Werk & Studie alle pijlers

Ervaring gevraagd werken bij de ´big four´

19-09-2014 09:48 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nieuwsgierig hoe jullie het ervaren bij een big four te werken en op welke manier daar binnen-terecht zijn gekomen. Ik ben mij momenteel aan het orienteren:)
quote:twijlfelmiep schreef op 19 september 2014 @ 11:42:

[...]





3. Oneens het salaris is niet heel goed, zeker niet voor de uren die maakt.



4. zwanger worden tijdens de opleiding is echt niet haalbaar



5.Ik weet niet op welk kantoor jij werkt, maar jouw verhaal is totaal niet representatief. Vaak is het een wedstrijd wie het langst op kantoor is.

3. Het salaris is de eerste jaren klote. Echt heel erg laag. Degenen die de selectiefase van pakweg 5 jaar door zijn, gaan prettig verdienen. Maar het is goed te bedenken dat alle grote accountantskantoren wezenlijk de maatschapsstructuur hebben, ook als het rechtspersonen zijn. Je bent pas lid van de club, als je partner/vennoot bent. Dan begint het leuke verdienen ook pas echt.



4. Kan best, maar niet als werk bijzaak is en je gezin hoofdzaak.



5. haha, ja, vooral een wedstrijd tussen de assistenten die het niet gaan redden. Veel assistenten lijken te denken dat je er komt door er te zijn. Kom je wat verder, dan blijven de mensen over die snappen dat het om de prestaties gaat en niet om de aanwezigheid.
quote:eldorado schreef op 19 september 2014 @ 11:49:



Binnen komen was appeltje eitje: ik schreef een sollicitatiebrief (die had je nog in mijn tijd), kwam op gesprek, nog een gesprek, een assessment, arbeidsvoorwaardengesprek, en ik was binnen. Buiten komen was nog simpeler trouwens: "jongens, ik ga wat anders doen!" en ik was weg.

Alle reacties Link kopieren
Wat een hoop zure reacties...



My 2 cents: ik ken 2 vrienden die werkzaam zijn geweest bij de big4 (accountancy) en na 3 jaar gillend weg zijn gegaan. Hoofdzakelijk in verband met de werkdruk. Maar dat die 2 vrienden die druk niet zouden trekken, had ik ze op voorhand kunnen vertellen. Van beiden was ik dan ook destijds zwaar verbaasd dat ze er gingen werken. Paste totaal niet bij ze, wat ook is uitgekomen.



Tegenover die 2 vrienden staan 4 andere kennissen, die alle 4 al jaaaren bij de big4 werken, en daar nog steeds naar alle tevredenheid zitten. Heb hen nog nooit horen klagen over het slechte salaris.



Ikzelf werk ook voor een big4 (maar dan advocatuur), en vind de voordelen daarvan nog altijd een heel stuk groter dan de nadelen.



De vraag die je m.i. moet stellen is of je het niet erg vindt om hard te werken en de eerste jaren als een investering in jezelf kan zien. Zo ja, go for it. Bij twijfel ook doen, ik moet nog de eerste werkgever tegenkomen die het geen pré vindt dat iemand zijn carrière bij de big4 is begonnen.
quote:iusco schreef op 19 september 2014 @ 12:16:

Wat een hoop zure reacties... Vind je? De inhoudelijke reacties vond ik helemaal niet zuur eigenlijk.
quote:iusco schreef op 19 september 2014 @ 12:16:

ik moet nog de eerste werkgever tegenkomen die het geen pré vindt dat iemand zijn carrière bij de big4 is begonnen.



Nou, hier heb je er eentje hoor.



Of het een pre is, hangt volledig af van de organisatie waar je bij zou willen werken. Er zijn zat bedrijven waar ze er echt niet op zitten te wachten, bijv ivm cultuurverschillen. Dat betekent niet dat je niet bij zo'n bedrijf binnen zou kunnen komen, want dat hangt af van de persoon, maar het is dan dus zeker geen streepje voor.
Met alle respect voor allerlei big-4's, maar ik vind het ook geen pré. Kantoren met een doorlooptijd van personeel van ongeveer 5-6 jaar hebben een zo grote uitstroom dat het nauwelijks een onderscheidend kenmerk is als je daar gewerkt hebt.
Alle reacties Link kopieren
Nou het is geen zure reactie. Vooral het salaris (hoeveel is het tegenwoordig?) waar je mee start was in mijn tijd ongeveer 2.300 bruto per maand. En je mag tegenwoordig geen overuren meer schrijven, dus ik vind 2.300 voor 50 a 60 uur in de week geen goed salaris. De bonus kan compenseren, maar het valt tegen........
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 19 september 2014 @ 12:29:

Met alle respect voor allerlei big-4's, maar ik vind het ook geen pré. Kantoren met een doorlooptijd van personeel van ongeveer 5-6 jaar hebben een zo grote uitstroom dat het nauwelijks een onderscheidend kenmerk is als je daar gewerkt hebt.Het is ook geen pré, veel werkgevers zien je toch als dropout... iemand die het niet heeft gered.
Alle reacties Link kopieren
@spectral dat valt ook weer mee toch? Vooral voor vrouwen is het legitiem om na 5 a 6 jaar uit te stappen als er kinderen komen.
Pre dat je de ultieme loonslaaf bent geweest die zich zonder tegensputteren in een keurslijf (of beter dwangbuis) laat dwingen en het ditto pakje aantrekt om enige vorm van uniciteit of eigenheid te onderdrukken.



Klinkt beetje 1984 dat werken voor de big four...



Succes! Ik draag liever echt iets bij in een kleinere organisatie dan dat ik het zoveelste radartje ben in een prestige clubje. Ben ook niet zo status gevoelig, misschien scheelt dat.
quote:twijlfelmiep schreef op 19 september 2014 @ 13:15:

@spectral dat valt ook weer mee toch? Vooral voor vrouwen is het legitiem om na 5 a 6 jaar uit te stappen als er kinderen komen.

Bij de big-4 accountantskantoren stond tien jaar geleden de gemiddelde doorlooptijd van al het personeel op ongeveer 5-6 jaar. En het is niet direct een sector waar het heel normaal gevonden wordt dat je stopt met werken omdat je kinderen hebt.



Mijn ervaring is dat een wat langere tijd bij een big 4 vaak wel gewaardeerd wordt, maar veel meer dan een "kleine plus" is het echt niet.
quote:diaa schreef op 19 september 2014 @ 13:40:

Pre dat je de ultieme loonslaaf bent geweest die zich zonder tegensputteren in een keurslijf (of beter dwangbuis) laat dwingen en het ditto pakje aantrekt om enige vorm van uniciteit of eigenheid te onderdrukken.



Klinkt beetje 1984 dat werken voor de big four...Je bedoelt dat je nooit in een dergelijke omgeving gewerkt hebt?quote:Succes! Ik draag liever echt iets bij in een kleinere organisatie dan dat ik het zoveelste radartje ben in een prestige clubje. Ben ook niet zo status gevoelig, misschien scheelt dat.Nee, het klinkt meer alsof je erg statusgevoelig bent, en graag pist op wat je niet kent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven