeleider en kreeg extra werk, maar versnellen zagen ze niet zitten.



Maar wat een spijt hebben we dat we haar groep 2 niet hebben laten overslaan. Dochter is gefrustreerd en thuis lastig. Op school een ideale leerling omdat ze in groep 3 met 36 kinderen de juf kan helpen. Maar daarvoor is zij niet op school.



Ik heb vroeger groep 2 en 3 in 1 jaar gecombineerd. Ging prima. Was verreweg de jongste op de universiteit maar nooit last van gehad!



Geef je kind de kans om uitgedaagd te worden. Doorzetters komen verder!



Succes. Laat je door leerkracht niet afschepen. De wet Passend Onderwijs is overigens ook van toepassing op de meer begaafdere kinderen.
quote:pamelacourson schreef op 18 september 2014 @ 21:43:

[...]





Pff, lastig... Ik heb sowieso de laatste tijd wel wat meer twijfels over de school (leerjaar van oudste dochter, niet specifiek over haarzelf), vroeger nooit gehad. Maar kleuterdochter heeft sowieso wel moeite met nieuwe dingen en ze zou het vreselijk vinden om naar een andere school te moeten. Ik zal wel eens informeren bij iemand die ik ken, zij heeft een heel intelligente dochter op onze school gehad en zij is net op de middelbare school begonnen.



Ik kan mij goed voorstellen dat een schoolwissel voor je dochter ingrijpend zal zijn. Maar als het nodig is, kan je het beter nu doen dan als ze ouder is. Omdat ze nu nog geen stevige vriendschappen heeft, maar voornamelijk omdat te voorkomen dat ze gefrustreerd raakt en niet leert te leren. Es1177 omschrijft het heel mooi!





Begrijp ik het goed dat je nog een ander kind op deze school hebt?
Alle reacties Link kopieren
Ja, mijn oudste zit op dezelfde school in groep 7.



Over lastig zijn en zo: dochter is sinds haar eerste schoolweek ook moeilijk. Ze is wel lief in haar doen en laten, maar doet continu alles wat niet mag, slecht luisteren. Moeilijk in te schatten of dat ermee te maken heeft.

Ze gaat wel nog steeds met plezier naar school, maar maakt wel zo nu en dan opmerkingen dat ze wat ze leren veel te makkelijk vindt. "Ik doe dan gewoon maar wat", zegt ze.
quote:pamelacourson schreef op 18 september 2014 @ 21:34:

[...]





Nee, het is geen verrassing, ze hadden al heel snel door dat ze ver was voor haar leeftijd. Maar ik denk niet dat ze weten wat ze precies kan. Volgens dochter heeft ze nog nooit hardop iets gelezen op school, bijvoorbeeld. Dat wil ze niet. Voor zover ik het kan beoordelen omdat de andere kinderen dat ook niet doen.



Dat is eigenlijk wel wat ik bedoel met "een complete verrassing": ze weten dat ze ver is, maar onderschatten haar zo te lezen waarschijnlijk toch nog.

Dat ze zich mogelijk niet veilig genoeg voelt om te laten zien dat ze kan lezen, is op zich al reden genoeg om met de school te gaan praten.



Een groep overslaan hoeft trouwens niet de oplossing te zijn. Als de school een ander plan van aanpak heeft waarmee ze haar zinvol in groep 2 kunnen laten blijven (en straks in groep 3), dan kan dat ook. Zoiets ga je waarschijnlijk toch wel nodig hebben, want zo te lezen zal ze in groep drie nu ook al weinig uitdaging vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ja lekker kleuteren, die is leuk. Mijn zoon zit nu in groep 3 maar heeft vorig jaar ook regelmatig geroepen dat alles saai was. Ik heb hier toen ook om tips gevraagd. Hij sloot groep 2 af met leesniveau avi M4 en kon ook al goed rekenen maar al die voorbeelden lekker laten spelen en " hij kan zijn hele leven nog leren" heb ik ook allemaal te horen gekregen. De mooiste opmerking vond ik dat hem niet zo moest pushen.

Inmiddels, na en paar weken groep 3 heeft juf een toets bij hem afgenomen en blijkt hij al op avi M5 te lezen. Gelukkig is juf meewerkend en gaan we binnenkort eens wat uitgebreider praten over wat goed is voor zoon want hij heeft niet alleen een leesvoorsprong.

@to als jouw dochter niet in de klas durft te laten zien wat ze kan, film haar daar eens thuis tijdens het lezen. Dan heb je iets om aan juf te laten zien en kun je van daaruit misschien verder.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kabouter schreef op 18 september 2014 @ 21:17:

[...]





Ik pik deze er even uit. Er is al een aantal keren longitudinaal onderzoek gedaan waaruit blijkt dat een klas overslaan GEEN negatieve gevolgen heeft en op de lange termijn juist voordelen oplevert.

.



Ik ken dat specifieke onderzoek niet. Ik denk ook niet dat de problemen ontstaan op leer gebied.



Maar op sociaal vlak. Mijn dochter is nu 16. Volgend jaar zomer als ze 17,5 is gaat ze met vriendinnen alleen op vakantie. Dochter van To zou als ze bij mijn dochter in de klas zou zitten en een jaar heeft overgeslagen in die zomer nog 15 zijn en snel 16 worden (hier ga ik van uit omdat TO zei dat dochter nu al jongste van de klas is).



Mag zij dan met vriendinnen mee op vakantie? Of vind TO haar dan wel erg jong.



De leeftijdsgrens voor veel uitgaansgelegenheden is 18 om binnen te komen. Klasgenootjes/vriendinnen mogen al 1 tot 2 jaar eerder naar binnen. Dit soort dingen denk ik dat echt lastig wordt. Is tenminste wel wat ik in mijn omgeving zie in soortgelijke situaties.



Alleen wel erg jammer dat school van dochter weinig mogelijkheden biedt om extra uit te dagen.
Alle reacties Link kopieren
Of een kind van 15 jaar zonder ouders op vakantie mag hangt heel erg van het kind af. Er zullen genoeg 17 jarigen zijn die dat niet kunnen en ook 14 jarigen die dat wel kunnen.



Mijn kind heeft last van ouders die elke stap in de gaten houden, maar hem als zesjarige wel een week op kamp laten gaan met de scouting.



Op zijn 15de mag hij wat ons betreft een paar keer proefdraaien met kampeerweekenden van een andere vereniging (lid worden mag daar pas als je 15 bent) en daarna twee weken op zomerkamp daarmee.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:miss112 schreef op 19 september 2014 @ 01:02:

[...]





Ik ken dat specifieke onderzoek niet. Ik denk ook niet dat de problemen ontstaan op leer gebied.



Maar op sociaal vlak. Mijn dochter is nu 16. Volgend jaar zomer als ze 17,5 is gaat ze met vriendinnen alleen op vakantie. Dochter van To zou als ze bij mijn dochter in de klas zou zitten en een jaar heeft overgeslagen in die zomer nog 15 zijn en snel 16 worden (hier ga ik van uit omdat TO zei dat dochter nu al jongste van de klas is).



Mag zij dan met vriendinnen mee op vakantie? Of vind TO haar dan wel erg jong.



De leeftijdsgrens voor veel uitgaansgelegenheden is 18 om binnen te komen. Klasgenootjes/vriendinnen mogen al 1 tot 2 jaar eerder naar binnen. Dit soort dingen denk ik dat echt lastig wordt. Is tenminste wel wat ik in mijn omgeving zie in soortgelijke situaties.



Alleen wel erg jammer dat school van dochter weinig mogelijkheden biedt om extra uit te dagen.



Uit de onderzoeken blijkt dat er op sociaal vlak geen problemen zijn bij versnelling, tenzij die er al waren voor de versnelling. (maar dan is versnelling dus geen oorzaak).



Wat jij noemt zijn praktische punten (met natuurlijk gevolg voor het sociale vlak). Ik mij voorstellen dat dat soms lastig is. Aan de andere kant neemt de gemiddelde leeftijd waarop iemand naar het vervolgonderwijs gaat (universiteit/HBO) de laatste jaren steeds meer af. Dochter van TO zal dus zeker geen uitzondering meer zijn.





TO: ik kan mij voorstellen dat een mogelijke switch misschien lastiger is vanwege je andere dochter. Zij heeft niet soortgelijke problemen gehad op deze school?



Ik denk dat Miffy een goed punt heeft, als je dochter het op school niet laat zien, dan zal het een grote verrassing voor ze zijn. Houd daar rekening mee, neem ze mee in jouw denkproces. Dat betekent heel regelmatig overleg.

Nogmaals, als je het kan veroorloven, dan zou ik een onderzoek laten doen. Dan krijg je een goed beeld van je dochter, wat ze kan, wat haar zwakke punten zijn, hoe het met haar sociaal en emotionele ontwikkeling is. Dat is fijn voor haar, voor jullie en zeker ook voor de school. Het nadeel is dat het wat kost.
quote:Lady-Voldemort schreef op 18 september 2014 @ 16:19:

[...]

Mijn kinderen zijn allebei een keer versneld. Oudste is nu 13 en zit in de derde van het VO,

Hier ook.

Oudste was vorig jaar eigenlijk klaar geweest, met 15 zijn VO diploma, gelukkig blijft hij nog een jaar bungelen. Jongste zit met 11 jaar in de 1e.

Mijn kinderen benen het sociaal emotioneel absoluut niet bij en dreigen onderuit te gaan, oudste zit ondertussen op speciaal onderwijs.



Ik vind het hele lastige materie.
Alle reacties Link kopieren
quote:renate73 schreef op 18 september 2014 @ 16:27:

[...]



Het enige negatieve gevolg wat er kan zijn, is dat je kind, nooit leert leren. Mijn zoon, is hierdoor, in 2 gymnasium alsnog blijven zitten. Hij wist gewoon echt niet hoe je iets moest leren. Had hij nog nooit hoeven doen en dan is 5 vreemde talen, waar je dat dus wel voor moet doen echt een probleem.



Daarom, moet je kind juist nu al extra uitdaging krijgen.Ja, zo'n exemplaar zit hier ook naast mij op de bank ;) hij heeft ook nog dyslectie en dcd daarom zit ie op de havo. Liep ook vast in de tweede klas. En als docent in het VO kom ik dit heel vaak tegen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven