Samenwonen, beangstigend?

20-09-2014 13:03 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik weet dat dit een lang verhaal is, maar ik zou het erg op prijs stellen als jullie willen reageren, ik heb wat bevestiging/input nodig van buitenaf.



Ik heb geen specifieke vraag, maar wil mijn verhaal even kwijt, denk ook dat ik op zoek ben naar de mening van een ander, en een bevestiging dat dit gevoel normaal is



Ik heb een hele lieve vriend, sinds 1,5 jaar.

Hij snapt alles, wil naar alles luisteren en wil alles doen in mijn tempo, en keuzes aanpassen op hoe ik me voel



Ik ben emotioneel best gevoelig, zo werd ik vroeger gepest, en lag ik daar jaren dag en nacht wakker van, maakte mijzelf gek, voelde mijzelf diep ongelukkig.

Zo lag ik pas ook in het ziekenhuis in turkije, helemaal vol met stress, waarbij ik mijzelf gek maakte van stress



Er zijn wat factoren die ik wil vermelden:

Mijn ex is vaak vreemdgegaan, ik had altijd ruzie met hem en hij stond nooit voor mij klaar.



Toen ik 1,5 jaar nadat het uitging mijn huidige vriend leerde kennen en het een beetje serieus werd,was ik druk bezig met bedenken wat er niet leuk aan hem was, waarom ik geen relatie zou nemen.

Ik kon niets bedenken, maar wilde mijzelf beschermen tegen een tegenslag denk ik, dit heb ik hem ook uitgelegd en hij vond dat ik de tijd moest nemen om mijn gevoel op een rijtje te zetten.



Nu is het mijn vriend, waarbij ik alles kwijt kan, waarvan ik heel veel hou, die me met alles helpt en altijd snapt. Nooit gezeur, slapen vanaf het begin al elke nacht samen.

Afgelopen jaar heb ik ontzettend veel gewerkt, half6 uit bed, 5-6 dagen per week werken, 1 dag school. In mijn schoolvakantie nog doorgewerkt met het vooruitzicht op een ontspannen vakantie.

Tussendoor een maaginfectie en darmontsteking gehad



Aangekomen in turkije, 3 dagen heerlijk genoten.

Hierna 5 dagen i het ziekenhuis gelegen met een maaginectie, darmontsteking en spastische darm.

Spiraaltje hing ook niet goed, werd eruit getrokken.

Ik lag daar, we maakte heel veel kosten, er werden veel levensgevaarlijke fouten gemaakt, ik had superveel stress.mijn vriend bleef dag en naxht bij me, de schat:$

niet wetend wat ik voelde, omdat ik zo ontzettend veel voelde duurde de dagen en nachten zo lang, ik sliep amper. Had met niemand liever dan mijn vriend dit mee willen maken, maar miste mijn moeder heel erg. Heb veel met haar gebeld.



Nou ja, terug in nederland, nog n halve week voor stage en school weer begonnen, veel dokters en ziekenhuisbezoeken.

Die lopen voorlopig ook nog wel.

Ik loop weer fulltime stage sinds 3 weken. Mijn vriend is druk bezig met het kopen van een huis.

Hiermee was hij al lang bezig,maar hij is sinds deze week het contract gaan tekenen. ik zou intrekken.ik was zo ontzettend enthousiast!

Ik kocht al vanalles, was er druk mee.

Mijn ouders kwamen kijken in het huisje, dat begin januari officieel van mijn vriend is.

Toen begon het. Ik lag savonds in bed.

Zoals ik ben, en in deze situatie van totale uitputting lag ik te denken, op mijn manier.

Ik hou van controle, kan iets niet op zijn beloop laten.

Voor mijn gevoel is twijfelen of stress not done, dan klopt er iets niet

Voor mijn gevoel kan ik ook niet rusten voprdat ik weet wat ik denk, voel en wil.



Ik zal schetsen hoe dat malen gaat:

Het is wel spannend

Of zie ik er tegenop?

Als ik ertegenop zie klopt er iets niet

Wat klopt er dan niet?

Hou ik niet genoeg van hem?

Straks is dat het

Straks gaat het fout

Straks valt het tegen

Ik ga mama missen

Ik voel me exht naar, wat als dit zo blijft voelen de komende maanden

Ik voelde me in turkije ook zo, dat duurde zoooo lang

Maar waarom voel ik me zo

Het kan niet anders dan dat er iets fout zit

Dit gevoel is echt niet normaal, het hoort niet

Dit is al de 3e dag, dan zit er wel echt iets fout

Etc.



Nu weet ik van mezelf dat ik mezelf met een mini probleem helemaal gek kan praten



Ik ben al 3 dagen gespannen, de eerste dag het meest.

Heb met mijn vriend gepraat, gehuild, alles verteld. Mijn vriend zei samengevat: dit is spanning, en spanning mag

Hierna redelijk geslapen(half5 snachts)

Wekker ging weer vroeg

Dag 2: het viel tegen dat de spanning nog steeds een beetje aanwezig was. Savonds met mn moeder gepraat, gehuild, etc.

Moeders zei samengevat: het is stress, je maakt jezelf zo gek, en drempeltjes zijn snachts onbeklimbare bergen. Twijfel of spanning is logisch bij een grote stap. Hierna totaal uitgeput in slaap gevallen.

Dag 3:(gisteren) cardioloog afspraak in het ziekenhuis, daarna op het werk wat gespannen, ging later beter. Savonds voorgesteld om uit voorzorg met mama te praten terwijl mijn vriend op bed ging liggen, om hem zo ook wat rust te gunnen. Mama hield het op spanning, maar kwam uiteindelijk tot de conclusie dat ik de afgelopen tijd misschien teveel op mijn bordje heb gehad, vermoeidheid werkt mee enz.

Ik was zo overstuur, wilde tegen mijn vriend aankruipen(goed teken toch?;$) dus moeders besloot vriend wakker te maken, deze was nog wakker en lag te wachten tot ik boven kwam. Mezelf helemaal vastklampend aan mijn vriend geluisterd naar mijn moeder en vriend die mij uitlegte dat het huis op zijn naam staat, alle opties open staan zoals nog een tijdje thuis blijven, half thuis half daar wonen enzovoort.

Ook werd mij duidelijk gemaakt dat ik nu nog niet hoefde/mocht kiezen, ik moest eerst mezelf wat rust gunnen. Ze waren zo lief, en dit deed mij echt goed.:))
Alle reacties Link kopieren
Wat is je vraag nu?
Alle reacties Link kopieren
En wat verwacht je nu dan?
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen vragen, maar zou graag jullie mening willen horen als jullie dit zo lezen, zou het piekeren terrecht zijn of zijn het alle factoren van de afgelopen tijd in combinatie met mijn karakter
Alle reacties Link kopieren
En is het normaal om je zo te voelen, en zo niet, is het naar deze situatie van uitputting en omstandigheden wel reël
Alle reacties Link kopieren
Je maakt jezelf gek inderdaad. En als dat zo blijft, zal je steeds afhankelijk zijn van de geruststelling van mensen om je heen, en ook dat werkt maar tijdelijk.



Dus mijn advies is om met die spanning aan de slag te gaan. Is het een optie om minder te gaan werken? Welke dingen doe je nu om te ontspannen?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijzelf voor vandaag en morgen ziekgemeld, naja gedwongen door mijn moeder en vriend. Ik heb me ook voorgenomen vroeg te slapen, proberen veel te ontspannen enzo. Werken zal ik moeten, want ik zit in mijn examenjaar

Ik blijf voor mezelf wel herhalen dat ik nog thuis kan blijven, ik nog niet hoef te kiezen enzovoort
Alle reacties Link kopieren
Positieve stress is ook stress. Weleens aan therapie gedacht?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Goed, my two cents als leek:

Je gaat samen wonen, dat mag spannend zijn. Dat mag ook dááágen spannend zijn, het hoeft niet in één dagje over te zijn.



Jij hebt, zo te lezen, de ervaring dat je spanning zelf oproept en dan de controle verliest, wat je gek maakt. Dus nu jij spanning voelt, associeer je direct dat je dat vast zelf hebt opgeroepen en dat je jezelf dus weer gek aan het maken bent. Terwijl het gewoon een gevoel is wat elk ander ook zou hebben.

En vervolgens, doordat er een soort paniekstandje aan wordt gezet, gebeurt ook waar jij zo bang voor bent, want je maakt jezelf vervolgens inderdaad gek, met controleverlies als gevolg en daarop wéér een paniekreactie.



Klinkt alsof je die vicieuze cirkel niet zelf kan doorbreken, dus denk eens aan professionele hulp. Die kan wellicht meteen met jou zoeken naar hoe je je leven meer in balans kan krijgen, want het klinkt haast overspannen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder zei ook, ga eens praten met een psycholoog anders.



Ik vind het echt superlief dat jullie me zo serieus nemen, en niet klagen dat ik me aanstel of dat het dan fout zit ofzo! Dankjulliewel!
Alle reacties Link kopieren
In je examenjaar?



Hoe oud ben je?
Je maakt jezelf gek ja, wat tyche zegt. Heb je wel tijd om te ontspannen, alles een beetje los te laten? Je vakantie was natuurlijk niet echt een succes, je werkt/studeert veel, gezondheid niet top en dan ook nog een grote verandering.

Je rent jezelf een beetje voorbij zo.
Alle reacties Link kopieren
Het voelde tot 3 dagen geleden niet overspannen, ik was heel enthousiast, onbezorgd zegmaar. Maar voor mijn gevoel was alles wat ik voelde gevolg van het binnenkort samenwonen,

Terwijl anderen zeggen het kan dat je jezelf zo goed in de hand kon houden en dat bij deze grote verandering alles naar boven komt, zonder dat je merkte dat het effect op je had.



Ik ben nu ook serieus aan het nadenken over hulp van een professional, het zou mij misschien wel goed doen inderdaad
Alle reacties Link kopieren
Ik lees alleen maar dat je vriend heel lief voor je is, en dat is natuurlijk ook heel belangrijk, maar vind je m ook echt leuk, word je blij van hem? Dat lees ik niet.

Verder eens dat een psycholoog een goed idee is, zoveel stress is niet normaal.
Alle reacties Link kopieren
Maar hoe oud ben je dan?



Omdat je het hebt over een examenjaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 19, bijna 20.



Ik weet waarop je doelt, of het niet te vroeg is.

Heb ik ook over getwijfeld, maar ik heb wel van mijzelf af kunnen zetten dat dat het niet is voor mijn idee
Alle reacties Link kopieren
quote:applepie5829 schreef op 20 september 2014 @ 13:33:

Ik heb mijzelf voor vandaag en morgen ziekgemeld, naja gedwongen door mijn moeder en vriend. Ik heb me ook voorgenomen vroeg te slapen, proberen veel te ontspannen enzo. Werken zal ik moeten, want ik zit in mijn examenjaar

Ik blijf voor mezelf wel herhalen dat ik nog thuis kan blijven, ik nog niet hoef te kiezen enzovoort

Dat is voor nu even een goed idee, maar daar ga je je neiging om zo in de stress te schieten niet mee verhelpen. Je zult een manier moeten vinden om daar beter mee om te leren gaan, en als het kan ook de stress te vermijden.



Examenjaar klinkt als middelbare school, maar dat kan ik dan niet rijmen met werken... hoe oud ben je als ik vragen mag?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik vind hem heel lief, leuk, hij is mijn maatje, beste vriend, ik ben verliefd op hem en hou ontzettend veel van hem.

MAar wanneer ik mijzel helemaal over de zeik heb ga ik daar wel aan twijfelen, omdat ik niet meer weet wat ik voel en denk, ookal weet ik onbewust dat het totale onzin is
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 19, bijna 20. Examenjaar van het MBO, verpleegkunde

Vandaar dat ik ook alle fouten zag die ze in het ziekenhuis maakte, en ik gek werd van mijzelf.



Nu ben ik rustig, en ook redelijk enthousiast over het samenwonen.

Maar het bevliegt me gewoon wanneer ik mezelf gek maak, en dat kan ik op dit moment alleen doorbreken door alles eruit te huilen, en de bevestiging te hebben dat het komt door hoe ik zelf met de spanning om ga



En gek genoeg kent mn vriend me zo goed dat hij zich nergens druk om maakt en er niet bang van word, hij zegt steeds dat ik moet leren mezelf rustig te houden
Alle reacties Link kopieren
quote:applepie5829 schreef op 20 september 2014 @ 13:40:

Ik ben 19, bijna 20.



Ik weet waarop je doelt, of het niet te vroeg is.

Heb ik ook over getwijfeld, maar ik heb wel van mijzelf af kunnen zetten dat dat het niet is voor mijn idee

Nou, niet om lullig te doen, maar ik vond je heel jong overkomen in je OP. Heel lief allemaal, zo'n troostende moeder en vriend, maar het feit alleen al, dat je hen nog op zo'n manier nodig hebt, geeft mij te denken.



Is het geen beter idee om eerst eens op kamers te gaan, voordat je aan samenwonen begint?
Alle reacties Link kopieren
Oh 19, ja dat is erg jong. En meteen vanuit huis naar het huis van je vriend?



Spanning en twijfel is normaal, ook als de relatie helemaal goed zit. Maar laten we eens van het ergste uitgaan: het loopt mis. Na een aantal maanden blijkt dat jullie toch teveel verschillen, of dat jij niet kunt aarden in huis, zoiets.

En dan? Waarom is dat zo ontzettend vreselijk? Houdt je leven dan op?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Is ook zo, maar het is zoveel meer dan dit

Mijn moeder heeft een ernstige vorm van crohn, heeft altijd pijn.

Mn broer is de afstandelijke puber, mn vader kan zich niet zo goed inleven.mn moeder heeft alleen mij eigenlijk.



Ik wil niet op kamers, ik wil juist samen zijn met mijn vriend, ookal wek ik in dit topic nu de indruk dat dit ng te betwijfelen valt..
Alle reacties Link kopieren
quote:applepie5829 schreef op 20 september 2014 @ 13:45:





En gek genoeg kent mn vriend me zo goed dat hij zich nergens druk om maakt en er niet bang van word, hij zegt steeds dat ik moet leren mezelf rustig te houden

Hij klinkt behoorlijk vaderlijk, eerlijk gezegd.

Hoe oud is je vriend?
Alle reacties Link kopieren
Nee dat is zo, en ik kan zo terug, al zeg ik na 3maanden i trek het niet ik woon liever thuis en kom dan gewoon op bezoek, het maakt ook allemaal niet uit, voor mijn vriend ook niet.



En ik weetnu ik rustig ben ook totaal niet wat mn probleem is en waar ik me zo druk over maak, maar zodra ik een beginnetje heb maak ik mezelf in n paar minuten compleet gek en kan ik nie reel neer denken, weet ik niet wat ik denk en voel, waarom ik dat denk en voel en of het echt is
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is 24, en totaal niet vaderlijk:p maar wel volwassen

Hij is heel sociaal en begrijpend, en hij heeft begrip voor mn situatie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven