Werk & Studie alle pijlers

Mogelijk arbeidsconflict

20-09-2014 10:22 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Graag jullie advies, het wordt me heet onder de voeten. Toen ik gisterochtend op mijn werk kwam, zag ik in mijn browser dat mijn werkgever mijn internetgeschiedenis van de dag ervoor heeft gechecked en hier printjes van heeft gemaakt. Ook heeft ze mijn privé e-mailaccount bekeken (die had ik niet afgesloten, dus was zonder wachtwoord te openen). Een paar minuten nadat ze dit gedaan heeft, heeft ze mij een mail gestuurd waarin ze me vraagt het internetgebruik te minderen. In deze mail vermeldt ze niet dat ze mijn historie heeft bekeken en hier printjes van heeft gemaakt.



Het is de laatste tijd erg rustig, dus heb ik het vermoeden dat ze een dossier opbouwt om van me af te komen. Logischerwijs ben ik me aan het wapenen voor als het er op aan komt.



Ik zal puntsgewijs de situatie uitleggen:

- ze heeft mijn internetgeschiedenis gezien en daaruit kan ze concluderen dat ik meer dan dat goed is, heb lopen lummelen op internet. Dat moet ik toegeven.

- ik werk 5 jaar bij het bedrijf en dit is al eens eerder ter sprake geweest, dus een gewaarschuwd mens telt voor twee.



Echter zijn er volgens mij verzachtende omstandigheden:

- de kwaliteit van mijn werk heeft er niet onder te leiden. Lopende zaken doe ik goed, en bij nieuwe klussen zijn de klanten altijd zeer tevreden, en zo slepen op die manier tamelijk grote klussen binnen.

- het is de laatste tijd erg rustig. Mede door toedoen van werkgever(s). Zij doen niets om new business te genereren. Er wordt helemaal niets aan acquisitie gedaan. Het is letterlijk wachten bij de telefoon tot een klant met werk over de brug komt.

- het werkgeversduo (getrouwd stel) heeft de laatste tijd duidelijk te kampen met motivatieproblemen. Regelmatig zijn ze beide niet voor 10 uur op kantoor. De dame in deze kwestie geeft bijna dagelijks rond 4 uur aan geen zin meer te hebben. Zij is degene verantwoordelijk voor het aansturen van het bedrijf, dus heeft de dikste vinger in de pap. Daarnaast nemen ze zeer regelmatig een dag of week vrij.

- om dit het hoofd te bieden, hebben wij als werknemers meerdere malen initiatieven bedacht om wat meer 'schwung' te creëren. Nagenoeg al die initiatieven vonden geen doorgang omdat het niet precies volgens de manier ging zoals werkgever het graag ziet. Al met al enorm demotiverend. Je zou toch van werkgever verwachten dat zij haar werknemers motiveert en initiatief prijst?

- op bovenstaande zaken is werkgever door het managementteam aangesproken. Dit mondde al gauw uit in een ordinaire schreeuwpartij. Werkgever duldt absoluut geen tegenspraak (of opbouwende kritiek) en is blind voor elke vorm van zelfkritiek. Toen werd aangegeven dat er schwung miste was de reactie dat wij onszelf dan maar een schop onder de kont moesten geven.

- samenvattend: er heerst een demotiverend werkklimaat waarbij het rustig is. Er is geen druk, dus lummel ik meer op internet dan eigenlijk de bedoeling is.



Wat is jullie inschatting? Heb ik een probleem of zijn de werkomstandigheden en -sfeer dusdanig dat ik het gelijk aan mijn zijde krijg?
Als ze van je af willen gaat ze dat vast (een keer) lukkenquote:allesgroen schreef op 20 september 2014 @ 10:22:



Echter zijn er volgens mij verzachtende omstandigheden:



- het is de laatste tijd erg rustig. Mede door toedoen van werkgever(s). Zij doen niets om new business te genereren. Er wordt helemaal niets aan acquisitie gedaan. Het is letterlijk wachten bij de telefoon tot een klant met werk over de brug komt.

- het werkgeversduo (getrouwd stel) heeft de laatste tijd duidelijk te kampen met motivatieproblemen. Regelmatig zijn ze beide niet voor 10 uur op kantoor. De dame in deze kwestie geeft bijna dagelijks rond 4 uur aan geen zin meer te hebben. ....Daarnaast nemen ze zeer regelmatig een dag of week vrij.

... Werkgever duldt absoluut geen tegenspraak (of opbouwende kritiek) en is blind voor elke vorm van zelfkritiek.





Ik snap je gevoel maar zij zijn de eigenaren en mogen dat natuurlijk zelf beslissen.

Jij daarentegen bent in loondienst en mag dat niet zelf weten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me niet druk maken of onder druk laten zetten door jouw internetgeschiedenis, jouw privé email had ze al helemaal niet mogen inzien zonder jouw toestemming te vragen.

Wel is het de vraag wat er te winnen valt in een bedrijf waarin de directie er eigenlijk mee wil stoppen. Is er een mogelijkheid om met het managementteam het werk een impuls te geven zonder dat de directie daarin actie moet ondernemen?

Anders zit er weinig brood meer in denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Is het nog wel leuk genoeg in jouw huidige baan?
Je werkgever kan jouw internetgebruik niet zomaar tegen je gebruiken. Je moet echt hele rare dingen met internet doen willen ze daar iets mee kunnen.



Je werkgever mag niet eens zomaar jouw internetgebruik meten (daar moet een reglement voor zijn). En ze mogen nooit jouw prive emails lezen.



Tijd om een leukere werkgever te zoeken! Met meer werk!
Ze stuurt je netjes een waarschuwing. Als jij nu per direct stopt met dat lummelen dan valt je uiteindelijk toch niets te verwijten? Als dat dossier niet dikker wordt?



Ga aan het werk. Vraag wat je kan doen voor een ander als er te weinig werk is. Ruim de tent op. Verzin iets, ga eens pro-actief aan de slag. Daar scoor je punten mee.
Wat raar dat ze in je privé mail heeft gezeten. Natuurlijk niet zo slim om het open te laten, maar zeker niet netjes om er dan in te gaan lopen neuzen.



Ik zou reageren op haar mail, je excuses aanbieden en doorgeven dat het zo rustig is qua werk. Vraag haar of er nog taken zijn die je kan oppakken. (Of had je zelf het intitiatief kunnen nemen en liggen er al taken voor je? Dan had je dat gewoon moeten doen natuurlijk en volstaat het excuses bieden en aangeven dat je zal minderen.)



Dat de kwaliteit van je werk niet te lijden heeft onder je werkontwijkend gedrag heeft je werkgever natuurlijk geen boodschap aan, ze betaalt je niet om rond te lummelen op internet. Heb je echt niks meer te doen, dan geef je dat aan en vraag je om meer werk. Jij hebt blijkbaar het idee dat je dat al voldoende hebt gedaan, dus stel je hebt echt alle mogelijkheden om je werkgerelateerd bezig te houden uitgeput, ga dan op z'n minst op je telefoon internetten of een boek lezen of iets waar ze geen bewijzen van kan uitprinten als je je baan wil houden.



Kortom het internetten valt niet goed te praten. Voor je dossier stuur je een mail terug met je excuses en evt vraag om meer werk, want rustig.
Al jouw "verzachtende omstandigheden" gaan natuurlijk nergens over. Alsof jouw baas/bazen jou verantwoording schuldig zijn hoe laat ze op kantoor zijn. Wie weet hebben ze al een vroeg zakelijke afspraak gehad?



Wat wel ergens over gaat:

- Je bent al eerder gewaarschuwd. Is er toen ook aangeven dat er steekproefsgewijs een controle zou worden uitgevoerd? Dat is namelijk iets wat niet zomaar mag.



Neem eens contact op met het Juridisch Loket, om te horen hoe eea precies zit.
Alle reacties Link kopieren
Dossier opbouw doe je niet alleen met het idee om iemand eruit te werken. Elke werkgever hoort gewoon een dossier bij te houden.



Het is haar opgevallen dat je de computer/internet ook prive gebruikt, of zelfs te veel gebruikt. Daar word je op aangesproken.



Ga vanaf nu je leven beteren. Beperkt het prive gebruik tot pauzes etc. Persoonlijk vind ik dat bellen, internetten en e-mailen voor prive gewoon niet gedaan moet worden tijdens werktijden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Dank allen! Ik ben inderdaad aan het zoek naar wat anders. Je kunt gerust stellen dat werkgever en ikzelf niet bepaald matchende persoonlijkheden hebben. Eigenlijk heeft niemand van mijn collega's dat met haar, maar goed. Haar personeelsleden (incl. Ikzelf) zijn allemaal types die het conflict liever uit te weg gaan. De mensen die dat niet deden, werken er niet meer. Veelzeggend is dat.



Totdat ik iets anders heb wil ik niet voor vervelende financiële verrassingen komen te staan.
quote:Bieb2.0 schreef op 20 september 2014 @ 10:31:

Als ze van je af willen gaat ze dat vast (een keer) lukken



[...]





Ik snap je gevoel maar zij zijn de eigenaren en mogen dat natuurlijk zelf beslissen.

Jij daarentegen bent in loondienst en mag dat niet zelf weten.

Zo kijkt een Rechter daar niet naar. Als zij er zelf met de pet naar gooien worden ze verantwoordelijk gehouden voor het gedrag van hun werknemers. Het hebben van werknemers geeft verplichtingen.



Het is wel zo dat ze uiteindelijk wel van TO afkomen als ze dat willen, alleen kost het ze meer als ze er zelf debet aan zijn en dingen doen die in strijd zijn met de wet.
Maarja, als je gezeik krijgt hier, ga en wil je het dan echt via de rechter gaan spelen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Naara schreef op 20 september 2014 @ 10:43:

Al jouw "verzachtende omstandigheden" gaan natuurlijk nergens over. Alsof jouw baas/bazen jou verantwoording schuldig zijn hoe laat ze op kantoor zijn. Wie weet hebben ze al een vroeg zakelijke afspraak gehad?



Wat wel ergens over gaat:

- Je bent al eerder gewaarschuwd. Is er toen ook aangeven dat er steekproefsgewijs een controle zou worden uitgevoerd? Dat is namelijk iets wat niet zomaar mag.



Neem eens contact op met het Juridisch Loket, om te horen hoe eea precies zit.



Zij hebben zeker geen vroege zakelijke afspraken. Sterker nog, de laatste tijd hebben ze helemaal geen afspraken en zijn ze vooral druk met dingen die niets met het bedrijf te maken hebben.



Er is volgens mij nooit aangegeven dat er gecontroleerd zou worden. Dat ga ik even opzoeken.
Idd een nette mail sturen aan je baas zoals blije kip zegt. Kunnen ze je niks maken.



Maar dat heb je al wel gedaan als je een conflict vermijdend persoon bent.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijekip schreef op 20 september 2014 @ 10:42:

Ik zou reageren op haar mail, je excuses aanbieden en doorgeven dat het zo rustig is qua werk. Heb ik direct gedaan. Een nederig excuus met belofte op verbetering. Nadat ik dit had verstuurd, kwam ik erachter dat ze in mijn geschiedenis heeft zitten kijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:tampontouwtje schreef op 20 september 2014 @ 10:49:

[...]





Het is wel zo dat ze uiteindelijk wel van TO afkomen als ze dat willen, alleen kost het ze meer als ze er zelf debet aan zijn en dingen doen die in strijd zijn met de wet.



To wordt betaald om te werken. Het maakt daarbij niet uit of de werkgever pas om 10 uur komt of geregeld een dag/week vrij neemt.

To is toch geen kleuter meer die in de gaten moet worden gehouden waarbij het geoorloofd is te internetten voor privé gebruik als de baas er niet is.



Ze is al eens eerder gewaarschuwd voor haar internetgebruik als ik haar was zou ik er per direct mee kapen. Anders moet ze niet raar opkijken als ze binnenkort inderdaad op straat staat.
Eens met Sugarmiss.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 20 september 2014 @ 10:57:

[...]





To wordt betaald om te werken. Het maakt daarbij niet uit of de werkgever pas om 10 uur komt of geregeld een dag/week vrij neemt.

To is toch geen kleuter meer die in de gaten moet worden gehouden waarbij het geoorloofd is te internetten voor privé gebruik als de baas er niet is.



Ze is al eens eerder gewaarschuwd voor haar internetgebruik als ik haar was zou ik er per direct mee kapen. Anders moet ze niet raar opkijken als ze binnenkort inderdaad op straat staat.Ik besef mijn fout, en hoef niet als een kleuter in de gaten gehouden te worden, maar ik kan toch zeker mijn vraagtekens stellen bij het gecreëerde werkklimaat waarin initiatief en creativiteit wordt ontmoedigd? Daarbij is er niets te doen. Degenen verantwoordelijk voor het binnenhalen van werk gooien er met de pet naar. Het is logisch dat dat afstraalt op je werknemers.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kun je zien dat zij jouw historie en privé-mail heeft bekeken?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:blijekip schreef op 20 september 2014 @ 10:52:

Maarja, als je gezeik krijgt hier, ga en wil je het dan echt via de rechter gaan spelen?



Die vraag is niet relevant.



Als je dat niet wilt heb je een tegendossier nodig om je baas (haar advocaat)te laten zien dat zij geen zaak hebben en het voor beiden beter is om tot een schikking met vaststellingsovereenkomst te komen.



Als ze of jij het wel zover laten komen heb je een tegendossier nodig om je te verweren.
Je moet wel als een kleuter in de gaten gehouden worden. Je had al eerder een waarschuwing gekregen.
quote:allesgroen schreef op 20 september 2014 @ 10:53:

Zij hebben zeker geen vroege zakelijke afspraken. Sterker nog, de laatste tijd hebben ze helemaal geen afspraken en zijn ze vooral druk met dingen die niets met het bedrijf te maken hebben.En dat is hun volste recht en moet niet uitmaken voor jou. Al vertonen ze zich helemaal niet meer, jij moet gewoon je werk doen.
quote:allesgroen schreef op 20 september 2014 @ 10:56:

[...]

Heb ik direct gedaan. Een nederig excuus met belofte op verbetering. Nadat ik dit had verstuurd, kwam ik erachter dat ze in mijn geschiedenis heeft zitten kijken.Nou, prima toch? En nu verder zoeken en solliciteren naar een andere baan (maar niet op je werkcomputer doen )
quote:allesgroen schreef op 20 september 2014 @ 11:03:

[...]





Ik besef mijn fout, en hoef niet als een kleuter in de gaten gehouden te worden, maar ik kan toch zeker mijn vraagtekens stellen bij het gecreëerde werkklimaat waarin initiatief en creativiteit wordt ontmoedigd? Daarbij is er niets te doen. Degenen verantwoordelijk voor het binnenhalen van werk gooien er met de pet naar. Het is logisch dat dat afstraalt op je werknemers.En toch is dit allemaal geen excuus om in de baas zijn tijd te gaan internetten.
Alle reacties Link kopieren
Jij hebt er als werknemer natuurlijk geen bal mee te maken hoe laat je werkgever op kantoor komt, hoe laat hij weggaat en hoe vaak hij op vakantie gaat. Jij bent in dienst bij hen en niet andersom. Zij zijn verantwoordelijk voor het bedrijf en hoe zij hun tijd indelen is niet aan jou. Jij trekt aan het eind van de dag de deur achter je dicht, maar als je een eigen onderneming hebt dan ligt dat zeker anders. De verantwoordelijkheid eindigt niet om 17.00, die neem je mee naar huis.



Je hebt al eerder een waarschuwing gekregen en daar heb je niets mee gedaan. De argumenten die je ter verdediging opvoert, slaan werkelijk helemaal nergens op.



Als je niets te doen hebt op je werk, dan kun je zelf natuurlijk ook achter nieuwe klanten aangaan. Lijkt mij alleen maar positief.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven