Geld & Recht alle pijlers

Trouwen en ieder in eigen woning blijven

17-09-2014 09:30 180 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik willen volgend jaar gaan trouwen op huwelijkse voorwaarden.



We wonen niet samen en dat zal ook na ons trouwen niet veranderen. We bezitten ieder een eigen koopwoning waarvan we de hypotheekrente maandelijks aftrekken. Komt deze renteaftrek in gevaar als we straks getrouwd zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:do.re.mi schreef op vrijdag 19 september 2014 10:15 O ja, mocht het ooit van toepassing zijn, zou ik nagaan of het pensioenfonds je gaat korten op je partnerpensioen ivm 'groot' leeftijdsverschil tussen partners. Bij meer dan 10 jaar leeftijdsverschil kan dit aan de orde zijn.Goeie tip do.re.mi. Thanks
Alle reacties Link kopieren
quote:Bergje65 schreef op 17 september 2014 @ 09:30:

Mijn vriend en ik willen volgend jaar gaan trouwen op huwelijkse voorwaarden.



We wonen niet samen en dat zal ook na ons trouwen niet veranderen. We bezitten ieder een eigen koopwoning waarvan we de hypotheekrente maandelijks aftrekken. Komt deze renteaftrek in gevaar als we straks getrouwd zijn?



Je mag de hypotheekrente van je "eigen woning" aftrekken. Dat is de woning waar je domicilie is.

Als je getrouwd bent dan moet je samen één adres kiezen. Je wordt geacht samen te gaan wonen. Als je voor adres 1 kiest is dat voortaan je eigen wonng. De hypotheek van die woning is de "eigen woning schuld". De rente van adres 2 is niet meer aftrekbaar.

Ik raad je aan om contact op te nemen met een notaris. Ik weet niet hoeveel waarde je hecht aan trouwen. Mogelijk zijn andere vormen van samen zijn beter passend. (Je kunt natuurlijk atijd ook een mooi feest regelen)
Alle reacties Link kopieren
quote:jos3 schreef op zaterdag 20 september 2014 10:32 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Bergje65 in "Trouwen en ieder in eigen woning blijven"" class="messagelink">Bergje65 schreef op 17 september 2014 @ 09:30</a>:</b>

Mijn vriend en ik willen volgend jaar gaan trouwen op huwelijkse voorwaarden.



We wonen niet samen en dat zal ook na ons trouwen niet veranderen. We bezitten ieder een eigen koopwoning waarvan we de hypotheekrente maandelijks aftrekken. Komt deze renteaftrek in gevaar als we straks getrouwd zijn?</div></blockquote>



Je mag de hypotheekrente van je "eigen woning" aftrekken. Dat is de woning waar je domicilie is.

Als je getrouwd bent dan moet je samen één adres kiezen. Je wordt geacht samen te gaan wonen. Als je voor adres 1 kiest is dat voortaan je eigen wonng. De hypotheek van die woning is de "eigen woning schuld". De rente van adres 2 is niet meer aftrekbaar.

Ik raad je aan om contact op te nemen met een notaris. Ik weet niet hoeveel waarde je hecht aan trouwen. Mogelijk zijn andere vormen van samen zijn beter passend. (Je kunt natuurlijk atijd ook een mooi feest regelen)





Jos3, ik waardeer elke tip en elk antwoord, echter, na het lezen van jouw zinnen haal ik wel m'n wenkbrauwen op: ten eerste is ruim 14 jaar geleden de wet gewijzigd die gehuwden verplicht samen te wonen. ik wordt dus totaal niet geacht samen te gaan wonen na een huwelijk.



Ten tweede staat de reden waarom wij willen trouwen, maar NIET willen/kunnen samenwonen duidelijk in dit topic beschreven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je een heel verstandige vrouw!



Veel geluk samen.



En,wie weet, een huwelijk kan ook nog als de kinderen volwassen en het huis uit zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbeltje4 schreef op zaterdag 20 september 2014 13:38 Ik vind je een heel verstandige vrouw!



Veel geluk samen.



En,wie weet, een huwelijk kan ook nog als de kinderen volwassen en het huis uit zijn. Dank je wel. Heel lief van je.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven