De silent treatment

21-09-2014 00:07 233 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht 5 jaar geleden dat ik hier van af was. 5 jaar geleden leerde ik mijn huidige partner kennen. Hij leerde mij om de silent treatment niet meer toe te passen. Het was duidelijk beter om erover te praten ipv bijvoorbeeld 5 dagen hem te negeren en niet uitpraten.



Nu, 5 jaar later.. na een grote ruzie, heb ik al 2 dagen niet tegen mijn partner gepraat. Begrijp me niet verkeerd. Ik hou van mijn vriend. We hebben buiten dit om een goede relatie.



De ruzie ging ook om iets wat voor ''onze'' tijd is gebeurd. Je zou zeggen wat een onzin om daar ruzie over te maken maar als ik ergens echt een bloedhekel aan heb, dan is het liegen!



Wat vinden jullie van de silent treament?
The world is not what it seems....
Alle reacties Link kopieren
quote:mientje070 schreef op 21 september 2014 @ 01:04:

[...]





Geloof me, ik ben hier ook geen fan (meer) van. Ik was vergeten hoeveel energie dit kost. Maar zoals iemand al eerder zei: de koppigheid heerst.



Wij kunnen heel goed ruzie maken. Schelden, schreeuwen, dat lucht op. Ik heb alleen het idee dat dat niet meer gaat helpen. Ik heb het idee dat ik er ook geen moeite voor wil doen. Zoiet van: fuck it allemaal..Oh ja, dat begrijp ik wel. Zulke ruzies hakken er ook nogal in als ze niet eens helpen, daardoor is het al die emotie niet waard.
quote:mientje070 schreef op 21 september 2014 @ 01:35:

[...]





Dat zou goed kunnen. Maar ik denk dan: als hij het zo erg vindt allemaal, dan was bij wel begonnen met praten. Waarschijnlijk vindt hij het wel lekker rustig in huis zo.

Nu schuif je het wel erg makkelijk op zijn bordje allemaal! Alsof jij genegen zou zijn om terug te praten?



Eens met Mopsie, je bent hem zat en je grijpt dit gedoe aan om een breuk te forceren. Je hebt niet eens de ballen om eerlijk tegen hem te zijn, en jij bent dan degene die de bek vol heeft van "hij heeft gelogen over iets van vroeger, ik weet niet meer of ik hem kan vertrouwen, blablabla".



Overigs snap ik dat je niet hier gaat neerzetten waarover hij dan gelogen zou hebben. Waar ik wel benieuwd naar ben: hoe weet je dat, heb je net zo lang (sneaky) zitten graven tot hij geen kant meer op kon?



En wat ik me ook afvraag: als hij ooit eerlijk was geweest over dit issue, zou jij dan een relatie met hem willen hebben, of zou het hoe dan ook einde oefening zijn geweest? In dat geval snap ik wel heel goed waarom hij heeft gelogen.



En als laatste: als je niet met het antwoord kan leven, moet je de vraag niet stellen....
Alle reacties Link kopieren
Een reden om een relatie te beeïndigen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Naara schreef op 21 september 2014 @ 06:24:

[...]



En wat ik me ook afvraag: als hij ooit eerlijk was geweest over dit issue, zou jij dan een relatie met hem willen hebben, of zou het hoe dan ook einde oefening zijn geweest? In dat geval snap ik wel heel goed waarom hij heeft gelogen.



Oh, in dat geval snap je het wel?

Nou, ik niet

We weten niet waarover hij heeft gelogen. Maar stel nu eens dat hij over een heel belangrijk iets heeft gelogen waarvan TO weet dat zij geen relatie met hem zou zijn aangegaan als zij hier vooraf vanaf had geweten. En als hij dan expres iets heeft verzwegen of over iets heeft gelogen omdat hij vooraf ook wel wist dat TO anders geen relatie met hem aan zou zijn gegaan dan heet dat toch gewoon manipulatie?!

Maar dan zou jij dus wel snappen dat hij tegen TO heeft gelogen maar ondertussen keur jij silent treatment wel af?



Laten we er eens vanuit gaan dat het een heftige leugen betreft over iets waar TO niet mee zou kunnen leven.

Dan kan ik mij wel voorstellen als iemand even echt niets meer te zeggen heeft. Zelf zou ik dat dan wel aan hem melden zo van, luister dit komt zeer rauw op mijn dak vallen en ik heb je even niks meer te zeggen, laat mij vooral even met rust.



Kijk gaat de leugen over iets kleins wat zich voor de relatie heeft afgespeeld en heb je verder hem nooit tijdens de relatie op leugens betrapt over zaken die jullie aangaan, dan vind ik het geen reden om hem nu volledig te gaan wantrouwen. Dan is het vooral je eigen onzekerheid die je parten speelt. Laat dit geen reden zijn om een bom onder je relatie te leggen als die verder goed is.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alleen de OP gelezen.



Silent treatment was in mijn jeugd de normale manier waarop er werd gereageerd als ik iets verkeerd gedaan had. En ik vind het echt de ergste straf die er is.

In mijn huis gebeurt het niet, nooit. Ik heb een kind die het doet als hij boos is en ik accepteer het niet (gelukkig laat hij zich hierin nog sturen).



Wel herken ik de neiging om het te doen, niet eens als straf, maar soms kán ik gewoon niet tegen iemand praten, omdat ik zo'n moeite heb met die persoon of met iets dat die persoon gedaan heeft. Maar dan dwing ik mezelf om wel te praten.



Dus, TO, geef er niet aan toe.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik kan ook wel eens bij n ruzie mijn man even 'links laten liggen', dan negeer ik hem ahw ook even, maar dat duurt niet langer dan tien minuten. Ik ben dan zó boos dat t voor mij t beste is om even niks te zeggen/ doen ri hem. En daarna als t wat gezakt is gaan we weer in gesprek. Ik vraag me af of er idd geen mensen zijn die dit kennen. Het is dan wellicht geen dagenlang negeren maar wel ff tjes afstand houden. Iedereen lijkt hier zo enorm netjes bij ruzie zeg...
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor Dophertje. Zeker herkenbaar. Zie het probleem daar ook niet van in, tenzij het echt negeren om te negeren wordt.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Alleen de OP gelezen. Passief agressief gedrag wat voor mij onacceptabel is en kleutergedrag. Als volwassenen praat je dingen uit en ga je niet 2 dagen iemand doodzwijgen.



Ruzie maken over iets wat voor jouw tijd is geweest is helemaal het toppunt van treurigheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:mientje070 schreef op 21 september 2014 @ 00:07:



Begrijp me niet verkeerd. Ik hou van mijn vriend. We hebben buiten dit om een goede relatie.





Wat vinden jullie van de silent treament?

Begrijp me niet verkeerd , ik hou van mijn kind en we hebben buiten dit een goede relatie maar af en toe mep ik het kind even de kamer door omdat ze het heeft verdiend. Wat vinden jullie van kindermishandeling?



Begrijp me niet verkeerd , ik hou van mijn hond en we hebben buiten dit een goede relatie maar af en toe mep ik de hond even de kamer door. Dit omdat hij het heeft verdiend Wat vinden jullie van dierenhandeling?





Begrijp me niet verkeerd , ik hou van mijn man en we hebben buiten dit een goede relatie maar af en toe doe ik gewoon alsof hij niet bestaat en zie hem dan niet als een mens. Iemand die ook recht heeft om in het huis te wonen want hij is er voor mij dan gewoon niet. Kom nou ik zal hem even op zijn plek zetten om wat hij heeft gedaan. Dat flikt hij me niet nog een keer. Hij krijgt wat hij verdient. Wat vinden jullie van de silent treatment?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
silent treatment gebruik ik niet. Wel als ik heel boos ben, dat ik ruimte nodig heb. Ik geef dan ook altijd aan dat ik er ZELF op terug kom op het moment dat ik fatsoenlijk kan praten over wat er gebeurd is. Soms duurt dit even, ben wat temperamentvoller dan de meesten, maar ik vind het wel belangrijk dat het uitgesproken wordt.

Gelukkig geven mensen me deze ruimte omdat ze inmiddels weten hoe ik ben en ook weten dat ik het wel wil bespreken.



Dus niet de silent treatment zoals bij jou, maar wel even stilte
Alle reacties Link kopieren
Soms raak je bij een discussie zo verhit en in een impasse, dat de silent treatment nog niet zo´n slechte optie is. Anders zou je misschien in je woede dingen uit het verband kunnen trekken, dingen zeggen die je niet meent waardoor de boel alleen maar verergert. Bij zo´n silent treatment kun je rustig overdenken, betijen, etc.



Maar dit moet geen dagen duren. En het is ook niet zo dat je er dan niet meer op terug moet komen. Want dan ben je niet goed bezig. Helemaal niet praten of uitpraten is namelijk erger dan een fikse ruzie.
De silent treatment betekent vaak dat je heel boos bent, maar niet te woorden kunt vinden om dat te uiten. Ook wil je dan niet horen wat de ander erover te zeggen heeft, omdat je toch al vind dat je gelijk hebt. Je bent een beetje bang dat de ander je van mening kan doen veranderen terwijl je wel nog heel erg boos bent.



De oplossing is om even te kijken naar wat sowieso waar is: Je bent boos omdat je bang bent dat hij nog meer liegt. Dat wat voor jullie relatie is gebeurt doet er inderdaad niet meer toe, maar wat nu speelt is je vertrouwen nu.



Hij heeft dus inderdaad gelijk tot op zekere hoogte en je praat niet meer met hem omdat je denkt dat als je die discussie toegeeft, hij een vrijbrief heeft tot liegen.



Stop met de stiltebehandeling, want dat is inderdaad een emotionele chantage die je niet je doel gaat laten behalen. Hij is nu namelijk bozer over hoe jij hem behandeld dan jij bent over dat hij misschien liegt.
Alle reacties Link kopieren
Een silent treatment is bedoeld als een straf voor de ander.



Als iemand zicht even terug trekt, even nadenkt en vervolgens het gesprek aangaat is geen silent treatment alleen maar verstandig handelen. En geloof me iedereen weet echt wel het verschil tussen die twee als ze er in zitten en zo dus ook TO.



Persoonlijk vind ik de mensen die eigenlijk een silent treatment trachten te geven en zich daarna excuseren met "ik moest er even over nadenken' het ergste. Ze hebben door dat in dit geval ik mijn achterste afveeg met hun manipulatieve tacktiek-jes.En benoemen daarom de door hun veronderstelde indrukwekkende stilte treatment snel als een periode van denken en bezinnen.

Juist.

Bullshit dus.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Met silent treatment help je liefde om zeep bij je partner.
Alle reacties Link kopieren
quote:parbleumondieu schreef op 21 september 2014 @ 10:04:

Met silent treatment help je liefde om zeep bij je partner.

Eens want het is een daad van macht willen hebben.

En als er daadwerkelijk liefde gevoeld wordt kiest diegene nooit voor een silent treatment. Een mep toont hoe fout ook nog een mate van betrokkenheid, je wordt als mens nog 'gezien'. Iemand negeren en net doen alsof hij/zij niet bestaat is ultiem vernederend en heeft echt geen spat met liefde voelen te maken.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Verschil tussen de silent treatment en even nadenken:



Nadenken: Haal jij morgen even nieuwe melk als je langs de winkel komt? OK.

Silent treatment: .... : .....
Ik vind dat het ligt aan de reden waarom iemand de silent treatment toepast. Als iemand echt iets heel ergs heeft gedaan en jou heel erg heeft gekwetst, snap ik wel dat je eerst (nog) geen contact wil terwijl je dat niet aangeeft.



Bij de topicopener snap ik haar niet helemaal. Het lijkt wel alsof ze iets erger maakt dan het is omdat ze weet dat hij heeft gelogen maar niet weet of hij voor vijf jaar heeft gelogen?
Alle reacties Link kopieren
quote:doornroosje9 schreef op 21 september 2014 @ 00:21:

O, en als ik jouw vriend was, vloog je buiten. Dat pik ik niet, van niemand.



Dit dus. Ik kan best hebben dat iemand flink pissig wordt en vanuit zijn emoties allerlei onredelijke dingen uitkraamt, maar mij negeren is voor mij het ergste wat iemand kan doen. Het meest respectloze dat er bestaat voor mij.

Voor mij zou het dus exit zijn.



Maar maakt dat uit voor jouw relatie? Je maakt immers zelf deze keus.
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 21 september 2014 @ 10:06:

[...]



Eens want het is een daad van macht willen hebben.

En als er daadwerkelijk liefde gevoeld wordt kiest diegene nooit voor een silent treatment. Een mep toont hoe fout ook nog een mate van betrokkenheid, je wordt als mens nog 'gezien'. Iemand negeren en net doen alsof hij/zij niet bestaat is ultiem vernederend en heeft echt geen spat met liefde voelen te maken.Ik heb het nooit goed kunnen verwoorden, maar dit is precies hoe ik het ook ervaar.
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
quote:dophertje schreef op 21 september 2014 @ 08:59:

Ik kan ook wel eens bij n ruzie mijn man even 'links laten liggen', dan negeer ik hem ahw ook even, maar dat duurt niet langer dan tien minuten. Ik ben dan zó boos dat t voor mij t beste is om even niks te zeggen/ doen ri hem. En daarna als t wat gezakt is gaan we weer in gesprek. Ik vraag me af of er idd geen mensen zijn die dit kennen. Het is dan wellicht geen dagenlang negeren maar wel ff tjes afstand houden. Iedereen lijkt hier zo enorm netjes bij ruzie zeg...



Er zit voor mij wel een verschil tussen aankondigen dat je even tijd voor jezelf nodig hebt en plotsklaps niet meer reageren waarbij de ander maar moet afwachten wanneer jij weer normaal gaat doen.

Het eerste vind ik volwassen, het tweede respectloos.
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
quote:-tinkerbell- schreef op 21 september 2014 @ 10:12:

[...]





Ik heb het nooit goed kunnen verwoorden, maar dit is precies hoe ik het ook ervaar.Ja en daarom zeg ik ook dat echt iedereen het verschil heus wel weet en dat ik echt denk dat TO het verschil niet hoeft te worden uitgelegd. Nou hoop ik met iedereen hier mee dat zij dit verschil inderdaad niet snapt want anders hebben we het wel met een heel fijn mens van doen. Maar ook het vlotte verklaren dat het een periode van nadenken en tot rust komen zou hebben gegaan terwijl de ander (voor wie de silent treatment bedoeld was) heel zeker weet dat dit niet zo is, kan dus zomaar ook weer één van de manipulatieve tactieken zijn.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Topicopener weet het verschil wel en doet het ergens toch bewust en onbewust, zegt ze.



Manipulatie hoeft het niet eens te zijn. Misschien heeft ze het wel geleerd van haar ouders. Want in de eerste alinea staat al dat ze heeft moeten leren om de silent treatment niet meer toe te passen.
Alle reacties Link kopieren
De grap met''macht'' hebben is.....



Dat het je uiteindelijk zelf de das omdoet.
We are the heroes of our time, but we are dancing with demons in our minds..
Alle reacties Link kopieren
quote:rdvv schreef op 21 september 2014 @ 10:18:

Topicopener weet het verschil wel en doet het ergens toch bewust en onbewust, zegt ze.

Tsja... nou.



In mijn buurt zou niet moeten wonen dan.

Want ze ging er bij kop en kont uit.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Als je het vertrouwen kwijt bent in hem, als je nu alles in twijfel trekt van de laatste vijf jaar... ga dan een paar dagen naar een vriendin om na te denken.

Zeg hem dat je tijd nodig hebt om dit helder te krijgen voor jezelf en dat je over een week contact met hem opneemt.



Vele malen meer respectvol, volwassen en open en EERLIJK (!) dan wat je nu aan het doen bent. Want jij verwijt dat hij niet eerlijk is, maar hoe eerlijk is de behandeling die jij hem nu voor de derde dag aan het geven bent?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven