Opname met ontwijkende persoonlijkheidsstoornis

18-09-2014 13:22 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
Alle reacties Link kopieren
quote:Denise20 schreef op 18 september 2014 @ 16:28:

@ lolapaloeza

Toevallig heb ik chatsessies met een psycholoog online. Al 2 gehad.. De psych geeft aan dat Ik heel sociaal overkom. .... Tja....

Dacht misschien wel handig in de tussentijd.

Je bent vast ook heel sociaal, anders was je al veel eerder door de mand gevallen.

Sociaal zijn is niet hetzelfde als genieten van sociale contacten, het is een vaardigheid.



Wel goed dat je er mee bezig bent, vertel je pych zeker ook wat zo'n opmerking met je doet.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Ik wens je het beste, het komt vast goed met jou. Je bent nog jong en je bent bereid om aan jezelf te werken. Het begin heb je gemaakt. Wees niet te streng voor jezelf. Sommige dingen hebben tijd nodig. Je bent waarschijnlijk gevoeliger dan "gemiddeld".
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-09-2014 18:09
Reden: provocerende opmerking verwijderd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:redhothead schreef op 18 september 2014 @ 17:15:

[...]





Lilalinda, blijkbaar zijn er dus wel meerdere mensen die je onnodig hard vinden reageren. Mss kun je daar iets mee.Ik heb het teruggelezen en als je met een andere stem leest, dan ik dacht. Kunnen sommige dingen harder overkomen, dan bedoeld
Goed dat je er over denkt om voor een intensieve behandeling te gaan. Ik zou zeggen: grijp je kans!

Ik ken genoeg mensen die dit ook hebben gedaan en er veel aan hebben gehad.



Ik denk dat jij zeker wat kunt hebben aan groepstherapie, als ik zo lees waar jij last van hebt. Therapie in een groep is zoveel meer dan gewone therapie. Je kunt van elkaar leren, vooral ook op het sociale vlak, en een masker ophouden zal een stuk lastiger zijn.



Een deeltijdtherapie zou wellicht ook iets voor je zijn. En ook dat is intensief en in een groep. En toch minder ingrijpend dan een opname/klinische behandeling.
Alle reacties Link kopieren
Lieve to,



Ik snap héél goed de 'spagaat' waar je inzit, dat kwetsbare gevoel, en wel willen, maar niet weten hoe....

Heel voorzichtig een als je die kan ontvangen.

Verwacht niet dat de therapie jou 'de oplossing' biedt, maar gun jezelf wel therapie. Wat Saskia ook zegt, je bent inderdaad nog jong, en dingen hebben tijd nodig.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel.....

Ik ben gisteravond even naar vriendin geweest. Maar wordt nu nog depressiever wakker dan gisteren .... En het duurt allemaal zo lang nog... ik heb vanmiddag gesprek met mijn reintegratiebegeleider en moet haar alles eerlijk gaan vertellen... ze weet van niks...wat ik mankeer.... ja ze weet dat ik hms ziekte heb en zat daardoor ook in traject.



Ik ben bang om niet serieus genomen te worden.. en bang om mijn emoties te laten zien... maar dat kan ik nu niet verbergen.. huil continu
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 18 september 2014 @ 17:13:

[...]



1. Heb je ook inhoudelijk iets bij te dragen? 2. Ook in zo'n situatie gezeten? 3. Ook blij geweest, dat iemand je eruit geschopt heeft. Ook gemerkt dat knuffelen niet werkt?? 4. Iets waar TO wat aan heeft??



ad 1 nee

ad 2 nee, daarom ad 1

ad 3 je doet alsof er geen enorm genuanceerd gebied ligt tussen knuffelen en affakkelen

ad 4 Als ik op straat iemand zie die iemand volkomen overbodig lomp onderuit schopt, dan hoop ik dat ik het voor het slachtoffer opneem, en zo ervaarde ik dat nu hier op het forum ook .
Alle reacties Link kopieren
@Denise: Zou het kunnen helpen voor jezelf op te schrijven -in alle eerlijkheid- wat je zou willen vertellen?
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad een goed plan. Het is soms zo moeilijk om alles precies te verwoorden.... gesprek was zwaar en ze schrok ervan. Maar heeft me wat rustiger gekregen, gelukkig.. ze zei ook of medicatie misschien niet iets is.......
Alle reacties Link kopieren
Ik vind sommige posts van lilalinda vrij kansloos. Bij mij werken dat soort opmerkingen niet, al begrijp ik heel goed hoe het werkt en waar het probleem zit.



En ja, ik zit zelf ook in zo'n situatie. Over enkele weken zit een half jaar deeltijd er voor mij op. Ik geloof niet dat ik van mijn problemen af kan komen. Ik denk dat ik altijd alleen zal blijven. Tijdens deeltijd zijn wel dingen verandert maar de basis van het probleem is nog hetzelfde.



Ik heb het een soort van opgegeven, of ik sta niet open, wat je wil. Heb ook geen idee hoe je open moet staan of hoe je geloof kan krijgen in de toekomst als je al zoveel jaar tegen teleurstellingen aanloopt, mensen je afwijzen, etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:Denise20 schreef op 18 september 2014 @ 16:51:

Ik ben inderdaad continu gestresst en bezig met wat anderen van me denken en hoe ik overkom.



De huisarts had het al over AD, ook voor mijn paniek/angst + depressieve gevoelens... Maar we proberen het eerst zonder.....

Je komt blijkbaar niet makkelijk van de AD af en hebt enorm veel nare bijwerkingen (ik heb er geen verstand van).

Juist, omdat je er geen verstand van hebt, kan het dus best zo zijn, dat je veel verlichting van je klachten gaat krijgen als je wel AD gaat slikken.



Gewoon (nou ja gewoon) proberen dus.
Alle reacties Link kopieren
De angstklachten werden bij mij sterk verminderd toen ik een antidepressivum ging slikken. Tegelijkertijd heb ik veel (enge) dingen ondernomen. Ik moet ook zeggen dat mijn motivatie heel hoog was en ik echt van de angst af wilde. Toen dacht ik nog dat dat mijn enige probleem was. Ik durfde alles, dus eigenlijk waren er geen enge dingen meer. Toen ik stopte met de pillen had ik blijkbaar genoeg positieve ervaringen opgedaan en bleven de angsten weg. Dus het kan zeker helpen.
quote:lilalinda schreef op 18 september 2014 @ 18:07:

[...]



Ik heb het teruggelezen en als je met een andere stem leest, dan ik dacht. Kunnen sommige dingen harder overkomen, dan bedoeld



Tel daar een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis bij op en je kan erop rekenen dat je opmerkingen 1000x harder aangekomen zijn dat jij ze bedoeld hebben



Een schop onder de kont op deze manier werkt niet bij deze problematiek, je jaagt iemand zo alleen maar nog meer het hoekje in waar zij zichzelf al in zet. Denise moet sterker worden om haar problemen aan te kunnen gaan, dat is juist de kern van deze problematiek. Denise, het is een hartstikke goede stap die je gezet hebt om naar de huisarts te gaan. Inderdaad eerst op intake en dan zullen ze zien of klinische opname de juiste stap is. Ik zou zeker voor iets intensievers gaan dan 1x in de week, dat gaat niet voldoende zijn. Wat wel veel helpt bij deze problematiek is groeps(schema)therapie. Dat kan zijn of in dagbehandeling of bij klinische opname.



Je ziet in dat je problemen hebt én dat deze komen doordat je alles ontwijkt uit angst en je geloof niet goed genoeg te zijn. Je gaat in intensieve therapie om daaraan te werken. Dan doe je dat nu goed! In de tussentijd mail je met een psycholoog. Ik moest er wel een beetje om lachen dat ze zei dat je sociaal overkomt. Natuurlijk doe je dat, met een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis ben je er natuurlijk een kei in geworden te doen wat je denkt dat anderen van je verwachten. Vooral dat masker opzetten en heel sociaal wenselijk doen! Dat kun je in ieder geval goed Maar daar wil je juist vanaf! Want je hoeft geen masker op te zetten en je mag er zijn zoals je bent. Een masker opzetten kost alleen maar heel, heel, heel veel energie en je raakt jezelf steeds meer kwijt tot het niet meer vol te houden is, zoals nu.



Dus top dat je in therapie gaat. Maak duidelijk dat je echt intensieve hulp nodig hebt en pak het aan! Hop, niet meer 1x in de week individueel praten, maar echt die groep in. Heel eng, maar echt wat je nodig hebt en zo bevrijdend, want je kan dit overwinnen. Zoals iemand anders al schreef het is vervelend dat je je eigen problemen veroorzaakt door je manier van denken maar het betekent dus ook dat het in JOUW handen ligt om er iets aan te doen. Je bent dus niet afhankelijk van anderen, JIJ kan hier iets aan veranderen. JIJ kan eigenlijk bepalen of je hier voor altijd last van blijft hebben of dat je jezelf een beter leven gunt. Volgens mij ben je goed op weg! Succes!
AD zou ik zeker overwegen in het stadium waar je nu in zit. Kan je strijd net iets lichter maken. Naarmate je zelf sterker wordt kan je gaan afbouwen.
stekelbaars



Ik lees iets dubbels bij jou. Je hebt jezelf afgeschreven en gelooft niet dat je van je problemen af kunt komen. En tegelijkertijd ben je succesvol van je angsten af! En dat is zelfs blijvend zonder medicatie. Wat een enorme stap. En nu resten er nog veel meer stappen. Als je vastloopt even pas op de plaats, op adem komen, jezelf een pauze gunnen. Je hebt al veel bereikt! Hoe moeilijk je huidige strijd nu is, je bent al van ver gekomen, petje af!
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je intensievere behandeling overweegt voor je OPS. Momenteel sluiten in rap tempo klinische afdelingen voor de behandeling van oa persoonlijkheidsproblemen (beleid zorgverzekeraars) dus als je n klinische behandeling overweegt zou ik me NU aanmelden.
Alle reacties Link kopieren
@stekelbaars

Ik vind AD een grote stap .. maar als het werkt dan zal ik daar ook mee gaan starten... eerst maar eens wachten op een oproep....



@blije kip

wat je zegt klopt allemaal gewoon.... over "het sociaal zijn".

ik word zo gebeld door mijn werk.. en ben zo zenuwachtig... ik sla dicht en durf vaak alleen maar ja en amen te zeggen.. maar heb nu wat steek woorden opgeschreven, hopelijk helpt dat een beetje
Alle reacties Link kopieren
@stekelbaars

Waar loop je nu nog tegenaan dan.. omdat je aangeeft dat je problemen blijven bestaand
Alle reacties Link kopieren
Lieverd, tussen 1 afspraak per week en opname zit nog een heleboel.

Wat denk je van groepstherapie?

Dat is vaak een aantal dagen per week en dan kun je je masker echt niet lang ophouden want de groep ziet daar zo doorheen.



Succes
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
quote:Denise20 schreef op 22 september 2014 @ 13:14:

@stekelbaars

Ik vind AD een grote stap .. maar als het werkt dan zal ik daar ook mee gaan starten... eerst maar eens wachten op een oproep....



@blije kip

wat je zegt klopt allemaal gewoon.... over "het sociaal zijn".

ik word zo gebeld door mijn werk.. en ben zo zenuwachtig... ik sla dicht en durf vaak alleen maar ja en amen te zeggen.. maar heb nu wat steek woorden opgeschreven, hopelijk helpt dat een beetjeGoedzo! Je hebt een goede manier te pakken. Dingen opschrijven zodat je eraan kan denken en niet meegesleurd wordt in je eigen spanning (waarbij je helemaal niet helder na kan denken). Die steekwoorden kunnen helpen je weer op je eigen koers te bregen tijdens zo'n gesprek. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Helaas t is me niet gelukt... heb 2 uur bij me telefoon gezeten.. toen besloten even te gaan liggen... en werd wakker gebeld... en ik blokkeerde weer.... pffff echt waar ... ik zit eraan te denken mijn verhaal te mailen, want telefonisch t lukt me niet om geloofwaardig over te komen en miijn verhaal duidelijk uit te leggen :(
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dat ook een goede aanpak kan zijn Denise20. Maar wat Olla zegt tussen 1 x per week en opname zit een heleboel. Het voordeel van deeltijd is dat je in de avond gewoon thuis bent en dat je het geleerde direct in de praktijk kunt brengen.
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad een goed punt. Het kunnen oefenen in de praktijk. Ik hoop zo dat ik hier beter uit kom! En mijn belfobie, en 1 op 1fobie overwin!!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag een telefoontje gehad van de Viersprong.

Wordt binnen nu en een week uitgenodigd voor een intake na een hoop telefonische vragen.

Dus nu gaat het allemaal echt beginnen....



Aankomende donderdag heb ik ook een intake bij een andere instelling waar ik gelijk terecht kan bij een psycholoog in de tussentijd als ik op de wachtlijst kom te staan bij de viersprong. Tenminste dat lijkt mij wel verstandig?

Of is het beter om die af te zeggen?



Heb nu wel de neiging of de gedachtes dat het allemaal wel meevalt, soort vluchtgedachte... maar neeee ik ga er niet aan toe geven!!
Goedzo Denise! Ik zou gewoon gaan naar die intake en vertellen hoe het zit. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven