Waarom moeten vegetariërs zich altijd zo verantwoorden?

21-09-2014 05:54 236 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik eet vanaf mijn achtste geen vlees meer en vanaf mijn elfde geen vis. Ik ben dus sinds mijn elfde volledig vegetariër en ik ben nu vierentwintig. Al mijn leven lang krijg ik een salvo van vragen op me af als ik vertel vegetariër te zijn, en ik vertel dit alleen maar op het moment dat dit ter sprake komt. Als ik bij iemand ga eten bijvoorbeeld. Of als ik uit eten ga en ik eet zelf geen vlees. Of als het over vlees in het algemeen gaat. Hoe dan ook, het komt niet in veel gevallen ter sprake, maar op een gegeven moment komt het in bepaalde contacten dus wel ter sprake. En altijd die vragen.



"Waarom ben je vegetariër?" Oké, logisch. "Oh, maar draag je dan ook geen leer?" Nee. "Soja is hartstikke slecht voor het milieu en de boeren!" Ik eet en drink geen soja. "Eet je wel kaas?" "Heb je een auto?" Allemaal vragen die ik vaak kan tackelen, maar zelfs als ik dit niet zou kunnen: who cares? Waarom willen veel mensen vegetariërs op zogenaamde inconsequenties pakken? Vannacht tijdens een feestje kwam het ter sprake. Want ik hoefde geen bitterbal. En het kan me niets schelen als er geen vegetarische snackjes zijn, ik haat het om mensen op te moeten zadelen met extra werk. Ook als ik bij iemand eet zeg ik altijd: "het maakt niet uit wat je maakt, als er maar geen vlees en vis in zit" en dan is ervoor zorgen dat dat niet tegelijkertijd gebakken of gekookt wordt dus genoeg. Vaak doen mensen enorm hun best, heel lief, maar dat hoeft dus niet eens van mij. Zelf eet ik bijvoorbeeld niet eens elke dag een vleesvervanger, dus zo precies komt dat echt niet allemaal. Ik vraag niemand om extra werk, ik spreek niemand aan op zijn vleesconsumptie en ik geef geen nare blikken richting iemands bord en de meeste vegetariërs doen dit niet. Maar veel vegetariërs krijgen wel: "dan eet ik nu dubbel zoveel vlees, "waarom heb je dan snijtanden?", "je staat bovenaan de voedselketen!" en "dat is heel ongezond". En daarna dus al die vragen om te kijken of je iets doet dat niet in het perfecte zwart-witte plaatje past van iemand die 0% aan milieuvervuiling en dierenleed doet.



Ik vind het zo'n raar verschijnsel dat bijna elke vegetariër hiermee te maken krijgt. Dat wanneer je vertelt vegetariër te zijn, vluchtig en out of the blue je moet verantwoorden alsof het iets is waar zij last van hebben. Ik begrijp er niets van en vandaar dat ik dit ook hier - in Psyche - plaats. Wat gebeurt er in het hoofd van sommige mensen wanneer iemand vertelt vegetarisch te eten?
Ik vraag het nooit aan iemand maar ik snap wel waar die vragen vandaan komen. Want vaak eten mensen geen vis/vlees uit principe en niet omdat ze het niet lusten. En dan vind ik het raar dat dit principe ophoud bij het eten van het beest. Want het leer waar schoenen van gemaakt zijn groeit niet aan een boom ofzo. Dus persoonlijk vind ik dat een beetje raar aan het hele vegetarier verhaal. Er is ook vlees van beesten die het wel goed hebben gehad zo hadden wij een slager in het dorp die zijn vee zelf fokte en die beesten hadden ruimte zat. OK je betaalde er ook het driedubbele voor... maar dan wist je wel exact waar het vandaan kwam en dat die beesten het goed hadden voor hun dood. Afijn leven en laten leven daarom ga ik de discussie met vegetariers niet meer aan. Inderdaad ook om die verheven preken die je dan terug krijgt en dat terwijl wij als mens zijn gebouwd op het nuttige van zowel plantaardig als dierlijk voedsel.
Het mooiste zijn de verheven vegetariers die zeggen "ik voel me niet superieur, ik heb gewoon gelijk!"



Ook dit topic begint er vol mee te lopen. Grappig, totdat zo iemand bij je aan tafel zit.
quote:ilonadenise schreef op 21 september 2014 @ 14:41:

Waar ik overigens wel nieuwsgierig naar ben, oprechte vraag aan de vegetariërs:



Als er iemand bij je komt eten die zelf geen vegetariër is, bakken jullie voor diegene dan wel een stukje vlees?Ex-vega hier, in mijn geval is het antwoord: nee. Waarom? Omdat ik het niet eens was met de manier waarop het eraan toe ging in de veeteelt, en er zo weinig mogelijk mee te maken wilde hebben. En er dus ook mijn geld er niet aan uit ging geven ook al at ik het vlees niet zelf op.
Alle reacties Link kopieren
Over het wel of niet superieur voelen: ik vind vegetarisch eten beter voor dierenwelzijn, het milieu en het kunnen voeden van de gehele wereldbevolking (er gaat 10 keer de hoeveelheid voedsel in als wat een stuk vlees oplevert, dus er is uiteindelijk minder eten om te verspreiden). Dus hoewel er bij vegetarisch voedsel ook echt wel haken en ogen zijn, zo ook bij veganistisch eten, vind ik het wel een 'betere' keuze, dus je zou kunnen zeggen dat ik mijn dieet superieur vind.

Dit betekent echter niet dat ik mij als persoon beter voel dan een ander persoon, ik ga mensen er niet mee lastigvallen (alleen als ze mij vragen waarom ik vegetariër ben geef ik hier antwoord op).



Zie het een beetje in de trant van dat ik probeer gebalanceerd en gezond te eten, als iemand anders daar niet mee bezig is, dan is dat zijn/haar goed recht: van mij mag je eten wat je wilt, maar ik vind mijn dieet wel superieur dan bijvoorbeeld elke dag gefrituurd eten eten.

Dat betekent echter niet dat ik de persoon an sich minderwaardig vind aan mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:ilonadenise schreef op 21 september 2014 @ 14:41:

Waar ik overigens wel nieuwsgierig naar ben, oprechte vraag aan de vegetariërs:



Als er iemand bij je komt eten die zelf geen vegetariër is, bakken jullie voor diegene dan wel een stukje vlees?





Ja, en ook als ik een ovenschotel maak

Ik heb speciale 1 persoons ovenschalen, dus dan doe ik daar wat vlees door.

Ik vraag wel regelmatig aan de slager hoe ik bepaald vlees moet bakken, ALS ik dan vlees maak voor een ander dan moet ik het niet verpesten.

Mijn beredening, ik respecteer hun mening om wel vlees te eten, zij respecteren mijn mening om het niet te eten.



Maar ik snap inderdaad de vragen/discussies niet die ik van onbekenden of vage bekenden krijg.

Mijn vrienden respecteren mijn keuze, alleen sommige domme familieleden beginnen er telkens weer over op een verjaardag.
Alle reacties Link kopieren
quote:ilonadenise schreef op 21 september 2014 @ 14:41:

Waar ik overigens wel nieuwsgierig naar ben, oprechte vraag aan de vegetariërs:



Als er iemand bij je komt eten die zelf geen vegetariër is, bakken jullie voor diegene dan wel een stukje vlees?Man kookt 90% van de tijd dus vlees zal er op het bord liggen bij de gast(en). Als ik zelf kook dus niet, niet omdat ik het mensen niet gun of de moraalridder wil uithangen maar omdat ik nooit heb geleerd hoe vlees/vis/gevogelte klaar te maken. Ik kook ook niet met vlees voor man en zoon om dezelfde reden (en man zal het dan ook niet eten vanwege dezelfde reden )
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Misschien een hele, hele stomme vraag, maar ik lees dat sommige vegetariërs zelfs hele met liefde bereide maaltijden vervangen door een boterham, omdat het eten per ongeluk met vlees in aanraking is gekomen. Is dat dan echt alleen vanwege de eventuele smaak die je niet lust? Of gaat dat dan op een bepaalde manier ook om principe?



Ik durf dergelijke vragen meestal júist niet aan de weinige vegetariërs te stellen die ik ken Omdat ik bang ben dat zij denken dat ik er iets mee bedoel/oordeel terwijl ik gewoon eigenlijk reuzebenieuwd ben naar dat soort dingen!
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 21 september 2014 @ 11:49:

[...]



Gewoon uit nieuwsgierigheid: heb je een idee waar dat vandaan komt? Ik heb dat nooit. En ik doe geen enkele moeite te verbergen dat ik geen alcohol drink.



Ik denk dat het aan de omgeving ligt. Mijn vriendinnen zijn eraan gewend dat ik geen alcohol drink en vinden het wel best. Mijn collega's maken er ook geen opmerkingen over, misschien omdat ze in de zorg werken. Maar mijn eigen familie en de collega's van mijn man doen bijna altijd vervelend als ik geen alcohol bestel.



Maar als je tips hebt om dit soort onrust te voorkomen, hoor ik het graag! Heb jij enig idee hoe het komt dat sommige groepen zo vervelend doen als iemand geen alcohol hoeft?
Alle reacties Link kopieren
quote:roosv1989 schreef op 21 september 2014 @ 12:48:

Trouwens...

Ik lees best veel mensen die geen alcohol drinken.

Een beetje offtopic maar is daar een reden voor?

Ik zweef namelijk nog een beetje daartussen in. Mijn vader had korsakoff, heel ernstig en is aan de gevolgen van een alcoholverslaving overleden. Dit zit dus in mijn genen. Ik hou erg van een drankje op zn tijd en kan daar samen met mn moeder en mn man bijvoorbeeld erg van genieten. Maar als we dan weken niks drinken is er ook niks aan de hand. Toch houd het wel of niet drinken mij persoonlijk wel bezig.

Ben benieuwd wat voor anderen beweegredenen zijn om geen alcohol te drinken.

Vind het trouwens niks uitmaken voor de gezelligheid. Samen thee drinken is toch net zo gezellig? Dus 'oh wat ongezellig zeg' vind ik vaak maar een flauwe opmerking.



Ik drink geen alcohol zonder dat daar echt een reden of principe achter zit. Ik ben er eigenlijk gewoon nooit aan begonnen en heb er ook niet zo'n interesse in.



Mijn beste vriendin drinkt geen alcohol omdat haar opa verslaafd was en de gevolgen daarvan nog dagelijks te merken zijn bij haar moeder (psychische problemen). Dus zij associeert alcohol met nare dingen.



Mijn man drinkt wel alcohol, maar weinig (nooit meer dan twee glazen per keer). Dit omdat hij te veel drinken ongezond en zinloos vindt.
quote:jen16 schreef op 21 september 2014 @ 20:30:

Misschien een hele, hele stomme vraag, maar ik lees dat sommige vegetariërs zelfs hele met liefde bereide maaltijden vervangen door een boterham, omdat het eten per ongeluk met vlees in aanraking is gekomen. Is dat dan echt alleen vanwege de eventuele smaak die je niet lust? Of gaat dat dan op een bepaalde manier ook om principe?



Ik durf dergelijke vragen meestal júist niet aan de weinige vegetariërs te stellen die ik ken Omdat ik bang ben dat zij denken dat ik er iets mee bedoel/oordeel terwijl ik gewoon eigenlijk reuzebenieuwd ben naar dat soort dingen!Oh nee hoor, als ik eten krijg waar vlees naast heeft gelegen heb ik daar geen moeite mee, maar ik ga niet de ballen uit de soep vissen of het vlees uit de nasi priegelen. Dat niet. Maar als er vlees op hetzelfde bord heeft gelegen dan eet ik mijn eten gewoon op.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je antwoord Whopper, ik snap het Kan me ook wel voorstellen dat je inderdaad niet alle kleine stukjes tussen het eten uit gaat lopen vissen.
quote:whopper schreef op 21 september 2014 @ 21:13:

[...]



Oh nee hoor, als ik eten krijg waar vlees naast heeft gelegen heb ik daar geen moeite mee, maar ik ga niet de ballen uit de soep vissen of het vlees uit de nasi priegelen. Dat niet. Maar als er vlees op hetzelfde bord heeft gelegen dan eet ik mijn eten gewoon op.Ik kreeg ooit in een kantine van een instelling waar ik werkte en mee at van de kantine mevrouw te horen dat er geen vega maaltijd was, ik kon het vlees wel uit de chili con carne vissen. Het betekent chili met vlees! Het erge was (vind ik) dat het een instelling was met een bepaalde geloofsovertuiging en ze zich daar strikt aan de hele strenge regels van het geloof wat betreft eten hielden! Maar ik kon het vlees wel uit de chili con carne vissen, dat is toch niet zo een punt. Nou het komt weer helemaal terug ik was verbaast en redelijk geïrriteerd aangezien ik het ook netjes ingevuld had en dan die houding.. aaarggg



Nu kom ik vast heel zeikerig over maar dat valt erg mee. Ik maak zelf ook wel vlees aangezien niet het hele gezin vegetariër is en als het er naast ligt eet ik het wel op. Hoewel ik het liever niet op of tegen elkaar heb en in aparte pan bakken aub. Ik kreeg ooit van een vriend heel goedbedoeld een soyaburger die met de karbonaden mee was gebakken?! Dat gaat me te ver.
Ach ja, over leren schoenen e.d., zoals Marianne Thieme zegt: 'Liever inconsequent goed, dan consequent fout'. Die one-liner gebruik ik altijd om dit soort discussies in de kiem te smoren. Maar tuurlijk kan ik mijn oom soms ook wel een dodelijke blik toewerpen als hij op een verjaardagsfuifje met een plakje salami voor mijn neus loopt te zwaaien - alsof ik daar na 15 jaar vegetarisme nog naar snak en het uit zijn hand ga eten...



Merk trouwens wel dat het echt minder wordt, het gedoe en de discussie eromheen. Bij mij weet iedereen zo langzamerhand wel dat ik het echt meen
Alle reacties Link kopieren
Chili con carne?! Je bedoelt dat je het waarschijnlijk rul gebakken gehakt maar opzij moest zien te schuiven? Nou, dan begrijp ik wel dat je enigzins verbaasd was ja dat is niet te doen!



Maar dat laatste stukje dus; wil je dan de smaak van de karbonade gewoon niet proeven aan jouw burger? Of heb je dan eerder het gevoel dat je gewoon met iedereen (vleeseters) mee-eet, terwijl je je juist wil onderscheiden daarin? Hopelijk snap je wat ik bedoel
Bij mij hebben ze eens de pastasaus door de zeef gegooid na mijn vraag of die saus ook vegetarisch kon. Alsof je dat niet proeft zeg dan gewoon "nee, dat kan niet".
Ik vind het geen probleem om vlees voor anderen klaar te maken. Al heb ik liever wel dat ze erbij blijven/het zelf doen want ik ben er niet goed in en ik maak mensen liever niet ziek.



Als een vegaburger gebakken samen met de gewone hamburgers, dan moet ik wel oppassen. Ik weet niet waarom, maar soms krijg ik daar vreselijke maagpijn van.
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 21 september 2014 @ 15:07:

[...]

Waarom zou iemand iets maken dat hij/zij zelf niet eet voor gasten?Ik eet geen tofuburgers, maar wil dat best voor mijn gasten maken indien gewenst, vind ik gastvrij.
quote:jen16 schreef op 21 september 2014 @ 20:30:

Misschien een hele, hele stomme vraag, maar ik lees dat sommige vegetariërs zelfs hele met liefde bereide maaltijden vervangen door een boterham, omdat het eten per ongeluk met vlees in aanraking is gekomen. Is dat dan echt alleen vanwege de eventuele smaak die je niet lust? Of gaat dat dan op een bepaalde manier ook om principe?



Ik durf dergelijke vragen meestal júist niet aan de weinige vegetariërs te stellen die ik ken Omdat ik bang ben dat zij denken dat ik er iets mee bedoel/oordeel terwijl ik gewoon eigenlijk reuzebenieuwd ben naar dat soort dingen!



Ik zeg altijd: het is niet mijn geloof. Ik denk niet dat ik naar de hel ga als ik per ongeluk vlees eet. Maar het is wel mijn principe. Ik vind het dus prettig als mensen er rekening mee houden. Niet dat ze voor mij perse ingewikkeld moeten gaan koken, want ik neem even lief een boterham, maar niet dat ze denken: er zit wel vleesbouillon in de saus, maar dat merkt ze toch niet dus wat maakt het uit?

Ik vind het niet erg als mijn eten met vlees "in aanraking is geweest", het is geen besmettelijke ziekte. Maar de stukjes vlees uit een maaltijd vissen doe ik niet. Dan is het namelijk geen vegetarische maaltijd. En als het vlees wordt weggegooid, dan is het dier helemaal voor niets gedood dus dat is helemaal zinloos.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar als je blijkbaar altijd zoveel vragen krijgt (waar je geen zin in hebt), kun je toch ook gewoon beleefd bedanken als er een bitterbal aangeboden wordt?

Net als wanneer mensen op dieet zijn, dit hoef je namelijk niet te zeggen, gewoon een simpel 'nee bedankt' volstaat.
Ik maak trouwens ook wel zelf vlees klaar voor wie dat wil. Wel lijkt het me logisch dat je aparte pannen gebruikt. Je doet toch ook niet een kipfilet en een biefstuk samen in één pan?
quote:samantha705 schreef op 21 september 2014 @ 22:35:

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar als je blijkbaar altijd zoveel vragen krijgt (waar je geen zin in hebt), kun je toch ook gewoon beleefd bedanken als er een bitterbal aangeboden wordt?

Net als wanneer mensen op dieet zijn, dit hoef je namelijk niet te zeggen, gewoon een simpel 'nee bedankt' volstaat.Haha, dat doe ik wel, maar dan krijg ik vaak te horen: voor de lijn hoef je het niet te laten. Dan moet ik toch weer uitleggen dat ik het niet voor de lijn doe
Alle reacties Link kopieren
Oké het gaat dus inderdaad om de smaak, begrijpelijk! (Mijn stukje vis smaakt met gourmetten ook een beetje 'apart' ja als er daarvoor biefstuk in mijn pannetje zat -en andersom). En zelfs last van je buik als je na lang vegetarisch leven er toch meer dan gewenst van binnenkrijgt. Had ik nog niet eens aan gedacht, maar klinkt heel logisch.



Bedankt voor de antwoorden in ieder geval, ik vroeg het me al vaker af
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het trouwens ook bijzonder als bekenden naar mij toe komen om mij te vertellen dat ze nu ook vegetariër zijn of regelmatig vegetarisch eten.

Wat verwachten ze van mij: een sticker? Een complimentje?
Alle reacties Link kopieren
quote:samantha705 schreef op 21 september 2014 @ 22:35:

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar als je blijkbaar altijd zoveel vragen krijgt (waar je geen zin in hebt), kun je toch ook gewoon beleefd bedanken als er een bitterbal aangeboden wordt?

Net als wanneer mensen op dieet zijn, dit hoef je namelijk niet te zeggen, gewoon een simpel 'nee bedankt' volstaat.



Dit dus. Ik heb een vriendin die geen vlees eet, nou, die pakt gewoon géén stukje worst of andere vleeshapjes op een feestje. Eigenlijk valt het niemand op. Zij pakt gewoon een stukje kaas, of wat olijven, of wat er verder nog aanwezig is. Denk je nou echt dat iedereen zit op te letten wat jij uit welke schaal pakt?



En inderdaad, komen er bitterballen, worstenbroodjes of andere vleesbevattende snacks langs, dan bedankt ze vriendelijk. Precies zoals jij aangeeft "Nee, bedankt". En dan gaat de schaal gewoon langs. Geen mens die er moeilijk over doet.



De vrienden en familie waar ze wel eens komt eten, weten dat ze geen vlees eet, dus daar ook al geen discussie. Dit is Janneke, die eet geen vlees, dus verzinnen we iets anders voor het eten. Punt. Of beter: geen punt.



Ik snap ook niet zo heel erg goed waar al die vegetarische mensen dan altijd al die discussies tegen het lijf lopen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb juist het idee dat een deel van de vegetarische mensen de discussie opzoekt. Net jehovaas. Opdringerig, overtuigd van hun eigen gelijk en zich beter voelend dan degene die anders leeft. En natuurlijk moeten ze gelijk krijgen en moet de vleeseter zich vooral aanpassen aan de vegetarier.

Maar goed, gelukkig zijn er ook niet opdringerige vegetariers die gewoon vriendelijk bedanken en doorgaan met waar ze mee bezig waren.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven