Gezinsuitbreiding: mag ik jullie om advies vragen?

14-09-2014 08:48 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Altijd hebben mijn partner en ik gedroomd van een groot gezin (4 of 5 kinderen). Nu hebben wij op dit moment 3 kinderen. De oudste twee schelen iets minder dan 2 jaar en de jongste scheelt 5 jaar met de middelste.



In de ideale situatie zouden wij graag over een jaar of 2 à 3 nog een kindje krijgen. Dit betekent alleen dat ik dan bijna 40 ben.



Mijn vragen waar ik advies over zou willen:

- Is 39 of 40 te oud voor een vierde kindje? Zouden jullie hier dan nog aan beginnen?

- Als we niet meer voor een vierde kindje zouden gaan, is onze jongste dan niet, zeg maar, zielig? Als de middelste en oudste uit huis gaan, dan is hij wrs pas 13. En zou het sowieso niet leuker voor hem zijn om een "leeftijdsgenootje" te hebben?



Ik begrijp natuurlijk dat wij uiteindelijk zelf moeten beslissen, maar ik zou het prettig vinden om jullie visie/mening/standpunt hierover te lezen.



Dank je wel alvast!
Alle reacties Link kopieren
Gelderka, je hebt eigenlijk helemaal gelijk. Dat maakt het ook zo moeilijk, deze keuze.



Jippertje, dank je voor jouw visie gezien vanuit de andere kant. Mijn gevoel wil heel graag een vierde (en een vijfde en een zesde). Natuurlijk nog maar de vraag of dit zou lukken, maar het gevoel is er wel. Net zo sterk als bij de eerste. Ik merk nu bij de derde dat ik zo veel liefde voor hem voel. Net zoveel als bij de eerste en de tweede. Ik weet gewoon dat ik net zoveel liefde zal voelen voor een vierde kindje. En als ik met mijn hart denk, dan wil ik deze vierde heel graag.
Alle reacties Link kopieren
Waar ik momenteel eigenlijk nog het meeste over nadenk zijn de gevolgen voor de oudste 2 kinderen. Die zullen waarschijnlijk zo rond de 8 en 11 jaar oud zijn als een eventuele derde wordt geboren.



Ik vraag me af of het niet te belastend voor hen zal zijn. Wij zullen er natuurlijk als ouders zorg voor dragen dat zij zoveel mogelijk hun dingen kunnen blijven doen, maar ze ontkomen er natuurlijk niet aan dat er soms toch rekening gehouden zal moeten worden met hun broertje of zusje.



En dit vind ik eigenlijk het moeilijkst. Voor mijzelf ben ik er wel uit dat ik heel graag een derde wil. Mijn man staat achter mijn keuze, welke van de twee het ook zal worden.



Hebben jullie misschien ervaring als ouder met kinderen met deze leeftijdsverschillen of als kind met een veel jonger of ouder broertje of zusje? Hoe vinden/vonden jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Hier zes kinderen heel kort op elkaar (binnen negen jaar). Maar mijn man had al twee kinderen en de jongste van mijn man scheelt 10 jaar met onze gezamenlijke oudste. En van de gezamenlijke kinderen scheelt de oudste ook bijna negen jaar met de jongste.



Binnen een gezin moet je altijd rekening houden met elkaar. En niet alleen binnen een gezin , dat fenomeen kom je telkens weer tegen, of je nu samen in de klas zit, samen in een sportteam of later samen in een studentenhuis. Maar ook gewoon op straat. Dat is zeker niet per definitie een nadeel. Ook al zal het rekening houden met je soms op bepaalde fronten kunnen belemmeren. Dat is het sociale leven en we zijn tenslotte sociale wezens.



Maar in hoeverre een oudere broer/zus beperkt wordt door ene jonger broertje/zusje heeft meer te maken met de flexibelheid van de ouders dan met het broertje of zusje op zich. Bovendien zijn er behalve beperkingen ook weer verruimingen van de mogelijkheden door het hebben van kleine broertje of zusjes.



Het is als grote broer/zus nu eenmaal ook best wel leuk de grote broer/zus uit te hangen. Mijn oudste woont nu net op kamers en vind niets leuker dan zijn jongste broertje en zusje te logeren te vragen.



De komst van een nieuwe broertje /zusje vonden ze hier altijd geweldig.
Alle reacties Link kopieren
Dank je voor je antwoord Baukje, altijd fijn als iemand de boel even relativeert!
Alle reacties Link kopieren
Elise, op welke termijn zit jij te denken om aan een derde te beginnen? Hoe oud zijn je kinderen nu?
Alle reacties Link kopieren
Ik moet er niet aan denken om 10 jaar na de eerste weer helemaal opnieuw te moeten beginnen. Maar als jullie dat geen probleem vinden, moet je het zeker niet laten.



Het leeftijdsverschil is volgens mij geen enkel probleem. Ik heb stiefkinderen die ook veel ouder zijn en het klikt geweldig tussen allemaal. De oudste is 13 jaar ouder dan de jongste en nog steeds kunnen ze echt leuk samen spelen. Je eigen leeftijd vind ik ook geen probleem.



Maar verder: jij liever dan ik! Ik vind 2 kinderen naar sportclubjes etc. brengen al superdruk, laat staan 4!
Alle reacties Link kopieren
quote:jules schreef op 18 september 2014 @ 10:35:

Gelderka, je hebt eigenlijk helemaal gelijk. Dat maakt het ook zo moeilijk, deze keuze.



Jippertje, dank je voor jouw visie gezien vanuit de andere kant. Mijn gevoel wil heel graag een vierde (en een vijfde en een zesde). Natuurlijk nog maar de vraag of dit zou lukken, maar het gevoel is er wel. Net zo sterk als bij de eerste. Ik merk nu bij de derde dat ik zo veel liefde voor hem voel. Net zoveel als bij de eerste en de tweede. Ik weet gewoon dat ik net zoveel liefde zal voelen voor een vierde kindje. En als ik met mijn hart denk, dan wil ik deze vierde heel graag.



Dan weet je toch wat je wilt, net zo goed als ik weet wat ik niet wil. Ik zou daar gewoon op vertrouwen.



Verder maakt het dus helemaal niet uit hoe de ervaringen van andere zijn. In mijn geval ken ik enig kinderen die het verschrikkelijk vinden en enige kinderen (mijn man) die het juist fijn vond. Het belangrijkste is hoe mijn zo opgroeit en dat kan je nu eenmaal niet van te voren plannen.



Dus nogmaals kan ik alleen zeggen, vertrouw jou en je mans gevoel. Jullie willen vierde kind, wat maakt het dan uit of je tegen die tijd 40 bent?
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic! Wij hebben afgelopen maand besloten om voor een vierde te gaan.

Onze kinderen zijn 11, 8 en 4

Ik ben nu 30 en mijn man 31.

Ja we waren vroeg begonnen, let wel, de eerste was geen ongelukje.

Wij houden van een groot gezin , een tafel vol kinderen.

Ik denk niet dat je met al dat soort 'dingetjes' rekening moet houden, teveel leeftijdsverschil, zielig alleen. Is allemaal maar relatief. Ik kom zelf uit een groot gezin van 8 en ik kan echt niet met allemaal evengoed opschieten.. Vroeger als kind al niet. Dat soort dingen horen er ook bij.

Wij gaan voor die vierde omdat wij voor ons gevoel nog niet compleet zijn, liefde en ruimte hebben.
Alle reacties Link kopieren
Als het kriebelt en het kan, dan is leeftijd denk ik niet een groot issue. Als je in ieder geval niet net als mijn moeder een kind op de wereld zet op je 39e, om vervolgens een postnatale depressie te krijgen. Maar goed. Ik ben nu super blij met zo'n nakomer broertje.



En als je nou niet zo lang wacht, is dat een optie voor jullie?

Ik had ook best wel een vierde willen krijgen, maar de voorwaarden zijn helaas niet aanwezig nu.

Een vierde zou ten koste gaan van de ander 3. (tijd en aandacht)

Ik werk 4 dagen. Ik zou dan heel graag meer thuis willen zijn, maar dat kan niet.

Ik heb geen ruimte voor een vierde, en financieel kan het niet.

Maar als dit bij jullie allemaal niet meespeelt dan is het toch prima
Alle reacties Link kopieren
quote:tamaar1983 schreef op 18 september 2014 @ 15:58:

Leuk topic! Wij hebben afgelopen maand besloten om voor een vierde te gaan.

Onze kinderen zijn 11, 8 en 4

Ik ben nu 30 en mijn man 31.

Ja we waren vroeg begonnen, let wel, de eerste was geen ongelukje.

Wij houden van een groot gezin , een tafel vol kinderen.

Ik denk niet dat je met al dat soort 'dingetjes' rekening moet houden, teveel leeftijdsverschil, zielig alleen. Is allemaal maar relatief. Ik kom zelf uit een groot gezin van 8 en ik kan echt niet met allemaal evengoed opschieten.. Vroeger als kind al niet. Dat soort dingen horen er ook bij.

Wij gaan voor die vierde omdat wij voor ons gevoel nog niet compleet zijn, liefde en ruimte hebben.



Wat leuk! En ook zo jong nog! Maakt me tegelijkertijd ook een beetje verdrietig omdat er geen vierde zal komen. Mensen in mijn omgeving verklaren me voor gek! Maar het knaagt toch een beetje. Het hoofdstuk zwanger, geboorte, vierde moet nu toch worden afgesloten en dat valt soms niet mee, al heb ik er 3.

Maar voor jullie leuk hoor! Wij zijn ook met 4, en ik zou ze voor geen goud willen missen.
Alle reacties Link kopieren
Jules, mijn kinderen zijn nu 7 en 10 jaar oud en we zouden het waarschijnlijk graag binnen nu en een jaartje willen gaan proberen.



Voor mijzelf vind ik een groot leeftijdsverschil juist wel fijn. Toen mijn jongste werd geboren, ging de oudste bijna naar school en ik vond het heel fijn om overdag alle tijd te hebben voor de baby. En zeker nu de oudsten nog wat ouder zijn, is het fijn dat zij al een stuk zelfstandiger zullen zijn.



Leuk dat jullie besloten hebben voor een vierde te gaan tamaar! Dat zal er bij ons niet meer inzitten, tenzij die tegelijk met de derde komt natuurlijk!
Alle reacties Link kopieren
@Muurbloempje



Ook bij ons zullen mensen ons vast voor gek verklaren, de jongste gaat naar school, heb m'n handen vrij ( na m'n werk dan haha )

Maar goed , ze verklaarden me ook voor gek dat ik mijn eerste kreeg toen ik 19 was.. En dat trok ook wel bij. Het gaat er uiteindelijk toch niet om wat anderen ergens van vinden.
Alle reacties Link kopieren
Elise, voor wat betreft het leeftijdsverschil zou ik het in jouw geval niet laten. Je leest hier de verschillende meningen en volgens mij komt dat wel goed. V



Tamaar, wat leuk dat jullie nog voor een vierde gaan. Mooi gezin zo hoor! En het lijkt wel of mensen altijd en overal een mening over mogen hebben (en dat dan hardop moeten zeggen of zo). Wij hebben drie jongens en de vragen over die niet gekregen dochter zijn niet mals.



Muurbloempje, dat niet zo lang wachten is zeker ook een optie om te overwegen! Is bij jou een vierde in de toekomst nog mogelijk?
Alle reacties Link kopieren
quote:Jippertje schreef op 18 september 2014 @ 15:48:

[...]





Dan weet je toch wat je wilt, net zo goed als ik weet wat ik niet wil. Ik zou daar gewoon op vertrouwen.



Verder maakt het dus helemaal niet uit hoe de ervaringen van andere zijn. In mijn geval ken ik enig kinderen die het verschrikkelijk vinden en enige kinderen (mijn man) die het juist fijn vond. Het belangrijkste is hoe mijn zo opgroeit en dat kan je nu eenmaal niet van te voren plannen.



Dus nogmaals kan ik alleen zeggen, vertrouw jou en je mans gevoel. Jullie willen vierde kind, wat maakt het dan uit of je tegen die tijd 40 bent?Goeie post! Dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben drie kinderen met aardig leeftijdsverschil, maar ik was 23 toen de eerste kwam. De jongste is nu bijna vier en ja het kriebelt, maar persoonlijk vind ik mijzelf nu te oud. Let wel persoonlijk... ik ben nu 35. Wij laten het hierbij
Alle reacties Link kopieren
Ik persoonlijk zeg; 3 is toch genoeg joh... en het argument 'zielig' slaat nergens op.. ruzie met broers en/of zussen is volgens mij een groot probleem over het algemeen dus zou me daar zeker geen zorgen over maken..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen: laat je gevoel spreken.



Wij zaten in exact dezelfde situatie qua gezinssamenstelling als jullie (tussen 1 en 2 zit 18 maanden, tussen 2 en 3 zit 4 jaar) en voor ons voelde het gezin na nummer 3 compleet.



Mijn persoonlijke mening is dat ik 40 jaar te oud vind om een kind te krijgen, maar dat is MIJN mening he. Dat hoeft de jouwe niet te zijn. Ik ben nu 42 jaar en onze jongste is 10 jaar; alledrie dus zelfstandig en dat vind ik heel fijn, omdat ik nog een heel actief sociaal leven heb Wij hebben bewust gekozen voor 'relatief jong' een voltooid gezin.



Succes met jullie keuze.
Alle reacties Link kopieren
Veel mensen vinden 40 te oud. Maar hoe zit dat met bv 38, voelt dat ook te oud?



Heliosje, jij hebt het in jouw post over dat ruzie met broers en/of zussen over het algemeen sowieso een groot probleem is. Wat bedoel je daarmee? Is dat jouw ervaring of is dat iets wat jij veel mee maakt in jouw omgeving?
Alle reacties Link kopieren
Jules, 2 maanden en 5 dagen na de geboorte van mijn zoon werd ik 40. Hij is de eerste en behalve 2 miskramen voor hem ging deze zwangerschap gewoon prima. Ik was een fitte zwangere. Zoon is ook gezond. Ik had 40 ook als grens, maar als je er wat meer over leest, dan neemt je vruchtbaarheid af, je kans op miskramen toe (allebei niet leuk), maar de meeste zwangerschappen boven de 40, zijn van gezonde kinderen. Op mijn 39e had ik statistisch een kans van 1 op de 80 op een kind met down syndroom. Dat valt dus nogal mee en die kans stijgt, maar het is echt niet zo dat bij een zwangerschap op je 40e of 42e die kans opeens 1 op de 10 is. Dus te oud ben je gewoon niet. Als je niet meer zwanger wordt, dan ben je te oud.
Alle reacties Link kopieren
Het heeft momenteel wel mijn voorkeur om te proberen nog een kindje te krijgen voor of op mijn 38e en niet nog 2 jaar te wachten tot mijn 40e. Nog niet eens omdat ik 40 te oud zou vinden, het scheelt ten slotte maar 2 jaar. Maar het is wel zo dat je vruchtbaarheid in deze jaren hard achteruit kan gaan en dan kan die 2 jaar wel veel verschil maken.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud ben jij nu elise? Is het jaar in jouw nick jouw geboortejaar?



Je hebt wel gelijk wat betreft de vruchtbaarheid die afneemt. Dat is ook iets om rekening mee te houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind echt dat de ouders hierin degenen zijn die moeten beslissen, en dus is het leeftijdsverschil niet zo belangrijk. Als jullie nog twee jaar willen wachten dan doe je dat. Je bent je er vast ook wel van bewust dat je natuurlijk geen garantie hebt dat het dan ook meteen lukt, het kan ook vier jaar gaan duren oid.

Wat betreft de verschillen, ik ben de oudste van 4 kinderen, mijn zusjes zijn 6 en 10 jaar jonger en mijn broertje is zelfs 14 jaar jonger dan ik. We kunnen alle vier heel goed met elkaar en ik heb dus hele jonge ouders en mijn broertje nogal oude, maar we ervaren er geen van alle echt nadelen van!
Alle reacties Link kopieren
Dat zal hier ook zijn: onze oudste heeft relatief jonge ouders en onze jongste zal dan relatief oude ouders hebben.
Alle reacties Link kopieren
Het rare aan de situatie is dat ik het bij een ander helemaal niet gek vind als ze op hun 40ste nog een kind krijgen. Een paar vriendinnen van mij hebben nog geen relatie en ook nog geen kinderen. Als we het er over hebben, dan vind ik het heel normaal om te bedenken dat zij over een jaar of twee moeder zouden kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inderdaad van 1978 jules. Wat jij zegt vind ik heel herkenbaar. Een vriendin van mij is onlangs op haar 37e voor het eerst moeder geworden en ik zou het helemaal niet raar vinden als zij over een paar jaar nog een tweede zou krijgen. Maar bij mezelf zie ik dat dan weer anders. Misschien wel omdat mijn kinderen al ouder zijn en het dan op de één of andere manier minder logisch is? Het is hier niet het standaard leeftijdsverschil van 2 of 3 jaar tussen de kinderen, misschien dat dat het is.



Hier ook dezelfde situatie met betrekking tot de leeftijd van de ouders en de kinderen, onze oudste heeft relatief jonge ouders en de eventuele jongste heeft straks oudere ouders. Wel fijn om te lezen dat jullie onderlinge band goed is ondanks het leeftijdsverschil slekire.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven