Geld & Recht alle pijlers

Belasting inkomsten expat

18-09-2014 10:43 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan meer vertellen (Jip en Janneke-taal welkom )over hoe het belastingtechnisch zit bij inkomsten door werk uit het buitenland op Nederlandse rekening? Of misschien weet iemand goede adressen of websites die hier meer uitleg over geven?

Het gaat overigens over een periode werken in het buitenland, maar korter dan een half jaar.

Ik ben heel benieuwd. Dank vast!



Philein
Alle reacties Link kopieren
http://www.belastingdiens ... ken_wonen/werken_en_wonen
Alle reacties Link kopieren
http://www.belastingdiens ... lk_land_belasting_betalen
Alle reacties Link kopieren
Dank zus. Ik word hier alleen helaas nog niet veel wijzer van.
Alle reacties Link kopieren
Heb je de belastingdienst al gebeld?



Ik heb het nooit opgegeven mijn inkomsten uit het buitenland, maar kreeg dat dan ook niet op mijn Nederlandse rekening.
Werk je voor een Nederlandse werkgever in het buitenland of werk je voor een niet-Nederlandse werkgever en gebruik je je NL rekening omdat het gewoon makkelijk is?



Over het algemeen geldt: daar waar het zwaartepunt ligt van de werkzaamheden en je woont, moet je belasting betalen.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat om een buitenlandse werkgever, maar ik verblijf niet in het land van de werkgever. Ik heb alleen een NL rekening.
Dan betaal je toch gewoon belasting in Nederland? Ik heb een Duitse rekening waar inkomsten uit zelfstandig werk op komen maar ik woon niet in Europa. Ik betaal echter wel gewoon belasting in Duitsland.
Alle reacties Link kopieren
Ja lijkt me ook liubi. Maar hoeveel zal ik dan moeten afdragen. Dat wordt me niet zo duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Probeer eens een online aangifte in te vullen, dan wordt het je snel genoeg duidelijk denk ik.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Vragen zijn: blijf je binnenlands belastingplichtig? Zo ja, dan dien je je gehele wereldinkomen waar ook ter wereld verdient op te geven. Soms ligt het heffingsrecht niet in Nederland en dan kan Nederland een ter voorkoming dubbele belasting geven. Je hoeft immers over de inkomsten geen 2 X belasting te gaan betalen, om daar achter te komen waar het heffingsrecht ligt kan je kijken in het verdrag tussen Nederland en het land waarin je werkt.



Ik zou naar een Belastingadviseur gaan om je aangifte inkomstenbelasting in te laten vullen.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel je moet afdragen, hangt ook af van je andere inkomsten.



Werk je als zelfstandige of zijn dit extra inkomsten?



Ben je zelfstandige, dan zou ik dit gewoon aan je accountant vragen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Als je al belasting afdraagt in het land dat je werkt dan hoef je in Nl niets af te dragen en wij betalen in NL best veel belasting dus ik zou proberen, als het daar gunstiger is qua belasting, daar afdragen. Maar laat je inderdaad even goed informeren.
Als je de werkzaamheden in NL verricht, moet je ook in NL belasting afdragen. Dat wordt pas anders wanneer je 180 dagen in een Europees verdragsland werkt binnen Europa (en buiten de verdragslanden gelden weer andere regels).



De belasting die je betaalt gaat gewoon volgens de belastingtarief-schijven (tenzij je de inkomsten als ondernemer maakt, dan gelden de tarieven voor ondernemers). Als je op de site van de belasting kijkt bij belastingtarieven, dan kun je zelf een inschatting maken van jouw totale inkomsten en de belasting die je dan af zal moeten dragen. Ik zou voor het gemak in elk geval 60% van die inkomsten reserveren voor de belastingdienst, dan kan het bij je aangifte alleen maar meevallen.
quote:Zusenzoo schreef op 19 september 2014 @ 09:12:

Als je al belasting afdraagt in het land dat je werkt dan hoef je in Nl niets af te dragen en wij betalen in NL best veel belasting dus ik zou proberen, als het daar gunstiger is qua belasting, daar afdragen. Maar laat je inderdaad even goed informeren.Nee, zo werkt het niet. De belasting moet afgedragen worden in het land waar de werkzaamheden worden verricht. Je kunt niet naar believen kiezen voor een makkelijker belastingregime.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel voor jullie reacties. Ik ben niet zelfstandig en zal voor een buitenlands bedrijf werken. Echter, dit bedrijf zendt mij weer uit naar een ander niet- Europees land. Ik heb even kort met een accountant gesproken en die adviseerde inderdaad nader uit te zoeken of het bedrijf al belasting kan innen of dat ik dat volgend jaar in NL moet afdragen. Ingewikkeld allemaal hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven