Billen van kind afvegen

18-09-2014 22:39 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit een herhaling van the Nanny te kijken en daar valt ze erg over het feit dat een kind van bijna 5 haar eigen billen niet afveegt.



Is dat nou echt zo vreemd? Mijn zoon is ook bijna 5, maar hij kan dat ook nog niet. Op school poept hij nooit, dus daar is het geen probleem. Dochter van ruim 8 was bijna 6 geloof ik, toen ze ons nooit meer riep.



Ik ben erg benieuwd op welke leeftijd jullie kinderen dat zelf konden.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
quote:coralie76 schreef op 19 september 2014 @ 14:20:

ik denk ook dat als je kind z'n billen nog niet kan afvegen het nog niet klaar is voor school. het is aan de ouders om dat aan te leren. je hebt er vier hele jaren de tijd voor. zo moeilijk kan het niet zijn.



Ik denk dat ik het ook nog verschil maakt hoe snel een kind zindelijk is. Mijn zoon was dat helaas pas met 3 1/2.



Maar ik realiseer me dat we er weer eens mee aan de slag moeten en zorgen dat hij het zelf gaat kunnen.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
quote:bestpittig schreef op 19 september 2014 @ 16:39:

[...]





Moeten leerkrachten nu ook al verantwoordelijkheid nemen voor ouders die hun vieze kinderen niet willen wassen? Het wordt steeds mooier hier



Gelukkig is het merendeel wel gewoon gewassen hoor. Maar op de één of andere manier zit er in bijna elke klas wel een kind, waar thuis de basis ontbreekt voor wat betreft hygiëne.



En soms is dat echt geen onwil hoor, daar is dan echt sprake van onvermogen. Ouders die zelf ook zo zijn opgegroeid. Die misschien wel willen, maar geen idee hebben hoe dat moet. Waar alles dan ook samenkomt. Armoede, etc!
quote:Juultje schreef op 19 september 2014 @ 17:18:

[...]





Ik denk dat ik het ook nog verschil maakt hoe snel een kind zindelijk is. Mijn zoon was dat helaas pas met 3 1/2.



Maar ik realiseer me dat we er weer eens mee aan de slag moeten en zorgen dat hij het zelf gaat kunnen.En het hoeft niet perfect, goed genoeg voor zijn leeftijd is genoeg!
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 19 september 2014 @ 15:17:

[...]



En zo hoort het ook. Een juf die weigert had een ander beroep moeten kiezen, voortgezet bv.



Tuurlijk niet! Een juf die continu al dan niet poepende/vegende kinderen controleert is continu weg uit de klas.... kan toch niet?

Ik heb mijn kinderen leren billenvegen voor ze naar school gingen. En nee, ze deden dat niet altijd met succes, dus in het begin was het vaste prik om meteen na schooltijd even te checken en zo nodig een snel wasbeurtje en een schoon broekje te geven. Was overigens al heel vlot niet meer nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 19 september 2014 @ 14:32:

Wie heeft er nog een buurtsupertje om de hoek?

Of flessen melk?Dat viel mij ook al op. Ja de turk een paar straten verder.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Zo'n heeft zichzelf dat geleerd, evenals zindelijk worden. Ik heb in het begin wel nog eens ter controle een billendoekje gebruikt. Sinds 3,5 kan hij het redelijk netjes zelf. Alleen bij ziekte roept hij wel eens dat het niet lukt. Handen wassen vindt hij leuk, dus dat doet hij ook uit zichzelf. Enige minpunt is dat hij altijd trots is op zijn prestatie en graag toeschouwers heeft alvorens door te spoelen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Helaas zijn er ook kindjes die lui zijn...en dan heeft het niks te maken met niet kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Dit topic heeft mij in ieder geval laten inzien dat het goed is om er weer met zoon mee aan de slag te gaan.



Dat hebben we natuurlijk wel eerder gedaan, maar toen ging hij het juist ophouden, omdat hij dan zelf zijn billen zou moeten doen. Dat werkte dus averechts,



Nu met hem afgesproken dat wij afvegen en hij mag met een nat doekje napoetsen. Dat draaien we binnenkort dan om, als het goed gaat. Hij is er nu van overtuigd dat hij het zelf kan als hij 5 jaar is (over 5 weken).
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
quote:sokje1982 schreef op 20 september 2014 @ 17:19:

Helaas zijn er ook kindjes die lui zijn...en dan heeft het niks te maken met niet kunnen.En wat doe je daar aan?
Alle reacties Link kopieren
quote:-teuntje- schreef op 20 september 2014 @ 21:23:

[...]



En wat doe je daar aan?



Ik laat hem zitten, totdat hij probeert zijn billen af te vegen. Daarna help ik hem met het laatste. Ik zeg ook altijd daarna: Zie je wel dat je het kan! Ook laten inzien dat hij in die tijd allang had kunnen spelen, wil nog weleens helpen.

Trouwens speelt dit vooral bij jongens? Of ook bij meiden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven