Geld & Recht alle pijlers

Wie bepaalt uiteindelijk over de erfafscheiding?

21-09-2014 13:52 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



mijn buurvrouw wil de heg die precies op de erfgrens loopt als scheiding tussen onze tuinen weghalen, zodat zij meer plek heeft voor het bouwen van een schuur.



Nu zie ik het plan op zich niet zo hard zitten, vanwege lichtwegval en een constant blaffende hond (die in die schuur moet gaan wonen, nu binnen hoor ik het beest nog niet zo). Maar goed, feit is net dat de buuf compleet uit haar plaat is gegaan tegen mij en dat mijn zin om mee te werken niet heeft vergroot.



Maar wie beslist over een heg die er al stond voordat ik er kwam wonen (en waar ik in principe blij mee was) en er dus ook al stond toen zij daar kwam wonen? Ik woon er dus een aantal jaar langer dan de buurvrouw, maar heb de heg nooit zelf geplaatst.



Wie weet hoe dit werkt?
Alle reacties Link kopieren
Belachelijk dat de hond dan in de schuur moet gaan wonen.
Gewoon even de gemeente maandag bellen en vragen naar de regelgeving in jouw gemeente (zelfs vaak per wijk bepaald). Dan weet je het direct. Geef gelijk aan wat de plannen zijn van je buurvrouw.



Met datgene dat je dadelijk weet vd gemeente over de hoogte etc voorleggen aan de buurvrouw (mits ze nog luistertt). Bij schreeuwen aangeven dat je direct een bouwstop laat opleggen door de gemeente (dat kan, is binnen een uur gepiept) en dan krijgt ze een bouwstop. Gaat ze toch door, zit daar een clausule aan (hier in de wijk was dat 20.000 euro, dus best pittig).



Vervolgens volgt de gemeente de hele bouw of dit past binnen de richtlijnen van het bestemmingsplan of evt de vergunningsaanvraag. Maar 2,5 mag echt niet. Hier was de grens 210 cm. En ik begreep van mijn contactpersoon bij de gemeente dat dat best hoog was in tegenstelling tot andere gemeente.



Dus echt, ga maandag naar de gemeente en overleg daar zodat je het bestemmingsplan even gekopieerd krijgt.
quote:feeks schreef op 21 september 2014 @ 14:40:

Belachelijk dat de hond dan in de schuur moet gaan wonen.Hier op viva vraag je je dan af of de buurvrouw toevallig recent is bevallen.
Haantje, dat wisselt per gemeente. Bij onze oude gemeente was de grens 1.50. 3 meter vind in inderdaad belachelijk hoog!



Navragen dus!
Alle reacties Link kopieren
De heg staat er al, op de erfgrens, dus daarvan ben jij mede eigenaar. Die mag niet zonder jouw toestemming verwijderd en/of beschadigd worden waarbij snoeien niet onder beschadigen valt.



Ik zou je buurvrouw even schriftelijk laten weten dat je er niet mee akkoord gaat dat er iets met die heg gebeurd zonder jouw toestemming en dat deze heg ook jouw eigendom is. Doe er gelijk even een paar foto's bij van de gehele heg in de huidige staat.



Wanneer jouw buurvrouw er een schutting tegenaan wil zetten op haar eigen grond dan is dit wel toegestaan.



Andere optie : De rijdende rechter.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Vond t ook hoog, polala. Heb t dus ook twee keer nagevraagd. Maar voor tuinhuisjes, schuren geldt iets anders dan bij een schutting. En een schuurtje van 1,50 hoog.... daar kan je niet in staan. (Alleen de hond wel) :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:polala schreef op 21 september 2014 @ 14:17:

Vaak moet je gemeentelijke toestemming hebben om hoger te mogen bouwen dan 1.50/2.00 meter.



Oh, dat klinkt als een schappelijke hoogte. Zou dat ergens vastgelegd liggen? Jawel toch? Dan kan ik het haar mailen, weet ze gelijk de regeltjes daarover. Zonde als je begint met bouwen en bestpittig begint te klagen.



quote:Die schuur klinkt behoorlijk groot, ik weet bijna zeker dat dat niet zomaar mag.Zoals ik het voel, klinkt die schuur bijna als een uitbouw van haar huis. Want hij komt pal aan de achtergevel en de tussenmuur die onze huizen scheiden loopt dan 4 meter diep de tuin in. De bedoeling is nl. dat er een opening komt vanuit hun raam, waar die hond dan via een soort luik zelf in en uit kan. Dus dat ding zit dan vastgeplakt aan hun ramen??
Alle reacties Link kopieren
quote:yoshe schreef op 21 september 2014 @ 14:35:

Hoe breed is de heg nu dan?

.Hegje is zo breed als onze tussenmuur, dus zo´n 30 centimeter.
Alle reacties Link kopieren
quote:erizo schreef op 21 september 2014 @ 14:36:

[...]





Ze wil dus een schuur. En ik schreef 'op' de erfgrens, maar bedoelde daarmee op het eigen deel van waar nu de heg staat.Nee, inderdaad niet óp, dat heb ik dan verkeerd uitgelegd. Ze wil tégen de erfgrens aanbouwen. Zodat haar schuurachterkant meteen mijn kant is zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
quote:erizo schreef op 21 september 2014 @ 14:42:

[...]





Hier op viva vraag je je dan af of de buurvrouw toevallig recent is bevallen.?
Alle reacties Link kopieren
Als de schuur 4 meter lang wordt, hoe breed wil ze hem dan maken. Want mogelijk komt ze boven de 10m2 uit.
Alle reacties Link kopieren
Bestpittig, we spreken hier over een koopwoning neem ik aan?



Wat je omschrijft klinkt als een uitbouw die geen uitbouw is want dan moet ze aan allerlei regels voldoen. Dit klopt niet helemaal. Laat je goed informeren en zoek het goed uit. Dit mag niet zomaar. Een schuur die aan de woning grenst en vervolgens 4 meter diep is, klinkt echt als een uitbouw.
Alle reacties Link kopieren
En laat je het hier dan ook weten?
http://www.geldenrecht.nl ... lussen-denk-aan-de-regels
quote:Gravinnetje schreef op 21 september 2014 @ 15:37:

Bestpittig, we spreken hier over een koopwoning neem ik aan?



Wat je omschrijft klinkt als een uitbouw die geen uitbouw is want dan moet ze aan allerlei regels voldoen. Dit klopt niet helemaal. Laat je goed informeren en zoek het goed uit. Dit mag niet zomaar. Een schuur die aan de woning grenst en vervolgens 4 meter diep is, klinkt echt als een uitbouw.



En dat mag dan ook, maar dan mag het niet hoger worden dan de eerste verdieping van het originele huis. Dus als jullie woonkamer 2.10 mtr is, mag de aanbouw niet hoger worden dan die 2.10.



En nog meer regels. Kijk even op die link die ik hier neer zette, daar vind je de algemene regels allemaal op een rij.
Alle reacties Link kopieren
Heeft de buurvrouw al een vergunning aan gevraagd voor het bouwen van een schuur? Of hoeft dat tegenwoordig niet meer?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de vergunningscheck gedaan in mijn gemeente obv jouw gegevens en bij ons, mag je niet zomaar een schuur neerzetten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in overleg met de woningbouw gaan. Een schuur van 4 meter lang en zo hoog neemt inderdaad veel licht bij jou weg.

Dat klinkt eerder als een nederzetting dan als een schuur.

Vraag dus aan de woningbouw of er maximum maten zijn wat betreft de bouw van een schuur.



En met zo'n hysterische buurvrouw zou ik ook niet verder gaan overleggen. Zo te horen valt daar niet mee te praten.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Exces, jouw link gaat naar een stuk uit 2010. Ik weet niet of dat nog actueel is.

Maar zoals lilalinda al schreef: doe een vergunninscheck.

Dat kan via het omgevingsloket. Dan weet je wat meer over eisen in jouw gemeente.
Alle reacties Link kopieren
Er gelden landelijke regels voor vergunningsvrij bouwen. Bepalend voor de eisen is of de schuur meer of minder dan 2,5 meter van het hoofdgebouw zal worden gebouwd.



Als het binnen 2,5 meter is dan mag het bouwwerk niet hoger zijn dan 4 meter en niet hoger dan de eventuele tweede laag van het hoofdgebouw.



Als het meer dan 2,5 meter is dan mag het bouwwerk niet hoger zijn dan 3 meter, mag er maar 10m2 binnen een strook van een meter tov de erfgrens staan, mag de totale oppervlakte van vergunningsvrije bouwwerken niet meer zijn dan 30m2 en het bouwwerk moet functionerl ondergeschikt zijn.



Als er in de situatie wordt voldaan aan de geldende eisen, dan kom je niet eens toe aan de voorschriften van het ter plaatse geldende bestemmingsplan.



Mocht er niet voldaan worden aan bovenstaande, dan kan het eventueel alsnog vergunningsvrij. Het bouwwerk mag dan niet hoger zijn dan 5 meter en moet voldoen aan de voorschriften van het ter plaatste geldende bestemmingsplan (dus ook de maximale hoogte als dat lager is dan 5 meter).



Bovenstaande kan anders worden, als de buurvrouw op een hoekperceel woont. Maar dit zijn de algemene regels voor het bouwen van een bijbehorend bouwwerk.
quote:haantje69 schreef op 21 september 2014 @ 16:03:

Exces, jouw link gaat naar een stuk uit 2010. Ik weet niet of dat nog actueel is.

Maar zoals lilalinda al schreef: doe een vergunninscheck.

Dat kan via het omgevingsloket. Dan weet je wat meer over eisen in jouw gemeente.



Nouja, ik gok erop dat de regels niet voor meer dan de helft flink veranderd zijn, dit was al een vernieuwing/versoepeling. En zo heb je wel een basis. Verder moet je inderdaad bij de gemeente zijn. Maar als TO met deze regels uit de voeten kan, en ze stuurt dat op naar de buuf, is de kans behoorlijk groot dat buuf zich hieraan gaat houden en dan hoef je niet eens verder te zeuren.



Als buuf het anders wil, beter, hoger, groter, moet buuf zelf maar zorgen dat ze de actuele regelgeving te pakken krijgt. Alleen moet TO dan in de gaten houden of ze wel of geen bezwaar mag en kan maken.



Een vriendin wilde eens aanbouwen voor haar gehandicapte zoon. De buren hebben lang dwars gelegen, die waren helemaal niet blij. Uiteindelijk is het wel gelukt met de vergunningen, maar man oh man, wat een gedoe voor die paar m².
Alle reacties Link kopieren
Vier meter hoog??? WTF!!
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, ik begrijp überhaupt niet waarom aanbouwen en schuren bouwen toegestaan zijn wanneer deze bij de oorspronkelijke bouw nog niet bestonden en dit in enig nadeel van buren is. Ga dan verhuizen!

Anderen hoeven toch niet de dupe te worden omdat diegene ineens een wens heeft? Heb je eerst een zonnig hoekje in je tuin en dan ineens een volledige tuin in de schaduw. Lekker dan! Of je zit ineens tegen een lelijke blinde muur aan te kijken. Lekker deprimerend.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Om op de originele vraag van TO terug te komen;



Je bent samen eigenaar van de heg. Buurvrouw mag die dus niet zomaar eruit rukken. Precies op de erfgrens bouwen betekent dat ze op jullie grondstuk moeten zijn voor de afwerking, zij zal jou dus te vriend moeten houden.



Maar ja, als de buurvrouw wat kokend water, al dan niet aangevuld met wat zoutzuur over de wortels van de heg mikt, dan is die heg natuurlijk wel al uitgeschakeld. Dus aan je rechten heb je in dit geval niet zoveel.



En je mag dus best wel veel in je eigen achtertuin. Uiteindelijk trek je dus aan het kortste eind.



Als de tuin groot genoeg is, zou ik eerder overwegen om ook aan te bouwen, of om de muur te gaan gebruiken voor een overkapping.
Alle reacties Link kopieren
Het staat er een beetje onduidelijk. Maar maximaal 4 meter hoog in dat geval, maar niet hoger dan 30 centimeter boven de scheidingsconstructie met de tweede woonlaag. Dus als dat bijvoorbeeld op 2,5 meter hoogte is, dan is dat de maximale hoogte.



En in het geval dat er geen tweede woonlaag is, mag het ook niet hoger zijn dan het hoofdgebouw zelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven