De beste schoonmaak volgorde

22-09-2014 20:13 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf volgende week heb ik een nieuw schoonmaakadres. Het is een vrij groot, nieuw, vrijstaand huis in het bos. Dit is de eerste keer dat ik schoonmaakwerk ga doen, daarom ben ik op zoek naar goede tips! Houden jullie bijvoorbeeld een standaard volgorde aan per keer? Begin je met stofzuigen of juist met afstoffen en poetsen? Begin je op zolder en dan langzaamaan naar beneden of begin je beneden? Ik heb echt geen idee nog..... Wel heb ik een rooster gemaakt voor de "grote" klussen die er moeten gebeuren, eens per maand. Wat hoort er bij julkie zoal bij de standaard werkzaamheden? Doe je ook de prullenbak? Wel / niet vol? Reinig je ook de vaatwasser en bijvoorbeeld de kliko's? Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Eerst natuurlijk stoffen, zodat je later het losgedwarrelde stof kunt opzuigen.



En of je de vuilnisbak, de kliko's en de vaatwasser doet, spreek je af met degene van wie je het huis schoonmaakt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Van boven naar beneden werken sowieso, dus zowel qua verdieping als in een kamer. Dus eerst stoffen, dan zuigen en dweilen. Als je stoft dwarrelt er altijd wat naar beneden, dat zuig je dan later mee.



Ik zou wel een rooster bijhouden ja. Ieder week de ramen zemen is niet nodig en ook niet te doen qua tijd waarschijnlijk. Prullenbak en kliko doen mensen meestal zelf, net als de afwas.



Ik heb ooit gepoetst in de thuiszorg, daar waren hier regels voor. Als jij het particulier gaat doen, dan moeten jullie daar onderling afspraken over maken.
Van boven naar beneden inderdaad. En ook onthouden dat dingen een achter- en onderkant hebben.
Alle reacties Link kopieren
Overleg met de opdrachtgever!

Ik wil bijvoorbeeld dat mijn poets begint met de benedenverdieping, =woonkamer en keuken. Die heb ik dan al opgeruimd als ze komt. Terwijl ze daar bezig is, ruim ik op 1e en 2e verdieping op. Bij het opruimen sleep ik een vuilniszak mee en doe dan ook de prullenbakken en toiletemmertjes, Als ze beneden klaar is, gaat ze mijn werkkamer doen, terwijl ik boodschappen doe (die ik dan makkelijk in kan ruimen, want aanrecht e.d. zijn helemaal schoon en leeg). Vervolgens kan ik weer in mijn werkkamer terecht, terwijl ze badkamer doet en de slaapkamers, waarbij de tijd bepaalt of en hoeveel ruimte er is voor extra's zoals dweilen van de gang, stoffen in het trappenhuis, ramen zemen e.d. En als ze dan klaar is, ik mijn boodschappen gedaan heb, er verse bloemen op tafel staan en ik met een kopje koffie achter mijn schone bureau zit, word ik helemaal blij en verheug me op het weekend (poets komt op vrijdag). Ik mijn poetsvrouw
Alle reacties Link kopieren
Wat willen de bewoners?
Alle reacties Link kopieren
Hangt er van af wat ze van je willen. Ben je er voor de grote ( zwaardere) klussen zoals ramen zemen en de badkamer of keukenkastjes een goede beurt geven. Of doe je de meer gangbare zaken zoals aanrecht leegruimen, doekje door de wc, stofzuigen, dweilen en de strijk wegwerken. Alles wat men normaal dagelijks ( min of meer) doet.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vera8 schreef op 22 september 2014 @ 21:42:

Hangt er van af wat ze van je willen. Ben je er voor de grote ( zwaardere) klussen zoals ramen zemen en de badkamer of keukenkastjes een goede beurt geven. Of doe je de meer gangbare zaken zoals aanrecht leegruimen, doekje door de wc, stofzuigen, dweilen en de strijk wegwerken. Alles wat men normaal dagelijks ( min of meer) doet.Dagelijks? Echt niet! Als mijn werkster komt, staan de emmer en stofzuiger nog precies waar zij ze de vorige week weggezet heeft. Ik heb juist een werkster omdat ik zelf niet ga schoonmaken tussendoor. Ja, de keuken elke avond (daar zijn de pubers op afgericht ) en incidenteel "voor het zicht" met de kruimeldief-met-steel hier en daar. Oh ja, en als ik remsporen aantref, borstel ik met een scheutje WC-eend ff door de pot.
Alle reacties Link kopieren
In iedere ruimte werk je van boven naar beneden nadat je hebt opgeruimd. Dus eerst de eventuele spinnewebben aan het plafond, dan met een vochtig doekje stof afnemen (droge doekjes verspreiden het stof alleen maar) en reinigen (sanitair en keuken) en al laatste stofzuigen. De volgorde en zelfs welke ruimtes bepaal je in overleg met je opdrachtgever. Er zijn mensen die het hele huis gedaan willen hebben inclussief de ramen en er zijn mensen die alleen keuken, sanitair en woonkamer willen.

Standaard is bij mij alle afgesproken ruimtes opruimen, reinigen en stofzuigen. Extra zijn ramen lappen, wassen en strijken, koelkast schoonmaken en alle andere grote klussen die je thuis ook niet dagelijks/wekelijks doet.

Succes en een fijne eerste werkdag alvast.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Alle reacties Link kopieren
Bedankt zover... het is toch anders dan thuis. Je bent thuis zo je eigen ding gewend en maniertjes... zo doe ik de wc 2 keer per week met wegwerpdoekjes van binnen en van buiten, dan de borstel er goed door en dan een laagje wc eend. Nu bedenk ik me.... hoe ga ik morgen de wc doen daar?Er is ook af en toe iemand van hen thuis, morgen ook. Geen idee nog of ik dat eigenlijk wel fijn vind.
Alle reacties Link kopieren
Dat is juist fijn zo'n eerste dag, dan kan je namelijk goed overleggen wat ze van je verwachten. Scheelt je een hoop onduidelijkheid. En je mag best om dingen vragen hoor.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Alle reacties Link kopieren
quote:viva1980 schreef op 22 september 2014 @ 20:13:

Begin je op zolder en dan langzaamaan naar beneden of begin je beneden? !



Ik ken niemand die de hulp de zolder laat schoonmaken.

De hulp laat je toch vaak de rotklussen doen zoals toilet en badkamer schoonmaken. Het is afhankelijk van het aantal uren wat je krijgt wat je allemaal moet doen. Maar ik kan mij zo voorstellen dat stoffen in een slaapkamer niet de hoogste prioriteit heeft. Maar dat het belangrijker is dat de woonkamer/keuken weer schoon en netjes zijn. .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven