Werk & Studie alle pijlers

Dat stomme solliciteren.... (klaagtopic)

19-09-2014 18:20 3059 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik vast niet de enige ben die gek wordt van solliciteren en afwijzingen, hier een klaagtopic.



Niet bedoeld om mensen te beledigen (als in 'vind je het gek dat je geen werk vind, als je zulke kromme zinnen maakt'), maar om gewoon even te je hart te luchten bij een zoveelste afwijzing of mislukte sollicitatiepoging.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mopsie41 schreef op 19 september 2014 @ 23:28:

[...]



Het is dramatisch. Jonge meiden met BA/MA, die zich de tandjes hebben gestudeerd. Bloed zweet en tranen gewerkt voor hun scriptie. En ook de ene na de andere afwijzing. Geen ervaring is het antwoord. Hoe moeten ze dat ooit opdoen als ze de kans niet krijgen?

Stages mogen ze dan weer wel doen, lekker goedkoop voor de baas die dan toch een graantje meepikt van hun kennis.Tja. In de tijd dat die mensen hun studie hebben gedaan zijn er andere jonge mensen gaan werken. En die zijn toe aan stap 2 in hun carriere. Moeten die dan opzij stappen voor iemand vers uitd e schoolbanken? ErVaring doe je op door ergens te beginnen ook al is het niet direct je droombaan.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Ik haat solliciteren brrr, vooral omdat het bij mij een uitwerking heeft wat averechts werkt. Ik kom nooit tot mijn recht. Gelukkig zit ik op een of wonderbaarlijke manier momenteel wel op een goede plek. Succes mensen..
Alle reacties Link kopieren
quote:hatsetats schreef op 19 september 2014 @ 23:28:

[...]



Verwacht je echt dat je hoppa direct na je studie, zinder andere ervaring dan een evt stage, een baan op je 'niveau' (kotswoord) krijgt? De meeste mensen die beginnen aan carriere dien dat ergens onderaan de ladder, heel normaal.



Op dit moment is dat helaas inderdaad niet mogelijk. Maar ik snap de frustratie wel... Ga je expres doorstuderen, omdat je denkt en hoopt dan betere mogelijkheden en perspectieven te hebben, krijg je dit...



Ik ken ook iemand; master rechten aan een goede universiteit; eerst een baantje bij een callcenter, contract niet verlengd, daarna een tijdje ww en veel stress en nu werkt hij wel ergens, maar niet echt juridisch en dat contract wordt ook weer niet verlengd, enz. Heel sneu..
Alle reacties Link kopieren
quote:hatsetats schreef op 19 september 2014 @ 23:28:

[...]



Verwacht je echt dat je hoppa direct na je studie, zinder andere ervaring dan een evt stage, een baan op je 'niveau' (kotswoord) krijgt? De meeste mensen die beginnen aan carriere dien dat ergens onderaan de ladder, heel normaal.



Voor jouw info, ik heb wel degelijk werkervaring op hbo en wo niveau gedaan. Alleen niet lang genoeg volgens werkgevers. Ik heb nooit gezegd dat ik niet onder aan wilde beginnen. Ook kom ik dan niet aan de bak omdat ze bang zijn dat je zo weer wegbent omdat je wrs ambitieuzer bent dan ze lief zijn.



Hoezo is het niet mogelijk om direct na je studie ergens op niveau te werken? Voor de crisis was dit heel normaal en dit gebeurt ook nog wel, alleen niet meer zo vaak als voor de crisis. Zo heb ik ook direct na mijn hbo mijn baan aangeboden gekregen, waar ik ook heb gewerkt tot het failliet ging.
quote:hatsetats schreef op 19 september 2014 @ 23:28:

[...]



Verwacht je echt dat je hoppa direct na je studie, zinder andere ervaring dan een evt stage, een baan op je 'niveau' (kotswoord) krijgt? De meeste mensen die beginnen aan carriere dien dat ergens onderaan de ladder, heel normaal.Dan moet je die kans onderaan de ladder wel krijgen. Ik hoor dan dat ik overgekwalificeerd ben voor de functie. Of ik word aangenomen en er binnen een jaar uitgebonjourd. Ik wil dolgraag doorgroeien, en ergens langer werken zodat er van beide kanten geinvesteerd kan worden. Maar op het moment dat de werkgever moet gaan investeren gaan ze voor de volgende. (Ik generaliseer, maar probeer aan te geven dat een doorgroeibaan echt luxe is nu)
Alle reacties Link kopieren
Je geeft het antwoord zelf al. Crisis. En hoe het ervoor was heeft niets met nu te maken. Andere tijden.

Schouders eronder en niet zo dramatisch doen, dat scheelt al de helft van de stress.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Hquote:Underkoffer schreef op 19 september 2014 @ 23:39:

[...]





Dan moet je die kans onderaan de ladder wel krijgen. Ik hoor dan dat ik overgekwalificeerd ben voor de functie. Of ik word aangenomen en er binnen een jaar uitgebonjourd. Ik wil dolgraag doorgroeien, en ergens langer werken zodat er van beide kanten geinvesteerd kan worden. Maar op het moment dat de werkgever moet gaan investeren gaan ze voor de volgende. (Ik generaliseer, maar probeer aan te geven dat een doorgroeibaan echt luxe is nu)Dit dus! Niet omdat mensen zoals ik niet willen werken, maar we krijgen de kans nog niet eens om een mbo baan te krijgen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Underkoffer schreef op 19 september 2014 @ 23:39:

[...]





Dan moet je die kans onderaan de ladder wel krijgen. Ik hoor dan dat ik overgekwalificeerd ben voor de functie. Of ik word aangenomen en er binnen een jaar uitgebonjourd. Ik wil dolgraag doorgroeien, en ergens langer werken zodat er van beide kanten geinvesteerd kan worden. Maar op het moment dat de werkgever moet gaan investeren gaan ze voor de volgende. (Ik generaliseer, maar probeer aan te geven dat een doorgroeibaan echt luxe is nu)Ook al ga je er na een jaar uit, dan heb je toch een kans gekregen? En die ervaring neem je toch weer mee naar je volgende baan? Van baan wisselen kan ook doorgroeien betekenen.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:hatsetats schreef op 19 september 2014 @ 23:40:

Je geeft het antwoord zelf al. Crisis. En hoe het ervoor was heeft niets met nu te maken. Andere tijden.

Schouders eronder en niet zo dramatisch doen, dat scheelt al de helft van de stress.



Ik weet zeker dat iedereen hier haar schouders eronder heeft. Maar het lucht soms ook wel even op om even te klagen dat wil niet zeggen dat ik een verwend nest ben die een baan op niveau eist.



Enige wat ik vraag is een normale baan. Normale omstandigheden, voorwaarden en een marktconform salaris.



Geen wurgbaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:pioenroos87 schreef op 19 september 2014 @ 23:36:

[...]





Voor jouw info, ik heb wel degelijk werkervaring op hbo en wo niveau gedaan. Alleen niet lang genoeg volgens werkgevers. Ik heb nooit gezegd dat ik niet onder aan wilde beginnen. Ook kom ik dan niet aan de bak omdat ze bang zijn dat je zo weer wegbent omdat je wrs ambitieuzer bent dan ze lief zijn.



Hoezo is het niet mogelijk om direct na je studie ergens op niveau te werken? Voor de crisis was dit heel normaal en dit gebeurt ook nog wel, alleen niet meer zo vaak als voor de crisis. Zo heb ik ook direct na mijn hbo mijn baan aangeboden gekregen, waar ik ook heb gewerkt tot het failliet ging.



Precies.. En bovendien kan niet iedere student werken naast zijn studie. Ik heb bewondering voor mensen die werken naast hun voltijdsstudie, hoor! Ik heb dat nooit gekund. Ik deed wel af en toe wat freelance klusjes, maar echt werken lukte mij niet. Ik had al genoeg werk aan mijn studie. En zo ken ik meer mensen.



Wat niet wegneemt dat mensen die wél werken tijdens hun studie (in het juiste vakgebied dan hé, niet een horecabaantje) uiteraard meer ervaring hebben en dus meer kans en 'recht' op een baan..
Alle reacties Link kopieren
quote:hatsetats schreef op 19 september 2014 @ 23:40:

Je geeft het antwoord zelf al. Crisis. En hoe het ervoor was heeft niets met nu te maken. Andere tijden.

Schouders eronder en niet zo dramatisch doen, dat scheelt al de helft van de stress.Ik vind jouw comment over dramatisch doen wel erg bot en kortzichtig. Kennelijk heb jij nooit dit soort frustraties gekend. Ik vind dat je wel erg luchtig doet over mensen die duidelijk wel willen werken maar gewoon nergens terecht komen omdat ze tussen wal en schip zitten. Dit is overigend een klaagtopic, dan kan je ook net zo goed wegblijven met je leuke adviezen.
quote:hatsetats schreef op 19 september 2014 @ 23:41:

[...]



Ook al ga je er na een jaar uit, dan heb je toch een kans gekregen? En die ervaring neem je toch weer mee naar je volgende baan? Van baan wisselen kan ook doorgroeien betekenen.



Natuurlijk leer je van elke baan en ervaring. Ik durf ook echt te stellen dat ik uit elke baan, welke dan ook, het maximale eruit heb gehaald. Ik zie mijn CV niet compleet somber in en ik belicht zeker de goede kanten van alles wat ik heb geleerd.



Deze vertaalslag maakt een werkgever niet met een blik op je CV of brief. Ik denk dat veel werkgevers gewoon het perfecte cv in hun hoofd hebben voor een bepaalde functie en dat de rest bij voorbaat al soort van afvalt. Tenminste, dat gevoel krijg ik er soms bij.
Alle reacties Link kopieren
Het neigt nu trouwens een beetje naar een welles nietes topic, en dat was niet mijn opzet. Dit is niet de plek om elkaar 'verwijten' te maken over of iemand wel/niet zijn best doet, zeurt over een baan op niveau, enz.



Zal vast de bedoeling niet zijn; maar probeer dat soort sferen te vermijden, die topics zijn er namelijk al genoeg :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:indezonneschijn schreef op 19 september 2014 @ 23:47:

Het neigt nu trouwens een beetje naar een welles nietes topic, en dat was niet mijn opzet. Dit is niet de plek om elkaar 'verwijten' te maken over of iemand wel/niet zijn best doet, zeurt over een baan op niveau, enz.



Zal vast de bedoeling niet zijn; maar probeer dat soort sferen te vermijden, die topics zijn er namelijk al genoeg :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:Underkoffer schreef op 19 september 2014 @ 23:46:

[...]





Natuurlijk leer je van elke baan en ervaring. Ik durf ook echt te stellen dat ik uit elke baan, welke dan ook, het maximale eruit heb gehaald. Ik zie mijn CV niet compleet somber in en ik belicht zeker de goede kanten van alles wat ik heb geleerd.



Deze vertaalslag maakt een werkgever niet met een blik op je CV of brief. Ik denk dat veel werkgevers gewoon het perfecte cv in hun hoofd hebben voor een bepaalde functie en dat de rest bij voorbaat al soort van afvalt. Tenminste, dat gevoel krijg ik er soms bij.Dit. En ik denk ook dat het uiteindelijk niet heel leuk staat dat je elk jaar ergens anders hebt gewerkt. "Aan wie ligt dat dan?" vragen ze je dan.. Was jij niet goed genoeg en moest je daarom vertrekken, of ben je een zeur en wil je steeds wat anders, enz. Zulke dingen kan een werkgever allemaal invullen als hij je cv ziet (en jou nog niet gesproken heeft). En als er dan ook een cv ligt van iemand die wel langere tijd op een vaste plek werkte...ja...
Alle reacties Link kopieren
quote:indezonneschijn schreef op 19 september 2014 @ 23:49:

[...]





Dit. En ik denk ook dat het uiteindelijk niet heel leuk staat dat je elk jaar ergens anders hebt gewerkt. "Aan wie ligt dat dan?" vragen ze je dan.. Was jij niet goed genoeg en moest je daarom vertrekken, of ben je een zeur en wil je steeds wat anders, enz. Zulke dingen kan een werkgever allemaal invullen als hij je cv ziet (en jou nog niet gesproken heeft). En als er dan ook een cv ligt van iemand die wel langere tijd op een vaste plek werkte...ja...Daar ben ik ook wel eens op afgewezen, ik heb het nu opgelost door "reden van vertrek" bij te vermelden op mijn cv.
En tijdens alle sollicitatieperiodes die ik heb gekend stop ik niet met leren. Inlezen, voorbereiden, gesprekken evalueren, CV analyseren en verbeteren. Dan dit proberen, dan dat proberen.



Veel lezen over verschillende vakgebieden, waar liggen de kansen, sollicitatietips, artikelen, competenties, kernkwadranten, oefenen van gesprekken en vragen. Etc.



En dat je dan vanaf het moment dat ke afstudeerd afwisselend in een winkel staat, administratief werk doet, dan weer een callcenter baan en dan maar weer in een winkel gaat werken.. Dan vraag ik me ook af waarvoor ik in hemelsnaam heb gestudeerd.



En dan denk ik aan de mensen die perfect zijn voor die winkelbaan. Die zijn ervoor opgeleid, hebben ervarig en het is hun passie: sta ik lekker hun baan bezet te houden terwijl het niet eens 'mijn vak' is. Ik vind het niet eens leuk. Dat vind ik ook oneerlijk. Ik zit op iemands perfecte baan die nu mssn wel werkloos thuis zit.
quote:indezonneschijn schreef op 19 september 2014 @ 23:49:

[...]





Dit. En ik denk ook dat het uiteindelijk niet heel leuk staat dat je elk jaar ergens anders hebt gewerkt. "Aan wie ligt dat dan?" vragen ze je dan.. Was jij niet goed genoeg en moest je daarom vertrekken, of ben je een zeur en wil je steeds wat anders, enz. Zulke dingen kan een werkgever allemaal invullen als hij je cv ziet (en jou nog niet gesproken heeft). En als er dan ook een cv ligt van iemand die wel langere tijd op een vaste plek werkte...ja...Je weet gewoon niet waar je goed aan doet momenteel. Sommige bedrijven houden van jobhoppers, dan blijft alles "fris en innovatief" en andere bedrijven houden van wat meer stabielere werknemers. Ze zetten het alleen niet in de vacature............
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf heb de mazzel dat mijn contract tot 1 november is verlengd.

Over afwijzen? Kind komt net niet zo vrolijk thuis, voor haar opleiding loopt ze nu vier dagen vanaf 15.00 uur tot sluitingstijd stage. Maar bij het bedrijf zitten ze om mensen te springen voor het weekend, collega's gaven aan lever je cv in je weet precies hoe alles gaat en je werkt goed.

Klopt helemaal, haar cv lag bovenin de oud papier bak. Verder niets gehoord, hoe demonstratief wil je iemand afwijzen. (maar ze moet nog wel een aantal maanden vier dagen per week gratis bij ze werken).
Alle reacties Link kopieren
quote:pioenroos87 schreef op 19 september 2014 @ 23:45:

[...]





Ik vind jouw comment over dramatisch doen wel erg bot en kortzichtig. Kennelijk heb jij nooit dit soort frustraties gekend. Ik vind dat je wel erg luchtig doet over mensen die duidelijk wel willen werken maar gewoon nergens terecht komen omdat ze tussen wal en schip zitten. Dit is overigend een klaagtopic, dan kan je ook net zo goed wegblijven met je leuke adviezen.

Ja hoor daar is ie. Fyi: 45, 9 mnd werkloos, en een 'onrustig' vc om het maar zo te zeggen. Echt, het ideaal van n werkgever, not.

Kan je over gaan klagen en drama, kan je ook n positieve draai geven.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Ik krijg die opmerking standaard over dat jobhoppen. En dan zitten ze je meewarig aan te kijken als je het uitlegt. Zo van: sure, dat zeggen ze allemaal
quote:Mopsie41 schreef op 19 september 2014 @ 23:52:

[...]



Je weet gewoon niet waar je goed aan doet momenteel. Sommige bedrijven houden van jobhoppers, dan blijft alles "fris en innovatief" en andere bedrijven houden van wat meer stabielere werknemers. Ze zetten het alleen niet in de vacature............Dat is het ook: je weet niet waar je goed aan doet. Dat maakt het ook zo onzeker soms.
Alle reacties Link kopieren
quote:Underkoffer schreef op 19 september 2014 @ 23:54:

Ik krijg die opmerking standaard over dat jobhoppen. En dan zitten ze je meewarig aan te kijken als je het uitlegt. Zo van: sure, dat zeggen ze allemaal ja dat zeggen ze ook allemaal, want dat is ook bij iedereen het geval....
Alle reacties Link kopieren
Aan tafel komen, dat is nog het moeilijkst! Kijk, als je binnen bent en het klikt dan kan het misschien nog eventueel goedkomen. In 7 maanden heb ik serieus 80 brieven geschreven en ben 1 keer ergens op gesprek geweest! 1 hele keer! En ja, ik heb heus door meerdere m'n cv en brief laten checken. Daar mankeert echt niks aan! Ik overweeg serieus om dan maar huisvrouw te worden..
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het toch een beetje raar dat mensen hier callcenterbanen afwijzen of er niet op reageren terwijl dat dus gewoon werk is. En dan klagen dat je niet op mbo niveau wordt aangenomen? Zo ben ik, nu tien jaar afgestudeerd, ook ooit begonnen. Ik had een lastige studie qua werk en heb er dus al langer mee te maken. Doordat ik dat heb gedaan en er wat van heb gemaakt en bijscholing en omscholingen heb gedaan heb ik nu een prima cv, ook al is het vaak tijdelijk werk en een baan vinden nadat een project stopt gaat ook steeds sneller.



Geef vooral niet op, maar wijs ook niet kansen af. Het kan zomaar dat je door te netwerken via een baan die je minder aanspreekt toch op een leuke plek terecht komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven