5.45 uur, je moet je bed uitkomen...

19-09-2014 12:09 110 berichten
... je kleuter staat te schreeuwen op de gang... (Zo, alle bejaarden onder ons hebben nu de rest van de dag Frizzle Sizzle in hun hoofd.)



Dit is het probleem. Kleuter (4) wordt elke dag vroeger wakker. Afgelopen week elke dag om kwart voor zes. Dan ligt hij nog even in zijn bed, maar vanaf half zeven wil hij naar beneden.

Mag dat niet, dan zet hij het op een huilen. Lang en hard. Totdat ook zijn kleine zusje gaat huilen en het helemaal gezellig wordt.



Spelen in zijn bed/kamer wil hij niet. Hij heeft zo'n kidssleep wekker maar die negeert hij. (Volgens hem is die kapot). Later naar bed brengen, heeft geen zin. Hij is alsnog vroeg wakker.



Mijn vaste methode bij drammen (trucje uit het beroemde komkommertopic) is hem op de gang zetten. Maar hij wil juist uit bed, dus dat zou een beloning zijn.



Het is vooral een probleem omdat hij sinds een maand naar school gaat en daar erg moe van is. Hij heeft zijn slaap hard nodig. En ik trouwens ook. Ik ga tegenwoordig om tien uur naar bed, maar echt slapen lukt dan niet. Dus ik ben bekaf.



Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt heel erg dat er hier en daar afgedwongen word dat een kind 12! uur in bed ligt. Voor kinderen zonder zware dagen is dat heel erg lang. Beetje strafkamp gevoel krijg ik daar bij.
Nou nou, het punt is dat hij dus wel zware dagen heeft. Om 7 uur valt hij bijna aan tafel in slaap en 's ochtends vroeg is hij ook nog moe (dus extra vervelend). Maar doorslapen: ho maar!



Twaalf uur is heel normaal voor een kleuter. Dat verzin ik niet zomaar. Zeggen de experts ook.

Als peuter sliep hij overdag ook nog drie uur, naast 13 uur 's nachts.
quote:nina1966 schreef op 19 september 2014 @ 15:45:

[...]

Tjonge. Van duitschen bloed soms?

Nee hoor. Maar we wonen samen in dit huis, dus we passen ons aan elkaar aan. Niet alleen ik aan mijn kinderen.



En hoe erg is dat, tot 7 uur in je kamer moeten blijven? In het weekend was het hier 8 uur. Inmiddels mogen ze het zelf weten of ze al dan niet in hun kamer blijven, ze zijn groot genoeg om zonder toezicht uit bed te gaan. En ze hebben hun slaap nodig. Op weekdagen komt het vaak genoeg voor dat ik ze om half 8 moet wakker maken, en dan liggen ze er om half 8 s avonds in. En dan is het weekend en dan om half 7 naast mijn bed staan om te vragen of je mag Wiien? Of tv kijken? Ik dacht het niet.
quote:nina1966 schreef op 19 september 2014 @ 15:48:

Ik vind het echt heel erg dat er hier en daar afgedwongen word dat een kind 12! uur in bed ligt. Voor kinderen zonder zware dagen is dat heel erg lang. Beetje strafkamp gevoel krijg ik daar bij.

Kinderen hebben zware dagen. Nou ja, wel als ze hun eigen billen moeten afvegen en weleens een boodschap moeten doen voor hun ouders. Arme schapen dat het zijn. En kleuters hebben tot 6 jaar zo'n 11 uur slaap nodig per nacht. En tot 10 jaar zo'n 10 uur.



Strafkamp? Omdat je afspraken maakt zodat het voor iedereen een beetje leefbaar blijft? Dat is geen afdwingen, er zijn gewoon bepaalde afspraken en iedereen houdt zich daaraan.

Er is hier nog nooit ruzie over geweest, nog nooit gillende en huilende kinderen die smeekten of ze alsjeblieft hun kamer uit mochten hoor. Ze vinden het prima en ze slapen er beter door, want ze weten dat ze als ze om 6 uur even wakker worden ze gewoon verder kunnen slapen, want de tv is nog even geen optie. In plaats van dat ze zich wakker gaan zitten houden omdat ze graag iets leuks willen doen.



Hun kamer is geen cel zonder voorzieningen. Vanaf een bepaald tijdstip mogen ze best een boekje lezen, of zachtjes spelen. Is altijd prima gegaan en ik heb nog nooit ook maar een beetje strijd over deze regel hoeven voeren.
Ik heb niet alles gelezen.

Wat je kunt proberen, is een nachtlampje op een tijdklok. Als het lampje uit gaat, mag hij naar jullie toekomen. Belonen als hij het goed doet. En dan kun je eventueel langzamerhand de klok wat later zetten.
quote:nina1966 schreef op 19 september 2014 @ 15:45:

[...]

Tjonge. Van duitschen bloed soms?Ga je lekker?
quote:Thordis schreef op 19 september 2014 @ 15:55:

[...]



En hoe erg is dat, tot 7 uur in je kamer moeten blijven? Op weekdagen komt het vaak genoeg voor dat ik ze om half 8 moet wakker maken, en dan liggen ze er om half 8 s avonds in. En dan is het weekend en dan om half 7 naast mijn bed staan om te vragen of je mag Wiien? Of tv kijken? Ik dacht het niet.Ik geloof dat iedereen op dit topic mij een softe muts vindt - en dan hebben ze duidelijk het komkommerverhaal nog niet gelezen Maar ik ben het helemaal met je eens. Maar ja: de uitvoering...
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat helpt? Je erbij neerleggen dat het zo is. Hier zijn het vroege vogels, ik accepteer dat, klaar. Oudste sliep met 6 weken door maar sliep overdag amper. Jongste sliep overdag als een roos maar kwam tot haar 2,5 wel 5x per nacht.



Was het allemaal leuk en makkelijk? Nee, ik liep op een gegeven moment op m'n tandvlees maar wat verander je eraan? Je kan ze niet dwingen om te slapen. Die 12 uur per nacht slaap klinkt allemaal leuk maar niet ieder kind is hetzelfde.



En ik vind het raar dat er kinderen verplicht tot 7 uur in bed moeten liggen en dan verder niets mogen. Hier komen ze bij ons tv kijken of ze gaan in de kamer van de oudste op de iPad filmpjes kijken. Prima. Als ze mijn genen hebben dan zijn het gewoon ochtendmensen. Voor 10 uur kan ik bergen verzetten maar savonds na 20 uur hoef je mij ook nergens meer om te vragen. Ik ben dan gewoon op.
Alle reacties Link kopieren
quote:Flauwegeit schreef op 19 september 2014 @ 15:52:

Twaalf uur is heel normaal voor een kleuter. Dat verzin ik niet zomaar. Zeggen de experts ook.

.Die zeggen dat de gemiddelde slaapbehoefte van een kleuter `12 uur is. Gemiddeld houdt in dat er ook kleuters zijn die meer slaap nodig hebben en kleuters die wat minder slaap nodig hebben.

Jouw kleuter heeft blijkbaar wat minder dan gemiddeld slaap nodig.



Als hij meer slaap nodig zou zijn dan zou je hem wel moeten roepen dan zou hij echt niet elke dag zo vroeg wakker zijn.
Natuurlijk, daar heb je een punt. Maar het is de vraag hoe lang hij doorslaapt als hij niet iets leuks heeft om snel zijn bed voor uit te komen... Leerpuntje van dit topic!
Je mag volgens mij inderdaad soms echt even wat duidelijker laten merken dat hij een grens over is.
quote:sugarmiss schreef op 19 september 2014 @ 16:28:

[...]





Die zeggen dat de gemiddelde slaapbehoefte van een kleuter `12 uur is. Gemiddeld houdt in dat er ook kleuters zijn die meer slaap nodig hebben en kleuters die wat minder slaap nodig hebben.

Jouw kleuter heeft blijkbaar wat minder dan gemiddeld slaap nodig.



Als hij meer slaap nodig zou zijn dan zou je hem wel moeten roepen dan zou hij echt niet elke dag zo vroeg wakker zijn.Het gaat er toch niet om hoeveel slaap hij nodig heeft? Het gaat erom dat hij te vroeg zijn kamer uit komt. En dat hij zich niet laat sturen door gegil en gehuil.
Tja, eigenlijk ben ik al best streng. Ik spreek hem met 'boze'' stem toe, breng (sleep) hem terug naar zijn bed en laat hem een kwartier (of langer) huilen.



Alleen wordt het er allemaal niet gezellig op, zo om zes uur 's ochtends. Ik wil dan niet strijden, ik wil slapen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Uggla schreef op 19 september 2014 @ 13:47:

Het vergt even wat omdenken, maar je kan ook gewoon accepteren dat de dag om 5 uur begint. Zet je wekker om 5 uur, geniet nog even van een momentje alleen, zet een kop koffie of thee en dek de ontbijttafel. Tegen de tijd dat je kleuter wakker is, is jouw dag al lang begonnen. En ja, dan moet je wel wat eerder naar bed. Is dat heel erg?



Wij sporten voor het werken (om en om, de ene sport en de ander doet de kinderen) dus dan gaat de wekker om 04:15. Op niet-sport dagen gaat de wekker om 05:30. Tot 07:00 uitslapen staat ongeveer gelijk aan "onmenselijk lang uitslapen".4.15 is midden in de nacht. Dat gaat toch nergens over.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
OMG? 4.15 opstaan??

Hoe laat ga je naar bed dan?



Het lampje is al genoemd, wij deden het andersom; als het lampje aanging mocht hij uit z'n kamer komen.

Tot die tijd hoefde hij niet in z'n bed te blijven, hij mocht bijv spelen, maar op z'n kamer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 19 september 2014 @ 16:32:

[...]





Het gaat er toch niet om hoeveel slaap hij nodig heeft? Het gaat erom dat hij te vroeg zijn kamer uit komt. En dat hij zich niet laat sturen door gegil en gehuil.En hij komt zo vroeg zijn kamer uit omdat hij uitgeslapen is dus natuurlijk heeft het wel te maken met de hoeveelheid slaap die hij nodig heeft.
quote:Flauwegeit schreef op 19 september 2014 @ 16:35:

Tja, eigenlijk ben ik al best streng. Ik spreek hem met 'boze'' stem toe, breng (sleep) hem terug naar zijn bed en laat hem een kwartier (of langer) huilen.



Alleen wordt het er allemaal niet gezellig op, zo om zes uur 's ochtends. Ik wil dan niet strijden, ik wil slapen!



Tja, het is de vraag of je die strijd wilt 's morgens. Het is hoe dan ook een tijdelijk probleem. Nog even en je kunt hem gewoon zelf naar beneden laten gaan en in bed blijven liggen.



De kinderen hebben hier allemaal wel periodes gehad dat ze vroeg wakker waren. Ging ook altijd vanzelf weer over. Oudste is nog steeds een vroege vogel en die weet dat ik haar voor 8 uur niet wil horen en dat ze de rest ook niet wakker mag maken. Die gaat dus gewoon lezen of alvast ontbijten als ze honger heeft (TV en iPad mogen hier 's morgens niet).
En hij gaat pas een maand naar school. Grote veranderingen. Kinderen verwerken dat vaak middels hun slaappatroon. Grote kans dat het met een paar weken over is (en wees blij dat je niet elke morgen een doodmoe sikkeneurig en boos kind uit bed hoeft te slepen omdat hij naar school moet ).



Ik vind 6.30 uur best wel uitslapen. Vanwege de belachelijke schooltijden in het land waar ik woon gaat hier elke morgen om 5.45 uur de wekker voor dochter van 9 (en dus ook voor mij).
Alle reacties Link kopieren
Hier nu ook uitslapers ( hebben ze niet van een vreemde ) maar paar jaar terug was het ook zo dat ze erg vroeg aan het spoken waren en dus moest mams er ook uit (ik moest echt een oogje in zeil houden). Hoe vroeg ook voor hun was het een nieuwe dag, voor mij automatisch dan ook. Nu zijn ze ouder, en hoe ouder mijn twee jongens zijn hoe langer ze slapen!
Jeetje zeg, van 19u tot 7u niet je kamer uit mogen komen?

Niet mijn definitie van een warm gezin. Je aanpassen aan de rest van het gezin is prima, maar we hebben het over een 4 jarige. En meer dan een uur wakker liggen wachten (want die 12 uur is een gemiddelde!) vind ik erg lang en niet nodig.



Als hij twee maanden geleden tot half 8 sliep, is de kans best groot dat dit gewoon een fase is. Uitzitten dus, of bv de kidsleep weer invoeren en bij in bed blijven tot half 7, daarna belonen met een filmpje mogen kijken.
Ik word zo moe van dat 'wie is hier nou de baas' gezeur.

In mijn gezin is niemand de baas. We zijn namelijk elkaars familie en niet elkaars werkgevers/werknemers.



12 uur slaap is wat kinderen van die leeftijd gemiddeld nodig hebben. Maar elk kind is anders. Van een gemiddelde kun je geen regel maken.



Een gemiddelde Nederlandse vrouw krijgt 1,7 kinderen. Maar sommigen hebben er 0 en anderen 6 (en geeneen 1,7 maar dat terzijde).



TO: mijn 3-jarige is ook altijd voor 6 uur wakker. Ook als ze heel laat naar bed gaat (1 vakantie ging ze 3 weken lang pas na 21 uur slapen, maar nog voor 6 uur wakker). Ik denk ook dat het een kwestie van accepteren is.



Hier probeer ik te rekken door haar bij ons in bed een flesje te laten drinken (O My God, een 3-jarige met een flesje??? Bel het AMK) en op de iPad te laten spelen (het is verschrikkelijk!).
Sugarmiss: het klinkt heel logisch, maar toch betwijfel ik of het te maken heeft met de hoeveelheid slaap die een kind nodig heeft. Zoals ik net al zei, word mijn dochter óók voor 6 uur wakker als ze heel laat naar bed gaat. En ze is 's ochtends altijd heel moe, vooral einde ochtend. Ik heb het idee dat het ook voor haar veel lekkerder zou zijn als ze wat langer zou slapen, maar haar bioklok staat gewoon op 5.30 uur. Of zoiets.
Alle reacties Link kopieren
quote:Flauwegeit schreef op 19 september 2014 @ 12:09:

... je kleuter staat te schreeuwen op de gang... (Zo, alle bejaarden onder ons hebben nu de rest van de dag Frizzle Sizzle in hun hoofd.)Te grappig, ik heb tot nu alleen de titel steeds zien staan en zelfs nu heb ik ook alleen je eerste zin gelezen, maar inderdaad, ik heb al de hele dag Frizzle Sizzle in mijn hoofd. Mijn zoon vroeg wat dat voor dom liedje was dat ik liep te zingen. Goeie!
Am Yisrael Chai!
quote:Kirikou schreef op 19 september 2014 @ 17:36:

Jeetje zeg, van 19u tot 7u niet je kamer uit mogen komen?

Niet mijn definitie van een warm gezin. n.

Je kunt het ook verdraaien natuurlijk.



Voor een enge droom, plassen, niet kunnen slapen en dergelijke mogen ze uiteraard hun bed uit komen. Maar ze gingen inderdaad om 19.00 naar bed, soms 19.30 op die leeftijd, en als ze vóór 7.00 uit bed wilden kregen ze gewoon te horen 'het is geen tijd om op te staan, je mag nog even terug naar bed'.



Ze zitten niet opgesloten in hun kamers hoor. En het is niet zo dat ze hun kamer 'niet uit mogen komen'. Opstaan voor 7.00 doen we alleen niet, als de enige motivatie de tv is.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Thordis, zo doen wij het ook.

Niet eens met de redenatie 'als hij eerder wakker wordt betekent dat dús dat hij genoeg geslapen heeft'.

En al was het zo, om 6 uur hebben wij zelf nog niet genoeg geslapen en in een gezin houden we rekening met elkáár en niet alleen met het kind dat het eerst wakker is.

Er is niks mis mee of zielig aan om een kind te leren toch nog even door te slapen of zichzelf te vermaken totdat het een redelijke tijd is om op te staan.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven