Onze kaas en andere zaken waarom zo goor itt buitenland?

18-09-2014 17:05 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het valt mij op dat de kaas hier erg geel van kleur is. Tuurlijk kaas is geel maar vergelijk dit met plakjes kaas wat je in buitenlandse supermarkten koopt (ben zelf vaak in zuid-europa) dan is de kleur daar wat zachter geel. Daarnaast krijg ik er achteraf niet zo'n gore smaak van in mijn mond. Je krijgt van onze hollandse plakken meer een stinkbek en elders heb ik daar minder tot geen last van.



Hetzelfde geldtvoor ons vlees (beleg). Daar neem ik plakjes vlees voor op brood en ze zijn steviger en smaker lekkerder. Ons vlees is wat dunner, de gaten vallen er al snel in.



Tja, wij hebben een boterhammen cultuur, want in zuidelijke landen is het wel anders en is het brood ook veel lekkerder. Maar wij hebben niet de verse broodjescultuur die we iedere dag bij de bakker willen halen. En al doe je dat wel: ze maken natuurlijk niet als die broden.



Emigreren gaat te ver maar herkent iemand zich in deze smaakklachten?
Alle reacties Link kopieren
Tsja in alle landen zijn er lekkere dingen en dingen die minder smakelijk zijn. Om het nou helemaal op NLse producten te gooien doet mij wat puberaal aan. Je groeit op, en op een gegeven moment kom je erachter dat er Het Buitenland is. En dan ga je alles verwerpen wat uit NL komt. Groei je wel weer overheen. En tot die tijd eet je toch gewoon wat je wel lekker vindt?
Alle reacties Link kopieren
Van het gebruik om "boterhammen" te eten begrijp ik ook helemaal niks, als je kijkt naar alle heerlijke broden en broodjes in allerlei andere landen.



Ik moet wel zeggen dat het minder gebruikelijk lijkt te worden op mijn werk. Van de 12 mensen op mijn afdeling, eten er bij de lunch hoogstens 3 of 4 mensen boterhammen. De rest luncht broodjes, salades, pasta's, crackers, soepen en vast nog wel andere dingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:moonlight schreef op 18 september 2014 @ 17:42:

Ik bedoelde dus dat ik het als voordeel zie dat ze daar juist geen boterhammen eten. Ik ben niet zo'n boterhammeneter. Maar als je dat wel bent dan snap ik wel dat je het mist. Ze gebruiken daar de boterhammen alleen voor de lekkere club-sandwich en toast.



En het is pas leuk als je die spullen ook hier zo kunnen kopen...



Maar ik zal in het vervolg mijn kaas niet meer bij de supermarkt halen, dat scheelt hopelijk. Hetzelfde gaat voor het brood.het franse kleinkind van mijn zus vindt het heerlijk als ze bij oma is, dat er 's middags brood wordt gegeten , veel lekkerder dan de warme hap thuis
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik geniet wel iets meer van een zelfgesneden stuk brood met een brok kaas, dan een suffe boterham en een plak kaas. Maar dat heeft meer met het cave-womangevoel te maken
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Nederlands brood juist wel heel lekker! Van de bakker en dan het liefst een lekker lampionnenbrood. Vleeswaren wil ik altijd van de versafdeling van de supermarkt, ik vind flinterdun gesneden juist lekker. Af en toe verwen ik mezelf met vers gegrild zoals Zeeuws spek ofzo maar dat is 1x in de zoveel maanden, meestal ga ik voor kipfilet of gerookte ham. Lekker!



Ik lust kaas alleen gesmolten dus kaas boeit me niet zoveel,
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik in het buitenland ook wel Nederlandse dingen zou missen.
quote:dora-wee schreef op 18 september 2014 @ 19:39:

Tsja in alle landen zijn er lekkere dingen en dingen die minder smakelijk zijn. Om het nou helemaal op NLse producten te gooien doet mij wat puberaal aan. Je groeit op, en op een gegeven moment kom je erachter dat er Het Buitenland is. En dan ga je alles verwerpen wat uit NL komt. Groei je wel weer overheen. En tot die tijd eet je toch gewoon wat je wel lekker vindt?+1
quote:moonlight schreef op 18 september 2014 @ 17:05:



Hetzelfde geldtvoor ons vlees (beleg). Daar neem ik plakjes vlees voor op brood en ze zijn steviger en smaker lekkerder. Ons vlees is wat dunner, de gaten vallen er al snel in.



Broodje koude gekruide schouderrollade is hemels! Je kan het zo lekker of sober maken als je zelf wil.
Heb je de kaas in Amerika dan eens gezien? Gewoon bijna oranje van kleur! Onze kaas is toch gewoon goed? Heerlijk! Ik koop het eigenlijk niet zo snel omdat ik plakjes oprol en zo opeet, of bij een blok snij ik een groot stuk af. Heerlijk!
Nederlandse kaas is heerlijk! En het brood hier is ook heerlijk, het enige andere land waar ik het brood ook echt lekker vind is Denemarken.
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik mis het Nederlandse brood, wij leven op afbak stokbrood, omdat het brood waar wij wonen niet te eten is...als ik in Nederland ben is het eerste wat ik eet een verse volkoren boterham met kaas. Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 1 tip voor je: koop kwaliteitsproducten en niet de supermarktvariant dat scheelt al een slok op een borrel ;)
Alle reacties Link kopieren
In het buitenland mis ik altijd de literpakken yoghurt, vaak zijn er alleen van die kleine kuipjes, die ook nog ns gezoet zijn.

Toen ik jaren terug een paar maanden voor een stage in de tropen zat had ik een lijst opgesteld met dingen die ik graag zou eten als ik weer terug was in Nederland, ik geloof dat er 27 dingen opstonden.

Daarentegen zou ik best gedroogde kruiden van de Franse merken hier willen kunnen kopen en de Zuid-Europese groentes en fruit. En verse kokosnoten op iedere straathoek lijkt me ook wel wat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 18 september 2014 @ 19:18:

[...]





Retsina meenemen niet te hachelen hier en in Griekenland zo lekker.Ik dacht dat ik de enige was die gore retsina had meegenomen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat van die kuipjes yoghurt irriteert me ook, Marseille. Grote pakken niet te vinden. Maar in NL nemen we dat nu rap over. Slecht voor het milieu ook.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Ben in veel landen geweest. Maar het nederlandse brood en de kazen hier zijn toch echt het allerlekkerst!!! Vind ik;-) ik mis het juist als ik op vakantie ben!
Reisa1978, helemaal met je eens! Brood uit Denemarken, goddelijk!
quote:vogelkip schreef op 18 september 2014 @ 17:25:

Jij bent typisch zo'n in-het-buitenland-is-alles-beter zeikerd. En in sommige opzichten zul je heus gelijk hebben,, maar met de zaken die je nu noemt sla je de plank echt volledig mis. Juist kaas en brood zijn producten die in Nederland hartstikke goed zijn in tegenstelling tot 'het buitenland'. Daar is goed brood maar weinig te vinden, en zeker onze Hollandse kazen worden internationaal ontzettend gewaardeerd.Precies!
Alle reacties Link kopieren
De beste kaas eet je in Frankrijk, van een plank waarop de kaas al de hele dag heeft gelegen, je weetwel, lekker uitgezakt, en met stokbrood en wijn en een hond in de keuken.



Ja, ik ben een bourg... genieter.
iedereen leest mee
Alle reacties Link kopieren
TO zeker nog nooit in de VS geweest. Alleen bij Whole Foods is er redelijk brood te krijgen (tegen wanstaltige prijzen). Wat ze hier kaas noemen is een of ander super geel processed goedje, echt lekkere vleeswaar heb ik ook nog niet gevonden. Binnenkort even terug naar NL en daar zal ik me zeker te goed doen aan rosbief, verse lever, boerenkaas en stevig volkorenbrood.

En voor bij de borrel Franse kaasjes. Je kan hier wat Franse kazen krijgen maar 't smaakt niet echt. En de Roquefort en Morbier (oa) zijn nu ook al uit dit land verbannen wegens gezondheidsrisico's.
Alle reacties Link kopieren
Liza, het is hier een beetje tijd verschil, hier 3.20, maar jij heb gelijk.

Franse kaas na het eten aan een houten tafel, met wijn ,is genieten.

In de USA is kaas; Bulschitt ...

Of niet? vertel!
iedereen leest mee
Ik vind supermarkt kaas ook niet lekker, maar echte kaas van de markt, die is zalig.



Echte kaas op een bruine boterham. Daar kun je me voor wakker maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga iedere dag naar de bakker voor vers brood.

Of het nou m'n cultuur is of niet.

Daar doe ik roomboter op en vers beleg.



En ja, dat is lekker.



Je kan gewoon de keuze maken lekkerder eten te kopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een buitenland, zij het iets verder weg dan de landen waar jii t over hebt, en ik zit nu in het vliegtuig onderweg naar NL te stuiteren van blijdschap omdat mn moeder morgen met een broodje kaas op me staat te wachten op Schiphol. Je kan me nog meer vertellen, maar brood en kaas in NL niet zo lekker? Nee, dat krijg je er bij mij niet in.



Dat brood weer wel dan. En de kaas. Fricandellen. Kraanwater. Osseworst. Mosselen. Zucht....nog 12 uur!
Hollandse kaas goor noemen, en dan later bekennen dat je alleen supermarkt kaas eet

Ik heb jaren in een kaaszaak gewerkt, en de hoeveelheid kaas die door buitenlanders ingeslagen werd was echt enorm, waar ook vandaan, ze waren allemaal dol op de heerlijk Hollandse kaas. Kilo's tegelijk werd er gekocht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven