werkende alleenstaande moeder

19-09-2014 13:40 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vraag aan alle alleenstaande moeders:



Ik werk full time (omdat het financieel niet anders kan) mijn zoontje is 2,5 en gaat 4 dagen naar de opvang en 1 dag naar mijn moeder.

Bij mijn huidige baan werk ik bijna 1 jaar en heb gisteren te horen gekregen dat mijn contract niet word verlengd, ze geven natuurlijk een andere reden aan maar ik denk zelf dat ze mijn contract niet verlengen omdat ik elke x geouwehoer heb als mijn zoontje ziek is en ik hem moet ophalen van de opvang. (bij 38.5 moet ik hem al ophalen, ze zijn daar niet flexibel in, ookal moet ie bijv nog een uurtje blijven, word ik alsnog gebeld)

Ik heb ook een zeer meelevende manager (ma niet heus) workaholic zonder kids…

Ze wisten voordat ze mij aannemen van mijn situatie.

Ik heb sinds zwangerschap geen contact met vader, ik heb nog een vrij jonge moeder die 4 dagen werkt (1 dag oppast) en vriendinnen en zusje die werken allemaal.



Ik ben nu weer op zoek naar een nieuwe baan, maar ik wil graag weten hoe jullie dat oplossen als alleenstaande moeder en je moet je zieke kind van de opvang halen en hoe je werk daarop reageerd??



Ben zo bang dat ik dalijk mijn volgende baan ook kwijt raak of misschien helemaal geen baan vind, aangezien ik voor deze baan ook 1,5 jaar bezig ben geweest met solliciteren.
quote:singlemom13 schreef op 19 september 2014 @ 15:07:

klopt, zoals ik al aangaf ....ik snap mijn werkgever



maar die wist van mijn situatie, van te voren!



en ik heb nou eenmaal geen andere keuze, hoewel ik wel graag zou willen...

als je samen zou zijn , kan je het delen en heb je 2 evt opa's en oma's



Ik heb geen grote familie en degene die ik heb werken allemaal...

ex is weggegaan en nooit meer terug gekomen , dus zijn ouders weten wellicht niet eens van de zwangerschap/bestaan van mijn zoon



Huh???? Heb jij zijn ouders, nadat je ex is weggegaan, helemaal niet meer gesproken dan? Vreemd..........

Vind je niet dat zowel jouw kind als de ouders van je ex, recht hebben om deel uit te maken van/in elkaars leven?
quote:singlemom13 schreef op 19 september 2014 @ 15:07:

klopt, zoals ik al aangaf ....ik snap mijn werkgever



maar die wist van mijn situatie, van te voren!



en ik heb nou eenmaal geen andere keuze, hoewel ik wel graag zou willen...

als je samen zou zijn , kan je het delen en heb je 2 evt opa's en oma's



Ik heb geen grote familie en degene die ik heb werken allemaal...

ex is weggegaan en nooit meer terug gekomen , dus zijn ouders weten wellicht niet eens van de zwangerschap/bestaan van mijn zoonOok al wist jouw werkgever van je situatie, wil nog niet zeggen dat dit steeds als excuus gebruikt kan worden. Hij had toch nooit kunnen inschatten hoe vaak jij afwezig zou zijn door jouw situatie? Hij kan toch geen rekening gaan houden met de situatie van al zijn werknemers en de gevolgen daarvan? Of verwacht jij dat wél van een werkgever?
Alle reacties Link kopieren
quote:singlemom13 schreef op 19 september 2014 @ 15:07:

klopt, zoals ik al aangaf ....ik snap mijn werkgever



maar die wist van mijn situatie, van te voren!



en ik heb nou eenmaal geen andere keuze, hoewel ik wel graag zou willen...

als je samen zou zijn , kan je het delen en heb je 2 evt opa's en oma's



Ik heb geen grote familie en degene die ik heb werken allemaal...

ex is weggegaan en nooit meer terug gekomen , dus zijn ouders weten wellicht niet eens van de zwangerschap/bestaan van mijn zoon

Je werkgever was misschien wel op de hoogte maar heeft dus nu aan den lijve moeten ondervinden dat jij in elke geval 12 zorgdagen hebt genoten. (Ter vergelijking man en ik hebben de afgelopen pakweg 30 jaar nog nooit zorgverlof opgenomen) Zij maken wellicht een inschatting dat dit de aankomende kalenderjaren weer gaat gebeuren, juist omdat jij geen vangnet hebt. En dat is niet hun verantwoording, maar de jouwe! Er zijn legio alleenstaande moeders die hun zaken wel of in elk geval beter hebben geregeld. Dat kun je je werkgever niet kwalijk nemen.

Dus, waar is je ex gebleven, waarom heb je geen kinderalimentatie, waarom is er geen contact met zijn familie etc. Dat zijn zaken waardoor jij dus fulltime moet werken en erg en vaak de klos bent bij ziekte van je kind. Het siert je dat je werkt, ik heb daar meer respect voor dan de moeder die bewust bijstandsmeoder wordt omdat ze bij haar kind wil zijn, maar er hangen dus wel plichten aan.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Zijn ouders zijn gescheiden en wonen beide in het buitenland.



En iemand die hoort dat je zwanger bent, gelijk weggaat en nooit meer terug komt, zou jij die in je leven willen???

Hij heeft me overall verwijderd en telefoonnummer veranderd maar is met de boodschap weggegaan dat alles goed zou komen en geen zorgen hoefde te maken



Hij had daar geen inschatting over kunnen maken maar wist dat het voor zou kunnen komen.

Tevens is er toch niet voor niks zorgverlof en ik heb ook weleens me Eigen vakantie uren opgenomen hoor!

Of bijvoorbeeld als ik gebeld werd en moest een uurtje eerder weg dat ik de volgende dag in mijn pauze (1uur) doorwerkte
Alle reacties Link kopieren
HO HO....je gaat mij niet gaat verwijten dat ik in deze situatie terecht ben gekomen he!!!!!



Ik heb hier niet voor gekozen!!!



En ik probeer me best te doen, waar ik kan! Heb nou eenmaal een kleine vrienden/familie kring om me heen en dat brengt mij in deze situatie
Alle reacties Link kopieren
quote:singlemom13 schreef op 19 september 2014 @ 15:38:



En iemand die hoort dat je zwanger bent, gelijk weggaat en nooit meer terug komt, zou jij die in je leven willen???

Jij vond hem de moeite waard om een kind mee te willen.....
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
joh het gaat hier helemaal niet om hoe of wat ik ben zwanger geraakt!!!!!!



IK KON GEEN EENS KINDEREN KRIJGEN!!!
Alle reacties Link kopieren
Schreeuw eens niet zo en stap uit de slachtofferrol, ik probeer mee te denken naar een oplossing.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
quote:singlemom13 schreef op 19 september 2014 @ 15:43:

joh het gaat hier helemaal niet om hoe of wat ik ben zwanger geraakt!!!!!!



IK KON GEEN EENS KINDEREN KRIJGEN!!!



?????? Blijkbaar toch wel. ?????



Ik zou op zoek gaan naar oppasadresjes die tegen vergoeding je kind incidenteel op kunnen vangen. Of toch voor een gastouder i.p.v. het kdv kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er altijd een hekel aan als mensen gaan reopen , jij wilde een kind van hem bla bla, terwijl ze de hele situatie niet eens weten!



Nogmaals, ik heb niet gekozen voor deze situatie en probeer er het beste van te maken en me best te doen in waar ik kan, op welk vlak dan ook!
Alle reacties Link kopieren
Nee, je hebt hier niet voor gekozen. En het helemaal alleen moeten doen is zwaar. Je kan het echter niet op je werkgever afschuiven. Je pauze doorwerken lost niet op dat de dag ervoor de receptie een uur onbemand was. En daar ben je nu eenmaal voor aangenomen. Het is niet echt werk wat je in kan halen en thuis doen al helemaal niet.



Wellicht is het een goed idee om werk te zoeken wat je wel in kan halen in de avonduren of mee naar huis kan nemen als het echt niet anders kan. In een baan als receptioniste zit jij vast aan een werkplek en vast aan de openingstijden van die receptie. Niet handig, als je privé situatie vraagt om meer flexibiliteit.

En anders toch op zoek gaan naar achterwacht. Een vertrouwd iemand is het fijnst, maar zorg er dan voor dat dit een vertrouwde persoon is of wordt. Misschien toch weer uitkijken naar een gastouder en daar goede afspraken mee maken. Er zijn echt wel gashouders die wat flexibeler zijn.
Dat is toch allemaal ook niet relevant.



Ik heb kinderen die vrijwel nooit ziek zijn. En als ze dat wel zijn zijn man en ik heel flexibel en kunnen we ombeurten thuis blijven. Is misschien 3x gebeurd in bijna 9 jaar tijd.



Als je pech hebt is je kind veel vaker ziek en als je dan ook nog geen partner hebt om dat samen op te vangen dan ben je de lul.



Kinderen moeten geen excuus zijn om thuis te blijven, maar dat is geen excuus in dit geval, als ik het zo lees. Maar gewoon pech. Tja. Wat moet je dan? De bijstand in?





Het enige wat je kunt doen is een goede gastouder zoeken die iets makkelijker is met zieke kindjes. En investeren in je netwerk. Zoek andere moeders, leer je buren kennen, regel iets zodat je opvang achter de hand hebt.



En laat je niet aanpraten dat je vooraf beter had moeten weten. Dat is totaal irrelevant voor dit verhaal. En hoop op een iets schappelijker werkgever. Ga desnoods 32 uur werken als je daarvan rondkomt, dan ben je iets flexibeler. En dat netwerk dus. Maar verder is het ook gewoon een kwestie van geluk of pech hebben.
quote:singlemom13 schreef op 19 september 2014 @ 15:43:

joh het gaat hier helemaal niet om hoe of wat ik ben zwanger geraakt!!!!!!



IK KON GEEN EENS KINDEREN KRIJGEN!!!



Schreeuwen helpt hier niet! En ja, je hebt hier deels wél voor gekozen, want je had ook kunnen overwegen, toen je ex aangaf het kind niet te willen, voor abortus of adoptie te kiezen. Je wist toen ook al dat je geen of een klein opvangnetwerk had en toch heb JIJ de keuze gemaakt de zwangerschap uit te dragen en moeder te worden.



Daarnaast, ook al zijn jouw ex-schoonouders gescheiden, dan nog vind ik het meer dan vreemd dat zij (misschien) niet weten van het bestaan van hun kleinkind! Zij zijn opa en oma, los van het feit dat zij gescheiden zijn en in het buitenland wonen. Dat vind ik heel raar ja!
Alle reacties Link kopieren
Dat is HEEL HEEL zwaar, zelfs als je een ''normale'' baby hebt is het zwaar, maar als je dan ook nog een huilbaby hebt helemaal!

Mensen die niet alleen zijn kunnen zich niet eens voorstellen hoe dat je opbreekt en hoe dat voelt



Ik zit niet alleen aan de receptie Patchouli_ maar nog met 2/3 andere, die verichten echt het receptie werk en ik de telefoon, als ik er niet ben , staat de telefoon op een bandje waardoor klanten direct worden doorverwezen naar de juiste afdeling.



Het is inderdaad een beter idee om naar zoiets te zoeken , zodat ik die mogelijkheid heb.

Ik heb mijn zoontje naar KVD gedaan omdat ik geen goede ervaringen heb met een gastouder( buiten om het minder vaak ziek zijn dan)
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals mijn vraag was hoe andere alleenstaande moeders dit oplossen en het gaat hier niet om het feit HOE ik een alleenstaande moeder ben geworden
Hier ook een alleenstaande, werkende moeder. Vader in kwestie is overleden.



Ik heb een fijne, flexibele gastouder waar mijn kind ook mag blijven als het ziek en ook als ze boven de 38,5 graden koorts heeft. Ik ben ongelooflijk dankbaar en blij met haar.
quote:loisnvt schreef op 19 september 2014 @ 15:55:

[...]





Schreeuwen helpt hier niet! En ja, je hebt hier deels wél voor gekozen, want je had ook kunnen overwegen, toen je ex aangaf het kind niet te willen, voor abortus of adoptie te kiezen. Je wist toen ook al dat je geen of een klein opvangnetwerk had en toch heb JIJ de keuze gemaakt de zwangerschap uit te dragen en moeder te worden.



Daarnaast, ook al zijn jouw ex-schoonouders gescheiden, dan nog vind ik het meer dan vreemd dat zij (misschien) niet weten van het bestaan van hun kleinkind! Zij zijn opa en oma, los van het feit dat zij gescheiden zijn en in het buitenland wonen. Dat vind ik heel raar ja!

Wauw. Jij hebt bij het uitdelen van empathie ook niet vooraan gestaan hé?



Is 'je had het kunnen weten' een erg zinnige bijdrage denk je? Moet to nu een postnatale abortus plegen? Of zich gaan schamen voor het feit dat ze een kind heeft? Of moet ze gewoon maar stoppen met werken en de bijstand in om vervolgens commentaar te krijgen dat ze op kosten van de staat leeft?



Wat maakt dat jij meent een oordeel over de zwangerschap van to en haar keuzes te moeten hebben? En dat te moeten uiten als totaal irrelevant antwoord op haar vraag?



Ga je dan ook in elk topic over een auto-ongeluk zeggen 'dan had je maar moeten fietsen' of bij elke moeder die even geen raad weet met haar peuter 'was er dan ook niet aan begonnen' of bij elke vrouw die net weduwe is geworden 'dan had je maar niet moeten trouwen, mensen gaan nou eenmaal dood, dat had je kunnen weten'.



Je draagt bijzonder weinig bij op deze manier. Kennelijk is to wel gemotiveerd om te werken, want ze werkt 40 uur, en dat is meer dan je van de meeste moeders kunt zeggen. Ze wil kennelijk graag zelfstandig zijn en werkt hard. En dan ga jij haar afbranden dat ze maar abortus had moeten plegen of nu op de blaren moet zitten.

Heel helpend.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben alleenstaande moeder.



Ik werk vier dagen per week. Ik heb er bewust voor gekozen een andere wending aan mijn werk te geven. Ik zit in een andere positie dan jij - ik kan flexibel met mijn werk omgaan en doe dat ook.



Ik werk op kantoor en zoek opdrachten uit (ben ZZP-er) waar ik flexibel kan en mag zijn. En ik doe niet moeilijk over doorwerken in de avonduren als mijn kind op bed ligt.



Als ik in jouw positie zat, zou ik het volgende doen:

Zorgen voor een groter netwerk, betaald of onbetaald

Onderzoeken in welke mate je ander werk kan vinden/uitvoeren wat beter te combineren is met de zorg voor je kind.
Alle reacties Link kopieren
Verder eens met Thordis overigens.



Totaal offtopic iemand affikken vind ik vrij een-dimensionaal.



Als ik lees wat Mallebeppie heeft - dát moet je zien te vinden. Ze zijn er hoor, die gastouders. En die zijn goud waard voor iemand als jij.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Thordis, jij begrijpt me!



Ik baal van de situatie en had hem liever anders gezien dus doe ik me best om zo hard te werken, want hey....40 uur werken, een huishouden en een kind is pittig kan ik je vertellen!



en mallebeppie, dat is zo fijn!!!!
TO ik heb in dezelfde situatie gezeten als jij en weet heel goed hoe zwaar het is om fulltime te werken en alleen een kind op te voeden. Ik weet zo geen oplossing maar dat het tropenjaren zijn, dat weet ik wel.
Alle reacties Link kopieren
Ben ik absoluut met je eens pixie morgan



Mijn gastouder kon ik zelfs nog, maar ging er zo slordig mee om en deed ook niks leuks...deed lekker der huishouden en ging met 5 kids naar het winkelcentrum om boodschappen te gaan halen...laat de schuifpui open en horde me niet binnenkomen, terwijl de kindjes beneden aan het spelen waren en zij boven schoonmaakte....

Dat soort dingen....en toppunt....mij uitschelden omdat ik een alleenstaande moeder ben met een half buitenlands kind...discriminatie...



zo iemand zoek ik dus totaal niet!



Daarom heb ik voor het KVD gekozen, was bereid daar meer voor te betalen
Mocht je in de buurt wonen, bij ziek zijn wil ik hem ook wel een uurtje of twee opvangen (huizen)
Alle reacties Link kopieren
quote:singlemom13 schreef op 19 september 2014 @ 16:16:

Ben ik absoluut met je eens pixie morgan



Mijn gastouder kon ik zelfs nog, maar ging er zo slordig mee om en deed ook niks leuks...deed lekker der huishouden en ging met 5 kids naar het winkelcentrum om boodschappen te gaan halen...laat de schuifpui open en horde me niet binnenkomen, terwijl de kindjes beneden aan het spelen waren en zij boven schoonmaakte....

Dat soort dingen....en toppunt....mij uitschelden omdat ik een alleenstaande moeder ben met een half buitenlands kind...discriminatie...



zo iemand zoek ik dus totaal niet!



Daarom heb ik voor het KVD gekozen, was bereid daar meer voor te betalenDan heb je het toevallig slecht getroffen. In mijn buurt zie ik gastouders die het supergoed doen en waar ik veel eerder mijn kind naar toe zou brengen dan naar een kdv.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, petje af dat je zoveel werkt terwijl je alles alleen moet doen. Ik heb ook geen man die veel bijdraagt in het huishouden en de zorg voor de kinderen, maar ik vind 32 uur al pittig.



Ik denk dat je toch op zoek moet naar een flexibele gastouder. Iemand die ik ken past op bij een gezin thuis en zorgt ook nog dat het eten klaarstaat als de moeder thuiskomt. Al hoeft dat laatste natuurlijk niet, het scheelt je ook tijd als je niet op en neer naar het kdv hoeft. Ze paste ook gewoon op als een van de kinderen ziek was en als de moeder eens wat later was, bleef ze wat langer.

Die flexibiliteit kun jij goed gebruiken, want ik kan me voorstellen dat je werkgever er erg van baalt als jij zo vaak naar huis moet voor je kind.

Bovendien was mijn kind op het kdv ook veel ziek en toen ik een tijd werkloos was en ze thuis bleef, helemaal niet meer.



Misschien kun je ook eens nadenken over hoe je misschien flexibeler kan werken. Bijvoorbeeld een baan waar thuiswerken mogelijk is of voor jezelf beginnen. Maar ik weet natuurlijk niet wat voor werk je doet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven