Geld & Recht alle pijlers

spaargeld

24-08-2014 00:57 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd wat gemiddelde spaargeld is per persoon.

Misschien ook handig om te melden hoe oud je bent, geslacht en in welke sector je actief in bent.

Nieuwsgierig!!
Alle reacties Link kopieren
quote:007washere schreef op 06 september 2014 @ 12:55:

[...]





Snap ik en is natuurlijk een fijn idee, maar dingen met het gezin doen en daardoor fijne herinneringen hebben is ook belangrijk! Dan laat je misschien 50k achter en ben je wel lekker met ze op vakantie en dagjes weg geweest. Je moet zelf ook genieten van je leven! Je hebt er namelijk maar 1.





Wie zegt dat het niet allebei kan, sparen en genieten?

Wij gaan met kinderen naar pretparken, 1x per jaar vliegvakantie, en gemiddeld 2x uiteten per maand. Ze Komen niks tekort.

En toch sparen we rond de 30k per jaar.

We smijten niet met geld en letten goed op de uitgaven. Kopen zoveel mogelijk in de 'aanbieding' zowel kleding als boodschappen.
Alle reacties Link kopieren
Je moet natuurlijk niet alleen sparen en niet genieten van het leven maar ook niet alles opmaken en je in de schullden werken.

Doe waar je een goed gevoel bij hebt. De een heeft een goed gevoel als er 10k op de bank staat de ander pas bij 20k

Ken mensen die paar ton op de bank hebben staan en relatief sober leven (12 jaar oude auto, een oude tv, geen smartphone.

Maar ze genieten van het leven oa. Door enkele keren per op vakantie te gaan naar zuid europa.
Alle reacties Link kopieren
Niks nada nakkes noppes.

In de min ivm met de ziektekosten vAn mijn katje.



Ik begin deze maand weer opnieuw. Op het eind vd maand hoop ik 150 opzij te kunnen zetten. En elke maand 100 die ik op automatische afschrijving ga zetten.



Verdien zelf niet zo veel en heb hoge lasten in vergelijking.
Alle reacties Link kopieren
quote:007washere schreef op 06 september 2014 @ 12:55:

[...]





Snap ik en is natuurlijk een fijn idee, maar dingen met het gezin doen en daardoor fijne herinneringen hebben is ook belangrijk! Dan laat je misschien 50k achter en ben je wel lekker met ze op vakantie en dagjes weg geweest. Je moet zelf ook genieten van je leven! Je hebt er namelijk maar 1.We gaan drie keer per jaar op vakantie, waarvan meestal één keer ook met de volwassen kinderen en kleindochter. Dus aan leuke dingen geen gebrek! Wij zijn meer zuinig als het gaat om meubelen (nog steeds de meubelen van toen we 20 waren, zijn wit en nog best modern dus waarom niet), abonnementen (geen tv, kijken toch via internet) en geen smartphones (nog steeds geen behoefte aan, we internetten thuis al te veel). Kleding kopen doe ik heel graag, maar nooit echt dure kleding.
Alle reacties Link kopieren
quote:viavia2013 schreef op 06 september 2014 @ 13:16:

Inkomen 4000 netto en 0 euro spaargeld. Geen kinderen, dus wil niks achterlaten en volop genieten!Ik vind het heel begrijpelijk dat als je geen kinderen hebt, je hier anders in staat. Wij vinden het hartstikke prima als er ooit pakweg 2 ton naar onze drie kinderen en de kleinkinderen gaat, maar als ik geen kinderen zou hebben, zou ik ook niet zo de behoefte voelen om iets zeer royaals na te laten aan een ver achterneefje.
Alle reacties Link kopieren
'Volop genieten' is voor mij niet hetzelfde als 'alles wat binnenkomt uitgeven'.



Volop genieten is ook:

- De zekerheid hebben dat als je werkloos wordt of minder wil werken, je nog een flink aantal jaren van je spaargeld kunt leven

- De zekerheid hebben dat als je wil verhuizen, geld geen belangrijke factor is

- De zekerheid hebben dat elk jaar de vaste lasten dalen in plaars van stijgen

- De zekerheid hebben dat als je eerder wilt stoppen met werken, dat gewoon kan

- De zekerheid hebben dat als je later extra zorg nodig hebt, je zelfstandig die in kunt huren, in plaats van afhankelijk te zijn van een bezuinigende overheid



Spaargeld geeft een heleboel rust en mogelijkheden. En inderdaad, daarvoor moet je soms iets inleveren. You can't have the cake and eat it. Maar heel veel ervaringen hoeven niet duur te zijn. Vakantie is goed en nodig, maar een goedkope vakantie kan soms meer leuke herinneringen opleveren dan een dure. En met goedkope meubels kun je even goed leven en een leuke avond met vrienden hebben als met dure.



Sparen om geld na te laten voor de kinderen lijkt me niet nodig. Maar sparen zodat je later in je leven nog steeds kunt genieten van de dingen die nu vanzelfsprekend zijn is heel verstandig.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Man en ik hebben samen wel een 100.000 spaargeld, dit komt mede door een erfenis en overwaarde van ons 1e huis/appartement

En elke maand 500 euro sparen
Tja wat zal ik zeggen, het heeft niet zoveel met werk te maken, althans niet in mijn geval. Dus daar hoef je je niet blind op te staren, zelf heb ik wat slimme zaken gedaan toen ik jonger was en best risico's genomen. Bijvoorbeeld mijn eerst huis gekocht op mijn 19e en geen studieschuld opgebouwd. Ik ben trouwens we op mijn 16e begonnen met werken naast school en ik had 4 bijbanen (schoonmaken, kranten rondbrengen, auto's poetsen en helpen in een winkel). Op mijn 17e kocht ik mijn eerste auto, toen nog 1 en daarna volgden nog wat bijzondere oude exemplaren en die kosten toen geen drol. Jaren later met de belastingvrije maatregel waren ze ineens enorm veel geld waard en toen heb ik een behoorlijk aantal verkocht. Gewoon wegzetten in de schuur van de boerderij van een oom. Verder ben ik zeer zelfredzaam bijvoorbeeld, dus als je veel zelf doet spaar je heel veel geld uit...



Nu heb ik wel spaargeld maar mijn meeste geld zit in onroerend goed en een aantal bijzondere voertuigen, de exacte waarde durf ik niet zo te zeggen. Kortom het is niet altijd wat het lijkt want geld kan ook elders in zitten (is tegenwoordig maar goed ook met de huidige spaarrente!), met een stukje handelsgeest kom je soms verder dan een goed betaalde baan en met wat risio's durven nemen kom je soms ook een eind maar daar moet je dan wel een type voor zijn. En verder is het over de balk gooien ook niet handig als je wat achter de hand wilt hebben.

O ja ik ben 44 en mijn man is 42 en ik werk partime in de zorg, mijn man werkt in de logistieke sector.



Maar wat hierboven wordt genoemd is veel belangrijker, je gezondheid, dat is nl niet iedereen gegeven en dan is geld totaal overbodig.
O ja, op vakantie gaan we praktisch nooit, we wonen zo mooi (vinden wij en vele anderen ook) dat we de behoefte niet voelen.

En ja wij zijn kindervrij maar ik zou het niet erg vinden om eventuele bezittingen na te laten aan mijn neefje en nichtje.

Maar het klinkt mss dom maar ik zou niet zo goed weten wat ik moet met heel veel geld op de bank. Heb niet zoveel wensen meer, ik moet alleen geld achter de hand houden als er een dier ziek wordt en dan worden er kosten nog moeite gespaard. En dat geld is er wel.

En als we iets verkopen en er komt geld vrij dan ja.....ja kweenie eigenlijk. Dat voelt erg stom nu ik dit zo opschrijf.
Hier een paar ton, gaan we de komende tijd verminderen door de kleine hypotheek af te lossen en het verbrassen daar we zelf voor onze oude dag moeten zorgen en daar niemand voor is om dat te doen. Daar mensen die nooit gewerkt hebben alles onder de kont geschoven krijgen gaan we alles uitgeven de komende jaren. En wat er overblijft gaat naar Kika, Sofia Kinderziekenhuis, Ronald Mc Donald etc. De rest krijgt geen cent, ook dat beetje verre familie niet. Het is óns geld dus wij bepalen zelf waar dat heen gaat als wij kasjewijlen zijn
Alle reacties Link kopieren
Hier rond de 40, verdienen samen ongeveer 4000 euro netto en een koophuis. Hebben ongeveer 170.000 euro op de bank staan en een Fiesta van 12 jaar oud voor de deur. Genieten van het leven maar hebben weinig nodig. Ons spaargeld geeft ons veel rust en dat vinden we belangrijk. Elke maand sparen we iedergeval 500 euro, vaak meer.
Alle reacties Link kopieren
Na een bruiloft, huwelijksreis en kleine verbouwing hebben wij nu niet meer zo heeel veel op onze spaarrekening,even flink sparen dus...
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven