Vraag over 'bird nesting'

21-09-2014 20:05 23 berichten
Ik ben me aan het verdiepen in 'bird nesting'; wanneer kind(eren) bij een scheiding in 1 huis blijven wonen en de ouders om en om in dat huis wonen om voor kind(eren) te zorgen.



Ik heb al veel nagedacht en gelezen over de praktische ongemakken en voor- en nadelen overwogen wat betreft 'eigen plek gevoel' en de offers die je brengt voor je kind.



Dat is voor mij wel redelijk helder nu.



Ik zit echter nog met 1 ding te worstelen namelijk: Is het voor een kind niet 'eng' of kan een kind het een angstig idee vinden dat 1 ouder er niet is of dat het zich zorgen maakt over waar de andere ouder is? Ik probeer dat tegenover 'kind slaapt om en om in huis van 1 ouder' te zetten en vind het een moeilijk vergelijk. In het huis van 1 ouder is het namelijk vrij duidelijk dat de andere ouder er niet is. In geval van bird nesting is steeds 1 ouder weg uit het voor het kind 'veilige' huis. Dat lijkt me een ander gevoel geven.



Hopelijk snappen jullie een beetje wat ik bedoel. Beetje lastig uit te leggen maar ik probeer de situatie vanuit kind perspectief te bekijken en kan dit dan zo voorstellen. Ben benieuwd of er mensen zijn die hier een licht over kunnen schijnen.



(De discussie of bird nesting een goede of slechte keuze is, hoeft wat mij betreft hier niet gevoerd te worden)
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is kind?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Bijna vijf
Alle reacties Link kopieren
Ik ken een stel die dat (heel kort) hebben gedaan, maar er al weer heel snel mee zijn opgehouden vanwege te duur (je moet dan 3 woonruimtes hebben) , te veel gedoe (wie doet wat in het huis waar kind woont) en te onpraktisch als er zich nieuwe partners aandienen.



Het idee is natuurlijk wel leuk "kind blijft in vertrouwde omgeving", maar ik denk zelf ook dat het in de praktijk lastig werkt.
Bedankt voor je reactie Girasole3. Het was alleen niet mijn vraag..
Alle reacties Link kopieren
quote:Saz schreef op 21 september 2014 @ 20:52:

Bedankt voor je reactie Girasole3. Het was alleen niet mijn vraag..

Jawel.



Jij vraagt om mensen die hun licht hierover willen laten schijnen en ik ben het met Girasole3 eens. Ook ik ken een stel die dit geprobeerd hebben die uiteindelijk dus toch niet bereid waren om er blijvend zoveel geld in te steken. Geld speelt wel degelijk mee in een constructie als dit.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik denk dat je dat je Kind prima kunt uitleggen.



Wij zijn niet gescheiden Maar vanwegen werk zijn zo wel ik als man vaakt weg (als in elke week wel aantal dagen).

is voor dochter duidelijk genoeg.
De vraag of de constructie een "juiste" keuze is voor het kind, is toch wel van toepassing hier? Toegespitst op de specifieke vraag of dit voor het kind geen onrust kan geven als in hetgeen jij je kan inbeelden, TO?
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt in theorie misschien leuk maar in de praktijk werkt dit maar heel zelden.



- Je moet immers 3 woonruimtes hebben (wie heeft daar nu het geld voor en hoe wil je de kosten eerlijk verdelen als je uit elkaar bent).

- Hoe doe je dat met nieuwe partners ? Ik neem niet aan dat je die ook in het gezamenlijke huis wilt hebben ? Maar waar laat je ze anders. En nog veel ingewikkelder als de nieuwe partners ook kinderen hebben of er nieuwe kinderen komen.



Wat betreft het kind lijkt mij dat de situatie misschien juist wel erg onduidelijk wordt hierdoor. De ouders wisselen iedere keer. Is het dan wel duidelijk dat ze echt uit elkaar zijn ? En iedere keer het gesleep met spullen ( van de ouders). En gezeur (wat het kind kan meekrijgen) over zaken als onderhoud, schoonmaken etc van het gezamenlijke huis.



Bij een scheiding lijkt mij het duidelijkste als iedere ouder zijn eigen huis krijgt. En het kind een eigen plek met spullen in ieder huis. Duidelijk waar de ouders zijn. Echt hun eigen plek (en niet een soort van op visite in een gezamenlijk huis). Ook duidelijker in het geval van nieuwe partners.
Alle reacties Link kopieren
Ex en ik doen het nu ruim drie jaar en gaat prima. Maar onze kinderen waren al veel ouder dan 5 jaar. Hier kan ik je niet echt advies in geven.



Maar volgens mij zijn de voordelen vele malen groter dan de nadelen.
Before you assume, there is this thing called asking.
(Overigens ben ik geen voorstander van dit nieuwe concept. )
Alle reacties Link kopieren
Wat evelien2010 omschrijft herken ik niet.
Before you assume, there is this thing called asking.
Alle reacties Link kopieren
Vanuit het kind is het vooral lastig. Het is nog steeds hetzelfde huis maar er zijn ook andere huizen waar de vader of moeder heen gaan. Dat grote onbekende is nog veel erger dan vader en moeder uit elkaar gaan.



Maar dit heb ik van een acht-jarig oppaskind.



Moeder heeft haar eigen stek opgegeven en is weer in het oude huis gaan wonen en kind gaat nou een weekend in de twee weken naar vader toe. Daar voelt het kind zich fijner bij.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me voor kind erg prettig, mits hij twee volwassen ouders heeft die kindsbelang voorop zetten.
Hoe moeten wij nu weten of jouw kind het onduidelijk vindt waar de ene ouder is als de ander in huis is?



Maar goed, vanuit onze werksituatie is het bij ons thuis zo dat zowel man als ik, veel weg zijn in weekenden en avonden. Voor de kinderen is het volkomen duidelijk dat ik of papa dan op het werk zijn.

Kinderen nemende situatie vaak gewoon zoals die is, dus als papa in huis is, is mama in haar eigen huis. Punt.



Maar goed, het klinkt mooi allemaal verder, maar ik zet ook mijn vraagtekens bij de haalbaarheid. Lijkt me dat het vooral goed werkt als je nog on speaking terms bent.



Het is je vraag wel niet, maar heb je inderdaad ook nagedacht over dingen als:

- wat als een van jullie de lasten niet meer op kan brengen?

- hoe leid je de huishoudelijke taken in goede banen? Een werkster nemen is een optie, maar denk ook aan de tuin (jij elke keer het gras maaien en je ex doet er nooit wat aan), de boodschappen (jij vult de koelkast elke keer en je ex vreet alles op), schade aan woning en inboedel (je ex let niet op en kind tekent op de muur, wie betaalt het nieuwe behang?)

- wat te doen met nieuwe partners en aanhang daarvan?

edit:

- hoe zit het belastingtechnisch, met hypotheekrenteaftrek en huurwaardeforfait?

- volgens mij kun je ook geen sociale huurwoning huren als je een eigen huis bezit, en bird nesting is niet wijdverbreid genoeg dat er daarvoor een uitzondering wordt gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
TO, op zich denk ik dat het een goed concept is.

Het kind blijft in zijn eigen vertrouwde omgeving.

Er is geen gesleur/verhuis van spullen en kledij.

En op die leeftijd, en onder de voorwaarde dat er een goed duidelijke terugkerende routine/structuur is voor het kind : nu is het papa dan is het mama thuis, zal dit wel een gevoel van veiligheid bieden voor het kind.

Ik vind dit een oplossing in het belang van het kind.
CARPE DIEM
Ik las laatst een ander topic over dit onderwerp en toen ik daar later nog eens over nadacht vroeg ik me precies hetzelfde af. Hoe moet het voor een kind zijn dat dan papa dan mama weggaat naar...tja...naar wat eigenlijk? Naar een onbekend huis voor het kind, of huis wat ze ooit wel gezien hebben, maar verder niet echt kennen. Ik vraag me echt af wat dat doet met een kind.



Voor kinderen hoort een persoon echt bij een huis. Tenminste, zo beleefde ik dat als kind. Als ik aan opa en oma dacht, dacht ik aan het totaalplaatje, dus aan hun huis, want daar waren ze altijd. Dat totaalbeeld lijkt me te ontbreken in het geval van bird nesting. Ik kan me voorstellen dat kinderen zich een beetje schuldig gaan voelen ook, omdat papa/mama telkens weg moet naar dat onbekende huis.
Ik vraag me dus af of bird nesting in het belang van het kind is. Vraag ik me bij co-ouderschap ook af trouwens, maar dat is een andere discussie.
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 21 september 2014 @ 22:51:





Voor kinderen hoort een persoon echt bij een huis. Tenminste, zo beleefde ik dat als kind. Als ik aan opa en oma dacht, dacht ik aan het totaalplaatje, dus aan hun huis, want daar waren ze altijd. Dat totaalbeeld lijkt me te ontbreken in het geval van bird nesting. Maar tja, papa en mama hebben dat mooie plaatje al stuk gemaakt, toen ze uit elkaar gingen.
Hier had je toch laatst ook al een topic over saz of was jij dat niet?
Alle reacties Link kopieren
Nog steeds aan het wikken en wegen Saz?



Aquamarijne heeft al geantwoord zag ik. Zij is voor mij toch wel het voorbeeld van hoe ik het ook voor ogen heb.



Wij zijn weer een paar weekjes verder. Thuis gaat het prima tot dusver. Dat papa en mama uit elkaar zijn, is wennen natuurlijk en daar is ook best verdriet over. Papa missen als mama er is en andersom. Maar goed, dat zijn dingen die bij een scheiding zowiezo komen.



Ook mijn kinderen zijn ouder (9 en 16). Ze kennen het "andere" huis en jongste wil nog wel eens mee even, tijdens de wissel. Dan is hij even een half uurtje in het andere huis en gaat dan weer terug.



Ik geloof niet dat het erg angstig of onzeker is voor ze. Zolang je maar duidelijk bent en er gewoon over praat. Of even laten bellen met de andere ouder als ze dat willen.



Verder verandert er weinig voor ze, praktisch gezien dan en dat vinden wij echt het fijne aan deze constructie.



Succes met je beslissing!
Bedankt voor de reacties. Klopt, ik heb eerder een vraag hierover gesteld. Ben blij met alle reacties en heb er zeker wat aan.



Hetisnaatje en aquamarijne; zou ik jullie mogen vragen hoe jullie het geregeld hebben qua huizen? Wij hebben een gezamenlijk koophuis waar ons kind dan zou gaan wonen en willen een huis samen erbij huren. Maar hoe moet je dit aanpakken? Waar schrijft wie zich in en wat zijn de fiscale gevolgen? Mag ook in een prive bericht.
Alle reacties Link kopieren
Sinds een klein half jaar deel ik met mijn ex ook twee huizen. Het huis waar onze kinderen wonen en wij om de beurt voor ze zorgen en een klein huisje waar we om en om zijn als we niet bij de kinderen zijn. Tot nu toe hebben we formeel niets geregeld, maar ik vind het daarvoor nu wel de hoogste tijd worden. Ben dan ook benieuwd hoe anderen dit doen, wat ervaringen zijn, waar ik wellicht nog rekening mee moet houden. Ik zou het fijn vinden om iets te horen van ervaringsdeskundigen, mag natuurlijk ook in een privébericht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven