Gewone kinderen, bestaan ze nog?

23-09-2014 09:21 501 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even iets wat ik me in alle oprechtheid afvraag: gewone doorsnee kinderen, bestaan die nog?



Als ik hier op het forum kijk bijvoorbeeld, dan vliegen de termen me om de oren. ADHD, PD-NOS, autisme, hoogbegaafd of hypersensitief, kortom, ieder kind lijkt wel iéts te hebben. En anders is er in elk gezin toch wel minstens één zo'n kind aanwezig.



Zijn gewone doorsnee kinderen dan uitgestorven? Gewone kinderen, die zoals het een kind betaamt, wel eens druk, wel eens lastig, wel eens erg slim of wel eens erg verlegen zijn, zonder dat daar meteen een etiket aan vasthangt?



Ik heb altijd gedacht dat het een kleine minderheid van de kinderen betrof die zo'n "etiket" hebben, maar de laatste tijd lijkt het wel bijna ieder kind te zijn dat wel iéts heeft.



Ligt het aan mij, verbeeld ik het me, of plakken we gewoon te snel een etiket? Wie het weet, mag het zeggen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Baudolino schreef op 23 september 2014 @ 14:34:

[...]





Neem maar van mij aan dat ik hier echt wel gelijk heb. 100%Want jij hebt uitgebreid gesproken met de psycholoog van dat kind, en die heeft bevestigd dat dat etiketje voor de grap uitgereikt is, bij een pakje boter?
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 23 september 2014 @ 13:44:

[...]



Huh? Dat van dat inenten is allang achterhaald toch? Tegenwoordig komt het door de gluten. En het feit dat ik niet eens wil overwegen om mijn kinderen glutenvrij te laten eten geeft wel aan dat ik niet het beste met mijn kinderen voor heb. (Is mij serieus gezegd.)Diegene leeft nog?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 23 september 2014 @ 14:37:

[...]





Want jij hebt uitgebreid gesproken met de psycholoog van dat kind, en die heeft bevestigd dat dat etiketje voor de grap uitgereikt is, bij een pakje boter?



En jij hebt het topic niet gelezen?

Dat jongetje waar ik het over heb is niet eens bij de psycholoog geweest.
Alle reacties Link kopieren
Hoe weet je dat dan zo zeker Baudolino? Ik hoor ook van mensen die ik het vertel, dat ze nooit iets aan mijn dochter gemerkt hebben. Nee, ze is bij anderen dan ook heel anders dan thuis! Vandaar dat ik veel met onbegrip te maken heb en daar wordt het niet makkelijker van.
quote:Baudolino schreef op 23 september 2014 @ 14:33:

[...]





Net gedaan. En nogmaals, het gaat hier om ouders die aan zelfdiagnose doen hé. En ik reageer op de openingspost.



En daar ken je dus 1 geval van?



Nog meer mensen die dat soort gevallen kennen?



Ik zeg overigens ook wel eens "stelletje adhd-ers!" tegen mijn kinderen als ze lopen te stuiteren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mundy schreef op 23 september 2014 @ 14:39:

Hoe weet je dat dan zo zeker Baudolino? Ik hoor ook van mensen die ik het vertel, dat ze nooit iets aan mijn dochter gemerkt hebben. Nee, ze is bij anderen dan ook heel anders dan thuis! Vandaar dat ik veel met onbegrip te maken heb en daar wordt het niet makkelijker van.Eh.. jij hebt mijn post niet gelezen over hoe een gemiddelde week voor het betreffende kind er uit ziet?
quote:zoembaya schreef op 23 september 2014 @ 14:20:

[...]





laten we het dan even concreet maken. Hoeveel kinderen kennen jullie die onterecht een etiket hebben? Waarom vind je dat dit etiket onterecht is? En welk etiket hebben we het dan over?



Persoonlijk ken ik geen enkel kind waarvan ik denk "Je hebt dan wel een etiket maar eigenlijk mankeer je niks, behalve dan dat je een onopgevoed kreng bent."



Oh, ik ken ze wel degelijk.. Met name de eerste groep. Ik heb een tante die, als het om haar zoon gaat, zelf meer etiketjes kan plakken dat een arts verzinnen kan. Het kind is dyslectisch, heeft ADHD, is autistisch en er was nog iets. Tot zover de theorie van Tante.

In de praktijk zie ik een door en door verwend kind, dat hele dagen voor de tv hangt, liefst naakt overigens, dus ook liever geen vriendjes mee naar huis neemt. Een kind dat moeite heeft met spelling en dan niet te horen krijgt; oh, dan moeten we eens wat meer boekjes lezen. Een kind dat niet alleen mee op schoolreis mag, nog niet alleen bij een vriendje spelen mag, dat nog niet zelf zijn kont kan afvegen maar zijn moeder roept. Voor de goede orde, we hebben het hier over een 11-jarige.



Afijn, dit kind heeft dus etiketjes zat maar geen enkele komt van een arts en ik houd nu al mijn hart vast als ie naar de middelbare moet straks.



En ik ken er ook een paar waarbij ik echt denk; smijt het etiketje maar in de vuilnisbak en stuur je ouders eens naar een opvoedcursus. Ik weet best dat elk kind anders is. Maar een kind een half uur laten zeuren en krijsen om een kauwgom en hem dan alsnog geven.... Dit kind horen wij tegenwoordig roepen; Mama, eten, mama, ik moet eten, mama, eten, mama, eten... Net zolang tot ie een bordje heeft met eten. Papa, tafeltennis. Papa, tafeltennis, papa, tafeltennis, net zolang totdat Pa aangerend komt voor minstens 5 potjes tafeltennis. Deze is overigens ook 11 jaar.





Mijn eigen dochter is gelukkig gewoon doorsnee. Ze doet de havo, dat is ietsjepietsje boven gemiddeld maar qua cijfers scoort ze gewoon redelijk. Ze wil wat elke puber wil en ze doet wat elke puber doet. Ze deed niks extreem snel of extreem langzaam. Behalve groeien. Ze is altijd de grootste van de klas geweest. En dan niet de grootste met twee cm, maar met tien cm. Pas sinds dit jaar zit ze samen met een meisje in de klas dat groter is dan zij en ze is helemaal gelukkig .
Alle reacties Link kopieren
@Baudolino, dus de ouders hebben zelf verzonnen dat hij een stoornis heeft? Dat is idd een ander verhaal. Maar de meeste kinderen met een eitketje, zijn wel degelijk bij een psycholoog geweest!
Alle reacties Link kopieren
Het is wel opmerkelijk hoe zo'n topic werkt trouwens.

Ik kan 1000 x roepen dat het om een vraag uit de OP post gaat waar ik op reageer. En dat mijn voorbeeld een stel ouders betreft die zelf vinden dat hun kind van alles heeft (geen officieel etiket)

Maar op de een of andere manier voelt iedereen met een autistisch kind, die officieel gediagnosticeerd zijn, zich enorm aangesproken.

Alsof ik zeg: 'jullie zijn allemaal leugenaars'.

Ik mag toch hopen dat het voorbeeld wat ik gaf mijlenver van jullie afstaat.
quote:Baudolino schreef op 23 september 2014 @ 14:39:

[...]





En jij hebt het topic niet gelezen?

Dat jongetje waar ik het over heb is niet eens bij de psycholoog geweest.



Dan heeft ie ook geen etiketje.



En natuurlijk bestaan ze wel, ouders die roepen dat hun kind een indigokind is en daarom een speciale behandeling verdient. Maar ik geloof niet dat dit topic daar over gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mundy schreef op 23 september 2014 @ 14:41:

@Baudolino, dus de ouders hebben zelf verzonnen dat hij een stoornis heeft? Dat is idd een ander verhaal. Maar de meeste kinderen met een eitketje, zijn wel degelijk bij een psycholoog geweest!Ja, dat roep ik al de hele tijd, maar dat schijnt maar tot niemand door te dringen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 23 september 2014 @ 14:45:

[...]





Dan heeft ie ook geen etiketje.



En natuurlijk bestaan ze wel, ouders die roepen dat hun kind een indigokind is en daarom een speciale behandeling verdient. Maar ik geloof niet dat dit topic daar over gaat.Jij hebt het hele topic dus niet gelezen
Alle reacties Link kopieren
Ja sorry hoor Baudolino, maar met zoveel reacties kan je eens eentje over het hoofd zien hè

Ik ken geen mensen die zelf een stoornis voor hun kind verzonnen hebben, vind ik ook erg raar. Kinderen die officieel een etiketje hebben, hebben die gekregen van een psycholoog en dan is het dus geen onzin.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het moderne gezin met weinig kinderen en twee werkende ouders er wel debet aan is dat er steeds meer kinderen duidelijk anders zijn.

Vroeger met grote gezinnen en moeder thuis werd er veel meer bovenop gezeten hoe een kind zich moest gedragen, was er veel meer structuur en was er altijd wel een zus of broer om even te helpen met eten, wassen en aankleden. Het viel dus minder op en een kind werd meer met de stroom meegenomen. Kinderen met autisme of aanverwanten werden bakkersknecht, gingen in de leer bij de meubelmaker of smid. Je hoefde niet te kunnen lezen en rekenen als je goed was met je handen.

Helaas is dat niet meer zo, de eisen zijn zo ontzettend veel hoger en het levenstempo ligt zo enorm veel hoger dat kinderen die het toen wel konden redden dat nu echt niet meer kunnen.

Mijn zoon en vele anderen met hem is er zo een.

50 jaar geleden had hij gewoon ergens in dienst kunnen gaan, werken met de handen. Zoon had boekhouder geworden met z'n ge-reken Kindje op school had een ontzettend goede meubelmaker kunnen worden, echt gouden handjes. Maar helaas moet je tegenwoordig voor dit soort werk allerlei kunnen en niet alleen het vak zelf. Dat is wel enorm jammer en op twee fronten. Een gemis in de maatschappij en er zouden veel meer jongeren zijn die zichzelf konden bedruipen en nu in het huidige klimaat op kosten van de maatschappij moeten leven.



Ik denk dus niet dat er nu zoveel meer kinderen zijn die 'anders" zijn maar dat ze meer opvallen en minder mogelijkheden hebben om iets te kunnen betekenen in de maatschappij. Ook zijn er best wel gezinnen waarvan ik denk dat het kind echt niet zo zou hoeven zijn als het is. Opvoeding en zeker in cluster 4 heeft er ook degelijk wel wat mee te maken.

Nee niet voor een autist, dat ben je of niet. Maar wel voor veel gedragsstoornissen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat Pejeka of iemand anders denkt dat de diagnose van mijn zoon verzonnen is. Als je hem ziet dan zie je ook gewoon meteen dat er iets met hem is, want dat valt echt wel op. Dat idee heb ik dus nooit gehad, dat ik niet geloofd werd. Toch stoort de toon me waarop er over kinderen met een diagnose wordt gepraat, dat bijna zuchtende met de ogen rollende 'ze hebben bijna allemaal wat tegenwoordig', 'er is geen kind meer zonder etiketje', enzovoort. Een diagnose voor je kind is gewoon heel zwaar, iets wat ingrijpt in je hele leven en in je gezin, ik denk dat alle ouders van zorgintensieve kinderen dat zo hebben ervaren zeker in de onzekere tijd voor de diagnose en de eerste maanden of jaren daarna, als je eraan moet wennen dat je leven en zeker dat van je kind er echt anders uit gaat zien dan je had gedacht. In mijn ogen past dat toontje daar gewoon niet bij.



Dat er misschien ook kinderen zijn van wie onterecht wordt gezegd dat ze autistisch zijn of ADHD hebben of iets anders - tja, ik ken ze niet, maar het zal wel. Dat gebeurt nou eenmaal soms. Maar voor mij rechtvaardigt dat de toon waarop over kinderen met stoornissen wordt gesproken niet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 23 september 2014 @ 14:38:

[...]





Diegene leeft nog? Helaas wel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Baudolino schreef op 23 september 2014 @ 14:47:

[...]





Jij hebt het hele topic dus niet gelezen Jij wel dan? Anders had je wel geweten dat ik hier al meermaals gereageerd heb. Maar off topic geneuzel over een buurvrouw op het dorp vergeet ik meteen weer.
quote:Mundy schreef op 23 september 2014 @ 14:51:

Ja sorry hoor Baudolino, maar met zoveel reacties kan je eens eentje over het hoofd zien hè

Ik ken geen mensen die zelf een stoornis voor hun kind verzonnen hebben, vind ik ook erg raar. Kinderen die officieel een etiketje hebben, hebben die gekregen van een psycholoog en dan is het dus geen onzin.Ik ken ze ook niet hoor. Maar ik vermoed ook dat ze tegen mij niet durven beginnen over zelfverzonnen stoornissen .
Alle reacties Link kopieren
quote:Baudolino schreef op 23 september 2014 @ 14:46:

[...]





Ja, dat roep ik al de hele tijd, maar dat schijnt maar tot niemand door te dringen.

Nee zeker roep jij dat niet de hele tijd.

Herhaaldelijk is jou gevraagd hoe jij dan weet dat dat etiket ten onrechte is geplakt en jij reageerde alleen maar door te zeggen dat je die mensen goed genoeg kende om dat te weten.

Nergens heb je gemeld dat er überhaupt geen officieel etiket geplakt is.

Wat in mijn ogen echt iets anders is dan waar dit topic over gaat: of al die etiketten wel terecht zijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solo, ze heeft bij nader loepen wel een keer gezegd dat het om een verzonnen diagnose ging, tussen neus en lippen door.



Wat niet weg neemt dat dat hele verhaal helemaal niet terzake doet hier. Het ging Pejeka om daadwerkelijk geplakte etiketten, en of die allemaal terecht zijn of niet. En B. gooit lekker olie op het vuur door maar te blijven dreinen over een mevrouw op het dorp die zelf een diagnose verzonnen heeft. Maar goed, ieder zijn manier van discussiëren hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 23 september 2014 @ 15:33:

Solo, ze heeft bij nader loepen wel een keer gezegd dat het om een verzonnen diagnose ging, tussen neus en lippen door.



Wat niet weg neemt dat dat hele verhaal helemaal niet terzake doet hier. Het ging Pejeka om daadwerkelijk geplakte etiketten, en of die allemaal terecht zijn of niet. En B. gooit lekker olie op het vuur door maar te blijven dreinen over een mevrouw op het dorp die zelf een diagnose verzonnen heeft. Maar goed, ieder zijn manier van discussiëren hoor.



Wow... dit is een klassiek voorbeeld van verdraaien zeg.

Opruien heet het eigenlijk.

En dan mij beschuldigen van olie op het vuur gooien door te zeggen dat ik blijf dreinen over een mevrouw op het dorp??

Nogmaals, jij hebt echt niet goed gelezen hoor.

Heb het voor de zekerheid zelf even teruggekeken en ik heb het 6 x genoemd. (zelfdiagnose) en dat was naar aanleiding van een post van Pejeka over te drukke schema's van kinderen. Daar reageerde ik vervolgens op met een voorbeeld uit mijn eigen omgeving.

En ik heb zelf al aangegeven dat dit niets van doen heeft met de situaties waar sommige van jullie inzitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 23 september 2014 @ 15:33:

Solo, ze heeft bij nader loepen wel een keer gezegd dat het om een verzonnen diagnose ging, tussen neus en lippen door.



Wat niet weg neemt dat dat hele verhaal helemaal niet terzake doet hier. Het ging Pejeka om daadwerkelijk geplakte etiketten, en of die allemaal terecht zijn of niet. En B. gooit lekker olie op het vuur door maar te blijven dreinen over een mevrouw op het dorp die zelf een diagnose verzonnen heeft. Maar goed, ieder zijn manier van discussiëren hoor.



Ik heb nu trouwens wel in 1 keer een beeld over wat voor type ouder jij bent, en moet ineens aan Koefnoen denken.

Grappig hoe zoiets ontstaat.
Ach, gaan we jijbakken? Stoer.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is één van de problemen hierin dat er diverse mensen zijn die roepen "Al die kinderen mer ADHD dat is voor de helft niet waar, want verzonnen of ouders slepen ze overal heen of ze mogen tegenwoordig niet meer buitenspelen"...



Natuurlijk voelen ouders mer een kind met ADHD zich dan

aangesproken, want er wordt geropen over "Al die kinderen met... " en dat zijn ook hun kinderen. Kun je daarna gaan zeggen "maar ik heb het niet over kinderen met een terecht etiketje" maar daar had je had dan wel over, want "alle kinderen met... "

En als er dan iemand met een voorbeeld komt van iemand in het dorp, die kind overal mee heensleept, dan gaan die ouders daar ook op in. Want daarmee sugereer je in hun en mijn ogen dat een etiketje dus kennelijk ook komt door gesleep met kinderen. En dat werkende ouders dus.of iets over het kind afroepen of maar wat verzinnen. Dar wordt er niet bedoeld, maar in de lijn van de discussie lijkt dat dus wel zo, nogmaals, in mijn ogen.



Het is raar dat er verschilende keren wordt gesproken over "alle kindeneren met etiketje" waarbij vervolgens wordt gezegd dat ze noet die kinderen bedoelen, die dat eriketje natuurlijk terecht hebben.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 23 september 2014 @ 15:59:

Ach, gaan we jijbakken? Stoer.Pfff... zielig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven