Waarom moeten vegetariërs zich altijd zo verantwoorden?

21-09-2014 05:54 236 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik eet vanaf mijn achtste geen vlees meer en vanaf mijn elfde geen vis. Ik ben dus sinds mijn elfde volledig vegetariër en ik ben nu vierentwintig. Al mijn leven lang krijg ik een salvo van vragen op me af als ik vertel vegetariër te zijn, en ik vertel dit alleen maar op het moment dat dit ter sprake komt. Als ik bij iemand ga eten bijvoorbeeld. Of als ik uit eten ga en ik eet zelf geen vlees. Of als het over vlees in het algemeen gaat. Hoe dan ook, het komt niet in veel gevallen ter sprake, maar op een gegeven moment komt het in bepaalde contacten dus wel ter sprake. En altijd die vragen.



"Waarom ben je vegetariër?" Oké, logisch. "Oh, maar draag je dan ook geen leer?" Nee. "Soja is hartstikke slecht voor het milieu en de boeren!" Ik eet en drink geen soja. "Eet je wel kaas?" "Heb je een auto?" Allemaal vragen die ik vaak kan tackelen, maar zelfs als ik dit niet zou kunnen: who cares? Waarom willen veel mensen vegetariërs op zogenaamde inconsequenties pakken? Vannacht tijdens een feestje kwam het ter sprake. Want ik hoefde geen bitterbal. En het kan me niets schelen als er geen vegetarische snackjes zijn, ik haat het om mensen op te moeten zadelen met extra werk. Ook als ik bij iemand eet zeg ik altijd: "het maakt niet uit wat je maakt, als er maar geen vlees en vis in zit" en dan is ervoor zorgen dat dat niet tegelijkertijd gebakken of gekookt wordt dus genoeg. Vaak doen mensen enorm hun best, heel lief, maar dat hoeft dus niet eens van mij. Zelf eet ik bijvoorbeeld niet eens elke dag een vleesvervanger, dus zo precies komt dat echt niet allemaal. Ik vraag niemand om extra werk, ik spreek niemand aan op zijn vleesconsumptie en ik geef geen nare blikken richting iemands bord en de meeste vegetariërs doen dit niet. Maar veel vegetariërs krijgen wel: "dan eet ik nu dubbel zoveel vlees, "waarom heb je dan snijtanden?", "je staat bovenaan de voedselketen!" en "dat is heel ongezond". En daarna dus al die vragen om te kijken of je iets doet dat niet in het perfecte zwart-witte plaatje past van iemand die 0% aan milieuvervuiling en dierenleed doet.



Ik vind het zo'n raar verschijnsel dat bijna elke vegetariër hiermee te maken krijgt. Dat wanneer je vertelt vegetariër te zijn, vluchtig en out of the blue je moet verantwoorden alsof het iets is waar zij last van hebben. Ik begrijp er niets van en vandaar dat ik dit ook hier - in Psyche - plaats. Wat gebeurt er in het hoofd van sommige mensen wanneer iemand vertelt vegetarisch te eten?
Omdat die mensen niet geconfronteerd willen worden met het feit dat jij gezonder leeft. Om van hun schuldgevoel af te komen gaan ze negatief lopen doen en houden ze zichzelf voor de gek.



Je ziet dit ook vaak bij mensen die geen alcohol drinken. Daar wordt tegen gezegd 'Doe toch niet zo saai/ongezellig'



Je houdt ze een spiegel voor en dat vinden ze niet leuk.



Dit zijn mijn observaties, ik eet wel vlees en vis en ik drink zelf ook alcohol.
Alle reacties Link kopieren
Het gevoel jezelf te moeten verantwoorden, ligt altijd aan jezelf en nooit aan een ander. Net als al je emoties, trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Zelf ben ik vegetariër omdat ik niet wil meewerken aan wreedheden.



Ik geloof ook nogal in wat Paul Mc Cartney zei: "Als slachthuizen glazen wanden zouden hebben, zou niemand nog vlees eten." Op één of andere manier, nogal veel inlevingsvermogen en dol op dieren, besefte ik als kind al dat vlees eten veel pijn en ellende veroorzaakt bij dieren.



Dat is dus mijn motivatie. Maar als je inderdaad van die vragen krijgt (die ik trouwens eerder als nieuwsgierigheid ervaar, meestal niet aanvallend), dan vind ik het toch moeilijk om dat op die manier uit te leggen. Eén keer zei iemand, half lachend wel, maar toch: "O, dus wij zijn allemaal klootzakken?"

Natuurlijk, dat zeg ik niet, maar ergens toch ook een beetje wel haha…



Overigens zal ik er zelf nooit over beginnen of iemand te proberen te overtuigen. Dat is altijd irritant gedrag.
Ik herken het totaal niet, het beeld dat je schetst. Een aantal van mijn beste vrienden eet vegetarisch en ik hoor ze hier ook nooit over.



Ik vind het ook echt niet boeiend wat iemand wel/niet eet en waarom.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad Ducky, met alcohol heb je dat ook. Heb ik nooit zo goed gesnapt.

Ik heb eens een tijd geen alcohol gedronken, en de reacties die ik dan kreeg, écht. "Nou, gezellig hoor." "Nou, dat betaal ik niet." "Water is voor de vissen." Of zo laatdunkend: "En voor jou een theetje zeker? Pfff."



Ik snapte dat niet. We hebben het hier over de vloeistof die in het glas zit dat voor me staat. Over wat ik al dan niet in mijn keel giet gedurende een paar minuten. Ik ben er toch en ik ben toch gewoon dezelfde?

Waar gaat dat over??
Alle reacties Link kopieren
quote:olivia1 schreef op 21 september 2014 @ 10:12:

Ik vind het wel meevallen. Ik vind eigenlijk juist dat ik mij vaak moet verantwoorden waarom ik geen vegetariër ben en ook niet van plan ben er ooit eentje te worden.

Hier laatst op viva ook, een heel topic waarin vleeseters enorm werden aangevallen. Toen ik zei me voor andere dingen in te zetten (in mijn geval arme gezinnen) was dat niet goed, alleen vegetariër zijn was goed genoeg.

Nou sorry hoor, bemoei je lekker met je eigen zaken..



Oh ja, die discussie. Die ging veel verder, je moest zelfs radicaal veganist zijn, wilde je goed genoeg zijn. Als vegetariër heb ik het toen zelfs steeds opgenomen voor de vleeseter.



Dat soort discussies heb irl nooit, trouwens.
quote:Ikbenanoniem schreef op 21 september 2014 @ 11:17:

Ik herken het totaal niet, het beeld dat je schetst. Een aantal van mijn beste vrienden eet vegetarisch en ik hoor ze hier ook nooit over.



Ik vind het ook echt niet boeiend wat iemand wel/niet eet en waarom.Nou dit idd en evenmin boeit het mij of iemand wel of geen alcohol drinkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Porec schreef op 21 september 2014 @ 10:17:

Ook ik snap niet hoe en waarom dit ter sprake (moet) komen bij het weigeren van een bitterbal?



Ik weiger ook wel eens een bitterbal.



'Wil je een bitterbal?'

'Nee, dank je.'



Nog nooit hoeven verantwoorden Haha, wij bestellen altijd een bittergarnituur en dan worden alle vegadingen ( kaasstengels en kaassouffleetjes) voor mij bewaard. Met als resultaat dat iedereen 1 hapje neemt en liggen er nog 6 van die kaasdingen voor mij
Alle reacties Link kopieren
quote:pocketsize schreef op 21 september 2014 @ 10:50:

[...]





Slim!



Ik was een zgn "inconsequente vegetariër" (geen vlees, geen vis, wel leer, wel dierlijke producten in bijvoorbeeld drop).



Dat ging zo:

> Stukje worst?

< Nee dankje.

> Eet je geen vlees?

< Nee (glimlach + poging om verder te gaan met vorig gesprek)

> Oh waarom niet?

< Pfoeh eigenlijk al een tijdje niet, ik vond het geen prettig idee.

> Zielige diertjes enzo?

< Haha ja, denk ik inderdaad

> Maar ze worden toch geslacht he?

< Ach ja, ik eet gewoon geen vlees..

> Maar het maakt dus niet uit? Want ze zijn toch al dood! Eet je wel vis?

< Nee ook geen vis.

> Maar die voelen dus geen pijn, dat is eigenlijk raar dat je geen vis eet. Eet je ook geen eieren, en heb je dan ook geen leren schoenen?

< Ik eet gewoon geen vlees, verder niet.

> maar als je leren schoenen draagt moet je gewoon ook vlees eten, anders is het raar en hypocriet, want leer komt ook van een dier he? Dus eigenlijk ben je een nep vegetariër. En dan zeg je dat je geen worst eet...

Etc. etc.Een gesprek gaat bij mij nooit zo, eigenlijk.
Grappig TO!

Hier hetzelfde. Ook nog gisteravond.

Ik ben vegetarisch en wil veganist worden. Heb mijn eigen overtuigingen en redenen ervoor. Dat hoeft verder niemand te weten en ik hoef het er met niemand over te hebben. Maar dan komen idd de vragen! Waarom dan? En dan doorvragen. Maar als je dan uitlegt dat de beslissingen te maken hebben met vreselijk dierenleed etc worden mensen boos. 'Bah dat wil ik niet weten.' Of 'die beelden wil ik niet zien' etc. Ok vraag me er dan niet naar. Laat mij mijn keuze maken voor mezelf, zonder er anderen mee lastig te vallen.

En nee, ik kijk niet raar of afkeurend naar mensen die vlees eten. Iedereen bepaalt die keuze lekker voor zichzelf. Als jij een flinke biefstuk naast me zit te verorberen hoop ik dat het je smaakt. Laat mij dan ook gewoon genieten van mijn salade.
quote:Mevrouw75 schreef op 21 september 2014 @ 11:26:

[...]





Een gesprek gaat bij mij nooit zo, eigenlijk.



Wees blij ik vond het dodelijk vermoeiend.



Ik eet inmiddels biologisch vlees, blijkbaar is dat wat minder intimiderend (?) want heb zo'n gesprek sindsdien niet meer gehad,
quote:tove82 schreef op 21 september 2014 @ 11:12:

Zelf ben ik vegetariër omdat ik niet wil meewerken aan wreedheden.



Ik geloof ook nogal in wat Paul Mc Cartney zei: "Als slachthuizen glazen wanden zouden hebben, zou niemand nog vlees eten." Op één of andere manier, nogal veel inlevingsvermogen en dol op dieren, besefte ik als kind al dat vlees eten veel pijn en ellende veroorzaakt bij dieren.



Dat is dus mijn motivatie. Maar als je inderdaad van die vragen krijgt (die ik trouwens eerder als nieuwsgierigheid ervaar, meestal niet aanvallend), dan vind ik het toch moeilijk om dat op die manier uit te leggen. Eén keer zei iemand, half lachend wel, maar toch: "O, dus wij zijn allemaal klootzakken?"

Natuurlijk, dat zeg ik niet, maar ergens toch ook een beetje wel haha…



Overigens zal ik er zelf nooit over beginnen of iemand te proberen te overtuigen. Dat is altijd irritant gedrag.

Paul mag leuke muziek maken, maar dit is onzin.



Ik heb vrij veel gewerkt in de vleesindustrie, ken het van binnen en weet van dichtbij de onsmakelijke kanten. En nooit zag ik in de kantines van dat soort bedrijven vegetariers. Nooit.



En zelf smaakt vlees me er ook echt niets minder om.



Het is alleen weer het zoveelste voorbeeld van de moreel-superieure vegetarier die denkt het licht gezien te hebben. En als al die domme vleeseters nu ook maar het licht zouden zien...
Alle reacties Link kopieren
In de jaren '90 had ik inderdaad nog wel het idee dat mijn vegetarisme op ieder feestje het openingsgesprek moest zijn en vleeseters het idee hadden dat ze zich bij mij moesten verantwoorden over hun keuze. Maar tegenwoordig ervaar ik dat al lang niet meer zo. Er zijn nu zoveel vegetariërs, dat de meeste mensen het geen interessant nieuws meer vinden dat ik geen vlees hoef. Gelukkig maar, want ik zou het ook saai vinden om overal waar ik kom weer over datzelfde thema te worden ondervraagd.
Maar roos als niemand het hoeft te weten hoe kom je dan toch op dit soort gesprekken?

Dan heb je neem ik aan zelf aangekondid dat je veganist wilt worden.

Waarom doe je dat als je het er niet over wilt hebben en niemand het hoeft te weten?
quote:tove82 schreef op 21 september 2014 @ 11:17:

Inderdaad Ducky, met alcohol heb je dat ook. Heb ik nooit zo goed gesnapt.

Ik heb eens een tijd geen alcohol gedronken, en de reacties die ik dan kreeg, écht. "Nou, gezellig hoor." "Nou, dat betaal ik niet." "Water is voor de vissen." Of zo laatdunkend: "En voor jou een theetje zeker? Pfff."



Ik snapte dat niet. We hebben het hier over de vloeistof die in het glas zit dat voor me staat. Over wat ik al dan niet in mijn keel giet gedurende een paar minuten. Ik ben er toch en ik ben toch gewoon dezelfde?

Waar gaat dat over??



Ook al niet herkenbaar. Ik drink nooit alcohol, krijg er nooit vragen over of opmerkingen. Nooit.



Zomin als het mij boeit waarom mensen geen vlees eten, boeit het mijn omgeving niet waarom ik geen alcohol drink. Maar net als met de vegetariers: hoe vertelde je dan dat je geen alcohol dronk?



Er is verschil tussen "voor mij sourcy graag" en "voor mij alles behalve alcohol graag"
quote:diamond-gloss schreef op 21 september 2014 @ 11:40:

Maar roos als niemand het hoeft te weten hoe kom je dan toch op dit soort gesprekken?

Dan heb je neem ik aan zelf aangekondid dat je veganist wilt worden.

Waarom doe je dat als je het er niet over wilt hebben en niemand het hoeft te weten?Dat dus he. Niet klagen als je krijgt waar je om vraagt.
Alle reacties Link kopieren
quote:femke_leest schreef op 21 september 2014 @ 11:39:

In de jaren '90 had ik inderdaad nog wel het idee dat mijn vegetarisme op ieder feestje het openingsgesprek moest zijn en vleeseters het idee hadden dat ze zich bij mij moesten verantwoorden over hun keuze. Maar tegenwoordig ervaar ik dat al lang niet meer zo. Er zijn nu zoveel vegetariërs, dat de meeste mensen het geen interessant nieuws meer vinden dat ik geen vlees hoef. Gelukkig maar, want ik zou het ook saai vinden om overal waar ik kom weer over datzelfde thema te worden ondervraagd.Precies, het is saai en vermoeiend om elke keer te moeten vertellen over iets dat je zelf heel normaal en niet meer interessant vindt. Mij overkomt het tegenwoordig ook steeds minder vaak, maar soms heb je nog wel iemand die dit thema aangrijpt als gespreksonderwerp. Dan beginnen ze met: "Zo, dus jij bent ook vegetariër?" Meestal zeg ik dan kortaf: "Ja, klopt" en begin ik over iets anders of kijk ik langs die persoon heen naar iets anders zodat duidelijk is dat dit onderwerp mij verder niet interesseert. Er zijn genoeg leukere dingen om over te praten.
Alle reacties Link kopieren
quote:tove82 schreef op 21 september 2014 @ 11:17:

Inderdaad Ducky, met alcohol heb je dat ook. Heb ik nooit zo goed gesnapt.

Ik heb eens een tijd geen alcohol gedronken, en de reacties die ik dan kreeg, écht. "Nou, gezellig hoor." "Nou, dat betaal ik niet." "Water is voor de vissen." Of zo laatdunkend: "En voor jou een theetje zeker? Pfff."



Ik snapte dat niet. We hebben het hier over de vloeistof die in het glas zit dat voor me staat. Over wat ik al dan niet in mijn keel giet gedurende een paar minuten. Ik ben er toch en ik ben toch gewoon dezelfde?

Waar gaat dat over??Hier ook. Altijd discussie, gezanik en getouwtrek als ik thee of appelsap bestel. Soms hoop ik dat het ze niet opvalt, maar helaas is er altijd wel iemand die door de groep moet roepen dat ik geen alcohol heb besteld en daar gaan we weer. Zucht.
quote:melissa-x schreef op 21 september 2014 @ 11:46:

[...]





Hier ook. Altijd discussie, gezanik en getouwtrek als ik thee of appelsap bestel. Soms hoop ik dat het ze niet opvalt, maar helaas is er altijd wel iemand die door de groep moet roepen dat ik geen alcohol heb besteld en daar gaan we weer. Zucht.Gewoon uit nieuwsgierigheid: heb je een idee waar dat vandaan komt? Ik heb dat nooit. En ik doe geen enkele moeite te verbergen dat ik geen alcohol drink.
quote:diamond-gloss schreef op 21 september 2014 @ 11:40:

Maar roos als niemand het hoeft te weten hoe kom je dan toch op dit soort gesprekken?

Dan heb je neem ik aan zelf aangekondid dat je veganist wilt worden.

Waarom doe je dat als je het er niet over wilt hebben en niemand het hoeft te weten?



Hee roos neem een stukje kaas! Lust je een broodje ei?

Nee dank je.

Echt niet?

Nee.

Waarom niet?

Geen trek.



Keer daarop

Wil je een plakje kaas?

Nee bedankt hoor

O alweer niet?

Nee hoor.

Waarom eet je geen kaas meer?

Ik wil misschien veganistisch eten.



Ik snap niet wat er mis is met eerlijk antwoord geven als er zo word gezeken waarom je wel of niet iets wilt.
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad vaak de toon die de muziek maakt.

Als je bij elke weigering van vlees en vis het niet kunt laten bij een simpel "nee, dankje", maar je hele verhaal erbij moet vertellen, dan roep je het wel een beetje over jezelf af.

Als je les wil geven, moet je voor de klas gaan staan.



Ik eet trouwens zelf weinig tot geen vlees, vis en eieren en drink ook geen bier (maar wel een wijntje).
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel apart dat je maanden een relatie hebt zonder dat vriendje weet dat je vegetariër bent. Lijkt me toch redelijk basale info over wie je bent en hoe je in het leven staat.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Ik wil het er niet over hebben. Net als dat ik het niet interessant vind om te horen waarom iemand thee drinkt. Of wel vlees eet.

als mensen ernaar vragen zeg ik het eerlijk. Nee ik eet geen vlees. Klaar! Moet ik dan alles uitleggen? Wat mij betreft niet. Ik eet dat niet, boeiend. Jij eet het wel, boeiend.

Maar het is opmerkelijk dat ik bij dezelfde mensen toch altijd weer dezelfde vragen moet beantwoorden. Ze beginnen er zelf telkens weer over. Ik zie het nut er niet van in om er telkens aandacht op te vestigen.

Overigens heb ik ook periodes dat ik niks aan alcohol drink.

Wil je een wijntje?

Nee dankje.

Wil je dan een frisje?

O lekker hoor.

Prima!

Daarmee heb ik nooit discussies of wat ook.
Alle reacties Link kopieren
Zoals je hier ziet, gaan ook niet alle dieren zo meegaand de slachtbank op
Lachen is gezond
Ik heb geen idee waarom mensen dat doen, misschien omdat ze graag ander afkraken om zichzelf beter te voelen. Maar ik blijf het typisch vinden dat de vegetariërs die ik ken eigenlijk zelden iets zeggen over het wel of niet eten van vlees maar juist de vleeseters er vaak een punt van maken. Dat komt op mij zelden over als interesse zeker als het dan gaat over dingen als auto's en leer enz enz. Vooral dat willen "betrappen" op inconsequenties stoort mij mateloos aan dat soort types. Resultaat is dat de vleesetende aanstichter van het gesprek vaak vervolgens gaat mekkeren dat vegetariërs het altijd over het niet eten van vlees hebben.



Gewoon niet meer antwoorden of zeggen dat het jou keus is en je vrij bent die te maken.



Als je veel mensen in je omgeving hebt die zo doen ben je toe aan nieuwe, leukere vrienden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven