Geld & Recht alle pijlers

Trouwen en ieder in eigen woning blijven

17-09-2014 09:30 180 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik willen volgend jaar gaan trouwen op huwelijkse voorwaarden.



We wonen niet samen en dat zal ook na ons trouwen niet veranderen. We bezitten ieder een eigen koopwoning waarvan we de hypotheekrente maandelijks aftrekken. Komt deze renteaftrek in gevaar als we straks getrouwd zijn?
quote:handigmetgeld schreef op 17 september 2014 @ 12:04:

[...]



Nee, er verandert wat aan je gevoel omdat je tegen elkaar, met je familie en vrienden als getuige, uitspreekt dat je je leven lang bij elkaar wilt blijven en voor elkaar zult zorgen.



De ambtenaar zit erbij, kijkt ernaar en schrijft dat op. Dat is nuttig, want aan een huwelijk zijn ook wat wettelijke rechten en plichten verbonden. Maar een huwelijk is niet een stel wettelijke rechten en plichten. Een huwelijk is een belofte van trouw.



1 op de 3 huwelijken sneuvelt, dus hoezo een belofte van trouw?

Een huwelijk is niets meer en minder dan een contract met wetten en plichten en als ik hier dagelijks het forum lees, dan zouden heel wat meer mensen zich beter eerst verdiepen in dit contract alvorens zij hun handtekening zetten!



Trouwen in GvG uit liefde en huilen als de liefde al jaren uitgeblust is en er dan achterkomen dat GvG toch niet zo'n slim plan was. Maar ja......wat hielden wij toch veel van elkaar 20 jaar geleden



Hoe kun je in godsnaam beloven dat je voor de rest van je leven bij een persoon blijft? Denk je niet dat de meeste personen die ooit getrouwd, en inmiddels weer gescheiden zijn, dit voor ogen hadden? Nou, het bewijs dat dit absoluut niet het geval is is inmiddels wel duidelijk gebleken.
Alle reacties Link kopieren
We hebben een telefonisch consult gehad met een fiscalist en een hypotheek-adviseur. We zien er vanaf! Geen huwelijk dus. Een van ons levert zoveel in, elke maand, dat het niet opweegt tegen een toekomstig pensioen. Zijn overlijden kan morgen zijn (die van mij ook) maar hij kan ook nog makkelijk 20 jaar leven. de hypotheekadviseur heeft ons geadviseerd een extra levensverzekering af te sluiten, zodat er straks toch een potje vrij komt, waar mijn gezin fijn van kan leven als we straks alleen komen te staan.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat jullie een duidelijk advies hebben gehad en dat jullie nu weten waar jullie voor kiezen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Bergje65 schreef op 17 september 2014 @ 17:30:

We hebben een telefonisch consult gehad met een fiscalist en een hypotheek-adviseur. We zien er vanaf! Geen huwelijk dus. Een van ons levert zoveel in, elke maand, dat het niet opweegt tegen een toekomstig pensioen. Zijn overlijden kan morgen zijn (die van mij ook) maar hij kan ook nog makkelijk 20 jaar leven. de hypotheekadviseur heeft ons geadviseerd een extra levensverzekering af te sluiten, zodat er straks toch een potje vrij komt, waar mijn gezin fijn van kan leven als we straks alleen komen te staan.



Zie mijn advies



Veel verstandiger idd
quote:Bergje65 schreef op 17 september 2014 @ 17:30:

We hebben een telefonisch consult gehad met een fiscalist en een hypotheek-adviseur. We zien er vanaf! Geen huwelijk dus. Een van ons levert zoveel in, elke maand, dat het niet opweegt tegen een toekomstig pensioen. Zijn overlijden kan morgen zijn (die van mij ook) maar hij kan ook nog makkelijk 20 jaar leven. de hypotheekadviseur heeft ons geadviseerd een extra levensverzekering af te sluiten, zodat er straks toch een potje vrij komt, waar mijn gezin fijn van kan leven als we straks alleen komen te staan.Goed geregeld!
Alle reacties Link kopieren
quote:Bergje65 schreef op 17 september 2014 @ 17:30:

We hebben een telefonisch consult gehad met een fiscalist en een hypotheek-adviseur. We zien er vanaf! Geen huwelijk dus. Een van ons levert zoveel in, elke maand, dat het niet opweegt tegen een toekomstig pensioen. Zijn overlijden kan morgen zijn (die van mij ook) maar hij kan ook nog makkelijk 20 jaar leven. de hypotheekadviseur heeft ons geadviseerd een extra levensverzekering af te sluiten, zodat er straks toch een potje vrij komt, waar mijn gezin fijn van kan leven als we straks alleen komen te staan.



Even voor mijn beeldvorming\: jullie staan toch al alleen? Je vriend woont apart, draagt qua inkomen niet bij (voor zover ik heb begrepen) aan jouw huishouding, dus in hoeverre zou zijn overlijden (misschien los van een af en toe contant toegestopt bedragje) dan van invloed zijn op jouw situatie?



En los van het financiële, sta je nu toch ook al alleen? Jullie wonen niet samen en ok, bij zijn overlijden valt er uiteraard iemand weg die betrokken is bij je, maar dat is niet te vergelijken met een partner waar je dagelijks je leven mee deelt (vind ik). Ik heb bijv. een oude oom die ook erg betrokken bij me is, waar ik enorm veel genegenheid voor heb en die ik enorm zal missen als hij komt te overlijden, maar een partnerrelatie is dat uiteraard niet, ondanks alle oprechte betrokkenheid over en weer.



Begrijp me goed, ik probeer je niet af te kammen, ik probeer het te begrijpen. En ik zie het nu zo (en zeg het zeker als ik het heel erg fout hebt): jij kent al langere tijd een oudere man, en jullie hebben een goede band en er is genegenheid over en weer. Geen genegenheid in de zin van een liefdesrelatie (want dat proef ik er niet uit), maar meer in de zin zoals ik met mijn oude oom heb.



Deze oudere man is dusdanig bij jou betrokken dat hij jouw toekomst veilig wil stellen. Heel lief. Dat meen ik oprecht.



Maar daar vind ik het huwelijk niet voor bedoeld. Legaal zal het allemaal best mogelijk zijn, maar voor mijn idee (dus puur mijn mening) doe je daarmee tekort aan de inhoudelijke bedoeling van een huwelijk. Vandaar dus mijn reactie eerder in dit topic. In mijn ogen misbruik je dan een instituut (het huwelijk) voor eigen gewin en hol je de feitelijke betekenis van een huwelijk uit.



Vandaar ook mijn aanvankelijke reactie. Want wie weerhoudt dan welke vrouw (man) dan ook om een oudere partner te zoeken om een verstandshuwelijk aan te gaan, lekker apart te blijven wonen en je eigen ding te blijven doen, puur vanwege bijv. pensioenrechten? Welke inhoud heeft het huwelijk dan nog?



Voor mij betekent een huwelijk ook: daadwerkelijk partners zijn, elke dag, door dik en dun, samen een leven opbouwen, iets aan elkaar toevoegen, 1 + 1 = 3, zeg maar. Er elke dag zijn voor elkaar, elkaar af en toe achter het behang willen plakken maar toch niet zonder elkaar kunnen en willen. En ga zo maar door. Dat gaat voor mij veel verder dan recht op een pensioen of op een erfenis.



Dus als dat gereduceerd zou worden tot dat pensioen en die erfenis, tja, dan verliest het voor mij zijn waarde.



Vandaar.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Waar haal je vandaan dat het geen liefdesrelatie is?

TO heeft het toch over 'mijn vriend' en niet over 'een vriend'?



Wat vreemd om er, omdat er een leeftijdsverschil is en ze niet samenwonen, op voorhand vanuit te gaan dat het een soort 'oude oom'-relatie met een mogelijk verstandshuwelijk is.



En er zijn zat mensen met een lat-relatie die wel degelijk zeer betrokken bij elkaar zijn, uitgaan van liefde en een 1+1=3 effect geven.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 17 september 2014 @ 19:29:

Waar haal je vandaan dat het geen liefdesrelatie is?

TO heeft het toch over 'mijn vriend' en niet over 'een vriend'?



Wat vreemd om er, omdat er een leeftijdsverschil is en ze niet samenwonen, op voorhand vanuit te gaan dat het een soort 'oude oom'-relatie met een mogelijk verstandshuwelijk is.



Zoals ik zei, dat proefde ik uit de discussie. En ik kan het mis hebben, dat zei ik ook.



Maar ik denk ook dat áls je echt gek op elkaar bent, dus een stevige liefdesrelatie hebt, je echt wel een manier vindt om samen te wonen als je dat graag wilt. Zeker na 15 jaar. Dus vandaar.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 17 september 2014 @ 19:39:

[...]





Zoals ik zei, dat proefde ik uit de discussie. En ik kan het mis hebben, dat zei ik ook.



Maar ik denk ook dat áls je echt gek op elkaar bent, dus een stevige liefdesrelatie hebt, je echt wel een manier vindt om samen te wonen als je dat graag wilt. Zeker na 15 jaar. Dus vandaar.



Je kan toch ook echt veel van elkaar houden maar niet zo nodig willen samenwonen?

Of echt wel liever willen samenwonen maar toch besluiten dat andere overwegingen dan je gezamenlijke wens zwaarder tellen?

Zo kan ik me de wens en behoeftes van de kinderen heel goed voorstellen als belangrijke overweging.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 17 september 2014 @ 19:41:

[...]





Je kan toch ook echt veel van elkaar houden maar niet zo nodig willen samenwonen?

Of echt wel liever willen samenwonen maar toch besluiten dat andere overwegingen dan je gezamenlijke wens zwaarder tellen?

Zo kan ik me de wens en behoeftes van de kinderen heel goed voorstellen als belangrijke overweging.Dat kan allemaal, Maar dan zie ik de toegevoegde waarde van een huwelijk niet. Ten zij het echt alleen om het geld gaat, want alle andere dingen zijn dan niet aan de orde. En dan denk ik (maar dat heb ik al uitgelegd) dat het instituut huwelijk zo eigenlijk niet bedoeld is.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op woensdag 17 september 2014 19:39 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Broedkippetje in "Trouwen en ieder in eigen woning blijven"" class="messagelink">Broedkippetje schreef op 17 september 2014 @ 19:29</a>:</b>

Waar haal je vandaan dat het geen liefdesrelatie is?

TO heeft het toch over 'mijn vriend' en niet over 'een vriend'?



Wat vreemd om er, omdat er een leeftijdsverschil is en ze niet samenwonen, op voorhand vanuit te gaan dat het een soort 'oude oom'-relatie met een mogelijk verstandshuwelijk is.</div></blockquote>



Zoals ik zei, dat proefde ik uit de discussie. En ik kan het mis hebben, dat zei ik ook.



Maar ik denk ook dat áls je echt gek op elkaar bent, dus een stevige liefdesrelatie hebt, je echt wel een manier vindt om samen te wonen als je dat graag wilt. Zeker na 15 jaar. Dus vandaar.

Samenwonen zit er echt voorlopig niet in. We wonen te ver van elkaar vandaan. Een verhuizing zit er voor beiden niet in en is niet wenselijk. Er is hier zeer zeker sprake van liefde.



Een huwelijk is voor ons niet bedoeld om onze liefde te bezegelen; dat hebben we jaren geleden al gedaan, symbolisch op onze eigen wijze.
Alle reacties Link kopieren
En Pekeja, door een toekomstige aanvulling in de vorm van een weduwe-pensioen kan ik het leven voortzetten zoals ik dat nu (ook mede dankzij hem) doe. En dan heb ik het niet over kleding, sieraden en luxe vakanties maar over broodnodige zorg-kosten.
quote:pejeka schreef op 17 september 2014 @ 19:44:

En dan denk ik (maar dat heb ik al uitgelegd) dat het instituut huwelijk zo eigenlijk niet bedoeld is.Jawel hoor: het instituut huwelijk is juist wel bedoeld om juridisch het een en ander dicht te timmeren, wat zonder samenwonen met samenlevingscontract niet kan. En dat is hier ook al eerder aan de orde gekomen. Denk bijvoorbeeld aan het erfrecht, de beslissingsbevoegdheid als een van de twee in het ziekenhuis belandt, het samen op een kamer mogen slapen in bepaalde landen etc. etc. Het instituut is juist niet bedoeld om elkaar ten overstaan van familie en vrienden de liefde te verklaren; dat is alleen wat mensen er tegenwoordig van maken.



Bergje, fijn dat jullie een passende oplossing hebben gevonden!
quote:Capibara_ schreef op 18 september 2014 @ 08:06:

[...]



Jawel hoor: het instituut huwelijk is juist wel bedoeld om juridisch het een en ander dicht te timmeren, wat zonder samenwonen met samenlevingscontract niet kan. En dat is hier ook al eerder aan de orde gekomen. Denk bijvoorbeeld aan het erfrecht, de beslissingsbevoegdheid als een van de twee in het ziekenhuis belandt, het samen op een kamer mogen slapen in bepaalde landen etc. etc. Het instituut is juist niet bedoeld om elkaar ten overstaan van familie en vrienden de liefde te verklaren; dat is alleen wat mensen er tegenwoordig van maken.

Bergje, fijn dat jullie een passende oplossing hebben gevonden!
Alle reacties Link kopieren
Brechtje, wat fijn dat er manieren zijn gevonden om dingen goed voor elkaar te kunnen regelen. Verder hoop ik dat jullie deze regelingen nog lang niet nodig zullen hebben en dat jullie nog heel veel jaren van elkaar en van jullie liefde kunnen genieten.
Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg...
quote:pejeka schreef op 17 september 2014 @ 19:39:

[...]

Maar ik denk ook dat áls je echt gek op elkaar bent, dus een stevige liefdesrelatie hebt, je echt wel een manier vindt om samen te wonen als je dat graag wilt. Zeker na 15 jaar. Dus vandaar.

Waarom kun je alleen maar samenwonen, en niet apart, als je echt gek op elkaar bent? Moet TO dan maar haar kinderen met de 'overlast' van een andere, oudere man in huis opzadelen? Zodat ze hun moeder nooit meer voor zichzelf alleen hebben? En moet 1 van beiden dan maar baan en familie en vrienden achterlaten om een heel eind verderop te gaan wonen? Terwijl voor hun de liefdesrelatie ook werkt zonder samenwonen?



Ik vind het echt raar dat je denkt dat je niet echt gek elkaar bent als je niet wilt samenwonen.
Bregje, fijn dat je een goed advies hebt gekregen!
Alle reacties Link kopieren
quote:billyjack schreef op donderdag 18 september 2014 17:15 Brechtje, wat fijn dat er manieren zijn gevonden om dingen goed voor elkaar te kunnen regelen. Verder hoop ik dat jullie deze regelingen nog lang niet nodig zullen hebben en dat jullie nog heel veel jaren van elkaar en van jullie liefde kunnen genieten.Lief, dank je wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op donderdag 18 september 2014 17:22 Bregje, fijn dat je een goed advies hebt gekregen!Evengoed ook wel jammer, wat ondanks het zakelijke karakter van een voorgenomen huwelijk, spreekt mij het idee "vrouw zijn van" ook wel aan
Kan ik me iets bij voorstellen, maar dan moet je dus afwegen of je daar het financiële gedoe voor over hebt. En is het eventueel over een paar jaar wel te realiseren? Als de kinderen ouder zijn? En/of je vriend gepensioneerd?
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op donderdag 18 september 2014 23:39 Kan ik me iets bij voorstellen, maar dan moet je dus afwegen of je daar het financiële gedoe voor over hebt. En is het eventueel over een paar jaar wel te realiseren? Als de kinderen ouder zijn? En/of je vriend gepensioneerd?Ja, dat moeten we tegen die tijd bekijken.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het nu duidelijk is. Mocht je rond de pensioenleeftijd van je partner willen trouwen, zou ik het er wel ervoor doen. Om recht te hebben op partnerpensioen, moet je namelijk voor de pensioendatum wel bij het pensioenfonds geregistreerd staan. Veel geluk gewenst!
Alle reacties Link kopieren
O ja, mocht het ooit van toepassing zijn, zou ik nagaan of het pensioenfonds je gaat korten op je partnerpensioen ivm 'groot' leeftijdsverschil tussen partners. Bij meer dan 10 jaar leeftijdsverschil kan dit aan de orde zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 17 september 2014 @ 09:42:

nee, ik heb geen antwoord op je vraag. Maar sorry, je triggert bij mij wel ene tegenvraag: Waarom wil je gaan trouwen? Wat is de toegevoegde waarde.

Ik ken wel mensen die ongehuwd samenwonen, maar niet die onsamenwonend huwen, vandaar



Precies mijn gedachte

Trouwen vind ik wel zo bindend dat je dan ook alles samen gaat delen, dus ik snap die meerwaarde ook niet als je apart blijft wonen eerlijk gezegd.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
quote:wished- schreef op 19 september 2014 @ 12:01:

[...]





Precies mijn gedachte

Trouwen vind ik wel zo bindend dat je dan ook alles samen gaat delen, dus ik snap die meerwaarde ook niet als je apart blijft wonen eerlijk gezegd.Goh, misschien beter om het hele topic te lezen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven