Werk & Studie alle pijlers

Mail checken op vrije dag?

18-09-2014 19:23 205 berichten
Ik heb morgen een externe afspraak samen met een collega. Mijn collega heeft vandaag ouderschapsverlof en ik heb hem vanmiddag nog een mail gestuurd met belangrijke info plus het verzoek om iets van het netwerk te halen. Wij kunnen alleen via een wifi op het netwerk dus als hij het thuis niet doet heeft hij het niet. Tot op heden heb ik nog geen ontvangstbevestiging dus ik heb maar even een whatsappje gestuurd met het verzoek zijn mail te checken.

Mag je dat vragen aan iemand op zijn vrije dag? Mag je 'verwachten' dat iemand op zijn vrije dag (zijnde een normale vaste vrije dag) zijn mail checkt als hij de volgende dag een afspraak heeft?

Ik doe het zelf wel omdat ik niet van verrassingen houd, maar wil toch even peilen hoe anderen daarover denken.

Mail checken op vaste vrije dag?

Totaal aantal stemmen: 72

Ja (31%)
Nee (69%)
Alle reacties Link kopieren
Ik regel privézaken onder mijn werktijd en werkzaken in mijn vrije tijd, net hoe het uitkomt. Dus ja, natuurlijk check ik mijn mail als ik niet op kantoor ben of "aan het werk" ben.



Hoeft een ander niet te doen maar ik vind het wel zo prettig om op zaken te anticiperen als dat nodig is.

Van een strikte 9 tot 5 werkmentaliteit krijg ik juist een burn out van. Ik vind niets suffer dan dat.
quote:MrsStanleyWalker schreef op donderdag 18 september 2014 23:23 Als je een baan hebt van 9 tot 5 kan die vrij is vrij-mentaliteit misschien nog, maar zodra je met andere werktijden en met andere tijdzones te maken krijgt is het wel handig als je je flexibel gaat opstellen. Ik plan niet al mijn werk overdag, maar ben wel bereikbaar tijdens kantooruren. Maar het kan goed zijn dat ik dan in de tuin lig te forummen, zoals vanmiddag. Ik heb vanavond een call gehad en daarna mails verstuurd en ik verwacht wel dat die morgenochtend opgepakt zijn voordat ik mijn gezicht laat zien. Over een uur of 7 spit ik weer mijn mailboxen door voordat ik opsta.



De mensen die ik in mijn branche ver zie komen, zijn niet de vrij is vrij-types, maar de types die het nieuwe werken onder de knie hebben of onder knie gekregen hebben. Het is wel iets wat vooral de laatste jaren een hoge vlucht heeft genomen en niet iedereen ziet de kansen en plukt de vruchten ervan. Ik vind het juist geweldig, niet meer vast zitten aan een werkplek. Het enige wat je nodig hebt is een mobiel netwerk en the sky is the limit.



In mijn organisatie zijn de niet vrij-is-vrij-types juist de types die een burn-out krijgen



Maar dat is vooral omdat er tijdens kantooruren wel volledige bereikbaarheid wordt verwacht. Er wordt bij ons ook vaak gewerkt op onmogelijke tijden. Later beginnen, eerder naar huis en tussendoor wat voor jezelf doen, dat is allemaal prima. Zolang het maar niet ten koste gaat van je bereikbaarheid overdag.



Buiten kantooruren hebben wij de regel dat je gebeld wordt als het dringend is. Iedereen is vrij om op die tijden te werken, maar het wordt niet van je verwacht. Tenzij dringende spoed of een noodgeval, en dan wordt je dus persoonlijk geïnformeerd omdat we ervan uitgaan dat men niet continue de werkmail checkt. Vrij is vrij dus!



En juist omdat we die regel hebben, en het dus ieder vrij staat om in de vrije tijd niet door te werken en echt vrij te zijn, kunnen we ondanks een heel intense werkomgeving toch de werk/privé balans in orde houden.



Zelf maak ik lange dagen en check ik zodra ik opsta tot 's avonds laat wel mijn mail. Als het nodig is, reageer ik daar dan ook direct op. En dat vind ik ook helemaal niet erg, ik vind het juist fijn om in die werk-modus te blijven. Maar op vrijdag om 5 uur gaat de computer uit, en dan heb ik weekend tot maandagochtend. Het komt niet vaak voor dat ik dan alsnog aan het werk ga. Het weekend is echt mijn tijd om tot rust te komen en dat doe ik dan dus ook. En ik ben echt heel blij dat ik in een omgeving werk waar dat gewoon gerespecteerd wordt. Juist die rust zorgt er namelijk voor dat de lange werkdagen en hoge intensiteit doordeweeks goed vol te houden zijn!
quote:betjebig schreef op donderdag 18 september 2014 22:43 Wat vinden jullie een salaris waarbij dit soort flexibiliteit verwacht mag worden?Ik vind dat het los staat van salaris. Voor mij gaat het om de balans in flexibiliteit. Een werkgever die inflexibel is, kan geen flexibiliteit van de medewerkers verwachten. Is de werkgever wel flexibel, en wordt daar door de medewerkers ook gretig gebruik van gemaakt, dan mag de werkgever ook wat meer verwachten. Maar met moet wel rekening houdend met de voorkeuren van de medewerker en nut en noodzaak van de de flexibiliteit. De balans moet in zijn algemeen en met elke medewerker individueel wel goed blijven.
Alle reacties Link kopieren
Lezen en soms beantwoorden....
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is het vrij diffuus, dus hier is mail checken op een vrije dag vrij normaal. We sturen elkaar die dan ook gewoon, ook in het weekend. Verwacht niet meteen binnen een minuut antwoord, maar vrij=vrij gaat hier gewoon niet op, vrij=lesvrij, dat wel.

Wij worden ook geacht op vrije dagen naar vergaderingen te komen.
Alle reacties Link kopieren
Betje, ik vind zo'n appje een prima oplossing trouwens. In mijn beleving veel minder inbreuk op de vrije dag dan gebeld worden en alsnog mail moeten checken. Ik sta er denk ik in zoals jij.



Ik heb een collega die zelden reageert op foon of app op haar vrije dag. We hebben daar zelfs afspraken over gemaakt toen zij pt ging werken. Maar ze houdt zich daar niet aan. Wat mij betreft is dat een onprettige mentaliteit! Flexibel opstellen is wat mij betreft key!
Keep calm. Eat a cupcake
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 18 september 2014 @ 22:43:

Wat vinden jullie een salaris waarbij dit soort flexibiliteit verwacht mag worden?

weet niet of je er een bedrag aan kan hangen, maar bij mijn type functie, hoort wel 100% bereikbaarheid ja.

Ook op vakantie bijvoorbeeld. ze mogen me bellen, ik lees mijn mail (en heb in de afwezigheidsassistent staan, dat ik alles lees en antwoord geef als ik dat nodig vind, en als iemand echt antwoord wil, dat dan graag in de mail vermelden)
Alle reacties Link kopieren
quote:kupkeekje schreef op 19 september 2014 @ 08:03:

Betje, ik vind zo'n appje een prima oplossing trouwens. In mijn beleving veel minder inbreuk op de vrije dag dan gebeld worden en alsnog mail moeten checken. Ik sta er denk ik in zoals jij.



Ik heb een collega die zelden reageert op foon of app op haar vrije dag. We hebben daar zelfs afspraken over gemaakt toen zij pt ging werken. Maar ze houdt zich daar niet aan. Wat mij betreft is dat een onprettige mentaliteit! Flexibel opstellen is wat mij betreft key!



Waarom is het dan nodig om zo vaak de appen of bellen op haar vrije dag?



En als er afspraken over zijn gemaakt is dat natuurlijk amders. Afspraken met de leidinggevende dan.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 18 september 2014 @ 23:40:

[...]





Dan speelt dit verhaal voor jou toch ook helemaal niet?



Nou, dat was meer een reactie op jouw uiteenzetting dat veel mensen het flexwerken nou toch echt wel ontdekt hebben. Ik wilde alleen aangeven dat dat gewoon niet altijd mogelijk is.



Voor mijn man speelt het wel degelijk. En als hij gestoord wordt, dan worden wij als gezin allemaal gestoord, want ze bellen op de meest onmogelijke tijden. Sta je op het punt om naar oma te gaan, komt eerst die k*t telefoon er tussen. Zit je met verjaardagsvisite aan de hapjes, telefoon er tussen. Om half drie ´s nachts, wakker van de telefoon. Leuk, vooral als ze écht wat moeten. Want dan volgt er een gesprek van een half uur en dan ben je echt wel wakker.



Dus nee, op een vrije dag hoor je je collega niet te storen. Tenzij de pleuris uitbreekt. Bij mijn man gebeurt dat dus vrij regelmatig. Maar daar staat dan ook een passende vergoeding tegenover.
quote:kupkeekje schreef op 19 september 2014 @ 08:03:

Betje, ik vind zo'n appje een prima oplossing trouwens. In mijn beleving veel minder inbreuk op de vrije dag dan gebeld worden en alsnog mail moeten checken. Ik sta er denk ik in zoals jij.



Ik heb een collega die zelden reageert op foon of app op haar vrije dag. We hebben daar zelfs afspraken over gemaakt toen zij pt ging werken. Maar ze houdt zich daar niet aan. Wat mij betreft is dat een onprettige mentaliteit! Flexibel opstellen is wat mij betreft key!



Maar als jij haar belt/appt, dan ben jij op je werk? En dus word je betaalt. Zij is vrij. Ze heeft een contract voor, pak m beet, 20 uur. En ik weet niet wat jij doet, maar ik heb altijd banen gehad waarbij ik dagelijks nog makkelijk een uur extra werkte, gewoon omdat ik er al eerder was, omdat er nog laat iets gedaan moest worden, of omdat het in de pauze heel erg druk was. Allemaal niet erg. Maar toen ik mijn baas vervolgens vroeg of ik een paar dagen vrij kon opnemen omdat mijn vader op sterven lag, toen was het antwoord; `jouw privé zaken interesseren mij niet`.



Toen was het met mijn flexibiliteit subiet afgelopen. Ook al vonden mijn collega´s dat allemaal maar raar en stom en vooral ook vervelend.
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op vrijdag 19 september 2014 08:23 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="kupkeekje in "Mail checken op vrije dag?"" class="messagelink">kupkeekje schreef op 19 september 2014 @ 08:03</a>:</b>

Betje, ik vind zo'n appje een prima oplossing trouwens. In mijn beleving veel minder inbreuk op de vrije dag dan gebeld worden en alsnog mail moeten checken. Ik sta er denk ik in zoals jij.



Ik heb een collega die zelden reageert op foon of app op haar vrije dag. We hebben daar zelfs afspraken over gemaakt toen zij pt ging werken. Maar ze houdt zich daar niet aan. Wat mij betreft is dat een onprettige mentaliteit! Flexibel opstellen is wat mij betreft key!</div></blockquote>



Waarom is het dan nodig om zo vaak de appen of bellen op haar vrije dag?



En als er afspraken over zijn gemaakt is dat natuurlijk amders. Afspraken met de leidinggevende dan. "

Waarom is het dan nodig om zo vaak de appen of bellen op haar vrije dag?



En als er afspraken over zijn gemaakt is dat natuurlijk amders. Afspraken met de leidinggevende dan."



Zo vaak gebeurt t niet. 1x per 6 wk ofzo. En die afspraken zijn idd door de leidinggevende met haar gemaakt.



Zelf word ik regelmatig gebeld op mijn vrije dag. Ook voor minder urgente zaken. Vind ik niet erg. Ik help een collega graag als ie met een vraag zit. Oók als ik zelf vrij ben. Als ik nou 3 uur werk moet gaan verrichten ... Dat vind ik wat anders. Maar antwoord geven op een vraag, vertellen waar iets staat, uitleg geven over iets, of iemand gerust stellen? Nee. Dat vind ik écht geen moeite.
Keep calm. Eat a cupcake
quote:bloemetjepaars4 schreef op 18 september 2014 @ 20:52:

Mijn baas verwacht dat we elke dag onze mail kijken ook op vrije dagen.En jij verwacht dus dat daar een fatsoenlijke vergoeding tegenover staat?
quote:betjebig schreef op 18 september 2014 @ 20:16:

Mijn collega heeft 2,5 dag per week ouderschapsverlof, maakt dat voor de vraag nog uit? Hij heeft dus gewoon best veel vrije tijd en het is lastig om nog een beetje voortgang te houden in het werk.Het is aan jou om daar beter mee om te leren gaan en er beter omheen te leren plannen. Hij zal ongeveer de helft van zijn salaris hebben ingeleverd voor die extra vrije tijd. Als jij honderden euro's per maand uitgeeft aan je vrije tijd, dan wil je er voor zoveel geld toch ook van kunnen genieten?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het werk natuurlijk ook zo inrichten dat mensen zelf hun vragen kunnen oplossen en daarvoor niet hun collega hoeven te bellen die vrij is.

Onvoorziene calamiteiten daargelaten natuurlijk.



Maar met vooruit zien, heldere werkafspraken, zaken goed op papier zetten en overdragen kom je een heel eind.

En met de wetenschap dat de meeste zaken best even 12 tot 24 uur kunnen wachten.



Ik heb op een gegeven moment gemerkt dat minstens de helft van de 'dringende' telefoontjes of mails die ik kreeg (op reguliere werkdagen) zaken betrof die de collega ook prima zelf had kunnen oplossen. Maar men grijpt nou eenmaal makkelijker even snel naar de telefoon.

Sindsdien probeer ik nog helderder te communiceren, wijs ik mensen op bestaande informatie en doe ik ook zelf meer moeite om dingen op te lossen voordag ik een ander bel.

En stel ik de grens nog scherper bij het beantwoorden van mails en telefoontjes in vrije tijd.



Dan stimuleer je elkaars zelf-oplossend vermogen en dat heeft ook zo zijn voordelen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:nbk schreef op 18 september 2014 @ 20:02:

Ik vind dat er door veel mensen hier nogal krampachtig over wordt gedaan. Het is geen nieuws dat werk en privé steeds meer in elkaar overlopen, op het werk wordt privémail wordt gecheckt, Facebook wordt bijgewerkt enz enz, maar op een vrije dag is het opeens bijna een doodzonde als een collega even wat wil weten, beetje éénrichtingsverkeer lijkt me.

Degene die nu hard gaat roepen 'ja maar, ik doe dat in mijn pauze', Oke, zal best, maar hele volksstammen doen het wél onder werktijd, ik ook.

Dus, als antwoord op je vraag; ik vind dat je het niet kunt verwachten van iemand en het moet ook zéker niet iedere keer gebeuren, maar als een collega even dringend iets van mij wil weten heb ik er geen enkele moeite mee als hij even mailt, belt of een appje stuurt.JIJ doet wel eens wat privé in de baas zijn tijd, en dus mag van JOU ook flexibiliteit terug verwacht worden. Wat voor jou geldt, hoeft niet voor een ander te gelden!
Alle reacties Link kopieren
Het hangt ook af van functie en bedrijfstak. Mijn man werkt onder hoge tijdsdruk en er js veel geld mee gemoeid en dat rechtvaardigt volgens hem de vele telefoontjes etc. Helaas betaald de branche waarin hij werkt niet super en heeft het bedrijf zijn eigen regelingen en volgen ze geen cao. Zo worden de weekenden maar 125% betaald (en geloof me hij werkt veel in de weekenden ). Maar goed. hém maakt het niet uit. Mij wel. Ik vind het een inbreuk op mijn gezin als hij in zijn zo verdiende vakantie nog gebeld wordt. Zo komt hij nooit los van zijn werk en dát ergert me



Ik kan me niet voorstellen dat de mensen die hier roepen dat het oké is als ze altijd gebeld gemaild geappt etc worden .. Hebben ze heem gezin !
Je mag het niet verwachten, maar ik persoonlijk check ik 24/7 mijn mail. Vakantie, vrije dag, weekend, maakt niet uit. Dit geldt ook voor al mijn collega's.
Ik vind dat je je behoort te voorbereiden op een afspraak de dag na je vrije dag. Als je weet dat er op je vrije dag mogelijk nog stukken worden verstuurd die nodig zijn voor de afspraak, dan vind ik het vrij normaal om even je mail te checken. Dat zou trouwens ook op de werkdag van de afspraak 's ochtends vroeg kunnen.

Ja, Betje had wellicht eerder kunnen voorbereiden, maar daar had de collega met de vrije dag ook voor zijn vrije dag kunnen aangeven/vragen/zelf kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 19 september 2014 @ 09:19:

Ik vind dat je je behoort te voorbereiden op een afspraak de dag na je vrije dag. Als je weet dat er op je vrije dag mogelijk nog stukken worden verstuurd die nodig zijn voor de afspraak, dan vind ik het vrij normaal om even je mail te checken. Dat zou trouwens ook op de werkdag van de afspraak 's ochtends vroeg kunnen.

Ja, Betje had wellicht eerder kunnen voorbereiden, maar daar had de collega met de vrije dag ook voor zijn vrije dag kunnen aangeven/vragen/zelf kunnen doen.



Vanzelfsprekend moet je je voorbereiden op een afspraak. Ik plan dat zo dat ik dat niet hoef te doen op mijn vrije dag.

En als ze hadden afgesproken dat er nog stukken zouden komen, is het logisch dat hij die leest, want de afspraak was ook pas om 10 uur, dus dat kon hij prima op zijn werkdag voor de afspraak doen.

Maar blijkbaar was die afspraak er niet, want dan had ze immers niet hoeven appen.

Bovendien werkt TO de man in, dus grote kans dat hij niet kon weten dat er nog info zou volgen.

In dit geval is het waarschijnlijk toch echt de taak van TO geweest om eerder te bedenken wat er nog moest gebeuren voor de afspraak.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:betjebig schreef op 18 september 2014 @ 20:16:

Mijn collega heeft 2,5 dag per week ouderschapsverlof, maakt dat voor de vraag nog uit? Hij heeft dus gewoon best veel vrije tijd en het is lastig om nog een beetje voortgang te houden in het werk.Ouderschapsverlof is (meestal) onbetaald. Bovendien is thuis zijn met kleine kinderen & huishouden bepaald geen vrije tijd. Sterker nog, ik denk dat jij op je werk meer tijd voor jezelf overhoudt, dan je collega thuis. Ik had in elk geval in het eerste jaar nog geen tijd meer om de krant helemaal uit te lezen.
quote:Broedkippetje schreef op 19 september 2014 @ 09:24:

[...]





Vanzelfsprekend moet je je voorbereiden op een afspraak. Ik plan dat zo dat ik dat niet hoef te doen op mijn vrije dag.

En als ze hadden afgesproken dat er nog stukken zouden komen, is het logisch dat hij die leest, want de afspraak was ook pas om 10 uur, dus dat kon hij prima op zijn werkdag voor de afspraak doen.

Maar blijkbaar was die afspraak er niet, want dan had ze immers niet hoeven appen.

Bovendien werkt TO de man in, dus grote kans dat hij niet kon weten dat er nog info zou volgen.

In dit geval is het waarschijnlijk toch echt de taak van TO geweest om eerder te bedenken wat er nog moest gebeuren voor de afspraak.

Mee eens. Eigenlijk is dat een ander punt dan de vraag in de titel. Mail checken op vrije dag, dat vind ik moeten kunnen als dat zo uitkomt ivm een afspraak de eerstvolgende werkdag, en als het zo afgesproken is.

Het pusherige met een appje omdat de mail nog niet gelezen is vind ik niet kunnen. Dat appje had ook op de morgen van de afspraak om 8 uur gekund.
quote:Broedkippetje schreef op 19 september 2014 @ 09:24:

[...]





Vanzelfsprekend moet je je voorbereiden op een afspraak. Ik plan dat zo dat ik dat niet hoef te doen op mijn vrije dag.

En als ze hadden afgesproken dat er nog stukken zouden komen, is het logisch dat hij die leest, want de afspraak was ook pas om 10 uur, dus dat kon hij prima op zijn werkdag voor de afspraak doen.

Maar blijkbaar was die afspraak er niet, want dan had ze immers niet hoeven appen.

Bovendien werkt TO de man in, dus grote kans dat hij niet kon weten dat er nog info zou volgen.

In dit geval is het waarschijnlijk toch echt de taak van TO geweest om eerder te bedenken wat er nog moest gebeuren voor de afspraak.



Eens.



Komt nog bij; dat ouderschapsverlof is geregeld met de werkgever. Een werkgever mag dat in principe niet weigeren, tenzij er een goede reden is. Bovendien gaat dat in onderling overleg.



De werkgever heeft dus bepaald dat deze collega 2,5 dag per week ouderschapsverlof kan opnemen. Dus dan moet je ook niet zeuren als er bepaalde werkzaamheden niet uitgevoerd worden.

Werkgever had ook kunnen zeggen; je kunt max 2 dagen ouderschapsverlof opnemen en je moet dan nog zoveel uur vanuit huis werken. Dan had je ook mogen verwachten dat hij elke dag even reageert op mails.



Dat TO er mee zit, is niet het probleem van haar collega en schijnbaar ook niet van de werkgever. Dus dan moet zij er zelf anders mee omgaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik check mijn werkmail vrijwel nooit op mijn vrije dag, tenzij ik toevallig toch al aan het werk ben. Niet zozeer uit principe, maar meer omdat ik het op mijn vrije dagen meestal vreselijk druk heb met andere zaken dan werk. Maar ik zou het wel waarderen als mijn collega mij over iets belangrijks smst voor een afspraak de volgende dag, zodat ik wat beter voorbereid ben.
..
wij betalen medewerkers niet om X uur ergens aanwezig te zijn, maar om iets te doen. Zolang wat ze doen en wat wij betalen volgens beide partijen in evenwicht is, gaat het goed. Het fenomeen "vrije dag" zegt me niet zo heel veel. Net zo goed als dat mensen die de telefoon niet opnemen, de telefoon niet opnemen. Moeten ze zelf weten, binnen de context van doen wat je te doen hebt.
Nou ik heb het hem gevraagd, hoe hij mijn mail had ervaren. Hij was er erg blij mee dat ik hem had geïnformeerd. Of ik niet te opdringerig was geweest met mijn sms'je? Nee zeker niet, want als het niet was uitgekomen had hij er zelf voor kunnen kiezen om het niet te doen.

Wat ook wel grappig was. We hebben een berg werk meegekregen dus dat eerlijk verdeeld. Waarop ik tegen hem zei dat hij volgende week wel drie dagen vrij is dus tijd zat heeft om dat te doen Nou ja, dat vind ik een leuk grapje, en hij voelde zich echt niet onder druk gezet. Het is alleen wel lastig samenwerken met zo'n parttimer, want het schiet allemaal niet op natuurlijk. Maar goed, ik snap ook wel dat hij daar recht op heeft, gun hem dat van harte, en ik heb zelf in het verleden ook ouderschapsverlof gehad (en kon daar gelukkig ook flexibel mee omgaan).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven