Werk & Studie alle pijlers

Mogelijk arbeidsconflict

20-09-2014 10:22 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Graag jullie advies, het wordt me heet onder de voeten. Toen ik gisterochtend op mijn werk kwam, zag ik in mijn browser dat mijn werkgever mijn internetgeschiedenis van de dag ervoor heeft gechecked en hier printjes van heeft gemaakt. Ook heeft ze mijn privé e-mailaccount bekeken (die had ik niet afgesloten, dus was zonder wachtwoord te openen). Een paar minuten nadat ze dit gedaan heeft, heeft ze mij een mail gestuurd waarin ze me vraagt het internetgebruik te minderen. In deze mail vermeldt ze niet dat ze mijn historie heeft bekeken en hier printjes van heeft gemaakt.



Het is de laatste tijd erg rustig, dus heb ik het vermoeden dat ze een dossier opbouwt om van me af te komen. Logischerwijs ben ik me aan het wapenen voor als het er op aan komt.



Ik zal puntsgewijs de situatie uitleggen:

- ze heeft mijn internetgeschiedenis gezien en daaruit kan ze concluderen dat ik meer dan dat goed is, heb lopen lummelen op internet. Dat moet ik toegeven.

- ik werk 5 jaar bij het bedrijf en dit is al eens eerder ter sprake geweest, dus een gewaarschuwd mens telt voor twee.



Echter zijn er volgens mij verzachtende omstandigheden:

- de kwaliteit van mijn werk heeft er niet onder te leiden. Lopende zaken doe ik goed, en bij nieuwe klussen zijn de klanten altijd zeer tevreden, en zo slepen op die manier tamelijk grote klussen binnen.

- het is de laatste tijd erg rustig. Mede door toedoen van werkgever(s). Zij doen niets om new business te genereren. Er wordt helemaal niets aan acquisitie gedaan. Het is letterlijk wachten bij de telefoon tot een klant met werk over de brug komt.

- het werkgeversduo (getrouwd stel) heeft de laatste tijd duidelijk te kampen met motivatieproblemen. Regelmatig zijn ze beide niet voor 10 uur op kantoor. De dame in deze kwestie geeft bijna dagelijks rond 4 uur aan geen zin meer te hebben. Zij is degene verantwoordelijk voor het aansturen van het bedrijf, dus heeft de dikste vinger in de pap. Daarnaast nemen ze zeer regelmatig een dag of week vrij.

- om dit het hoofd te bieden, hebben wij als werknemers meerdere malen initiatieven bedacht om wat meer 'schwung' te creëren. Nagenoeg al die initiatieven vonden geen doorgang omdat het niet precies volgens de manier ging zoals werkgever het graag ziet. Al met al enorm demotiverend. Je zou toch van werkgever verwachten dat zij haar werknemers motiveert en initiatief prijst?

- op bovenstaande zaken is werkgever door het managementteam aangesproken. Dit mondde al gauw uit in een ordinaire schreeuwpartij. Werkgever duldt absoluut geen tegenspraak (of opbouwende kritiek) en is blind voor elke vorm van zelfkritiek. Toen werd aangegeven dat er schwung miste was de reactie dat wij onszelf dan maar een schop onder de kont moesten geven.

- samenvattend: er heerst een demotiverend werkklimaat waarbij het rustig is. Er is geen druk, dus lummel ik meer op internet dan eigenlijk de bedoeling is.



Wat is jullie inschatting? Heb ik een probleem of zijn de werkomstandigheden en -sfeer dusdanig dat ik het gelijk aan mijn zijde krijg?
Je kunt 100 keer gelijk hebben wat betreft de bedrijfsvoering, dat verandert niets aan het feit dat jij iets deed wat je werkgever niet wil hebben èn dat je daar van op de hoogte was. Two wrongs don't make a right.



Je mindset is niet goed wat dat betreft, en daarmee maak je het vooral jezelf moeilijk, of je nou weggaat of niet. Met "jamaar zíjjjjjj...!!!" duren je werkdagen oneindig lang.
Alle reacties Link kopieren
quote:tampontouwtje schreef op 20 september 2014 @ 10:49:

[...]



Zo kijkt een Rechter daar niet naar. Als zij er zelf met de pet naar gooien worden ze verantwoordelijk gehouden voor het gedrag van hun werknemers. Het hebben van werknemers geeft verplichtingen.



Het is wel zo dat ze uiteindelijk wel van TO afkomen als ze dat willen, alleen kost het ze meer als ze er zelf debet aan zijn en dingen doen die in strijd zijn met de wet.Het hebben van werknemers geeft niet de verplichting dat je als werkgever van 8 tot 5 op kantoor aanwezig moet zijn. Wat een complete onzin!
Alle reacties Link kopieren
quote:pientjexxx schreef op 20 september 2014 @ 11:21:

[...]





Het hebben van werknemers geeft niet de verplichting dat je als werkgever van 8 tot 5 op kantoor aanwezig moet zijn. Wat een complete onzin!Dat weet ik natuurlijk, en in drukke rijden is dat anders. Maar je kunt toch niet ontkennen dat dat een signaal afgeeft?
Alle reacties Link kopieren
quote:allesgroen schreef op 20 september 2014 @ 11:30:

[...]





Dat weet ik natuurlijk, en in drukke rijden is dat anders. Maar je kunt toch niet ontkennen dat dat een signaal afgeeft?Je begrijpt er echt niets van, je hebt daar niets mee te maken. Jij weet toch niet wat je werkgevers doen als ze niet op de zaak zijn. Misschien zijn ze wel aan het netwerken o.i.d. En als ze helemaal niets doen en op de bank hangen, dan mag dat ook. Jij wordt betaald om jouw werk te doen. Als je hen zou betalen, zou jij de eisen mogen stellen.
Alle reacties Link kopieren
Als je deze denkwijze geventileerd hebt bij je werkgevers dan begrijp ik wel dat ze van je af willen.
Alle reacties Link kopieren
Jullie zitten beide fout, zij mag niet zomaar je PC prive gebruik checken op inhoud en jij dient want minder prive te internetten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:allesgroen schreef op 20 september 2014 @ 11:30:

[...]





Dat weet ik natuurlijk, en in drukke rijden is dat anders. Maar je kunt toch niet ontkennen dat dat een signaal afgeeft?Kan best zijn maar het signaal dat zij de eigenaren zijn en jij de werknemer is je ook niet ontgaan toch?
Alle reacties Link kopieren
Misschien een nuttig linkje:



https://securityrecht.nl/ ... ernetgebruik-op-het-werk/
Alle reacties Link kopieren
Ik praat het echt niet goed en ga zeker mijn leven beteren. Waar ik wel wat moeite mee heb dat ik hier nu door sommigen als uitvreter wordt weggezet. Dat is totaal onterecht. In drukkere perioden heb ik regelmatig meer dan 60 uur per week gewerkt. Daarmee meerdere grote klanten aan ons wetenbte binden. Ik ben een teamspeler die graag hard werkt, maar merk dat ik in de huidige ingesuste situatie ook zelf indut. Dat is toch niet alleen maar mijn eigen schuld?
Alle reacties Link kopieren
Hoe kun je zien dan dat zij jouw internetgeschiedenis heeft bekeken en hoe weet je dat zij er printjes van heeft gemaakt?
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
Nog een tip:



Als je een nieuwe baan hebt, let dan niet alleen op je internetgebruik, maar ook op je houding t.o.v. je werkgevers.
quote:Francelle schreef op 20 september 2014 @ 11:43:

Hoe kun je zien dan dat zij jouw internetgeschiedenis heeft bekeken en hoe weet je dat zij er printjes van heeft gemaakt?Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Alle reacties Link kopieren
Je baas mag de hele dag op de stoel naar het plafond kijken of helemaal niet aanwezig zijn: maakt niets uit. Zij betalen jou om te werken.



Ik zou voortaan mijn telefoon gebruiken om de tijd te doden als er niets te doen is en niet het risico lopen om vanwege internetgebruik er uit gekickt te worden...



Misschien met ctrl print screen en dat het document nog open stond in paint of word? Dan zie je wel dat iemand iets heeft gedaan...
Alle reacties Link kopieren
Ik ken wel iemand die ontslagen is (door de rechter) ivm bovenmatig internetgebruik.

De werkgever stelde dat betrokkene dusdanig veel op het internet actief was en zijn werk niet serieus kon nemen/ goed kon doen. Officiele waarschuwing gekregen.

Nogmaals betrapt en dus ontslag gekregen via rechter.

Werknemer heeft 0 euro ontslagvergoeding gekregen.
quote:allesgroen schreef op zaterdag 20 september 2014 10:56 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="blijekip in "Mogelijk arbeidsconflict"" class="messagelink">blijekip schreef op 20 september 2014 @ 10:42</a>:</b>

Ik zou reageren op haar mail, je excuses aanbieden en doorgeven dat het zo rustig is qua werk. </div></blockquote>Heb ik direct gedaan. Een nederig excuus met belofte op verbetering. Nadat ik dit had verstuurd, kwam ik erachter dat ze in mijn geschiedenis heeft zitten kijken. Dat had je beter niet kunnen doen, want in jouw dossier zit nu een bekentenis van jouzelf dat je in de baas zijn tijd niet genoeg werkt!
quote:viva-amber schreef op zaterdag 20 september 2014 11:39 Jullie zitten beide fout, zij mag niet zomaar je PC prive gebruik checken op inhoud en jij dient want minder prive te internetten.Nou, als iemand al eerder gewaarschuwd is, en de organisatie een reglement heeft, dan staat de werkgever echt wel in zijn recht!
quote:allesgroen schreef op zaterdag 20 september 2014 11:43 Ik praat het echt niet goed en ga zeker mijn leven beteren. Waar ik wel wat moeite mee heb dat ik hier nu door sommigen als uitvreter wordt weggezet. Dat is totaal onterecht. In drukkere perioden heb ik regelmatig meer dan 60 uur per week gewerkt. Daarmee meerdere grote klanten aan ons wetenbte binden. Ik ben een teamspeler die graag hard werkt, maar merk dat ik in de huidige ingesuste situatie ook zelf indut. Dat is toch niet alleen maar mijn eigen schuld?Wat kun jij er zelf aan doen om de situatie te verbeteren? Marketing/acquisitie/netwerken/enz. Jij bent een medewerker van dat bedrijf en dus mede verantwoordelijk voor het succes van de organisatie! Als je ipv te lummelen actie zou ondernemen, had je het nu beter naar je zin en mogelijk ook nog een baan met meer toekomstperspectief!
quote:Suze02 schreef op zaterdag 20 september 2014 11:10 Je moet wel als een kleuter in de gaten gehouden worden. Je had al eerder een waarschuwing gekregen.Eens!
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 20 september 2014 @ 12:20:

[...]





Wat kun jij er zelf aan doen om de situatie te verbeteren? Marketing/acquisitie/netwerken/enz. Jij bent een medewerker van dat bedrijf en dus mede verantwoordelijk voor het succes van de organisatie! Als je ipv te lummelen actie zou ondernemen, had je het nu beter naar je zin en mogelijk ook nog een baan met meer toekomstperspectief!Op zich heb je een punt, alleen geef ik in mijn oorspronkelijke post aan dat meerdere initiatieven naar de prullenmand zijn verwezen. Daar gaat de lol gauw vanaf kan ik je zeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 20 september 2014 @ 12:16:

[...]





Dat had je beter niet kunnen doen, want in jouw dossier zit nu een bekentenis van jouzelf dat je in de baas zijn tijd niet genoeg werkt!Ik heb gedaan wat ik heb gedaan, en daar heb ik spijt van. dat zal ik nooit ontkennen. Op zo'n manier wil ik het ook niet spelen. Ik vraag mij alleen maar af of de huidige werksfeer als verzachtende omstandigheid kan gelden. Dat is het hele punt.
Alle reacties Link kopieren
quote:pientjexxx schreef op 20 september 2014 @ 11:44:

Nog een tip:



Als je een nieuwe baan hebt, let dan niet alleen op je internetgebruik, maar ook op je houding t.o.v. je werkgevers.Dat ik kritisch ben op het functioneren van mijn werkgevers, betekent niet dat ik met een beroerde houding naar mijn werk ga. Als er wél werk is, zet ik mij de volle 100% in om er wat goeds van te maken. Daarnaast vind ik dat je als werkgever het goede voorbeeld moet geven en niet alle initiatieven afkraakt omdat deze buiten de strak omlijnde kaders vallen.
quote:allesgroen schreef op zaterdag 20 september 2014 12:42 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="NummerZoveel in "Mogelijk arbeidsconflict"" class="messagelink">NummerZoveel schreef op 20 september 2014 @ 12:16</a>:</b>

[...]





Dat had je beter niet kunnen doen, want in jouw dossier zit nu een bekentenis van jouzelf dat je in de baas zijn tijd niet genoeg werkt!</div></blockquote>Ik heb gedaan wat ik heb gedaan, en daar heb ik spijt van. dat zal ik nooit ontkennen. Op zo'n manier wil ik het ook niet spelen. Ik vraag mij alleen maar af of de huidige werksfeer als verzachtende omstandigheid kan gelden. Dat is het hele punt. Een rechter kijkt naar het hele plaatje en dat kan dus alle kanten op. Een beetje aan lopen klooien bij een bedrijf dat slecht gaat, en waar dus eigenlijk alle zeilen bijgezet moeten worden, wordt over het algemeen niet als meerwaarde gezien!
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 20 september 2014 @ 13:24:

[...]





Een rechter kijkt naar het hele plaatje en dat kan dus alle kanten op. Een beetje aan lopen klooien bij een bedrijf dat slecht gaat, en waar dus eigenlijk alle zeilen bijgezet moeten worden, wordt over het algemeen niet als meerwaarde gezien!Begrijp me goed, ik wíl helemaal niet aanklooien en ik wil niets liever dan alle zeilen bijzetten. Ook al is het tot middernacht. Nogmaals, meerdere initiatieven werden niet op prijs gesteld, en vervolgens komen mijn werkgevers niet met betere suggesties en/of new business. Ik praat mijn gedrag echt niet goed, maar geloof dat het wat genuanceerder ligt dan dat jij stelt. Maar g
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 20 september 2014 @ 13:24:

[...]





Een rechter kijkt naar het hele plaatje en dat kan dus alle kanten op. Een beetje aan lopen klooien bij een bedrijf dat slecht gaat, en waar dus eigenlijk alle zeilen bijgezet moeten worden, wordt over het algemeen niet als meerwaarde gezien!Begrijp me goed, ik wíl helemaal niet aanklooien en ik wil niets liever dan alle zeilen bijzetten. Ook al is het tot middernacht. Nogmaals, meerdere initiatieven werden niet op prijs gesteld, en vervolgens komen mijn werkgevers niet met betere suggesties en/of new business. Ik praat mijn gedrag echt niet goed, maar geloof dat het wat genuanceerder ligt dan dat jij stelt. Maar goed, we wachten af. Waarschijnlijk loop het af met een sisser. Hoe dan ook ben ik aan het denken gezet. Misschien goed om daar binnenkort eens de koppen over bij elkaar te steken.
quote:allesgroen schreef op zaterdag 20 september 2014 13:39 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="NummerZoveel in "Mogelijk arbeidsconflict"" class="messagelink">NummerZoveel schreef op 20 september 2014 @ 13:24</a>:</b>

[...]





Een rechter kijkt naar het hele plaatje en dat kan dus alle kanten op. Een beetje aan lopen klooien bij een bedrijf dat slecht gaat, en waar dus eigenlijk alle zeilen bijgezet moeten worden, wordt over het algemeen niet als meerwaarde gezien!</div></blockquote>Begrijp me goed, ik wíl helemaal niet aanklooien en ik wil niets liever dan alle zeilen bijzetten. Ook al is het tot middernacht. Nogmaals, meerdere initiatieven werden niet op prijs gesteld, en vervolgens komen mijn werkgevers niet met betere suggesties en/of new business. Ik praat mijn gedrag echt niet goed, maar geloof dat het wat genuanceerder ligt dan dat jij stelt. Maar goed, we wachten af. Waarschijnlijk loop het af met een sisser. Hoe dan ook ben ik aan het denken gezet. Misschien goed om daar binnenkort eens de koppen over bij elkaar te steken. Het gaat er niet om wat ik denk. Jij vroeg wat een rechter denkt en dat gaf ik dus voor jou aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven