5.45 uur, je moet je bed uitkomen...

19-09-2014 12:09 110 berichten
... je kleuter staat te schreeuwen op de gang... (Zo, alle bejaarden onder ons hebben nu de rest van de dag Frizzle Sizzle in hun hoofd.)



Dit is het probleem. Kleuter (4) wordt elke dag vroeger wakker. Afgelopen week elke dag om kwart voor zes. Dan ligt hij nog even in zijn bed, maar vanaf half zeven wil hij naar beneden.

Mag dat niet, dan zet hij het op een huilen. Lang en hard. Totdat ook zijn kleine zusje gaat huilen en het helemaal gezellig wordt.



Spelen in zijn bed/kamer wil hij niet. Hij heeft zo'n kidssleep wekker maar die negeert hij. (Volgens hem is die kapot). Later naar bed brengen, heeft geen zin. Hij is alsnog vroeg wakker.



Mijn vaste methode bij drammen (trucje uit het beroemde komkommertopic) is hem op de gang zetten. Maar hij wil juist uit bed, dus dat zou een beloning zijn.



Het is vooral een probleem omdat hij sinds een maand naar school gaat en daar erg moe van is. Hij heeft zijn slaap hard nodig. En ik trouwens ook. Ik ga tegenwoordig om tien uur naar bed, maar echt slapen lukt dan niet. Dus ik ben bekaf.



Iemand tips?
Eens met Thordis.

Ik ben zo opgevoed en mijn kinderen ook en we hebben er allemaal niet onder geleden tenminste ik heb daar nooit klachten over gehoord

Je moet het vroeg opstaan juist zo onaantrekkelijk mogelijk maken zodat ze zich wel twee keer bedenken om op te staan.
Oh en genoeg geslapen hadden ze dan echt nog niet. Mijn vierjarige deed toen soms zelfs nog een middagdutje uit school. Ik moest ze elke ochtend wakker maken voor school. Maar als het dan weekend was, dan betekende dat 'de tv mag aan'. En dat was voldoende motivatie om in plaats van terug in bed te gaan en verder te slapen, zoals door de week als er om 6 uur geplast moest worden, ze naar ons kwamen om te vragen of de tv aan mocht. Tja, echt niet. Ik ga niet zo vroeg mijn bed uit.



En nu ze wat ouder zijn wensen we voor 9.00 niet gestoord te worden in het weekend. Vaak zijn we er eerder uit dan dat, maar tot die tijd redden ze zich maar even.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dat voor ieder kind anders werkt. Mijn dochter is gewoon echt klaarwakker. Wel filmpjes kijken, geen filmpjes kijken, maakt echt niet uit voor het tijdstip dat ze haar bed uitkomt. Ik heb haar in de afgelopen 4 jaar pas één keer wakker hoeven maken om naar school of het kdv te gaan. Ze heeft relatief weinig slaap nodig en is een echt ochtendmens, ook als ze nog moe is.



Lange tijd was ze altijd wakker rond half 6, inmiddels op schooldagen vaak pas om half 7. Voor 6 uur wordt er hier geslapen (vanaf een jaar of 3), dus moet ze in bed blijven. Dat mag in haar eigen bed, dat mag in ons bed, maar wel stil. Alleen vindt ze niet zo leuk (zeker als het nog donker is, dan ziet ze overal monsters), dus meestal kiest ze voor ons bed. Dochter is nogal beweeglijk, dus die zie je soms zo ongeveer ontploffen van ingehouden energie.



Na 6 uur mag ze een filmpje kijken, of tekenen oid in een stoel op onze slaapkamer. Wij doen oordopjes in en blijven nog even liggen. Echt spelen mag pas later, deze huizen zijn vrij gehorig en de buren hebben geen zin in geren om 6 uur 's ochtends.
Alle reacties Link kopieren
Hier staan we doordeweeks sowieso om 6 uur op, ik vaak al een uur eerder. Nu ben ik wel een mama met een vreselijk ochtendhumeur dus niet teveel gezeur en getreuzel want dan kan ik vreselijk uit mijn slof schieten.



Heb wel een straks regime in de ochtend en iedereen weet precies wat ie doen moet. Opstaan, dekens rechttrekken, douchen, aankleden, eten en dan mag er tv gekeken worden tot we de deur uitgaan.



In het weekend is het simpel, of je kruipt bij mij in bed en maakt geen piepje, of je gaat spelen/film kijken en red jezelf met crackers, krentenbollen, yoghurt en fruit tot ik het ontbijt ga maken. Geloof niet in kinderen verplicht op hun kamer laten zitten tot een bepaalde tijd. Het is net zo goed hun huis als het mijne en zolang ze geen herrie maken of de boel slopen gaan ze hun goddelijke gang maar.
Alle reacties Link kopieren
quote:khemam schreef op 19 september 2014 @ 21:14:

Geloof niet in kinderen verplicht op hun kamer laten zitten tot een bepaalde tijd. Het is net zo goed hun huis als het mijne en zolang ze geen herrie maken of de boel slopen gaan ze hun goddelijke gang maar.



Tot een bepaalde leeftijd is dat bij een bepaald type kind helaas een onmogelijkheid



Inmiddels trouwens wel, de mijnen gaan nu in het weekend om 7 uur (eerder mag nog steeds niet) zelf naar beneden en gaan tv kijken en vast een cracker eten.



Maar toen ze 3 waren mochten ze nog niet zonder toezicht naar beneden.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Toen de oudste 6 jaar werd, zowel toen ik kind was als mijn kind mocht hij alleen naar beneden, na 7 uur Dat was dus in de weekenden want door de week stonden we rond 7 uur op.
Alle reacties Link kopieren
Hai flauwegeit,



Ik heb niet alle reacties gelezen. Maar ik zou een aantal dag savonds voordat hij in slaap valt rond kwarr over 7 nog even lekkereen eindje te gaan wandelen of fietsen buiten waaroor die nog even wakker kan blijven en rond 8 uur op bed leggen. En smorgens zou ik ermee uit gaan maar geen computer of tv o.i.d. gewoon in het donker beneden zitten en zeggen dat bijv. Om 06:30 de computee o.i.d. aan mag. Dit natuurlijk wel op een kinderlijke manier dus wanneer de grote wijzer op de 7 staat mag alles aan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft het met 2 jaar wel een keer gepresteerd om om half 7 in haar pyama en kaplaarzen vrolijk achter te gaan fietsen. Vond ik minder leuk en zelfstandig. Die jatte ook alle koekjes en chips uit de kast en ik ben ook weleens wakker geworden met een hele zak wasmiddel over mijn bed gestrooid. Rook wel lekker. Een pak cornflakes was minder comfortabel. Dus zat er niks anders op dan haar te leren mama wakker te maken en ook maar vroeg op te staan. Gelukkig was het maar een fase en is ze inmiddels haar nest niet meer uit te branden.



Met de kleuterleeftijd moeten ze volgens mij al in staat zijn om rustig iets voor zichzelf te doen tot de rest van het gezin ook wakker is.
Alle reacties Link kopieren
quote:khemam schreef op 19 september 2014 @ 21:48:

Dus zat er niks anders op dan haar te leren mama wakker te maken en ook maar vroeg op te staan. Gelukkig was het maar een fase en is ze inmiddels haar nest niet meer uit te branden.





En bij ons was dat juist aanleiding om ze te leren weer te gaan slapen of in hun kamer te blijven totdat het een fatsoenlijk tijdstip is.

Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:Thordis schreef op 19 september 2014 @ 20:46:

[...]

Ze zitten niet opgesloten in hun kamers hoor. En het is niet zo dat ze hun kamer 'niet uit mogen komen'. Opstaan voor 7.00 doen we alleen niet, als de enige motivatie de tv is.

Gelukkig maar



Maar als ik lees dat jouw 4-jarige nog middagdutjes deed en je hem/haar elke dag voor school moet wakker maken, denk ik niet dat jouw kind wel net wat anders was als dat van TO. Of de mijne, ook met strenge aanpak. Hij was gewoon klaar voor de dag en bruisend van energie. Gelukkig was ook dat een fase en is hij tegenwoordig maar zelden voor 7 uur wakker.
Een kleuter vind ik oud genoeg om netjes te wachten tot hij/zij eruit mag.
Alle reacties Link kopieren
Je topic heeft een stomme titel, want ik ben bejaard.

Zelfs een cd van Dolly Parton heeft niet geholpen......

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Weet je ook waarom hij wakker wordt? Onze zoon slaapt uit sinds we hem als wij naar bed gaan even laten plassen. Hij werd dus gewoon zo achterlijk vroeg wakker door een volle blaas. Zou het heel misschien ook zoiets kunnen zijn? En sinds we meer speelgoed op beide kinderkamers hebben gezet is het helemaal een uitslaapfestijn aan het worden bij ons. We hebben de afspraak dat als ze dorst of trek hebben ze een ontbijtkoekje en wat drinken mogen pakken. We zorgen dat dit dan ergens staat waar ze bij kunnen komen. Als ze echt iets willen waar ze ons voor nodig hebben dan komen ze even 1 van ons wakker maken. Meestal ben ik dat, maar dat geeft niet, want tegen die tijd is het meestal al rond 9 uur. Heerlijk, geen gegil, rust en iedereen krijgt wat hij wil.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisaviva schreef op vrijdag 19 september 2014 22:02 Een kleuter vind ik oud genoeg om netjes te wachten tot hij/zij eruit mag."Een kleuter vind ik oud genoeg om netjes te wachten tot hij/zij eruit mag.



Ik vindt een kleuter oud genoeg in netjes zichzelf te vermaken met speelgoed of filmpjes. Zonder restricties op zijn bewegingsvrijheid. Zolang het donker is niet de tuin in is de enigste beperking.
quote:khemam schreef op 19 september 2014 @ 22:49:

[...]

"Een kleuter vind ik oud genoeg om netjes te wachten tot hij/zij eruit mag.



Ik vindt een kleuter oud genoeg in netjes zichzelf te vermaken met speelgoed of filmpjes. Zonder restricties op zijn bewegingsvrijheid. Zolang het donker is niet de tuin in is de enigste beperking.Dat bedoel ik ook inderdaad Jij zegt het beter.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het vooruitzicht van filmpjes kijken veel te aantrekkelijk is.



Mijn dochter mag alleen in het weekend tv kijken. En dan onbeperkt, tot aan de lunch... Dat vooruitzicht maakt dat ze daarvoor opstaat. Zelfs als ze eigenlijk best nog wel moe is :-)



Misschien even door de zure appel heen en hem zeggen dat hij tot een bepaalde tijd gewoon op zijn kamer moet blijven? Zal best wel even een strijd zijn, maar mán wat zal dat het waard zijn
Voor 7 uur vind ik het nog nacht (in het weekend 8 uur) en mogen de kinderen niet van hun kamer af. Toen ze klein waren kregen ze 's morgens wel hun fles of pap, maar daarna mochten ze nog een uurtje of twee terug naar bed. Daar ben ik ook altijd heel streng in geweest.

Die 4-jarige zou ik de keuze geven tussen of in bed blijven tot 7 uur, of in zijn eentje naar beneden. Dan zou ik hem uitleggen hoe de TV en dvd-speler werken, en een boterhammetje en beker melk klaarzetten in de koelkast.

Het is wel echt gewenning denk ik, en de wetenschap dat mama toch wel op komt draven als hij hard gilt. Ik deed dat gewoon niet. Ik hoor van moeders op school zelfs wel eens klachten over 9-jarigen die om 6 uur door het huis tetteren. Ik zet tegenwoordig in het weekend de wekker om 10.00 uur omdat ik anders te lang slaap.
Alle reacties Link kopieren
Wow, komt op mij over alsof die kinderen zich niet mogen bewegen totdat mams zin heeft haar luie nest uit te komen. Wakker is wakker in mijn ogen en dan nog 5 minuten langer in bed liggen is bijna straf.



Zou de verrassings lauwe ranja en beschuit met pindakaas ontbijtjes op bed voor geen goud willen missen. Ook fijn als de honden al schoon water hebben als he opstaat. Nee hoor ga gerust je gang, maak me alleen niet wakker.



En wat betreft opstaan om tv te kunnen kijken.... Is de televisie iets waar heel krampachting in huis mee om wordt gegaan? Hier kijkt mijn kleuter voor het naar schoolgaan even tv als hij eerder klaar is en soms na school als ik aan het koken ben. Verder kijken we met zijn allen soms films of series maar verder doet iedereen eigenlijk zijn dingetje in en om het huis en staat dat ding niet eens aan. Moet toegeven dat het klimaat wel bijdraagt aan het buitenleven .
Alle reacties Link kopieren
Mijn 6 jarige kan nu inderdaad wel zelfstandig naar de woonkamer gaan 's ochtends om daar te spelen. Hij mag niet naar buiten voordat wij opstaan maar hij mag best in de woonkamer gaan spelen. Graag zelfs want hij deelt een kamer met zijn broertje van 3 en als hij op zijn kamer zou spelen dan wordt die wakker.

De 6 jarige is hier een redelijk vroege vogel terwijl de 3 jarige langer blijft liggen. Wij hebben dus afgesproken dat de oudste naar de woonkamer mag om daar te spelen.

TV kijken kan hier niet omdat we geen tv hebben. De computer aanzetten 's ochtends om filmpjes te kijken is niet de gewoonte hier dus dat speelt verder niet.

Mijn man is trouwens ook meestal vroeg wakker dus hij speelt meestal niet heel lang alleen. Hij vindt het overigens niet erg. Laatst was mijn man de zaterdag weg en hij was al super vroeg wakker. Hij kwam vertellen dat hij wakker was en of hij cornflakes mocht. Het was zo'n 6 uur toen. Ik zei prima en ging nog even verder slapen. Om 8 :30 werd mijn dochter wakker (jongste zoon sliep ook nog) en ik voelde me best schuldig omdat het arme kind 2,5 uur alleen was geweest maar hij zat heel tevreden met een hele berg lego om zich heen te bouwen. Lekker zonder gedoe van kleine broer en zus
Alle reacties Link kopieren
Hier is de jongste dus ook om 6 uur wakker, nu vrees ik met grote vrees de periode dat de klok weer achteruit gaat..Ik heb echt geen zin om om 5 uur mijn bed uit te gaan. Daarbij komt dat de oudste dan ook haar bed uit komt en die begint meteen te kakelen en ik moet echt eerst even wakker worden. Hem in bed nemen werkt maar even, hij wil er gewoon uit. Ook hem later naar bed doen haalt niks uit. Ook zijn de drama's voor het slapen gaan begonnen, een hoop weerstand bij het naar bed gaan elke avond. Gelukkig gaat het ooit weer over...
quote:Snoesje666 schreef op 19 september 2014 @ 22:16:

Je topic heeft een stomme titel, want ik ben bejaard.

Zelfs een cd van Dolly Parton heeft niet geholpen......





Sorry! Als troost: ik loop er zelf ook de hele dag mee in mijn hoofd. Eigen schuld.



*Update* Iemand (Thordis?) suggereerde dat die muziekjes op de computer een te grote motivatie waren om vroeg uit bed te komen. Ik heb dus met hem afgesproken dat dat niet meer voor 's ochtends is.



Enfin: de afspraak was dat als hij netjes in bed blijft totdat het schaapje (wekker) wakker wordt, hij een sticker krijgt. Zes stickers is een klein cadeautje (treinwagon). Hij is daar erg gemotiveerd voor, blijkt.



Is vanochtend tot kwart over zeven in bed gebleven en kwam er alleen uit omdat ik naar de wc ging. Toen heeft hij tot half acht (wekkertijd) in bed gespeeld. Samen met zijn zusje die ook wakker werd. Geen gemekker en geen gehuil. Heerlijk.



Kijken of we dit langer kunnen doortrekken. Allemaal bedankt voor het meedenken.
Alle reacties Link kopieren
quote:khemam schreef op 20 september 2014 @ 00:09:

Wow, komt op mij over alsof die kinderen zich niet mogen bewegen totdat mams zin heeft haar luie nest uit te komen. Wakker is wakker in mijn ogen en dan nog 5 minuten langer in bed liggen is bijna straf.





Waarom nou zo overdreven?

Van jou mag je kind blijjbaar uit bed als hij/zij om 6 uur wakker wordt. Mag dat ook om 5 uur? 4 uur? 3 uur?

Ik neem aan van niet en dat ook jij je kind zou zeggen dat hij terug naar zijn bed/kamer moet als hij te vroeg wakker is.

Alleen is jouw norm over wat te vroeg is anders dan die van een ander.

Dat maakt andere ouders niet ineens lui.



Bovendien heb ik niemand horen schrijven dat het kind 'niet mag bewegen'. Wel dat een kind als het echt niet meer kan slapen even zachtjes op zijn eigen kamer mag blijven spelen.

Zo groot is het verschil met jouw 'ze mogen naar beneden als ze me maar niet wakker maken' dus ook weer niet.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Overigens is het een volstrekt normaal verschijnsel dat kinderen eerder wakker worden en uit bed komen als ze weten dat ze dan iets leuks mogen doen. Zo werkt dat bij mijn kinderen ook met verjaardagen bijvoorbeeld.

De suggestie dat een kind wellicht juist eerder wakker wordt als hij weet dat hij dan meteen fimpjes mag kijken of op de tablet/computer mag vind ik dus echt niet zo gek, en heb ik bij mijn kinderen ook gemerkt.

De tip van Thordis om je kind te leren dat die leuke dingen er vanaf een bepaalde tijd (pas) zijn vind ik dus een goede,
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Maar een verjaardag is toch niet te vergelijken met tv mogen kijken. Je verjaardag is 1x per jaar daar kijkt zo'n kind dagen naar uit. Dat kan ook gelden voor sinterklaas vakanties of uitjes. Dus dat je daar eerder wakker wordt omdat je dat zo spannend vindt/ zo naar uitkijkt klopt.



Hopelijk is tv kijken of op de computer mogen niet zo bijzonder dat je er al dagen naar uitkijkt. Reuze spannend vindt en van de voorpret niet kan slapen.



Ik geloof er niets van dat kinderen eerder wakker worden omdat ze zo graag tv kijken of dan op de computer mogen. Of je kind moet dat inderdaad maar 1x per week mogen of zo.
Door de zure appel heen bijten hebben wij al heel vaak gedaan. Minstens 10 keer hebben we dochter geprobeerd te trainen met een Nijntje lamp. Dan bleef ze na een week idd liggen tot 6/6.30. Maar daarna werd het weer steeds vroeger. Tot we weer terug bij af waren.

Ik ga niet voor de 11de keer weer dat trainen doen. Om toch weer een terugval te krijgen. Het slurpt energie en ik vind het zielig. Het breekt mijn hart haar tijdens de 'training' een uur te laten roepen en jammeren. Ik vind het niet liefdevol.

Ik denk dat de moeders die zeggen 'voor 7 uur mogen ze er bij mij niet uit' geen kinderen hebben die het weten volhouden om continu te blijven roepen en jammeren. Dat zouden die moeders ook niet over hun hart kunnen verkrijgen.

Elk kind is anders en sommige kinderen laten zich gewoon niet trainen om op hun kamer te blijven of in bed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven