Altijd maar dat huishouden...

20-09-2014 13:35 124 berichten
Hallo,



Ik weet niet precies waarom ik dit aankaart op een forum, maar ik loop er al zo lang tegenaan en misschien is er herkenning of hebben mensen tips.



Ik heb een bloedhekel aan het huishouden. Nou is het natuurlijk (bijna) niemands hobby, maar het staat me ècht tegen. Iedere handeling is me er één teveel.



Schoonmaken die ik pertinent niet, dat doet de werkster een keer per week. Zelfs het gasstel afnemen na een maaltijd weiger ik. Dan maar een week tegen vlekken aankijken. In mijn hele leven heb ik denk ik maximaal 5 keer een wc schoongemaakt en wat mij betreft blijft het daarbij.



Toch hecht ik aan een opgeruimd (en liefst ook schoon) huis, ik wil het gewoon niet zelf doen. Vaatwasser in- en uitruimen, was opvouwen, een eeuwige stroom spullen ordenen, opbergen en weggooien, vuilniszak eruit, vuilniszak erin, pfff... Manlief draagt zijn steentje bij, dus daar ligt het probleem ook niet. Verder ben ik geen lui persoon, heb twee banen, ben actief op school, heb veel hobby's en liefhebberijen.



Kortom, ik vind het huishouden een waste of kostbare time en ik word er ook echt chagrijnig van. Maar ik word dus ook nerveus van een wanordelijk huis...
quote:Lady-Voldemort schreef op zaterdag 20 september 2014 16:36 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="*lelie* in "Altijd maar dat huishouden..."" class="messagelink">*lelie* schreef op 20 september 2014 @ 16:27</a>:</b>

Nou ik denk dat je na 1 week koken zonder schoonmaken toch wel verschil ziet in je keuken?

Ik vind het toch wel apart als je van schoon houd maar wel een week tegen spetters aan wil kijken omdat je weigert het schoon te maken.</div></blockquote>Tja, dan is haar hekel aan poetsen groter dan haar hekel aan spetters. Dat kan natuurlijk.



Dat kan idd maar een week jezelf wél storen aan iets maar er niks aan doen daarmee maak je het jezelf toch niet echt makkelijker?

Plus structureel iets weigeren om te doen omdat je er geen zin in hebt vind ik naar je kinderen toe ook niet echt de juiste boodschap. Maar goed ook dat is persoonlijk of de kinderen vinden het normaal en denken daar niet eens over na dat kan natuurlijk ook.
quote:iones schreef op 20 september 2014 @ 17:02:

[...]





Dat is inderdaad respectloos naar de werkster toe. Ben ik mee eens.



Maar verder zoals Labellei beschrijft hoe ze het ervaart....

Ze had een tweelingzus van mij kunnen zijn.

Ik ben ook zo´n chaoot, knoeipot, haal er ook zo weinig rendement uit... Huishoudelijk werk is niet lonend genoeg t.o.v. het werk dat ik er in steek.

Ja toch? En die huizen staan niet in tokkiewijken integendeel zelfs..

Voor de buitenwereld lijkt het heel wat maar binnenshuis gewoon ordinaire viespeuken.
quote:Mevrouw75 schreef op 20 september 2014 @ 16:52:

[...]





Een weekje je fornuis niet poetsen (of zelfs een week je wc niet poetsen) staat echt niet gelijk aan puinruimen hoor.







Dan verschillen wij daarover van mening, en dat mag . Ik vind het een beetje respectloos om de pisspetters en de strontsporen lekker te laten zitten voor de werkster. En jij doet dat zelf dus, maar TO blijkbaar niet, die wacht tot de poets weer langs komt.



Ik maak ook vaak scholen schoon, en één keer heb ik meegemaakt dat een kleuter over zijn nek was gegaan en de juf het kotsplakkaat netjes voor mij had laten liggen. Ja doei, daar ben ik niet voor ingehuurd hoor. En dat heeft niks te maken met luiheid. Buiten dat vind ik het nog smerig ook, weet jij hoe lang die kleuters die dag hebben moeten doorbrengen in de stank en de viezigheid?

Ik heb het dus maar opgeruimd, maar wel een hele ongezellige brief achtergelaten op het bureau van de juf. Is ze nou gek.
Alle reacties Link kopieren
Sjonge... Wat een verwend gedrag zeg. Eigenlijk ronduit lui!

Ik schaamde me bijna dat ik voor 3 uur per week een strijkster heb genomen. Ik draai gemiddeld 4 nachtdiensten per week, ben moeder van 4 kinderen tussen de 3 en 9 jaar . En doe de rest van mijn huishouden gewoon samen mat mijn man, kost me ongeveer 2 uur per dag en daarnaast breng ik nog de . kinderen van en naar school . En kids aandacht geven. Dat is nou eenmaal het leven. En nee, ik hou ook niet van het huishouden maar moet gebeuren.
Nou, als dat je grootste probleem is.. het lost zich vanzelf op als je:

- geld hebt om het te laten doen;

- geen geld hebt want dan moet je het wel zelf doen en zie je jezelf dag in dag uit kankeren? Welnee, je past je zin aan of anders heb je geen vrienden meer en een zwijnenstal.
En misschien ben ik wel te overdreven maar ik heb 2 kinderen en een hond en ik stofzuig en dweil dagelijks en de wc daar gaat ook dagelijks een scheut chloor in en een doekje over de bril.

Het fornuis en het aanrecht gebeuren ook dagelijks na het koken.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak volgens de standaard hier ook veel te weinig schoon. Maar ik woon alleen, geen huisdieren, en dan is iedere dag stofzuigen een heel klein beetje overdreven. Sterker nog, ik ben heel erg allergisch voor stof (lichamelijk bedoel ik, niet mentaal, ik word er niet boos op of zo), maar heb last van vliegend/dwarrelend stof, niet van stof dat gewoon rustig in een hoek ligt. Ik heb dus behoorlijk veel last van stofzuigen, zowel tijdens de klus als de dag eromheen. Mijn oplossing: dan maar niet. Ik had een werkster, maar ivm verhuizing van zowel haar als mezelf, nu even niet. Dan stofzuig ik dus een keer in de paar weken, na inname van een fijne dosis anti-allergie medicatie. En toch is het niet vies. Ik ben nl wel heel netjes met bijvoorbeeld eten, altijd iets eronder, dus geen kruimels op de grond. En als in toch iets knoei, ruim ik het meteen op, dat vind ik dan weer geen probleem.

Andere dingen moeten af en toe wel eens, maar ook zeker niet te vaak. Iedere dag de wc poetsen zou belachelijk zijn bij mij, ik gebruik hem niet eens iedere dag (overdag hele dag weg, vaan s avonds ook). En geen spetterende mannen scheelt ook. Hetzelfde voor de douche, die hoef je echt niet na 1 keer gebruik meteen te gaan poetsen. Strijken doe ik vrijwel nooit, ik denk de afgelopen vijf jaar misschien twee keer. Ik heb vrijwel geen blouses, en de rest van mijn kleding hoeft niet gestreken. Beddengoed en handdoeken strijken vind ik sowieso onzin. En gelukkig heb ik niet het idee dat ik mensen in mijn omgeving heb die mij minder leuk vinden omdat mijn schone handdoeken gekreukeld zouden zijn.

Wat wel moet: wassen en afwassen. Afwassen heb ik altijd met de hand gedaan, want geen vaatwasser. Ook een heeeeel klein aanrecht, dus vaat laten staan was geen optie, dan was er geen aanrecht meer over. Als je alles direct afwast als je het gebruikt hebt, kost het bijna geen tijd, en dat vind ik dan ook niet zo erg. Ik heb sinds mijn verhuizing al een paar keer een bord en bestek staan afwassen, om vervolgens tijdens het afdrogen mijn oog op de vaatwasser te laten vallen. Even vergeten dat die er tegenwoordig was .



En inderdaad, vrouwen uit de oudere generatie willen me nog wel eens vertellen dat ik best meer zelf kan doen in huis. Dat kan ik inderdaad, maar daar heb ik mooi geen zin in. Ik heb betere dingen te doen, en haal mijn zelfvertrouwen niet uit blinkend schone ramen. Dus ga ik gewoon mijn eigen werk doen, en komt er zo snel mogelijk een nieuwe werkster.
Alle reacties Link kopieren
Ik word ook echt boos van huishouden. Ik moet zeggen: hoe vaker ik t doe hoe beter het gaat. Maar de was doen kan ik bijna niet zonder mopperen en strijken heb ik opgegeven want daar ga ik van vloeken. het is echt zo..
Wat een onzin om je te schamen omdat je (een deel van) je huishoudelijk werk uitbesteedt. Als je plee niet meer doorloopt kijkt er niemand raar van op als je een ontstoppingsbedrijf inhuurt, en niemand zal je een luiaard vinden als je niet zelf je brood bakt. Maar als je iemand inhuurt om voor je te poetsen ben je ineens een decadent lui varken... nou schiet mij maar lek.



Iets anders is natuurlijk dat je niet moet gaan zitten kliemen dat het zo'n rommel is thuis als je zelf niet wilt schoonmaken en er komt maar één keer in de week een poets langs. Het is of het één of het ander, denk ik dan.
quote:Bijenrompje schreef op 20 september 2014 @ 17:46:

Ik word ook echt boos van huishouden. Ik moet zeggen: hoe vaker ik t doe hoe beter het gaat. Maar de was doen kan ik bijna niet zonder mopperen en strijken heb ik opgegeven want daar ga ik van vloeken. het is echt zo..Strijken doe ik alleen als het strikt noodzakelijk is. Als man moet solliciteren en zijn nette overhemd komt als een onontwarbare knoedel uit de kast of zo .
quote:diamond-gloss schreef op 20 september 2014 @ 17:39:

En misschien ben ik wel te overdreven maar ik heb 2 kinderen en een hond en ik stofzuig en dweil dagelijks en de wc daar gaat ook dagelijks een scheut chloor in en een doekje over de bril.

Het fornuis en het aanrecht gebeuren ook dagelijks na het koken.

Hier net zo. Met dat verschil dat ik de keuken even meeneem na de afwas en niet na het koken. Scheet werk en heel veel plezier. Ik doe ook iedere avond even een opruimrondje, dan kom je 's morgens veel lekkerder beneden. En bij elkaar kost dat alles me misschien een half uur per dag.



Maar als iemand anders zelfs in dat half uurtje geen zin heeft: even goeie vrienden hoor. Ik ga daar geen oordeel over vellen.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag maar weer eens de ramen schoongemaakt.

Weer mooi schoon voor een paar maand :D In het voorjaar mag het weer



Een strijkijzer heb ik niet :D Mocht er toch bij hoge uitzondering iets gestreken moeten worden, dan ga ik naar mijn ouders.



Huishouden bleghhhhh, maar tja het hoort dr bij...
Alle reacties Link kopieren
quote:fabrik schreef op 20 september 2014 @ 14:55:

Wat ben jij een zeur en een verwend nest. Ik zou zeggen, houd in godsnaam die twee banen en hopelijk brengt je man ook de nodige eurootjes binnen. En als dat niet zo is, tijd om een vent met heel veel centen te zoeken. Dan hoef je je handjes helemaal niet meer vuil te maken, kun je heerlijk met een boekje en gelakte nageltjes op bank hangen, iedere dag uiteten zodat je dat vervelende aanrecht ook niet meer hoeft af te vegen, schaf je een strijkhulp aan en laat je in de toekomst 2 x per week je huis poetsen. Te gek voor woorden dit. Iedereen heeft wel eens dagen dat er geen zin is om te koken, poetsen of weer aan die mand strijk te beginnen. Maar jij hebt volgens mij echt een probleem met je zelf!Tjeempie wat een oordelen! Alleen maar omdat iemand een hartgrondige hekel aan het huishouden heeft?
Alle reacties Link kopieren
quote:diamond-gloss schreef op 20 september 2014 @ 17:39:

En misschien ben ik wel te overdreven maar ik heb 2 kinderen en een hond en ik stofzuig en dweil dagelijks en de wc daar gaat ook dagelijks een scheut chloor in en een doekje over de bril.

Het fornuis en het aanrecht gebeuren ook dagelijks na het koken.Ik ook.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 20 september 2014 @ 17:52:

[...]



Hier net zo. Met dat verschil dat ik de keuken even meeneem na de afwas en niet na het koken. Scheet werk en heel veel plezier. Ik doe ook iedere avond even een opruimrondje, dan kom je 's morgens veel lekkerder beneden. En bij elkaar kost dat alles me misschien een half uur per dag.



Maar als iemand anders zelfs in dat half uurtje geen zin heeft: even goeie vrienden hoor. Ik ga daar geen oordeel over vellen.En het is ook nog eens goed voor de lijn he.Dat scheelt weer een uurtje sporten.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
quote:jennie77 schreef op 20 september 2014 @ 18:27:

[...]



En het is ook nog eens goed voor de lijn he.Nah, daar merk ik dan weer helemaal niks van .
Alle reacties Link kopieren
Lady
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
Alle reacties Link kopieren
quote:diamond-gloss schreef op 20 september 2014 @ 17:39:

En misschien ben ik wel te overdreven maar ik heb 2 kinderen en een hond en ik stofzuig en dweil dagelijks en de wc daar gaat ook dagelijks een scheut chloor in en een doekje over de bril.

Het fornuis en het aanrecht gebeuren ook dagelijks na het koken.Als ik elke dag zou stofzuigen en ook nog eens dweilen, ben ik elke dag een anderhalf uur daaraan kwijt. Ik heb best veel oppervlakte. Kan ik niet opbrengen voor iets dat ik zo intens haat om te doen.
Een Nederlands soort van alternatief van Flylady is trouwens Kaatclub. Misschien wel leuk.
Ik vind het huishouden ook niet het leukste om te doen en eerst deed ik elke dag alles en nu stofzuig ik elke dag, ruim losse rommeltjes op, maak de wc schoon, was af en maak het fornuis schoon.



Sinds ik in het ziekenhuis heb gelegen en nu bedrust heb kan ik mijzelf ook knettergek maken om de "smerige bende" die het hier nu is. Het is hier helemaal niet smerig maar ik zie gewoon alles en irriteer mij echt overal aan. Vooral stof haat ik wat overal op gaat zitten. Als de bedrust niet snel voorbij is dan ga ik denk ik ook een schoonmaakser zoeken voor 1x in de week.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook van die collega's, die haten het huishouden want het is niet bevredigend, het komt steeds terug, het is saai, het is niet leuk. Maar die komen wel elke dag de meest saaie werkjes opknappen die er zijn: archiveren (houdt ook nooit op, bent nooit klaar, elke dag een nieuwe stapel), data invoeren (ook niet het meest spannende, elke dag dezelfde soort gegevens in de computer kloppen), enz. Ik zie het verschil dan niet zo. Niks fijner dan een lekker schoon huis. En ja, dat moet je bijhouden. Maar dat kan je lekker in je eigen tempo doen. Heb je een dagje geen zin, dan doe je het een andere keer. Hoef je op je werk niet te proberen. En van een schoon opgeruimd bureau op je werk, heb je thuis weinig lol. Wel van een schoon opgeruimde huiskamer. Dus ik zie het probleem niet zo.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Eens met honingbijtje.

Ergste is inderdaad steeds maar weer die was opvouwen.er komt nooit een end aan. Ik heb genoeg tijd, maar huishoudelijk werk levert mij maar weinig voldoening op en kost best veel energie.
Alle reacties Link kopieren
Ik gun mezelf tegenwoordig een opgeruomd huis. Ik ruim op omdat ik van mijn huis wil genieten, niet zoals eerder omdat er visite kwam, omdat mijn vriend sjacho werd van zooi enz enz.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Pejeka: ik doe op mijn werk ook meestal niet van die saaie klusjes. Daarom ga ik liever werken, en betaal ik iemand anders om te poetsen. Allebei blij, prima toch?

Overigens wil dat niet zeggen dat ik helemaal niks doe, mijn werkster komt echt niet in een smeerboel binnen of zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven