Ontroostbaar huilen na slaapje overdag

18-09-2014 21:49 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is nu 4 maanden. Ik heb een probleem met doorslapen overdag. Hij slaapt ongeveer 45 min en wordt dan wakker. Geen probleem. Soms is hij echt wakker en kan hij uit bed, en soms wordt hij wat huilend wakker en blijft hij in bed tot hij weer slaapt (of ik blijf bij hem of ik kom steeds terug voor de speen en een aai). Maar hij wordt ook regelmatig huilend wakker en is dan ontroostbaar. Hij huilt gelijk hard, wat overgaat in hysterisch huilen. Het is echt te zielig. Ik heb verschillende dingen (elk meerdere weken) geprobeerd, maar niks lijkt te helpen.



Heb geprobeerd: hem uit bed halen en rondlopen, in bed laten liggen en erbij gaan zitten, in bed laten liggen en elke 10 min terug voor de speen, liedje zingen, wel en geen contact, samen in bed liggen, etc. Het lijkt allemaal niks uit te maken. Hij huilt echt hartverscheurend, maar niks lijkt hem te troosten. Honger heeft hij niet. Hij huilt net zo lang tot hij weer van ellende in slaapt valt, vaak pas na ruim een uur. Hij is ook niet af te leiden met iets, blijft alleen maar gillen.



Ik weet niet meer wat ik moet doen. 's Nacht slaapt hij goed, en slaapt ook weer verder als hij wakker wordt. Overdag is hij verder een erg tevreden mannetje, veel lachen, brabbelen en alles willen zien.



Hij is toen hij 8 weken oud was opgenomen geweest in het ziekenhuis, was erg ziek door een nierbekkenontsteking. Twee weken later nog een keer erg ziek door een nierbekkenontsteking, maar mocht toen wel thuis blijven (blijkt nu reflux naar z'n rechternier te hebben en wordt binnenkort geopereerd). Na de eerste keer ziek zijn werd hij regelmatig echt in paniek wakker (ook alleen overdag), zelfs als hij in m'n armen lag te slapen. Ik vraag mij af of dit er mee te maken kan hebben. Vind het wel apart dat het nooit 's nachts is geweest ook niet na elk slaapje overdag.



Heeft iemand hier ervaring mee en/of goede tips? Vandaag ook weer een uur hysterisch gehuild, het is zo zielig. Mn hart breekt ook omdat ik hem gewoon niet kan troosten en alleen kan wachten tot hij weer in slaap valt.
Waarom moet hij overdag doorslapen?
Ah, wat naar voor zo'n jong kereltje. Heb je het al met het CB of met de huisarts besproken? Is er iets wat je doet met de fles alvorens hij gaat slapen (andere voeding bijvoorbeeld, heeft hij kramp)? Even om een beeld te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon heeft als baby ook een periode gehad dat hij na z'n slaapjes overdag huilend wakker werd. Soms ook echt hysterisch, helemaal in paniek. Het enige dat dan hielp was hem bij ons nemen, beetje rondlopen en wiegen, tot hij weer een beetje tot zichzelf kwam. Ik had ook vaak het idee dat hij dan eigenlijk niet eens echt wakker was.



Onze dochter wordt ook nog wel met enige regelmaat huilend wakker 's middags. Ik denk dat het een beetje een fase is die babies/kinderen af en toe een tijdje hebben. Gaat wel weer over.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
45 minuten is de duur van een slaapcyclus voor zo'n kleintje, en die van mij werden beiden altijd huilend wakker.



Haalde ze er wel gewoon uit, maar het kon even duren voordat ze rustig werden. Jongste heeft het vrij lang gedaan, tot een jaar of 1,5.



Waarom een uur laten liggen dan, dat snap ik niet zo?
Alle reacties Link kopieren
Hij moet niet doorslapen, maar hij wordt huilend wakker en blijft huilen tot hij weer slaapt. Hij is er dus niet uit te krijgen. Niet elke keer, hij wordt ook wel huilend wakker maar is dan snel weer vrolijk. Kan dan ook lekker een tijdje spelen enzo. (Hij is trouwens ook echt niet te genieten als hij niet uitgerust is, dus als hij nog moe is heeft naar beneden halen ook geen zin. Moet je na 5 min weer naar boven omdat hij huilt van vermoeidheid.)



Het gaat echt om de keren dat hij steeds hysterischer wordt en echt niks helpt. Ik laat hem ook niet steeds liggen, het is iets wat ik heb geprobeerd. Ook omdat hem eruit halen en vasthouden ook niet helpt. Hij blijft ook in m'n armen ruim een uur huilen tot hij weer slaapt.
Alle reacties Link kopieren
Oh, er zit trouwens geen verschil in zn voeding. Hij krijgt 4x een fles, steeds hetzelfde. Heeft ook steeds hetzelfde ritme. Doe ook geen gekke dingen vooraf. Het is de fles, spelen en naar bed. Valt dan vrij rustig in slaap. Niks geks dus... Geen kramp, wel snot. Maar dat is de hele dag door
Waarom moet hij boven in bed slapen?

De box al geprobeerd, of wandelwagen, draagdoek...
Alle reacties Link kopieren
Hij slaapt boven gewoon het beste, zonder afleiding en veel licht. In de box slaapt hij niet, nooit gedaan. Wandelwagen wordt te klein en wordt hij snel wakker. En hij is ruim 7 kilo, dus draagdoek is niet te doen voor langere tijd.



Hij slaapt ook vaak gewoon goed in zn bedje. Vanmiddag een uur hysterisch gehuild, vanavond ruim twee uur geslapen. Geen verschil in doen en laten verder. Het punt is dus dat hij dit regelmatig heeft, er geen verklaring voor lijkt te zijn en NIKS helpt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter slaapt amper overdag, en als ze slaapt is het in de kinderwagen, op schoot , op de bank. Overdag wil ze echt niet in bed. Ze is een ontzettend gezelschap kind en vind het niks overdag in haar bed. S'nachts vind ze t geen probleem overigens. Heb je wel eens geprobeerd om in de kinderwagenbak of iets dergelijks te laten slapen?
Alle reacties Link kopieren
Oo.. Haha sorry, had je reactie nog niet gelezen
Alle reacties Link kopieren
Wat als je hem gewoon weer me naar beneden neemt als hij huilt? Misschien houd ie gewoon niet zo van slapen overdag
Alle reacties Link kopieren
Vandaag mee naar beneden gehaald, maar hij blijft huilen. Rondgelopen, muziekmobiel aangezet, zelfs een halve fles gegeven. Niks helpt. Hij blijft hysterisch huilen, gilt gewoon, wordt helemaal wild, rood en bezweet. Hou hem dus gewoon vast tot hij weer in slaap valt. Slaapt dan in mn armen en wordt na 45/60 min weer vrolijk wakker. Ik dring dus echt niet tot hem door.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook op het consultatiebureau / met kinderarts bespreken. Als hij elke dag een uur ontroostbaar huilt, is het goed om hem te onderzoeken. Succes en sterkte met je kleine mannetje!
Alle reacties Link kopieren
Kan zijn dat hij met angstgevoelens in slaap valt. Vervelend om van wakker te worden.
Ik heb 66 problemen en op z'n kop staan is daar 1 van.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al geprobeerd om niks te doen

Heb eens gehoord dat ze dat huilen in slaap doen en doordat jij gaat troosten worden ze boos want ze willen slapen en dus met rust gelaten worden

Als het zo blijft zou ik toch eens filmen en naar kinderarts

Wel met film anders kunnen ze niet veel doen
Alle reacties Link kopieren
Ja, als ik niks doe dan blijft hij ook huilen. Hij is ook echt wakker, dus geen nachtangst ofzo. Hij huilt ook wel eens in zn dlaap, maar dat klinkt anders. Gaat dan na een paar minuten ook slapen. Filmen is inderdaad een goed idee. Merk al dat wanneer het uitleg aan mn familie dat dit heel lastig is en ze niet doorhebben hoe heftig het is. Ga het morgen filmen.
Nachtmerrie?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel het vermoeden dat het iets van paniek is. Maar is hij verder met alles goed troostbaar, maar op dat moment niet. Vanmorgen weer. Wordt helemaal wild tot hij weer in slaap valt. Ik weet het echt niet. Hou hem nu maar vast tot hij weer slaapt en hoop dat het snel weer ophoudt.
Wat is het verschil met s nachts? Wel/geen slaapzak? Licht? Geluid?
Alle reacties Link kopieren
Hij slaapt altijd in een bakerzakje. Overdag is het natuurlijk wel lichter en meer geluiden. Maar het gebeurt niet bij elk slaapje overdag. Hij heeft drie slaapjes en vaak 1 zo. Geen vast moment ook.
Alle reacties Link kopieren
Wat zielig. Voor hem maar ook voor jou. Ik herken het een beetje van mijn oudste zoontje, die werd soms ook hysterisch en ontroostbaar wakker rond die leeftijd. Maar dat duurde geen uur. En ik vond een kwartier al vreselijk lang. Ik heb niet echt tips, maar hoop heel erg voor je dat dit een fase is en dat het snel weer over gaat. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel
Alle reacties Link kopieren
Wlove, hoe gaat het nu? Heeft je zoontje dit nog steeds? Of was het een fase die weer over ging?

Mijn baby van 3,5 maand doet het sinds 2 dagen ook. Hij slaapt 20 minuten en wordt dan ontroostbaar wakker.

Hij is flink verkouden en ziek geweest dus ik vermoed dat dat er wel mee te maken heeft.

Maar ben benieuwd of het bij jou over is gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat veel beter. Komt nog een enkele keer voor. Zielig dat jouw zoontje het ook heeft. Wat is het akelig, he! Het zal wel een fase zijn. Hoop voor je dat het snel weer over is!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven