werkende alleenstaande moeder

19-09-2014 13:40 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vraag aan alle alleenstaande moeders:



Ik werk full time (omdat het financieel niet anders kan) mijn zoontje is 2,5 en gaat 4 dagen naar de opvang en 1 dag naar mijn moeder.

Bij mijn huidige baan werk ik bijna 1 jaar en heb gisteren te horen gekregen dat mijn contract niet word verlengd, ze geven natuurlijk een andere reden aan maar ik denk zelf dat ze mijn contract niet verlengen omdat ik elke x geouwehoer heb als mijn zoontje ziek is en ik hem moet ophalen van de opvang. (bij 38.5 moet ik hem al ophalen, ze zijn daar niet flexibel in, ookal moet ie bijv nog een uurtje blijven, word ik alsnog gebeld)

Ik heb ook een zeer meelevende manager (ma niet heus) workaholic zonder kids…

Ze wisten voordat ze mij aannemen van mijn situatie.

Ik heb sinds zwangerschap geen contact met vader, ik heb nog een vrij jonge moeder die 4 dagen werkt (1 dag oppast) en vriendinnen en zusje die werken allemaal.



Ik ben nu weer op zoek naar een nieuwe baan, maar ik wil graag weten hoe jullie dat oplossen als alleenstaande moeder en je moet je zieke kind van de opvang halen en hoe je werk daarop reageerd??



Ben zo bang dat ik dalijk mijn volgende baan ook kwijt raak of misschien helemaal geen baan vind, aangezien ik voor deze baan ook 1,5 jaar bezig ben geweest met solliciteren.
Alle reacties Link kopieren
Ahhh wat life nnora...ik kom uit Rotterdam



Maar doet me goed om te weten dat er wel mensen zijn die mijn situatie begrijpen
Alle reacties Link kopieren
En trouwens, de meeste gastouders zijn echt niet zo als jij beschrijft, dan heb je echt pech gehad.



En er zijn zoals ik al schreef ook gastouders die bij je thuis oppassen en gewoon alleen op jouw kind, dan is het net als een tante die komt oppassen. En zo iemand kan dus ook makkelijker leuke dingen doen met je kind.

Ik ken nog iemand (begin 30) die bij kinderen thuis oppast (kinderen zijn wel wat ouder, zij haalt ze uit school en gaat dan naar hun huis). Ze gaat ook met ze op pad, naar de kinderboerderij of de kermis of een binnenspeeltuin. Gewoon dingen die je zelf ook met je kind zou doen. Hartstikke leuk en veel flexibeler voor de ouders.
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik zie nu dat je receptioniste bent. Ik zou dan toch eens uitkijken naar ander soort werk. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar wie weet lukt het.
Alle reacties Link kopieren
Als je zo iemand kan vinden.....
Alle reacties Link kopieren
quote:singlemom13 schreef op 19 september 2014 @ 16:27:

Als je zo iemand kan vinden..... Hier zijn ook bureaus voor. Ik zag laatst nog een advertentie ergens staan, weet alleen de naam niet meer...
Alle reacties Link kopieren
oh ...ik ga eens google... dank je!
Alle reacties Link kopieren
Alles wat Thordis zegt. Wat heb je hier ook vreselijke mensen, die er genoegen in kijken te scheppen om anderen nodeloos te kwetsen. Maar o wee als iemand TO in de bijstand terecht komt. Dan is het vast weer haar eigen schuld.



Respect TO. 40 uur werken, in je eentje een kind en het huishouden doen. Lijkt mij loeizwaar. En fijn dat je moeder die ene dag wil en kan helpen. Sta je nog steeds voor een dilemma want een werkgever zal met deze arbeidsmarkt niet snel voor alleenstaande moeders kiezen. Ik zou toch eens voor een gastouder gaan. En heb je diploma's en/ of de mogelijkheid om flexibel werk te zoeken? Succes en een knuffel!
quote:Thordis schreef op 19 september 2014 @ 16:07:

[...]



Wauw. Jij hebt bij het uitdelen van empathie ook niet vooraan gestaan hé?



Is 'je had het kunnen weten' een erg zinnige bijdrage denk je? Moet to nu een postnatale abortus plegen? Of zich gaan schamen voor het feit dat ze een kind heeft? Of moet ze gewoon maar stoppen met werken en de bijstand in om vervolgens commentaar te krijgen dat ze op kosten van de staat leeft?



Wat maakt dat jij meent een oordeel over de zwangerschap van to en haar keuzes te moeten hebben? En dat te moeten uiten als totaal irrelevant antwoord op haar vraag?



Ga je dan ook in elk topic over een auto-ongeluk zeggen 'dan had je maar moeten fietsen' of bij elke moeder die even geen raad weet met haar peuter 'was er dan ook niet aan begonnen' of bij elke vrouw die net weduwe is geworden 'dan had je maar niet moeten trouwen, mensen gaan nou eenmaal dood, dat had je kunnen weten'.



Je draagt bijzonder weinig bij op deze manier. Kennelijk is to wel gemotiveerd om te werken, want ze werkt 40 uur, en dat is meer dan je van de meeste moeders kunt zeggen. Ze wil kennelijk graag zelfstandig zijn en werkt hard. En dan ga jij haar afbranden dat ze maar abortus had moeten plegen of nu op de blaren moet zitten.

Heel helpend.+ 1 miljoen
Als je als alleenstaande moeder in de bijstand zit, is het niet goed maar als je werkt, is het ook niet goed. Niks van aantrekken TO. Ik hoop dat je snel leuk werk en een oplossing voor de opvang vindt.
Alle reacties Link kopieren
quote:pamelacourson schreef op 19 september 2014 @ 16:20:

Inderdaad, petje af dat je zoveel werkt terwijl je alles alleen moet doen. Ik heb ook geen man die veel bijdraagt in het huishouden en de zorg voor de kinderen, maar ik vind 32 uur al pittig.



Ik denk dat je toch op zoek moet naar een flexibele gastouder. Iemand die ik ken past op bij een gezin thuis en zorgt ook nog dat het eten klaarstaat als de moeder thuiskomt. Al hoeft dat laatste natuurlijk niet, het scheelt je ook tijd als je niet op en neer naar het kdv hoeft. Ze paste ook gewoon op als een van de kinderen ziek was en als de moeder eens wat later was, bleef ze wat langer.

Die flexibiliteit kun jij goed gebruiken, want ik kan me voorstellen dat je werkgever er erg van baalt als jij zo vaak naar huis moet voor je kind.

Bovendien was mijn kind op het kdv ook veel ziek en toen ik een tijd werkloos was en ze thuis bleef, helemaal niet meer.



Misschien kun je ook eens nadenken over hoe je misschien flexibeler kan werken. Bijvoorbeeld een baan waar thuiswerken mogelijk is of voor jezelf beginnen. Maar ik weet natuurlijk niet wat voor werk je doet.Zo iemand ken ik ook en is volgens mij in jouw situatie een uitkomst. Dit is iemand die eigenlijk een soort voor de hobby gastoudert en zelfs midden in de nacht voor je klaar zou staan als het zou moeten. Zelf moeder van volwassen kinderen en eigenlijk hartstikke geniet van kleine kinderen. Ze zijn er wel, als je heel goed zoekt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel recht op een ww uitkering hoor, gelukkig want heb altijd gewoon full time gewerkt....



Dat klopt frettie, je zou het bijna verzwijgen marja dat kan natuurlijk ook niet!



Nee daar heb ik geen diploma's voor, maar wie weet of ik iets via het UWV kan krijgen, dit is nieuw voor me dus moet allemaal even navragen en uitzoeken....



Dank je wel in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals dank voor de mensen die het wel begrijpen en lieve reacties!



Overiguns heb ik nu een heerlijk ventje, die is echt me alles !!!!! :D
TO is het een idee om een surrogaat oma en opa te zoeken? Ik weet zeker dat er oudere mensen zijn die die rol op zich willen nemen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een gastouder die niet moeilijk doet,, vader en moeder hebben beide een winkel en in geval van ziekte doe je die niet zomaar dicht..

Ik ging in geval dat het nodig was ook naar de huisarts met de kinderen (tweeling) en dan kwam moeder als ze kon ook even...

Wilde ouders weg dan blijven ze extra en slapen.. is hartstikke leuk...

Ik heb echt weleens een hele dag gesjouwd met een kind was geen land mee te bezeilen vanwege ziekte..
Alle reacties Link kopieren
TO,



In de tijd dat mijn kind nog klein was en ook vaak ziek, had ik een oppas, een jong meisje dat studeerde en elke dag mijn kind van de crèche ging halen, alvast kookte en hem in bad deed.



Niet ideaal, maar ik zat in dezelfde situatie als jij, zonder familienetwerk.



Die oppas had twee voordelen: belangrijkste was dat mijn kind niet zulke lange dagen naar de crèche hoefde, maar ook dat in geval van ziekte oid zij hem van de crèche kon halen en ik dat niet hoefde te doen. Ik betaalde haar gewoon zwart, 5 euro per uur.



Misschien moet je zoiets zoeken? Als je haar elke dag je kind laat halen dan kan jij ook eens een keertje langer blijven, mijn werkgever was destijds ook niet makkelijk maar de grootste irritatie was niet eens dat ik weleens op stel en sprong weg moest, maar vooral dat ik nooit flexibel was (omdat de crèche nu eenmaal sluit op een gegeven moment).
Am Yisrael Chai!
Misschien eens kijken bij studentes pedagogiek of zo? Kunnen zij studeren terwijl ze op passen, en jij werken. Volgens mij zijn er ook best veel ontslagen geweest bij kinderdagverblijven etc dus zouden er wel mensen moeten zijn te vinden die kunnen op passen.
Alle reacties Link kopieren
TO



De tip van een gastouder was al voorbij gekomen. Vraag is dan hoe aan een goede gastouder te komen, gezien je slechte ervaring.



Vraag eens in je omgeving, er zijn wellicht ouders die hun kinderen bij een gastouder brengen ipv naar een kdv of ga eens rond einde schooldag bij 'het schoolplein' langs. Vraag bij ouders, observeer hoe de opvang gaat etc.

Niet lullig bedoeld maar dat kan straks als je zonder werk zit.



Je kunt ook scholen bellen, zij hebben vaak ook wel namen van gastouders



En verder zul je toch op zoek moeten naar noodopvang. Je kunt niet alles in je eentje doen en hoe lullig ook, daar wordt een werkgever ook niet blij van.



Een studente, buurvrouw, collega uit de buurt, kind van collega etc
Je bent zelf een theepot
quote:Thordis schreef op 19 september 2014 @ 16:07:

[...]



Wauw. Jij hebt bij het uitdelen van empathie ook niet vooraan gestaan hé?



Is 'je had het kunnen weten' een erg zinnige bijdrage denk je? Moet to nu een postnatale abortus plegen? Of zich gaan schamen voor het feit dat ze een kind heeft? Of moet ze gewoon maar stoppen met werken en de bijstand in om vervolgens commentaar te krijgen dat ze op kosten van de staat leeft?



Wat maakt dat jij meent een oordeel over de zwangerschap van to en haar keuzes te moeten hebben? En dat te moeten uiten als totaal irrelevant antwoord op haar vraag?



Ga je dan ook in elk topic over een auto-ongeluk zeggen 'dan had je maar moeten fietsen' of bij elke moeder die even geen raad weet met haar peuter 'was er dan ook niet aan begonnen' of bij elke vrouw die net weduwe is geworden 'dan had je maar niet moeten trouwen, mensen gaan nou eenmaal dood, dat had je kunnen weten'.



Je draagt bijzonder weinig bij op deze manier. Kennelijk is to wel gemotiveerd om te werken, want ze werkt 40 uur, en dat is meer dan je van de meeste moeders kunt zeggen. Ze wil kennelijk graag zelfstandig zijn en werkt hard. En dan ga jij haar afbranden dat ze maar abortus had moeten plegen of nu op de blaren moet zitten.

Heel helpend.



Jij jouw mening, ik de mijne! Ik beweer nergens dat het een makkelijke situatie is waarin TO zich bevindt, maar om daar nou haar werkgever etc de schuld van te geven, vind ik ook niet terecht nee.

Soms moet je gewoon van tevoren zaken beter overwegen om tot een besluit te komen, maakt niet uit waarover het gaat. Niet achteraf gaan zeggen dat je geen andere keuze hebt, want die was er in dit geval wel.



Dat jij en anderen moeite hebben met mijn mening, so be it........
Alle reacties Link kopieren
TO, je zult echt moeten investeren in een sociaal netwerk.

Het liefst mensen die in eenzelfde soort schuitje zitten als jij, zodat je elkaar over-en-weer wat te bieden hebben.

Ken je in de buurt, via-via of bij het KDV andere alleenstaande ouders met kleine kinderen?

Misschien staan mensen ervoor open om elkaar te helpen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
quote:loisnvt schreef op 19 september 2014 @ 14:59:

[...]





Kun je wel zeggen dat de werkgever een hork is, maar verplaats je ook eens in hem! Daarnaast heb ik in het verleden ook een collega gehad die steeds thuis bleef of eerder wegging als haar kind ziek was. Natuurlijk nam ik dan deels waar voor haar naast mijn eigen werkzaamheden, maar ergens moet je een grens trekken. Collega's die door afwezigheid van de desbetreffende werknemer extra werk moet overnemen hebben ook hun afspraken en vrije dagen, waarom moeten zij steeds opdraaien voor de afwezigheid van die ene collega? Zieke kinderen kunnen niet non-stop een excuus voor afwezigheid zijn op de werkvloer!Dit is een probleem voor de werkgever, niet voor jou. Als je er toch last van hebt dan doet je werkgever zijn werk niet goed.
Ye ken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 19 september 2014 @ 19:50:

TO, je zult echt moeten investeren in een sociaal netwerk.

Het liefst mensen die in eenzelfde soort schuitje zitten als jij, zodat je elkaar over-en-weer wat te bieden hebben.

Dat is mijn ervaring idd, ook nog toen ik niet gescheiden was trouwens. Geven en nemen, het begint met open te zijn over je vraag.. ( en dat kan best eng zijn als je denkt dat je altijd alles zelf moet oplossen).
Je bent zelf een theepot
quote:GrannyWeatherwax schreef op 19 september 2014 @ 19:56:

[...]





Dit is een probleem voor de werkgever, niet voor jou. Als je er toch last van hebt dan doet je werkgever zijn werk niet goed.Dat probeerde ik dan ook te zeggen, omdat andere vonden dat de werkgever niet flexibel was in het geval van TO. Ik had er geen last van overigens, maar werkgever wél!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven