Waarom moeten vegetariërs zich altijd zo verantwoorden?

21-09-2014 05:54 236 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik eet vanaf mijn achtste geen vlees meer en vanaf mijn elfde geen vis. Ik ben dus sinds mijn elfde volledig vegetariër en ik ben nu vierentwintig. Al mijn leven lang krijg ik een salvo van vragen op me af als ik vertel vegetariër te zijn, en ik vertel dit alleen maar op het moment dat dit ter sprake komt. Als ik bij iemand ga eten bijvoorbeeld. Of als ik uit eten ga en ik eet zelf geen vlees. Of als het over vlees in het algemeen gaat. Hoe dan ook, het komt niet in veel gevallen ter sprake, maar op een gegeven moment komt het in bepaalde contacten dus wel ter sprake. En altijd die vragen.



"Waarom ben je vegetariër?" Oké, logisch. "Oh, maar draag je dan ook geen leer?" Nee. "Soja is hartstikke slecht voor het milieu en de boeren!" Ik eet en drink geen soja. "Eet je wel kaas?" "Heb je een auto?" Allemaal vragen die ik vaak kan tackelen, maar zelfs als ik dit niet zou kunnen: who cares? Waarom willen veel mensen vegetariërs op zogenaamde inconsequenties pakken? Vannacht tijdens een feestje kwam het ter sprake. Want ik hoefde geen bitterbal. En het kan me niets schelen als er geen vegetarische snackjes zijn, ik haat het om mensen op te moeten zadelen met extra werk. Ook als ik bij iemand eet zeg ik altijd: "het maakt niet uit wat je maakt, als er maar geen vlees en vis in zit" en dan is ervoor zorgen dat dat niet tegelijkertijd gebakken of gekookt wordt dus genoeg. Vaak doen mensen enorm hun best, heel lief, maar dat hoeft dus niet eens van mij. Zelf eet ik bijvoorbeeld niet eens elke dag een vleesvervanger, dus zo precies komt dat echt niet allemaal. Ik vraag niemand om extra werk, ik spreek niemand aan op zijn vleesconsumptie en ik geef geen nare blikken richting iemands bord en de meeste vegetariërs doen dit niet. Maar veel vegetariërs krijgen wel: "dan eet ik nu dubbel zoveel vlees, "waarom heb je dan snijtanden?", "je staat bovenaan de voedselketen!" en "dat is heel ongezond". En daarna dus al die vragen om te kijken of je iets doet dat niet in het perfecte zwart-witte plaatje past van iemand die 0% aan milieuvervuiling en dierenleed doet.



Ik vind het zo'n raar verschijnsel dat bijna elke vegetariër hiermee te maken krijgt. Dat wanneer je vertelt vegetariër te zijn, vluchtig en out of the blue je moet verantwoorden alsof het iets is waar zij last van hebben. Ik begrijp er niets van en vandaar dat ik dit ook hier - in Psyche - plaats. Wat gebeurt er in het hoofd van sommige mensen wanneer iemand vertelt vegetarisch te eten?
Thanks, Pejeka Het dieet werpt z'n vruchten af, dat merk ik duidelijk.



Ik denk dat ik maar verhuis naar waar jij woont, lijkt me stukken relaxter ;)



Waar ik ben opgegroeid, vragen mensen je de oren van het hoofd en wordt er ook veel over elkaar gepraat. Als ik nu een scheet laat, dan weet morgen de hele straat het en binnen een week het hele dorp, dat idee. Ik ben in deze streek blijven hangen, en daar heb je dat sfeertje overal. Tja...
Alle reacties Link kopieren
@pejeka: vage kennissen, wildvreemden zal dat inderdaad een biet wezen. Het gaat om situaties als:



- personeelsfeest van partner met etentje, waarbij partner zaken heeft aangekruist. Dan mag je in een gezelschap van 50 of meer mensen het vingertje omhoog steken bij de vraag "Waar is de vegetariër?"

- in broodjeszaken vragen om een broodje rauwkost als ze verder enkel wat junkfood hebben (broodje bal met jus, frikandel, kroket, etc.). Dan zeg ik er 'vegetarisch' bij omdat het vaker voorkwam dat mensen dan dachten dat ik halal wilde eten en er dan speciaal voor mij een kipfrikandel (of zoiets) op deden. Lief bedoeld, wel jammer van dat stuk vlees en mijn broodje.

- buurtvereniging organiseert een BBQ. Met veel pijn en moeite kan er een BBQ vanaf voor mensen die halal eten maar het is schijnbaar heel erg beledigend als je zelf een mini BBQ meeneemt en je eigen eten, als je overigens al 45,- hebt betaald (pp) en geen zin hebt in enkel een bord botersla met gesneden tomaat en een kwak mayo (aka maaltijdsalade volgens sommigen).



Etc. Dat zijn eigenlijk nog de enige soort situaties waarin dan van die types komen die 'verhaal komen halen'. Maar dat zal denk ik niet anders zijn voor mensen die op de een of andere manier afwijken van het standaard eetpatroon. En dan heb ik iemand in gedachten met diabetes die ook soms dat soort opmerkingen krijgt (want geen suiker=dieet=niet nodig want al slank= rode lap voor sommige figuren).
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:pejeka schreef op 22 september 2014 @ 00:15:

[...]





Ik snap dat je dat niet roept, maar ik vind het zo apart dat veel vegetariërs blijkbaar constant aangesproken op hun eetgedrag, ook als ze niet "opzichtig vegetarisch" eten (zoals jij), en andere mensen, zoals ik, die óók gewoon een boterham met kaas pakken, nooit aangesproken worden. Ik vraag me dan af hoe dat komt. Vandaar.

Ja dat vraag ik mij dus ook af.

Ik eet ook bijna nooit vleeswaren op mijn brood nog nooit vragen over gehad.

Wel eens waarom ik geen boter op mijn brood doe nou gewoon vind ik ontzettend vies..

Maar daarmee is het ook wel klaar.
Maar ik kan mij wel voorstellen dat als je regelmatig dat soort vragen krijgt dat dat heel vervelend is.

Onnodig ook.
Alle reacties Link kopieren
Wow, wat veel reacties!



Ik ga ze vanavond even doorlezen, maar wat ik in ieder geval al wel wil zeggen: ik heb ook minder nare vragen sinds een paar jaar. Dat met die bitterbal liep zo omdat ik gewoon 'nee, dank je' zei en die jongen vroeg of ik geen bitterballen lustte. Vervolgens barstte hij los en ik had dat al lang niet meer meegemaakt. Enigszins aangeschonken vroeg ik me toen af hoe het toch kon dat sommige mensen altijd zo reageren als je meldt - slechts meldt - vegetariër te zijn. Ik spreek mensen nooit aan op hun vleesconsumptie, namelijk, zelfs als ik moet slikken omdat iemand meerdere producten van vlees bij zijn maaltijd wil bijvoorbeeld slik ik dat weg.



Dat vriendje en ik hadden nog niet samen gegeten, maar hij kwam er dus pas na een aantal maanden pas achter dat ik vegetariër was (ik praat er nooit over) en bleek het uiteindelijk met me eens te zijn en ging heerlijk vegetarisch voor me koken zoals ik nooit voor mezelf doe, want zoals ik al zei: ik eet bijna alles en ik eet lang niet elke dag een vleesvervanger. Hij kwam uit een restaurantfamilie en zijn vader heeft me ook behoorlijk doorgezaagd :').



Maar ik merk het echt niet meer zo vaak als ik het als tiener hoorde, dat is waar. En ik laat het ook eigenlijk altijd wel van me af glijden. Maar ik was ineens zo benieuwd waar het toch vandaan komt om zo heftig te reageren. Ondanks dat ik er tegenwoordig dus echt niet meer zo vaak mee te maken krijg en nogmaals zelf ook vooral een erg rationeel persoon ben en vooral geen preek houd.



Oh, en ik koop en bak gewoon vlees voor anderen, geen probleem. Ik doe eigenlijk alles om vleeseters niet in de weg te staan, om ze zelfs niet op te zadelen met extra werk als ik bij ze eet, dus ik begrijp niet waarom sommige mensen het dan zo nodig vinden om er lacherig en vurig over te doen. Daarbij vind ik één ding wel, en dat is niet iets wat ik tegen hen zeg maar wel als reactie op wat ik nu lees over dat het een aanval zou zijn op vleeseters om te zeggen dat je geen vlees eet om die wreedheden niet te ondersteunen: als je ervoor kiest om vlees te eten kun je ook prima die verantwoordelijkheid op je nemen, toch? Ik ga niet iets anders zeggen dan: "er hoeft geen dier voor mijn maaltijd te sterven" want dat is precies hoe het is. Dat is waarom ik vegetariër ben en dat wordt me dan gevraagd. Meestal krijg ik leuke reacties en houden mensen enorm veel rekening met me, wat dus niet hoeft maar wat ik erg lief vind.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en als ik uit eten ga en zeg dat ik vegetarisch wil eten zijn er ook veel meer opties dan vroeger!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook geen smoesjes bedenken hoor. Laat ieder voor zich toch bepalen wat ze wel en niet in hun lijf willen stoppen. Ik heb een aantal vegetariërs in mijn omgeving, prima. Maak ik lekker vegetarisch eten. Ik kies het zelf ook wel eens in een restaurant, omdat het gerecht me lekker lijkt.

Ik vind veel vlees erg lekker, maar schaam me soms voor wat wij als gezin wegwerken. Ik zou best vaker vegetarisch willen eten, maar krijg dat er thuis dus gewoon niet door. En zelf vega terwijl er iets heerlijks voor de anderen staat is het ook weer net niet!
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
quote:lemoos2 schreef op 22 september 2014 @ 01:32:

En dan heb ik iemand in gedachten met diabetes die ook soms dat soort opmerkingen krijgt (want geen suiker=dieet=niet nodig want al slank= rode lap voor sommige figuren).Bekende misvatting: diabetici mogen gewoon koolhydraten (suikers) hebben, er moet alleen de juiste dosis insuline tegenover staan :-)
Ik denk dat veel vragen over vegetarisme of veganisme (of andere voedingsmiddelen die iemand liever weglaat zoals suikers of tarwe) ook voortkomen uit het ongeloof (van de vraagsteller) waarom je in hemelsnaam zulke lekkere dingen laat staan en dat ze proberen te achterhalen hoe strikt je bent en of je uitzonderingen maakt.



Denk dat het vooral projectie is. Zij zouden zelf geen vegetariër kunnen worden omdat het dan als een straf/beproeving voelt om nooit meer een portie bitterballen bij het biertje te kunnen eten, of een lekker mals biefstukje. Alternatieven daarvoor voelen dan echt als een tweede (of laatste) keuze en waarom zou je jezelf dat aandoen?



Overigens ook wel de reden waarom ik zelf geen vegetariër mer ben Ik kreeg op een bepaald moment namelijk wel gewoon weer zin om eens bitterballen te eten. Dat niet doen zou dan voelen als een "beproeving".



Dus ik snap de vragen wel, maar vuur ze nooit op een ander af. Voor de één zal het misschien namelijk soms wel een beproeving zijn, maar eentje waar hij/zij wel achter staat. Is dan irritant om steeds te moeten uitleggen waarom je het toch niet eet. Voor een ander is het misschien helemaal geen beproeving en dan is het ook irritant als het kennelijk door de ogen van derden wel zo gezien wordt.
Ik denk ook dat het echt aan de omgeving ligt of zulke vragen vaak gesteld worden.

Ikzelf doe dat nooit ik eet zelf nauwelijks varkensvlees bijvoorbeeld en zou het heel vervelend vinden daar steeds vragen over te krijgen.

Bij de stamppot wil ik dan wel weer spek en af en toe een gebakken eitje met bacon vind ik ook lekker maar ik vermijd het zoveel mogelijk.
Verder ben ik heel makkelijk met eten,ik eet graag kip,rund en vis maar een vegetarische maaltijd vind ik ook prima.

Daar hoeft dan niet speciaal voor mij een stukje vlees of vis bij gebakken te worden.
quote:Wren schreef op 21 september 2014 @ 14:07:

Vreet jij lekker je nepburger die er om redenen die mij onduidelijk zijn toch uit moet zien als vlees. Geniet van je biologische voedsel. Helemaal prima. Ziet jouw "echte" burger er dan uit als 'vlees'? Volgens mij heb jij het dan over het vlees van bijvoorbeeld een koe. Hoe die er uit ziet weet je vast. Als je daar een stuk af snijdt, en het vermaald, dan krijg je een soort pap van gehakt. Vervolgens pers je dat tot een schijf die precies op een broodje past. Blijkbaar ziet dat er bij jou dan uit als "vlees". Het verschil tussen oorspronkelijk product (koe) en eindresultaat is niet minder wonderlijk dan bij mijn zwarte bonen burger (de "nepburger").
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, een hamburger (zeker die enge diepvriesdingen), nuggets, slavink... Dat ziet er net zo min uit als vlees. Ik vind sommige vegaburgers trouwens erg lekker. Jammer voor mij zit er vaak soja in en dat is voor mij persoonlijk dan weer minder goed.
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Mooi gezegd hoor, globe80.



En je kunt zeggen wat je wilt, maar iemand die het heeft over "je nepburger vreten" is even neutraal en positief als dat ik zou zeggen "je pink slime burger vreten", niet dus.
Alle reacties Link kopieren
Dit verhaal is erg herkenbaar, het is voor mij stukken rustiger nu ik niet meer tegen mensen (als ze er naar vragen) zeg dat ik vegetariër ben, maar dat ik liever geen vlees eet. Komt uiteindelijk voor mij op hetzelfde neer, maar is blijkbaar voor anderen minder bedreigend ofzo. Het scheelt in elk geval gezeur.

Ik kwam kort geleden in een discussie terecht tussen twee meiden op FB, degene die vlees at ging vol op de ander, dat ze dan een hypocriet was omdat ze vast niet zeker wist of haar tattoo-artiest geen animal-tested inkt gebruikt, geen cosmetica met hetzelfde euvel, geen wol dragen of leer of lipstick met luizenlijkjes......

Het werd direct stil toen ik er op vroeg of zij dan als vleeseter wel zeker wist dat alle dingen die zij gebruikt wel op dieren zijn getest, en dat ze natuurlijk alleen maar leer en bont mag dragen, of eventueel zijde of wol, géén katoen, dat is voor de veggies!
quote:pejeka schreef op 22 september 2014 @ 00:45:

[...]





Ik kan me voorstellen dat het wel eens vervelend wordt, maar probeer eens te kijken wat je er aan kunt veranderen (in de toekomst).



Dus als er een stoofschotel met vlees langs komt, zeg je gewoon "het ziet er echt héérlijk uit, maar ik heb er momenteel niet zo'n trek in" en je pakt je salade of iets anders wat je wel lekker vindt. Of je zegt iets anders neutraals.



Dat je familie en vrienden weten dat je geen vlees eet, tja, dat lijkt me logisch en erg flauw als ze daar over blijven zeuren. Sta er boven. Pak ze desnoods terug. Als de oom die je steeds plaagt, de boontjes voorbij laat gaan omdat hij geen boontjes blieft, zaag hem dan eens door over de boontjes. Weinig kans dat hij de hint snapt, maar je hebt dan je "minute of revenge". Of zeg gewoon een keer "mensen, jullie weten allang dat ik geen vlees eet en ik word een beetje flauw van al die lollig bedoelde opmerkingen elke keer, kunnen we daar nou een keer mee ophouden, nou weet ik het wel". Moet kunnen bij familie, toch?



Ik snap dan op mijn beurt echt niet waarom je niet zou mogen of kunnen zeggen dat je vegetarisch eet. Waarom zou je dat moeten verbergen?



Als mij iets aangeboden wordt met vlees dan zeg ik in eerste instantie gewoon "nee, dank je wel". Als ze dan aandringen zeg ik: "Nee dank je, ik eet geen vlees". Waarom zou ik daarom heen moeten draaien?
quote:

Ik snap dan op mijn beurt echt niet waarom je niet zou mogen of kunnen zeggen dat je vegetarisch eet. Waarom zou je dat moeten verbergen?



Als mij iets aangeboden wordt met vlees dan zeg ik in eerste instantie gewoon "nee, dank je wel". Als ze dan aandringen zeg ik: "Nee dank je, ik eet geen vlees". Waarom zou ik daarom heen moeten draaien?



Zo denk ik er dus ook over. Al kan het soms echt wel handiger zijn om het onderwerp te omzeilen. Maar het moet toch mogelijk zijn dat je gewoon zegt dat je geen vlees eet en dat mensen het gewoon ter kennisgeving aannemen?



Deze situatie bestaat trouwens ook andersom. Er bestaan ook veganisten die het constant over "lijkjes", "kadavers", "kippenmenstruatie" en "bijenkots" hebben. Die je afkeurend aankijken als je vertelt dat je "gewoon" vegetariër bent en hun veganisme verdedigen met foutieve argumenten. Daar krijg ik net zo goed de kriebels van.
Alle reacties Link kopieren
quote:globe80 schreef op 22 september 2014 @ 11:09:

[...]





Ziet jouw "echte" burger er dan uit als 'vlees'? Volgens mij heb jij het dan over het vlees van bijvoorbeeld een koe. Hoe die er uit ziet weet je vast. Als je daar een stuk af snijdt, en het vermaald, dan krijg je een soort pap van gehakt. Vervolgens pers je dat tot een schijf die precies op een broodje past. Blijkbaar ziet dat er bij jou dan uit als "vlees". Het verschil tussen oorspronkelijk product (koe) en eindresultaat is niet minder wonderlijk dan bij mijn zwarte bonen burger (de "nepburger").



Ja ok, daar zit wat in. Als ik vegetariër zou worden, zou ik wschl helemaal terugvallen op de groentegerechten die ik nu al vaak maak, en weinig behoefte hebben om daar dan nog iets bij te doen dat er nog wel als vlees uitziet. Wat me mss vooral tegenstaat zijn die bruine laagjes die vaak om die vegaburgers zitten, alsof ze al voorgebakken zijn.

Als je trouwens zelf eens gehakt draait wordt de link tussen 'echt' vlees en resulterende burger of bal alweer wat duidelijker (en dan weet je tenminste wat erin zit).
quote:erwie schreef op 22 september 2014 @ 21:46:

[...]





Ja ok, daar zit wat in. Als ik vegetariër zou worden, zou ik wschl helemaal terugvallen op de groentegerechten die ik nu al vaak maak, en weinig behoefte hebben om daar dan nog iets bij te doen dat er nog wel als vlees uitziet. Wat me mss vooral tegenstaat zijn die bruine laagjes die vaak om die vegaburgers zitten, alsof ze al voorgebakken zijn.

Als je trouwens zelf eens gehakt draait wordt de link tussen 'echt' vlees en resulterende burger of bal alweer wat duidelijker (en dan weet je tenminste wat erin zit).Ik vind het wel handig als ik aardappelen-groente-vlees klaarmaak, om voor mezelf een vleesvervanger te nemen. Dat is zo'n één á twee keer per week. Er zijn er een paar die ik lekker vindt. Het is meer voor het gemak dus, dan dat ik speciaal iets wil dat op vlees lijkt. Als ik een vegetarische maaltijd klaarmaak, of bijvoorbeeld nasi of pasta, gebruik ik ze nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:pijnboompit schreef op 22 september 2014 @ 00:36:

Omdat het afwijkt van de norm. Als je niet doet wat de kudde doet wordt je veroordeeld. Waarom ben je niet zoals iedereen getrouwd? Waarom heb je geen 2 kinderen? Waarom eet je biologisch? Waarom houd je van docu's in plaats van films. Waarom ga je liever naar rare landen dan als Spanje (Benidorm) en Griekenland (Kos en Kreta). Maak je niet druk… je kunt nog altijd een eenheidsworst worden! Ik zeg dikke L..Hahaha, nou, inderdaad..... Veel mensen zijn kuddedieren en ik pas daar voor. Gewoon omdat ik niet zoveel heb met de massa, maar vooral ook omdat IK bepaal hoe ik mijn leven leid en niemand anders.
Alle reacties Link kopieren
Wees een trotse vegetariër. Bedenk dat jij nadenkt over wat je wel of niet eet en verantwoording afleggen?? Aan wie ?? Vlees eten is een aangeleerde gewoonte. Er mee stoppen is een moment van bewustwording
Alle reacties Link kopieren
quote:mika8 schreef op 22 september 2014 @ 23:02:

Wees een trotse vegetariër. Bedenk dat jij nadenkt over wat je wel of niet eet en verantwoording afleggen?? Aan wie ?? Vlees eten is een aangeleerde gewoonte. Er mee stoppen is een moment van bewustwordingEhh huh? Zijn we van nature geen vleeseters (of alleseters maar dan wel inclusief vlees/vis) die er juist uit beschaving voor kiezen om geen vlees meer te eten?
quote:mika8 schreef op 22 september 2014 @ 23:02:

Wees een trotse vegetariër. Bedenk dat jij nadenkt over wat je wel of niet eet en verantwoording afleggen?? Aan wie ?? Vlees eten is een aangeleerde gewoonte. Er mee stoppen is een moment van bewustwordingIk ben me zeer bewust van wat ik eet en ik eet lekker elke avond een lapje vlees en ik hoef ook geen verantwoording af te leggen. Als iemand vegetarisch is vind ik het prima, je zal er mij niet over horen, maar ik zit ook niet te wachten op ellenlange verhalen over de bio-industrie en hoe zielig het allemaal is.
Het maakt me niet echt uit als iemand vegetarisch is. Wat ik wel raar vind dat als ze wat bestellen meteen roepen of er wat vegetarisch op menu staat. Patat mayo is ook vegetarisch en salade ook. Dat bijzonder doen ismwel soms irritant. Ik zou dan ook nooit zulke vragen stellen over wat ze wel of niet eten omdat t er niet toe doet. Gewoon lekker eten zoals je zelf wilt
Alle reacties Link kopieren
Wat is daar raar aan dan? Als ik uit eten ga, kies ik graag iets lekkers. Heb ik zin in vlees, kies ik vlees. Voor vegetariërs zijn er vaak ook erg lekkere gerechten op de kaart, dus waarom mogen ze daar niet naar vragen? Waarom als je uit eten gaat genoegen moeten nemen met bijgerechten, terwijl de vleeseter naast je van zijn biefstukje geniet?
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven