Voedselintolerantie?

20-09-2014 21:37 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon, 2,5 jaar, eet en drinkt zelf helemaal niets. Al vanaf zijn geboorte. Daar is geen medische oorzaak voor vastgesteld behalve zijn enorm moeilijke start. Maar het is ook nooit onderzocht. Iedereen gaat uit van voedselweigering.



Hij krijgt sondevoeding die licht verteerbaar is (oaglutenvrij, lactosearm, kippeneivrij) en dat is zo gegroeid. Hij heeft altijd veel gespuugd. En hij krijgt sinds een paar maanden elke dag een banaan via de sonde.



Bijna 2 jaar geleden heeft hij 2 weken pap (Bambix dromerig papje biscuit) maar helaas niet doorgepakt. We bieden dat nog steeds wel eens aan en zo ook vanmorgen. Hij weigert alles. Man stelde voor om de pap via de sonde te geven omdat we ook meer vezels willen gaan toevoegen ivm dunne ontlasting.



Direct erna spuugde hij de helft uit. Slecht plan dus. Maar daarna was hij weer vrolijk en prima net als daarvoor. Een uur later maar weer gewoon de sondevoeding aangesloten en toen werd hij ineens heel ziek. Hij heeft bijna 3u aan een stuk door gespuugd. Wel 50x denk ik. Alleen maar gal. Hij voelde zich echt heel slecht.



We zijn naar het ziekenhuis geweest en de kinderarts dacht niet aan een allergische reactie maar ook niet aan een virus. Dus we mochten weer naar huis want alle controles waren ok. Na 3u stopte hij met spugen en zijn we ORS gaan geven via de sonde. Hij was ontzettend moe en zo slap als een vaatdoek maar wel weer ok. Daarna begonnen zijn darmen te reageren. Enorm stinkende ontlasting (niet echt dunner dan normaal) en veel stinkende windjes. En ik denk dat hij ook kramperig was.



Herkent iemand dit van zijn kindje of zichzelf? Zou hij een voedselintoleratie kunnen hebben? Ik ga maandag ook de diëtiste bellen hoor maar ben benieuwd of iemand de klachten herkent.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Hoe komt het dat je kindje sonde voeding krijgt terwijl er geen medische oorzaak is vastgesteld?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Kan me voorstellen als hij al 2,5 jaar (bijna) alleen maar licht verteerbare voeding krijgt, dat zo'n papje heel erg zwaar valt. Zijn maag en darmen zijn natuurlijk niets gewend.

Zitten er in dat papje suikers? lactose? Etc? Mijn dochter heeft wel een intolerantie en als zij iets verkeerds eet/drinkt dan heeft ze waterdunne ontlasting en stinkt enorm.



Ik zou in overleg met de diëtiste voedingsmiddelen toevoegen en zeker niet zelf gaan klooien. Waarom krijgt hij eigenlijk pap en banaan door de sonde? Is daar een reden voor?
Die klachten zouden van alles kunnen zijn, zoals zo vaak bij darmklachten. Het klinkt wel zorgelijk, maar wat ik misschien nog wel zorgelijker vind is dat de kinderarts jullie gewoon door laat gaan met sondevoeding zonder dat er goed onderzocht wordt waar dit probleem vandaan komt. Niet accepteren, hoor, voor hetzelfde geldt is er echt iets aan de hand en/of is het probleem met de juiste behandeling gewoon te verhelpen.

Ik zou hiermee niet naar een diëtiste gaan, maar terug naar je huisarts en samen met hem/haar voor een second opinion gaan. En uitgebreid bloedonderzoek, buikfoto's, allergietesten etc kunnen ook via de huisarts, dus daar zou je evt al aan kunnen beginnen.



Sterkte in elk geval, lijkt me naar als zo iets belangrijks als eten zo'n probleem is bij je kleine.
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft de eerste 4 maanden niet zelf kunnen eten vanwege zijn hartafwijking. Daarna was het reflex weg en hij had zulke negatieve ervaringen in het mondgebied dat hij het zelf niet wilde.



Voor de meeste kinderen is hongerprovocatie dan een oplossing maar dat wil de cardioloog niet en wij ook niet vanwege zijn hart. En we kunnen hem ook nog niet uitleggen dat eten best leuk kan zijn want verstandelijke beperking.



Dus het is niet dat het zomaar wordt goedgevonden hoor. Er zijn overigens wel meer kindjes met zijn syndroom die pas veel later zelf gaan eten. 4,7 en zelfs 11 jaar weleens gehoord.



In principe mogen we van de diëtiste 30-40% van zijn sondevoeding vervangen door normale voeding mits we het door de sonde krijgen. We zijn gestart met die banaan en dat gaat eigenlijk heel goed. En minder waterdunne poep. Vandaar dat we overmoedig werden en dachten ook wel een portie pap te kunnen geven. Ik dacht nog meer vezels is nog iets vastere poep. Maar nooit gedacht dat hij weleens een allergie of intolerantie zou kunnen hebben.



Maar ik zal de kinderarts eens vragen of we dit kunnen uitzoeken. Ook wel handig om te weten als hij ooit wel zelf gaat eten want daar gaan we nog altijd vanuit. We dachten altijd dat het een tussen de oen verhaal was maar misschien is er toch meer aan de hand.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Wat zielig als je kleintje zo ziek is! Als ik het zo lees denk ik meteen aan het feit dat zijn buik de vele vezels in 1x miss niet aankon maar ja ik ben natuurlijk geen arts zou het zeker overleggen.



Hopelijk komt het allemaal goed
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan
Alle reacties Link kopieren
Als de eerste test met pap zo heftig reactie geeft (incl stinkpoep) zou ik een laten testen op coeliakie.
Ok, als het niet eten niet ongewoon is bij zijn aandoening klinkt het al anders. Als je vertrouwen hebt in de kinderarts en diëtiste die jullie nu zien zou ik het inderdaad goed met hen overleggen. Gewoon al je zorgen en vermoedens met hen bespreken.



Als ik het zo nog eens doorlees, met de info uit je tweede post erbij, denk ik hetzelfde als dance01: dat de pap te zwaar viel en dat zijn buik nog van slag was toen er weer sondevoeding kwam en de buik daardoor zo overstuur raakte. Ik heb zelf ook wel eens vergelijkbare heftige aanvallen gehad en dat was in elk geval geen voedselintolerantie, want die heb ik niet. Ik heb wel een zwakke maag en darmen die soms onverwachts totaal van slag kunnen raken door bv eten in het buitenland oid. En als dat eenmaal gebeurd is (van slag raken) kan het wel even duren voordat de boel weer écht helemaal rustig is en alles wat ik normaal eet kan verdragen. Maar ik ben je zoontje niet en ik ben ook geen arts, dus geen idee in hoeverre die vergelijking opgaat. Vooral met deskundigen bespreken!



Sterkte en ik hoop dat morgen een rustige dag is voor jullie!
Alle reacties Link kopieren
Thanks dames! Gisteren verder alleen maar ORS gegeven en net een half uurtje geleden weer een kleine portie van de sondevoeding gestart. Hij ligt nog lekker te slapen dus ben benieuwd hoe hij zich straks voelt.



Uiteindelijk zei de kinderarts ook dat ze dacht dat het gewoon te zwaar was voor hem. Dat wordt nog wat als hij ooit zelf gaat eten.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
boannan, Onze dochter heeft ook een aantal voedselallergieën (o.a. koemelk, gluten, soja) en als zij dat wel binnen krijgt heeft ze verschillende klachten:



* Obstipatie (wat op zich ongebruikelijk is, want vaker is er bij een allergie sprake van diarree)

* Buikpijn

* Eczeem

* Spugen

* Vermoeidheid



Als ik jouw situatie zo lees, zou ik het alleen niet meteen op een intolerantie gooien. Ik kan me goed voorstellen dat het na al die tijd sondevoeding lastig is voor het lichaam van je zoontje om vast voedsel te accepteren. Vezels zijn lastig te verteren en als de darmen dat niet gewend zijn, is het best logisch dat ze daarvan van slag raken. Ik zou goed met jullie artsen overleggen wat wijsheid is. Sowieso zijn allergieën bij kinderen lastig aan te tonen.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Mijn dochter heeft coeliakie en lactose intolerantie. Voordat zij de diagnose had ging ze van obstipatie daar diarree en weer terug.

Bij verkeerd eten krijgt ze nu wisselend diarree en obstipatie, ze kan dan uren op de wc zitten. Misselijk ook wel maar niet zo snel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven