Werk & Studie alle pijlers

Mail checken op vrije dag?

18-09-2014 19:23 205 berichten
Ik heb morgen een externe afspraak samen met een collega. Mijn collega heeft vandaag ouderschapsverlof en ik heb hem vanmiddag nog een mail gestuurd met belangrijke info plus het verzoek om iets van het netwerk te halen. Wij kunnen alleen via een wifi op het netwerk dus als hij het thuis niet doet heeft hij het niet. Tot op heden heb ik nog geen ontvangstbevestiging dus ik heb maar even een whatsappje gestuurd met het verzoek zijn mail te checken.

Mag je dat vragen aan iemand op zijn vrije dag? Mag je 'verwachten' dat iemand op zijn vrije dag (zijnde een normale vaste vrije dag) zijn mail checkt als hij de volgende dag een afspraak heeft?

Ik doe het zelf wel omdat ik niet van verrassingen houd, maar wil toch even peilen hoe anderen daarover denken.

Mail checken op vaste vrije dag?

Totaal aantal stemmen: 72

Ja (31%)
Nee (69%)
Alle reacties Link kopieren
@ nummerzoveel. Zeker daar heb je gelijk in, en dat ik mijn mail check en daar wel of niet op reageer is mijn eigen verantwoordelijkheid en kan ik niet neerleggen bij mijn collegae. Wat ik in dit topic wel bezwaarlijk vind is dat TO zelfs op een prive telefoon haar collega benaderd. Dan ben je aan het zuigen en mensen aan het lastig vallen met werk. En vooral als mensen hun werk zo waarderen dat ze het moeilijk vinden om de scheiding daarin te vinden.

Aan de ene kant is het positief want TO is een leerproces voor haar collega om grenzen te vinden. Aan de andere kant is het zuigend en legt TO haar teveelheid aan flexibiliteit en het niet kunnen creëren van grenzen op andere collegae.

Dus dit topic gaat niet over anderen maar over haarzelf en haar eigen grenzen binnen het werk.

Prima als je het niet los kan laten maar val je collegae daar niet lastig mee en vooral niet op een privé manier.

Je kan jezelf en je eigen leven wel opofferen voor je werk maar verwacht dat niet van een ander.
@Romyro, jij lijkt flexibiliteit wel als iets negatiefs te zien of als alleen "geven". Als iets wat bij een branche hoort waar je mee moet leren dealen.



En het is ook wel zo, dat je er mee moet leren dealen, doordat je je grenzen duidelijker moet aangeven (aangezien de kantoortijden dat niet meer voor je doen) maar het kan je zo veel brengen!



Doordat wij flexibel werken, geef je niet alleen veel meer ruimte aan iemands werkleven maar ook aan iemands privéleven. Bij ons wordt juist heel veel rekening gehouden met iemands privé-leven, en dat kan omdat onze werkdagen niet strikt om 8:30 beginnen en om 17:00 eindigen. Het zou bij mij op mijn werk heel goed kunnen dat een pm een meeting om 10 uur inplant omdat ie al weet dat de genodigden aan onze kant eerst de kinderen naar school moeten brengen. Bij een andere collega zou hij 'm juist om 8 uur plannen omdat hij weet dat die andere collega de kinderen juist uit school wil halen. En bij een meeting met beide collega's stemt hij even af van te voren. Er wordt bij ons erg veel rekening gehouden met privé. En dat kan niet als er ook niet wel eens in privétijd rekening gehouden wordt met werk.



Het "menselijke" kan gewoon veel meer aanwezig zijn als iedereen zich zo flexibel opstelt. En dat heeft niet altijd met kinderen te maken hoor, bij ons is er voor "de houten bek" ook ruimte . Op dit moment is de relatie net uit bij één van mijn collega's (zonder kinderen), daar houden we rekening mee. Zij heeft het dus rustig op dit moment, ze kan later komen, eerder weg, etc. dat kost haar geen vrije dagen. Die credits heeft ze zeg maar. En wij weten geen details verder overigens. Het is niet zo dat ieders privé open en bloot ligt. Het is een kwestie van vertrouwen.



Onlangs overleed een ouder van één van mijn collega's, dan krijgt hij echt niet de standaard dag of twee dagen. Dan krijgt hij gewoon de ruimte die hij nodig heeft. Komt wel weer goed op een ander moment, meestal heeft diegene de credits al.



Wat je geeft is wat je krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Zoals jij het beschrijft wil ik het ook wel Vlinder.

Mijn werkgever wil alleen de lusten, niet de lasten, mijn leidinggevende houdt zich aan dat kader.

Dus moet ik calamiteitenverlof formulieren invullen als ik mijn zieke dochter op wil halen. Dat werkt óók twee kanten op, als mijn werkdag voorbij is ben ik weg.
Alle reacties Link kopieren
quote:Madderijn schreef op 20 september 2014 @ 08:11:

Zoals jij het beschrijft wil ik het ook wel Vlinder.

Mijn werkgever wil alleen de lusten, niet de lasten, mijn leidinggevende houdt zich aan dat kader.

Dus moet ik calamiteitenverlof formulieren invullen als ik mijn zieke dochter op wil halen. Dat werkt óók twee kanten op, als mijn werkdag voorbij is ben ik weg.



Precies, ik heb geen slechte werkgever maar bij overlijden krijg je waar je recht op hebt, niet meer niet minder, vergaderingen NA werktijd vind hij onderdeel van de werkzaamheden en worden niet vergoed.



Bij ons is er dus een redelijk strikte scheiding tussen werk & privé al doe ik internetcursussen bij voorbaat thuis omdat ik er op het werk niet aan toe kom.



Kortom ik voel me niet geroepen thuis ook nog eens de mailbox van mijn werk bij te houden of het moet "bijlezen" zijn na een vakantie.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik zou het ook absoluut niet kunnen waarderen.



Die afspraak is toch ook niet pas de dag ervoor gemaakt? Vrij = vrij en werk = werk. Je mag dit niet verwachten van iemand op zijn vrije dag, en als we zo gaan beginnen, waar trek je dan de grens???

Dus nee, niet doen en zeke rniet verwachten.



Als iemand uit vrije wil op zijn vrije dag zijn mail checkt prima, dat moet iemand zelf weten. Maar voor mij is werk werk en vrij is vrij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven