Gezondheid alle pijlers

Spiraaltje versus steriliseren

22-09-2014 00:20 42 berichten
De titel zegt het al: ik ben toe aan een nieuwe vorm van anticonceptie. Man en ik willen sowieso geen kinderen meer dus sterilisatie lijkt een goede optie. Maar het lijkt mij ook heerlijk om niet meer ongesteld te zijn. Ik heb er sowieso weinig lichamelijke klachten van, maar psychisch ben ik een week voorafgaand aan mijn menstruatie van de kaart. Ik neig dus om voor een spiraaltje te gaan. Helaas zie ik op tegen het plaatsen van een spiraaltje en zou het ook raar vinden om "daar" iets in mijn lijf te hebben dat 5 jaar kan blijven zitten.



Sterilisatie bij mijn man (vasectomie) is geen optie en niet bespreekbaar. Ik weet het: hij is een watje
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee.



Is sterilisatie en novasure een optie? Kreeg ik toevallig als tip van iemand.
The world is not what it seems....
Alle reacties Link kopieren
Niet meer menstrueren bij de Mirena: die vlieger gaat niet voor iedereen op. Daar zou ik mij niet blind op staren.

Ik heb zelf gekozen voor sterilisatie, de Mirena heb ik na een jaar laten verwijderen (beviel mij niet).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik heb een spiraal gehad, maar hij beviel niet. ik kreeg er verschrikkelijke krampen van en heb hem na een jaar weer laten verwijderen. Het plaatsen viel alles mee en hij was er ook zo weer uit. Ik zou het gewoon proberen, veel vrouwen bevalt het wel.
Alle reacties Link kopieren
Ook bij een hormoonspiraal loopt een groot deel van je cyclus gewoon door. Er vindt in principe geen eisprong meer plaats en als je geluk hebt wordt er geen baarmoederslijmvlies opgebouwd en afgestoten, maar de signalen (hormonen) die door klieren in je hersenen worden aangemaakt om dat hele proces aan te sturen worden nog steeds aangemaakt.

Het kan dus best zijn dat je PMS-klachten ook met een hormoonspiraal (deels) blijven bestaan.
Sterilisatie in combinatie met iets hormonaals (mirena of implanon) om ongesteldheid tegen te gaan.



Overigens zou ik je man gewoon dwingen het sterilisatiegedeelte op zich te nemen. Zolang ie niet geweest is, geen seks meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je man adviseren hem te laten steriliseren. Een fluitje van een cent. Veel makkelijker als bij een vrouw.

@eininjoo: prima idee
Zwak van je man hoor, echt zo idioot als mannen er niks voor willen doen!



Iig, je gaat er wel heel makkelijk vanuit dat je niet meer ongesteld zult zijn met een spiraal. Met een koperspiraal hou je je cyclus en met een mirena kun je permanent vloeien/cyclus volgen/niet meer ongesteld zijn en alles ertussenin.

Ik zou dus sowieso gaan voor sterilisatie, evt met de pil ofzo erbij.
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 21-06-2015 18:36
Reden: privacy
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben na de Mirena niet meer ongesteld, maar wel volop PMS. Dus als je het daarvoor doet, heeft het geen zin. Ik weet ook nog niet of ik het helemaal waard vind, die Mirena. Echt, afgelopen week weer zoveel hormoonschommelingen gehad en zo...



Met de Mirena krijg je te weinig hormonen binnen om echt je cyclus stil te leggen, blijkt.



Ik zou als ik jou was voor sterilisatie gaan.
Zonder oorzaak geen gevolg
quote:elninjoo schreef op 22 september 2014 @ 05:30:

Sterilisatie in combinatie met iets hormonaals (mirena of implanon) om ongesteldheid tegen te gaan.



Overigens zou ik je man gewoon dwingen het sterilisatiegedeelte op zich te nemen. Zolang ie niet geweest is, geen seks meer.Ik vind pikstraf toch wel zo'n onvolwassen maatregel
Alle reacties Link kopieren
Drie jaar geleden heb ik me via de Essure methode laten steriliseren en ben daar heel tevreden over. Pil was ik beu en kinderwens is vervuld. Binnen een kwartier stond ik weer buiten. Je behoud nog wel je menstruatie, maar in ieder geval geen hormonen meer in mijn lijf.



Succes met je keuze!
Pluk de dag!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de mirena, geheel

Geen PMS terwijl ik een PMS monster was. Er komt geen cyclus dus ook geen PMS en geen menstruatie.

Eerste half jaar veel spotting daarna inmiddels al 9 jaar niet meer. Wat een heerlijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook de mirena en ben hier superblij mee!

Geen last meer van stemmingswisselingen en ik word niet meer ongesteld. Echt een aanrader!

Ik zou het spiraaltje gewoon proberen, wie weet werkt het bij jou ook...

Sterilisatie is wel heel definitief en voor veel mammen toch wel een moeilijk 'ding'..
quote:elninjoo schreef op 22 september 2014 @ 05:30:

Sterilisatie in combinatie met iets hormonaals (mirena of implanon) om ongesteldheid tegen te gaan.



Overigens zou ik je man gewoon dwingen het sterilisatiegedeelte op zich te nemen. Zolang ie niet geweest is, geen seks meer.



Ja, zo reageerde mijn (overigens mannelijke) gyneacoloog ook .



Gelukkig voor mijn man heb ik niet zoveel trek in menstruaties met de klonters en klodders die nog wel eens gepaard schijnen te gaan met het begin van de overgang, dus ik heb toch maar weer die nieuwe mirena laten plaatsen.



En de foute verhalen hoor je niet vaak, want er zijn maar heel weinig mannen die er mee te koop lopen, maar het kán ook fout gaan hoor. Een vriend van ons ging en ergens ging er iets mis, hij heeft drie weken lang op een zwembandje moeten zitten, zijn eieren waren opgezwollen tot het formaatje struisvogelei. Leuk ziekmelden .
Alle reacties Link kopieren
Ik heb beiden gehad. Mirena vond ik niet echt wat: veel pukkels, vette haren, voelde me er heel rot bij. Twee jaar terug laten steriliseren. Menstruatie is nu veel lichter, prima zo.

Mijn ex was gesteriliseerd trouwens, nu heb ik die keuze ook voor mij gemaakt, aangezien ik degene ben die geen baby's meer wil.
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een mirenaspiraal en vind het een geweldige uitvinding. Nooit ongesteld, geen stemmingswisselingen perfect! Eerste halfjaar was ff wennen maar daarna super. Maar het is voor iedereen heel verschillend, er zijn ook genoeg vervelende verhalen over.
Laat ik voorop stellen dat ik dat van je man wel een beetje flauw en kinderachtig vind. Kom op, zeg. Een kind krijgen is ook geen pretje, maar dat "doen we gewoon maar even"? Daarbij, voor een man is een sterilisatie een ingreep van niks. Dus hij moet gewoon niet zo zeuren.

Maar als jij toch al van plan bent om iets te doen aan jouw klachten, dan zou ik eens met een arts gaan praten. Wat hier ook al gezegd werd, een Mirena spiraal helpt je (niet bij iedereen, maar bij veel vrouwen wel) van bepaalde menstruatieklachten af. Het is het overwegen waard.
Alle reacties Link kopieren
zou niet alleen voor een spiraal gaan , dit is nl geen 100% zekerheid om niet zwanger te worden

de essure methode voor de vrouw, ideaal, wordt netjes elke 4 weken ongesteld maar in mindere mate, heerlijk
Alle reacties Link kopieren
quote:Naara schreef op 22 september 2014 @ 07:20:

[...]



Ik vind pikstraf toch wel zo'n onvolwassen maatregel Prima passend bij kinderachtige mannetjes
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner zag erg op tegen sterilisatie, echt heel erg. Jaren (letterlijk) uitgesteld.

Hij raadt het nu al zijn vrienden aan.
Alle reacties Link kopieren
Essure sterilisatie methode! Zo gepiept, nig minder ingrijpend dan sterilisatie voor de man.
quote:suusje3378 schreef op 22 september 2014 @ 08:50:

zou niet alleen voor een spiraal gaan , dit is nl geen 100% zekerheid om niet zwanger te worden

de essure methode voor de vrouw, ideaal, wordt netjes elke 4 weken ongesteld maar in mindere mate, heerlijkNaar wat ik lees is de Pearl index van een Mirena spiraal 0,1 en die van de Essure methode 0,2. Wat een spiraal betrouwbaarder zou maken dan sterilisatie.
Momenteel wordt bij veel vrouwen met menstruatieklachten tijdens een sterilisatie ook de baarmoederwand "schoongemaakt". Weet zo even de term niet, maar het komt erop neer dat zoveel mogelijk slijmvlies verwijderd wordt waardoor je ook bijna niet meer ongesteld wordt. Eisprong, hormonen (dus evt. PMS) blijft hetzelfde.
zas, dat heet novasure.. ;)

Ik ben gesteriliseerd. ideaal vind ik het

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven