Werk & Studie alle pijlers

stoom afblazen, contract en zwanger

23-09-2014 06:46 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had een 3mnd contract voor 3dgn bij een detailhandel bedrijf. Mocht daar nog 3 mnd blijven maar hij kon me niet meer dagen bieden en gaf aandat ik vrij was om te gaan als een ander bedrijf meer dagen bood.



En toen belde uitzendbureau A voor bedrijf B. Die zochten gediplomeerde mensen in mijn functie voor 4 a 5 dagen. Fantastisch!



Ik kreeg een 0-urencontract om 3 dagen proef te draaien. (Proefdraaien is gebruikelijk) Voor een loon waar ik het niet mee eens was. 'Maar de andere uitzendkracht kreeg dat ook' en hij wou me daarna een halfjaar contract bij hen. 1800 Bruto bij full-time. Oke akkoord. Hij deed deze belofte en ik wou niet met scheve gezichten beginnen dus ik ben eerlijk geweest over mijn prille zwangerschap.



Nu dreigt die eikel zn bod in te trekken. Wou me al voorspiegelen dat het voor mij gunstiger is om op het 0 uren contract te blijven, hij vind het te duur om me over te nemen (had hij geen bureau in moeten schakelen) en 'ja maar toen wist ik nog niet dat je zwanger was'



Hij zei letterlijk dat mn contract sowieso niet verlegd was als ik het pas na het tekenen gezegd had.



Ik voel me genaaid en gediscrimeneerd. Ik ben √#{}>•*# zwanger, niet ziek!
Been there, done that, got the T-shirt.
Tja, ik snap hem wel... Maar dat mag je hier niet zeggen. Ik kies mijn collega's ook zorgvuldig.
Een werkgever mag op tal van gronden voor een bepaald contract kiezen, maar zwangerschap mag geen reden zijn voor een negatiever contract voor de werknemer. Als hij dat zwart op wit aangeeft, kun je er een zaak van maken.



Je kunt je echter wel afvragen wat je daar mee wint. Een vast contract zal het je niet opleveren, schat ik zo in.
Je bent niet ziek, maar dingen als (ochtend) misselijkheid maken toch wel dat je niet als volwaardige collega meedraait. Moeten jouw collega's toch ook jouw taak erbij opknappen.



Met een beetje pech heb je een probleem zwangerschap, en zal je dat half jaar toch ook niet uitzitten. Best lastig voor een ondernemer, iemand extra in te moeten werken en jou niet officieel mogen vervangen tot einde zwangerschapsverlof.



Ik weet dat het niet mag, maar snappen doe ik het dus wel ja.
Alle reacties Link kopieren
Of ik t gezegd had of niet, ik word gestraft voor mn zwangerschap.

Ik ben bijna 12 weken, ik ben niet ziek, zwak of misselijk.



En ik heb mondeling akkoord gegeven voor t halfjaar contract.



En ik baal van mn eerlijkheid, dat ik op goede voet wou beginnen, dat ik mn andere contract heb laten gaan
Been there, done that, got the T-shirt.
Netjes dat je verteld hebt dat je zwanger bent. Ik had het niet gedaan; omdat zwangerschap maatschappelijk gezien steeds meer wèl een legitieme reden is om iemand te discrimineren. Zie ook de reacties die je hier gaat krijgen: zwangerschap wordt gezien als een egoïstische keuze die anderen extreem tot last is, waardoor het gerechtvaardigd is om de zwangere minder salaris, slechtere contracten en een onprettig werkklimaat te bieden.



Sterkte meid. Gelukkig is het maar tijdelijk, mits je daarna verder verzwijgt dat je een kind hebt.
Alle reacties Link kopieren
T is geen beroep waarbij er 200 anderen te vinden zijn.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat ik een fijn bedrijf gevonden had. 6 geboortekaartjes op t prikbord. 2 intekenlijsten voor kraambezoek. Wat kan een mens zich vergissen.

Vandaag overleggen. Ben benieuwd wat er uit komt.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Apatura schreef op 23 september 2014 @ 07:32:

Ik dacht dat ik een fijn bedrijf gevonden had. 6 geboortekaartjes op t prikbord. 2 intekenlijsten voor kraambezoek. Wat kan een mens zich vergissen.

Vandaag overleggen. Ben benieuwd wat er uit komt.Die ene vent die nu lastig doet met je contract, dat zegt toch niks over of het verder een fijn bedrijf is. Met betrokken collega's die op kraambezoek gaan?
quote:Apatura schreef op 23 september 2014 @ 07:32:

Ik dacht dat ik een fijn bedrijf gevonden had. 6 geboortekaartjes op t prikbord. 2 intekenlijsten voor kraambezoek. Wat kan een mens zich vergissen.

Vandaag overleggen. Ben benieuwd wat er uit komt.Misschien is dat wel juist het punt? Een bedrijf kan nog zo sociaal zijn, maar als "iedereen" tegelijk zwanger wordt, en je als werkgever van alles moet gaan lijmen met onervaren tijdelijke krachten, dan kan dat de bedrijfsvoering echt in de problemen brengen.
Ergens snap ik je weg wel. Je bent 3 maanden onderweg dus met 7,5 a 8 mnd ga je met verlof. Hij moet dus voor een maand vervanging regelen. Daarna evt. vervanging voor tijdens je verlof. Dan heeft hij al twee volledige krachten moeten inwerken in korte termijn. Daarnaast ga je wellicht minder uren draaien en moet hij daar ook rekening mee houden. UWV vergoed wel maar de inwerktijd niet.



Maar als je na je verlof minder wilt gaan werken kun je beter bij je huidige wg blijven.



Ik zeg niet dat het juist is maar de overwegingen begrijp ik.
Alle reacties Link kopieren
Ben je al weg bij je vorige werkgever? Eventueel kun je terug komen?

En wil je straks 4 a 5 dagen werken als je baby er is? Ook iets om over na te denken wbt jouw keuze.
Apatura, ik wil je veel succes met je zwangerschap wensen, ik kan me voorstellen dat je gefrustreerd bent maar wil je aanraden om rustig en vriendelijk dat gesprek met hem in te gaan. Wie weet valt er wel een mouw aan te passen.



Ik kom eigenlijk inbreken, NummerZoveel, ik heb een HR vraag, mag ik je misschien een PB sturen?
Alle reacties Link kopieren
Met overtuigende argumenten heb ik toch n contract gekregen

Joehoe
Been there, done that, got the T-shirt.
Gefeliciteerd!
quote:Apatura schreef op 23 september 2014 @ 09:09:

Met overtuigende argumenten heb ik toch n contract gekregen

Joehoe Wat een goed nieuws, gefeliciteerd. Ik hoop dat je het er enorm naar je zin hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven