Werk & Studie alle pijlers

Activiteiten studentenvereniging op CV?

22-09-2014 21:25 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal..



Momenteel ben ik, na hier heel lang tegenop te hebben gezien, een CV aan het schrijven voor een stage.



Nu weet ik dat mijn CV eigenlijk niet heel veel voorstelt: De afgelopen 8 jaar heb ik in een restaurant gewerkt als serveerster. Ik had een prima relatie met mijn baas, kon erg flexibel werken, en ik kreeg er een behoorlijk schappelijk loon voor, dus heb er eigenlijk nooit echt over gepeinsd om het op te zeggen. Toch is het niet echt relevante werkervaring voor de praktijk waar ik stage wil gaan lopen (juridisch)..



Ik probeer mijn CV toch zo veel mogelijk kleur te geven, en wat ik om mij heen hoor, is dat je natuurlijk nooit mag liegen, maar best mag proberen een zo gunstig mogelijke voorstelling van zaken te geven.



Wat ik echter een beetje moeilijk vind, is om een duidelijke lijn tussen ''gunstige voorstelling van zaken'' en ''overdrijven'' te vinden.



Het is namelijk zo dat ik in 2012 kort maar krachtig lid ben geweest van een studentenvereniging. Dat was iets waar ik enorm tegenop zag, omdat ik nogal zenuwachtig word als ik opeens in het middelpunt van de belangstelling sta, en het sowieso moeilijk vind om in mijn eentje in een nieuwe groep mensen dingen te ondernemen.



Ik werd lid in september, en in korte tijd zat ik bij de barcommissie, als een commissie voor het organiseren van een evenement. Niet heel erg bijzonder allemaal, maar voor mij was het toch wel behoorlijk wat. Bij dit organiseren kwam veel contact met omliggende sportverenigingen, als de gemeente als politie en andere studentenverenigingen bij kijken.



Nu vraag ik me af of het ''done'' is om dit op je CV te zetten? Aan de ene kant denk ik van niet, omdat het misschien maar over een periode van een paar maandjes ging. Aan de andere kant toont het toch aan dat ik wel bepaalde (voor mij althans) uitdagingen ben aangegaan.



Ben er toen overigens al zo snel mee gestopt omdat ik merkte dat ik te veel aandacht aan die vereniging ging geven, en te weinig aan mijn studie.



Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Op zich kun je dit soort dingen prima op je cv zetten zolang je nog geen 'echte' werkervaring had. Het enige puntje is dat je maar heel kort lid geweest bent. In het juridische veld zijn verenigingen soms best een ding, en als je dan na een paar maanden alweer gestopt bent, kan dat gezien worden als 'afhaken, niet gezellig, niet een van de club'. Ik zeg niet dat dat terecht is, maar zo kan het wel overkomen. En jouw reden om ermee te stoppen zou ik al helemaal niet noemen. Als je niet eens een studentenvereniging en een studie rechten kunt combineren, komt dat niet over als prioriteiten kunnen stellen en kunnen multi tasken.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor. Als je nog niet zoveel werkervaring hebt kan het je werkgever een goede indruk geven. Ik heb het de eerste jaren ook gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt



Nausicaa: ik snap wat je bedoelt. Vooral studentencorpsen zijn bij een bepaald slag kantoren bijna standaard een pre. Volgens mij heb ik echter nu specifiek een kantoor uitgezocht dat hier echt maling aan heeft, dus wat dat betreft hoef ik niet meteen als ongezellig te worden aangemerkt denk ik.



Veel recruiters vertellen juist je voor te doen zoals je bent. Dat ik eerder gestopt ben bij die vereniging omdat ik al die commissies een beetje ''gezeur'' vond, lag ook aan het feit dat ik al vrij ''oud'' was toen ik lid werd (23).



Ik ging toen net in de stad wonen, maar ik vond het eigenlijk belangrijker om voor mijn studie te gaan, omdat ik al een jaar aan reizen had besteed en een jaar aan een andere studie. Om dan nog een jaar erg druk te zijn met andere activiteiten leek me - toen ik eenmaal bezig was- bij nader inzien toch niet zo handig.



Overigens werd ik vlak nadat ik lid was door iedereen bij alles betrokken, en was het mijn eigen keuze om te stoppen, misschien is dat juist zelfs wel een compliment : P



@ jippie : Bedankt ik doe het gewoon! Wilde het graag even weten omdat ik ook niet te naïef wil overkomen op mijn CV. Liever iets te weinig dingen die steekhoudend zijn dan te veel wat allemaal gebakken lucht is.
3 maand lid van een barcommisie? Ik zou het er niet opzetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zet op mijn cv echt niet of ik nu 5 of 9 maanden ergens mee bezig was. Ik gebruik gewoon jaartallen.

Jij kan toch gewoon zeggen:

2012 - lid barcomissie vereniging die en die

Belangrijkste taken: regelen dit en dat, vergunningen etc.



Zoiets?
Als je verder niet zo veel werkervaring hebt dan zou ik het er wel opzetten. Waarschijnlijk haal je het er bij je tweede of derde echte baan weer vanaf.



En gewoon eerlijk vertellen waarom je bent gestopt. Jij kunt tenminste prioriteiten stellen, bent bereid om uit je comfortzone te komen en bent ook trouw (gezien je serveerstersbaan).
Alle reacties Link kopieren
Ik zet ook geen maanden op mn CV! Dus als je gewoon "2012" neer zet is het daar mooi mee opgelost.

En inderdaad als ze vragen eerlijk antwoord geven, dat het een goede en leerzame ervaring was geweest maar dat het na een paar maanden niet veel meer toevoegde en je graag meer aandacht aan je studie wilde besteden.
Alle reacties Link kopieren
Ben je lid geweest tot en met dit evenement? Dan kun je dat ook zo brengen: je bent een paar maanden actief geweest bij een vereniging om dit-en-dat fantastische evenement te organiseren, en toen dat klaar was besloot je weer meer op de studie te focusen.

Dan is het dus hetzelfde verhaal maar wel met een soort logisch verhaal (werd lid, evenement commissie, evenement voorbij dus klaar).
Ja doen.



Je werk als serveerster zou ik er ook gewoon op zetten! Daar kan een baas uit halen dat je met klanten om kunt gaan en een doorzetter bent omdat je er al acht jaar werkt en misschien nog wel meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven