Geld & Recht alle pijlers

Wat is jouw ideale salaris?

23-09-2014 08:23 331 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is al vast wel een topic over geweest in het verleden maar ik kan het niet meer terugvinden. Bovendien, tijden veranderen. Tegenwoordig moet je meer verdienen als je fatsoenlijk wilt leven dan 5 jaar geleden.



De reden waarom ik hier deze vraag stel is het volgende. Momenteel verdien ik rond 3000 netto per maand. Ik heb 3 jonge kinderen en mijn partner werkt parttime. Zijn salaris is dan ook een stuk lager: 1200 netto. Ik vind onze inkomsten niet bijzonder hoog. We hebben zeker genoeg maar om helemaal zorgeloos te leven en een goede spaarpot te kunnen opbouwen zou ik nog een 1000 erbovenop willen hebben. Als we het in mijn omgeving over salarissen hebben merk ik dat mensen vaak verbaasd reageren als ik zeg dat ik mijn salaris niet hoog vind.

Wat vinden jullie? Wat is in jullie optiek goede gezamenlijke netto inkomsten voor een gezin?
Alle reacties Link kopieren
quote:katjabb schreef op 23 september 2014 @ 08:40:

@ DappereGerbera Ik denk dat je deels gelijk hebt. Misschien komt het dat gevoel van mij doordat mijn ouders, iig mijn vader veel meer verdiende. Het niveau van mijn vader ga ik nooit halen, dat wil ik ook absoluut niet (er hoort namelijk 60 uur per week werken bij). Maar ik denk dat ik door mijn verwende verleden veel dingen die best wel luxe zijn nog steeds als normaal zie.



Dat denk ik ook. En eerlijk gezegd komt het bij mij ook opschepperig over.

En het is maar net wat je meegekregen hebt van je ouders.



Wij hadden vroeger heel weinig geld. Ik ben ontzettend trots dat alles wat ik mag bezitten zelf betaald heb.
Never give up hope.
Alle reacties Link kopieren
Meer geld is niet altijd de oplossing. Men gaat vaak meer uitgeven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Moeilijk rondkomen met 4200 kan ik snappen. Dat weinig vinden is een heel ander verhaal. Ja, ook als je hoog opgeleid bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan mij die verbazing heel goed voorstellen. Blijkbaar kom jij uit een heel beschermde omgeving en heb jij weinig contacten buiten dat beschermde wereldje want wat jullie gezamelijk inkomen is, is meer dan riant te noemen. Het overgrote merendeel van de gezinnen in Nederland doet het met heel veel minder.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Alle reacties Link kopieren
wij zitten nog eindje boven TO&partner. En ik besef me, dat we het heel goed hebben. En ja, alsnog krijgen we dat op ook. En ja, ik weet dat dat erg verwend is.
Alle reacties Link kopieren
Dat jij je salaris niet hoog vindt is toch echt jouw probleem. Ik twijfel aan je zogenaamde hoge niveau waaraan je dit salaris aan te danken hebt. Je hebt op dit vlak in ieder geval alle realiteitszin verloren.



Je wilt méér verdienen, een nog hoger salaris dan dat je nu hebt. Dat snap ik. Vergelijk het eens met de gemiddelde Nederlander en kijken of je die mening nog steeds bent toegedaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 23 september 2014 @ 08:57:

wij zitten nog eindje boven TO&partner. En ik besef me, dat we het heel goed hebben. En ja, alsnog krijgen we dat op ook. En ja, ik weet dat dat erg verwend is.



Je hebt altijd baas boven baas want wij zitten weer een heel eind boven jullie .



Het gaat er om dat je zaken wel in perspectief blijft zien. 3000,- euro netto verdienen in je eentje is gewoon veel geld, of het nu genoeg voor je ios voor jouw bestedingspatroon is een tweede. Maar het is wél een hoog inkomen.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen het nu met 2000 euro netto met ons tweeen. We komen nooit tekort dus ik ben tevreden. Wel zijn we vast onze uitgaven anders gaan besteden om ruimte te maken voor de onkosten van ons kindje, die nog geboren moet worden.



Misschien zou ik als hij geboren is 100 euro per maand erbij wel lekker vinden, maar alsnog, ik ben tevreden.



Zag laatst wel onze droomwoning te koop staan voor 500.000 euro. Dan zou ik wel eens een paar ton extra willen per jaar. Maar als ik weer thuis ben in ons knusse huisje dan ben ik dat ook weer snel vergeten....
Tja, mijn visie en de visie van mijn werkgever over mijn ideale salaris komt nog niet helemaal overeen...



Op dit moment verdien ik gemiddeld 500 euro in de maand. Daarom moet ik mijn inkomen maandelijks aanvullen met 300 euro van mijn spaarrekening en heel zuinig leven. Hoewel dat niet ideaal lijkt, is het voor mij prima. Door zo weinig te werken kan ik namelijk de studie volgen die ik heel graag wilde volgen. Geld verdienen komt later wel weer.
quote:Starshine schreef op dinsdag 23 september 2014 08:33 Tja, ik zou een spreekwoordelijke moord begaan voor 4200 netto per maand, maar daar zijn mijn lasten ook naar.

Zo gauw je meer geld gaat verdienen ga je ook meer uitgeven meestal, want waarom zou je alle aanbiedingen affietsenmals je gewoon met je auto naar de ah rijdt om daar alles te kopen? Waarom wachten op de uitverkoop hij C&A, als je genoeg geld hebt om meteen te kopen wat je wil?



Maar goed, ik zou dus heel blij worden van 3500-4000 netto.



Ik heb een hoger inkomen, maar ik was vorige week dolblij met mijn uitverkoopjes bij de V&D. Een mooie broek, 2 prachtige rokken en een mooi shirt voor nog geen 6 tientjes bij elkaar, incl verzendkosten. Daar kan ik echt heel blij van worden! Het is echt zeldzaam dat ik kleding zonder korting koop, de laatste keer was een winterjas 3 jaar geleden omdat ik die op dat moment echt direct nodig had.



Met boodschappen zijn we idd wat makkelijker. Als je ieder fulltime werkt (en ik zelfs veel meer dan dat), dan heb je gewoon geen tijd om op het fietsje alle omliggende dorpen aan te doen voor de wekelijkse aanbiedingen. En met de auto halen we de korting er niet uit (we wonen in een dorp met 1 supermarkt, dus moeten verderop voor andere supers).
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat het vreemd is.

Natuurlijk is 4200 euro een heleboel geld!! Dat absoluut.

Maar je gaat leven naar je inkomen.

Wij hebben een gezamelijk inkomen wat boven de jouwe ligt, maar wij hebben daarentegen ook geen hypotheek van 500 euro per maand, we hebben ook geen suzuki alto die een paar tientjes kost.

En als je wel een lage hypotheek hebt en een goedkopere auto... prima, daar is niks mis mee.



Wij hebben een hoge hypotheek, we hebben 2 dikke auto´s voor de deur en daarnaast hebben we allerlei andere ´vaste lasten´ die eigelijk overbodige luxe zijn.

Als we dat allemaal schrappen houden we bakken met geld over, terwijl we nu wel eens een stukje maand overhouden.



Dus conclusie... ik zou ook graag 1000 euro meer hebben per maand



(en dan hebben wij geen kindertjes)
Alle reacties Link kopieren
TO, wat betekent voor jou zorgeloos leven en een goede spaarpot opbouwen? Wat kun je nu niet, wat je wel zou wensen? Daar ben ik echt wel heel benieuwd naar.



In mijn optiek is goede gezamenlijke inkomsten voor een gezin dat je kunt wonen, elke dag kunt eten en fijne dingen kunt doen samen (die niet perse met geld te maken hoeven hebben). Dus over de drempel zijn van 'je zorgen maken of er wel genoeg saldo is om de boodschappen te pinnen terwijl je in de winkel staat'. En dan mogen er gerust 100 wensen over zijn die je niet kunt vervullen omdat je ze niet kunt betalen.



Zo leef ik, en dat bevalt me prima.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap wel dat als je gewend bent dat er veel geld is, dit even wennen is. Maar hou er rekening mee, dat een groot deel dit nooit zal verdienen.



Wij zitten vast in een duur huurappartementje, omdat we geen hypotheek krijgen en er in Zwolle geen normale huurwoningen te krijgen zijn voor minder dan 700 euro. Of je moet zeker 10-15 jaar wachten op de woningstichting. En



Ik zou graag jouw verdiensten willen hebben per maand, dan zouden we eindelijk hier weg kunnen en iets rianter kunnen leven. En niet voor alles hoeven rekenen of het kan.



Ik zou graag een autootje willen om wat minder afhankelijk te zijn van openbaar vervoer en mijn fiets, maar er een kopen is gewoon niet mogelijk.



Zet eens op een rij wat er binnen komt en uitgaat, kijk dan waar je op kunt besparen. Misschien helpt dat.
quote:lovemadness schreef op 23 september 2014 @ 09:18:

Ik snap wel dat als je gewend bent dat er veel geld is, dit even wennen is. Maar hou er rekening mee, dat een groot deel dit nooit zal verdienen.



Wij zitten vast in een duur huurappartementje, omdat we geen hypotheek krijgen en er in Zwolle geen normale huurwoningen te krijgen zijn voor minder dan 700 euro. Of je moet zeker 10-15 jaar wachten op de woningstichting. En



Ik zou graag jouw verdiensten willen hebben per maand, dan zouden we eindelijk hier weg kunnen en iets rianter kunnen leven. En niet voor alles hoeven rekenen of het kan.



Ik zou graag een autootje willen om wat minder afhankelijk te zijn van openbaar vervoer en mijn fiets, maar er een kopen is gewoon niet mogelijk.



Zet eens op een rij wat er binnen komt en uitgaat, kijk dan waar je op kunt besparen. Misschien helpt dat.OT, maar achterlijk geregeld is dat daar hè? Zeer frustrerend..
Bij de woningbouwvereniging hier krijg je ook amper een woning voor onder de 700 hoor (omgeving Utrecht).
quote:NummerZoveel schreef op 23 september 2014 @ 09:12:

[...]





Ik heb een hoger inkomen, maar ik was vorige week dolblij met mijn uitverkoopjes bij de V&D. Een mooie broek, 2 prachtige rokken en een mooi shirt voor nog geen 6 tientjes bij elkaar, incl verzendkosten. Daar kan ik echt heel blij van worden! Het is echt zeldzaam dat ik kleding zonder korting koop, de laatste keer was een winterjas 3 jaar geleden omdat ik die op dat moment echt direct nodig had.



.



ja snap ik, maar ik bedoel dat je met >4k niet op bijstandniveau gaat leven. Als je meer geld hebt, geef je ook mee ruit, zo is het gewoon. Want waarom zou je zo hard werken en er dan niet de vruchten van plukken?

Iemand anders zei het al: niet rond kunnen komen van 4200 euro kan en dat snap ik (je zal maar een dure hypotheek hebben en een werkeloze partner), maar prima rond kunnen komen van dat bedrag en het toch te weinig vinden -en dat ook nog zeggen- is gewoon wereldvreemd.

Als je het nieuws volgt weet je zo ongeveer wel wat de meeste mensen te besteden hebben (minder namelijk, lonen dalen zelfs en lasten stijgen alleen maar), dus je weet ook dat je daar ruim boven zit en dat veel mensen echt moeten sappelen om rond te komen. Waarom dan jouw hoge salaris er lekker in wrijven?
Alle reacties Link kopieren
Ok, aan de meeste reacties zie ik dat er waarschijnlijk iets mis is in ons uitgavenpatroon. We hebben geen bijzonder duur huis, een auto gaan we nu pas aanschaffen, de kinderen hoeven niet naar een opvang, met vakantie gaan we altijd kamperen ergens in Europa. Het zijn dus voornamelijk kleine dingetjes die ons geld laten verdwijnen: boodschappen, kleding, clubjes van de kinderen, uitstapjes etc.



Misschien is mijn wereldbeeld niet afgestemd op wat in NL gemiddeld is maar ik begrijp de zure reacties zoals die van 3wieler ook niet. Natuurlijk weet ik dat er mensen zijn die met veel minder rondkomen en dat 1/3 van de wereldbevolking simpelweg niets te vreten heeft. Vanuit hun perspectief is 500 per maand al een heel kapitaal. Maar dat betekent niet dat wij het in Nederland ook moeten vinden. Ik zeg ook niet dat 3000 euro per maand weinig is, ik zeg alleen dat ik 4000 per maand ook wel zou kunnen gebruiken. Mijn vraag was dan ook niet met hoeveel geld jullie rondkomen maar wat jullie ideaal zouden willen hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:ilovejunkfood schreef op 23 september 2014 @ 09:13:

Ik denk niet dat het vreemd is.

Natuurlijk is 4200 euro een heleboel geld!! Dat absoluut.

Maar je gaat leven naar je inkomen.

Wij hebben een gezamelijk inkomen wat boven de jouwe ligt, maar wij hebben daarentegen ook geen hypotheek van 500 euro per maand, we hebben ook geen suzuki alto die een paar tientjes kost.

En als je wel een lage hypotheek hebt en een goedkopere auto... prima, daar is niks mis mee.



Wij hebben een hoge hypotheek, we hebben 2 dikke auto´s voor de deur en daarnaast hebben we allerlei andere ´vaste lasten´ die eigelijk overbodige luxe zijn.

Als we dat allemaal schrappen houden we bakken met geld over, terwijl we nu wel eens een stukje maand overhouden.



Dus conclusie... ik zou ook graag 1000 euro meer hebben per maand



(en dan hebben wij geen kindertjes)Dit inderdaad. Onze salarissen zijn ook zo'n 4200 bij elkaar en wij hebben straks (als ons nieuwe huis is opgeleverd) vaste lasten van 2300/maand (en geen kinderen). Dat valt op zich nog mee, we kunnen dan nog steeds ruim leven, maar het geld komt makkelijk op, hoor...En ik besef me best dat we een riant inkomen hebben, maar 1000 euro extra per maand zou nog steeds hartstikke welkom zijn. En als we dat zouden hebben, zouden we waarschijnlijk nog best 1000 euro extra willen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heeft TO kleine kinderen, dus wellicht gaat er al een deel van het salaris naar kinderopvang?

Ik verdien rond de 3600 netto en mijn man werkt freelance, dus zijn inkomen is heel wisselend en soms ook gewoon 0. Wij leven dus van mijn salaris, de rest is extra en gaat eigenlijk direct naar de spaarrekening. Maar wij hebben dus geen kosten voor kinderopvang (mijn man werkt vanuit huis en vaak 's avonds). Ik moet zeggen dat het kan, ook met een wat duurder huis en een grotere auto en mooie kleding. Maar overdreven luxe of totaal onbezorgd is anders. Daarvoor heb je toch nog dat extra inkomen nodig. Als mijn man een ft vaste baan zou hebben, dan zouden we echt lekker kunnen leven ja. Aan de andere kant, dat de kinderen fijn thuis kunnen zijn en ik niet de stress heb van om 18 uur ophalen, is ook wel heel erg fijn.
if we all light up, we can scare away the dark...
Eens hoor, Star! Ik heb het nu ruim en hoef eigenlijk nergens op te letten. Maar ik ben ooit begonnen op zo'n laag minimum, dat ik op sommige dagen zelfs niet kon eten omdat ik daar simpelweg het geld niet voor had. Zelfs brood met pindakaas lag dan boven mijn budget. Ik ben nog elke dag heel blij met mijn huidige situatie, maar daar heb ik wel keihard voor gewerkt en dat doe ik nog steeds (behalve vandaag, nu ik een hele week vakantie heb). En ik heb geen enkele behoefte om daar anderen de ogen mee uit te prikken. Laat staan dat ik zou gaan zeuren over dat ik iets te kort kom!
quote:katjabb schreef op dinsdag 23 september 2014 09:30 Ok, aan de meeste reacties zie ik dat er waarschijnlijk iets mis is in ons uitgavenpatroon. We hebben geen bijzonder duur huis, een auto gaan we nu pas aanschaffen, de kinderen hoeven niet naar een opvang, met vakantie gaan we altijd kamperen ergens in Europa. Het zijn dus voornamelijk kleine dingetjes die ons geld laten verdwijnen: boodschappen, kleding, clubjes van de kinderen, uitstapjes etc.



Misschien is mijn wereldbeeld niet afgestemd op wat in NL gemiddeld is maar ik begrijp de zure reacties zoals die van 3wieler ook niet. Natuurlijk weet ik dat er mensen zijn die met veel minder rondkomen en dat 1/3 van de wereldbevolking simpelweg niets te vreten heeft. Vanuit hun perspectief is 500 per maand al een heel kapitaal. Maar dat betekent niet dat wij het in Nederland ook moeten vinden. Ik zeg ook niet dat 3000 euro per maand weinig is, ik zeg alleen dat ik 4000 per maand ook wel zou kunnen gebruiken. Mijn vraag was dan ook niet met hoeveel geld jullie rondkomen maar wat jullie ideaal zouden willen hebben.



Mijn ideale inkomen is 10.000 euro per maand. En dan het huis graag al afbetaald. Dan kan ik elke maand een paar dure schoenen/laarzen kopen en mooie tas kopen. Ik denk dat ik dan ultiem gelukkig zou zijn.



(Oh nee, dan ben ik nog steeds ongezond en kan ik nog steeds niet pijnloos op die prachtige schoenen lopen. Dat is balen!)
quote:katjabb schreef op 23 september 2014 @ 09:30:

Ok, aan de meeste reacties zie ik dat er waarschijnlijk iets mis is in ons uitgavenpatroon. We hebben geen bijzonder duur huis, een auto gaan we nu pas aanschaffen, de kinderen hoeven niet naar een opvang, met vakantie gaan we altijd kamperen ergens in Europa. Het zijn dus voornamelijk kleine dingetjes die ons geld laten verdwijnen: boodschappen, kleding, clubjes van de kinderen, uitstapjes etc.





dus:

- goedkoop huis (wat is dat, onder de 700 euro?)

- geen auto

- geen kinderopvang

- geen dure vakantie



wij hebben een goedkoop huis (550), wel een auto, geen vakantie en geen kinderopvang en geven met alles erbij in 2500 euro uit.

Met 4200 euro zouden we dus 1700 euro overhouden om vrij uit te geven.Volledig vrij, want boodschappen, benzine en sparen zitten al bij die 2500 euro.

Dat zijn heel veel kopjes koffie in de stad, meid.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 23 september 2014 @ 08:57:

wij zitten nog eindje boven TO&partner. En ik besef me, dat we het heel goed hebben. En ja, alsnog krijgen we dat op ook. En ja, ik weet dat dat erg verwend is.Heeft toch niks met verwend te maken? Je werkt er toch voor?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een uitkering van 900 euro in de maand als alleenstaande.
Alle reacties Link kopieren
Geen kdv kosten, geen auto en geen duur huis of dure vakanties? Dan zou je toch ruim moetenkunnen rondkomen en sparen lijkt me. Misschien iets beter opletten wat je uitgeeft aan kleine dingen?



Wij doen het zoals gezegd met 600 minder maar hebben geen goedkope woning(1000 euro, vrije sector huur), altijd een grote middenklasse auto gehad en gaan 2x per jaar op vakantie (1x vliegen+ auto huren, 1x dichterbij). Vakanties tot nu toe niet in hoogseizoen, dat wel. Kleding koop ik (te?) veel en vooral merkkleding, wel bijna altijd in de sale. Boodschappen let ik ook niet echt op, vaak AH, heel soms LIDL ivm de Turkse yoghurt die ze daar verkopen en de rest bij de echte bakker en landwinkel.

Toch lukt het nog om te sparen en ben ik in het algemeen tevreden, ook omdat zoals ik al schreef, de huidige situatie voordelen heeft voor de kinderen.
if we all light up, we can scare away the dark...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven