Billen van kind afvegen

18-09-2014 22:39 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit een herhaling van the Nanny te kijken en daar valt ze erg over het feit dat een kind van bijna 5 haar eigen billen niet afveegt.



Is dat nou echt zo vreemd? Mijn zoon is ook bijna 5, maar hij kan dat ook nog niet. Op school poept hij nooit, dus daar is het geen probleem. Dochter van ruim 8 was bijna 6 geloof ik, toen ze ons nooit meer riep.



Ik ben erg benieuwd op welke leeftijd jullie kinderen dat zelf konden.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Een kind van zes kan prima een brief op de bus doen, of een fles melk halen bij het buurtsupertje om de hoek. Ik zou niet weten waarom niet. Het overspannen gedrag van sommige ouders, alsof een van de veiligste landen ter wereld, Nederland, een soort levensgevaarlijke plek is voor kinderen, draagt niet echt bij aan de zelfstandigheid van kinderen vrees ik.
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er nog een buurtsupertje om de hoek?

Of flessen melk?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
quote:coralie76 schreef op 19 september 2014 @ 14:20:

ik denk ook dat als je kind z'n billen nog niet kan afvegen het nog niet klaar is voor school. het is aan de ouders om dat aan te leren. je hebt er vier hele jaren de tijd voor. zo moeilijk kan het niet zijn.Wat een onnozele opmerking... mijn dochter is net vier, stond te trappelen om naar school te gaan en is het helemaal klaar voor. Billen afvegen gaat (nog) niet helemaal goed, nou heeft ze soms ook vreselijke plak- en korrelpoep die zelfs ik er met natte doekjes vanaf krijg. We blijven oefenen en het zal heus wel binnenkort gaan lukken, want we doen allemaal ons best. Maar soms kan een kind het gewoon niet. Dus ja, zo moeilijk kan het soms wél zijn.
quote:Broedkippetje schreef op 19 september 2014 @ 14:32:

Wie heeft er nog een buurtsupertje om de hoek?

Of flessen melk?

ik.



en vrij veel mensen.



Het is echt onzin te doen alsof Nederland ineens een levensgevaarlijk land is geworden.
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 19 september 2014 @ 14:34:

[...]



ik.



en vrij veel mensen.



Het is echt onzin te doen alsof Nederland ineens een levensgevaarlijk land is geworden.



Ik zie niemand doen alsof het een levensgevaarlijk land is.



Zoals zoveel andere mensen, heb ik geen buurtsupertje om de hoek, maar een grote Albert Heijn op 5 minuten lopen met een gevaarlijke oversteek. Dus mijn kind van 7 haalt nog niet in zijn eentje een 'fles' melk.



Het is ook een beetje onzin om te doen alsof alle situaties hetzelfde zijn.

Net als bij het billen vegen: dat een motorisch handig kind met poep-uit-de-boekjes het met 3jr kan wil niet zeggen dat het kind van 6 die het nog niet kan niet goed wordt opgevoed of dat zijn ouders gemakzuchtige wezens zijn die hun kind geen zelfstandigheid willen bijbrengen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 19 september 2014 @ 14:20:

Ik vind dat er wel heel makkelijk over het verschil in poep wordt heengestapt.

De poep van mijn zoon is vaak zo plakkerig en korrelig, dat afvegen echt een behoorlijke klus is en met alleen gewoon wcpapier zelfs eigenlijk onmogelijk. Het gaat bij hem niet over vegen maar echt over poetsen. Het doorspoelen lukt vaak ook niet in één keer..





Heb je daar nooit naar laten kijken? Klinkt niet bepaald als gezonde poep.

Zelfs de plakkerigste drol of de zwaarste hoop spoel je in één keer door als je van te voren een een stukje wc papier in de pot legt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 september 2014 @ 14:42:

[...]





Heb je daar nooit naar laten kijken? Klinkt niet bepaald als gezonde poep.

Zelfs de plakkerigste drol of de zwaarste hoop spoel je in één keer door als je van te voren een een stukje wc papier in de pot legt.



Mijn zoon is een van de vele klantjes van een poeppoli en hij heeft medicijnen om uberhaupt een beetje te kunnen poepen.

Dus het is inderdaad geen 'gezonde' poep, maar dat is echt geen zeldzaamheid. Heel veel kinderen hebben poepproblemen, zoals bijvoorbeeld de vrij vaak voorkomende en niet ernstige peuterdiarree (niet voorbehouden aan peuters). Is ook niet altijd even makkelijk af te vegen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Maar je kan je kind daar wel leren mee om te gaan, als dat het gegeven is Broedkippetje. Dan leer je je kind dat het wc papiertjes nat maakt bijv. Maar net wat past bij de poepsoort van je kind. En wat BGB zegt, wc papiertje in de pot leggen voor het doortrekken. Kinderen kunnen dat allemaal aanleren, maar het zijn de ouders die het steeds uit handen van hun kinderen trekken.



Kinderen worden imo steeds meer en steeds langer onzelfstandig gehouden. Ik kan het echt merken aan mijn werk met kinderen. En ouders reageren steeds (over) gevoeliger als je hun kind niet pampert.
Alle reacties Link kopieren
Dacht je dat een nat wcpapiertje nog nooit in me op was gekomen?

Of trouwens bij mijn zoon? Want die is prima zelfstandig en creatief en kan daar ook zelf opkomen.



En wij gebruiken gewoon ouderwetse vochtige billendoekjes.

Maar ook met al die tips en oefenen duurde het bij hem langer voordat hij het echt netjes kon dan bij mijn dochter met makkelijke poep. Wat me volkomen logisch lijkt.



Waarom is dan zo moeilijk te begrijpen, dat het voor het ene kind echt moeilijker is dan voor het andere?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Ik durf te wedden dat als de kleuters een meester hebben ipv een juffrouw ze binnen een week van hun ouders geleerd hebben hoe ze af moeten vegen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat ook niet, broedkippetje. Kennelijk weten sommigen hier exact hoe de darmen van onze kinderen in elkaar zitten.



Wat heeft die meester ermee te maken, BGB? Want de juf bij ons op school doet het niet, billen afvegen, en dat snap ik best. Dus we blijven oefenen en tot die tijd een extra Biotex-wasje draaien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Madderijn schreef op 19 september 2014 @ 07:11:

Zoon is pas voor het eerst gaan oefenen op school, de juf zei dat ze bij poepen controleert en zo nodig helpt.En zo hoort het ook. Een juf die weigert had een ander beroep moeten kiezen, voortgezet bv.
Alle reacties Link kopieren
quote:Aureel schreef op 19 september 2014 @ 15:15:





Wat heeft die meester ermee te maken, BGB? .Ik denk dat het voor veel - zo niet de meeste - ouders een geruststellender idee is als een juf aan hun kinds billen zit.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Maar dan is het een keer níet zo netjes? Boel in de was en kind onder de douche s avonds. Is dat zo'n ongelooflijke ramp? Of ben ik nou een ontaarde moeder?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 september 2014 @ 15:23:

[...]





Ik denk dat het voor veel - zo niet de meeste - ouders een geruststellender idee is als een juf aan hun kinds billen zit.Of het wel of niet terecht is, daar denken ze niet eens over na!
quote:eldorado schreef op 19 september 2014 @ 14:31:

Een kind van zes kan prima een brief op de bus doen, of een fles melk halen bij het buurtsupertje om de hoek. Ik zou niet weten waarom niet. Het overspannen gedrag van sommige ouders, alsof een van de veiligste landen ter wereld, Nederland, een soort levensgevaarlijke plek is voor kinderen, draagt niet echt bij aan de zelfstandigheid van kinderen vrees ik.

Juist. Het is superveilig hier over het algemeen. Mijn kinderen mogen en kunnen dat prima. Die stuur ik rustig voor een ijsje een paar straten verder vanaf dat ze een jaar of 6 zijn idd.



Supermarkten zijn hier wel een kwestie van 10 minuten fietsen, dus dat is niet aan de orde, maar bij mijn ouders, met een supermarkt naast de deur mogen ze rustig een pak melk halen.



Buitenspelen doen ze hier ook gewoon zelf vanaf 4.

Billen afvegen ook vanaf een jaar of 3/4. En doen ze dat niet goed dan hebben ze vies ondergoed. Dan leg ik uit dat ze beter moeten opletten en gaat de boel in de wasmachine. Maar een kind van 6 die zijn eigen kont nog niet kan schoonhouden...dat vind ik bizar.



Ik heb niet eens toezicht op het douchen van mijn 6 jarige. Die stuur ik naar boven, die pakt zelf een handdoek, zet de douche aan, droogt zich af en pakt schone kleren. Laat staan dat ik nu nog zijn billen af kom vegen zeg.
Ik heb het ze geleerd voordat ze naar groep 1 gingen. Ik wilde dat ze zelfredzaam waren.
quote:Thordis schreef op 19 september 2014 @ 15:27:

Maar dan is het een keer níet zo netjes? Boel in de was en kind onder de douche s avonds. Is dat zo'n ongelooflijke ramp? Of ben ik nou een ontaarde moeder?



Ja, dat is ook zo iets. Ik ken genoeg kleuters die niet dagelijks douchen. Want ach, hoe vies worden kleuters nou helemaal!



Nou, ze worden inderdaad wel vies als ze zelf niet goed vegen. En juist dit kind zou je dan als juf moeten helpen. Dank je wel!
quote:nina1966 schreef op 19 september 2014 @ 15:17:

[...]



En zo hoort het ook. Een juf die weigert had een ander beroep moeten kiezen, voortgezet bv.





Een ouder die weigert zijn kind dingen zelfstandig te leren doen op de juiste leeftijd had een andere hobby van voortplanting moeten kiezen.
quote:sandt2.0 schreef op 19 september 2014 @ 15:35:

[...]





Ja, dat is ook zo iets. Ik ken genoeg kleuters die niet dagelijks douchen. Want ach, hoe vies worden kleuters nou helemaal!



Nou, ze worden inderdaad wel vies als ze zelf niet goed vegen. En juist dit kind zou je dan als juf moeten helpen. Dank je wel!

Mijn kleuter doucht niet dagelijks. Nergens voor nodig.



God, ik scoor geen punten hier.
quote:Thordis schreef op 19 september 2014 @ 15:36:

[...]



Mijn kleuter doucht niet dagelijks. Nergens voor nodig.



God, ik scoor geen punten hier.Nee, maar die kan haar bibs vegen, en wordt dus niet zo vies, dat dagelijks douchen nodig is!
quote:sandt2.0 schreef op 19 september 2014 @ 15:41:

[...]





Nee, maar die kan haar bibs vegen, en wordt dus niet zo vies, dat dagelijks douchen nodig is!Niet dagelijks douchen wil nog niet zeggen, dat er niet even een washandje langs gehaald wordt
quote:meivogel schreef op 19 september 2014 @ 15:46:

[...]





Niet dagelijks douchen wil nog niet zeggen, dat er niet even een washandje langs gehaald wordt Dat kan ook natuurlijk! Dat bedoelde ik dus ook niet! Er zijn gewoon echt kinderen die rond bedtijd alleen hun kleding verwisselen met hun pyjama, nog net tandenpoetsen, en zo hun bed in duiken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 19 september 2014 @ 15:27:

Maar dan is het een keer níet zo netjes? Boel in de was en kind onder de douche s avonds. Is dat zo'n ongelooflijke ramp? Of ben ik nou een ontaarde moeder?Nee hoor. Dan draai je maar een extra wasje. Geen reden om het de juf te laten doen. Juffen zullen heus wel inspringen bij kinderen die in de broek gepoept of geplast hebben of een keer ziek zijn en het niet kunnen ophouden uit 1 van de lichaamsholtes. Maar om standaard bepaalde kinderen te moeten gaan bijstaan in hun wc gang, is gewoon niet de taak van juf. Dan draaien ouders maar extra was tegen remsporen of houden hun kind thuis totdat het ´t wel kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt2.0 schreef op 19 september 2014 @ 15:35:

[...]





Ja, dat is ook zo iets. Ik ken genoeg kleuters die niet dagelijks douchen. Want ach, hoe vies worden kleuters nou helemaal!



Nou, ze worden inderdaad wel vies als ze zelf niet goed vegen. En juist dit kind zou je dan als juf moeten helpen. Dank je wel!Moeten leerkrachten nu ook al verantwoordelijkheid nemen voor ouders die hun vieze kinderen niet willen wassen? Het wordt steeds mooier hier

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven