Waarom moeten vegetariërs zich altijd zo verantwoorden?

21-09-2014 05:54 236 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik eet vanaf mijn achtste geen vlees meer en vanaf mijn elfde geen vis. Ik ben dus sinds mijn elfde volledig vegetariër en ik ben nu vierentwintig. Al mijn leven lang krijg ik een salvo van vragen op me af als ik vertel vegetariër te zijn, en ik vertel dit alleen maar op het moment dat dit ter sprake komt. Als ik bij iemand ga eten bijvoorbeeld. Of als ik uit eten ga en ik eet zelf geen vlees. Of als het over vlees in het algemeen gaat. Hoe dan ook, het komt niet in veel gevallen ter sprake, maar op een gegeven moment komt het in bepaalde contacten dus wel ter sprake. En altijd die vragen.



"Waarom ben je vegetariër?" Oké, logisch. "Oh, maar draag je dan ook geen leer?" Nee. "Soja is hartstikke slecht voor het milieu en de boeren!" Ik eet en drink geen soja. "Eet je wel kaas?" "Heb je een auto?" Allemaal vragen die ik vaak kan tackelen, maar zelfs als ik dit niet zou kunnen: who cares? Waarom willen veel mensen vegetariërs op zogenaamde inconsequenties pakken? Vannacht tijdens een feestje kwam het ter sprake. Want ik hoefde geen bitterbal. En het kan me niets schelen als er geen vegetarische snackjes zijn, ik haat het om mensen op te moeten zadelen met extra werk. Ook als ik bij iemand eet zeg ik altijd: "het maakt niet uit wat je maakt, als er maar geen vlees en vis in zit" en dan is ervoor zorgen dat dat niet tegelijkertijd gebakken of gekookt wordt dus genoeg. Vaak doen mensen enorm hun best, heel lief, maar dat hoeft dus niet eens van mij. Zelf eet ik bijvoorbeeld niet eens elke dag een vleesvervanger, dus zo precies komt dat echt niet allemaal. Ik vraag niemand om extra werk, ik spreek niemand aan op zijn vleesconsumptie en ik geef geen nare blikken richting iemands bord en de meeste vegetariërs doen dit niet. Maar veel vegetariërs krijgen wel: "dan eet ik nu dubbel zoveel vlees, "waarom heb je dan snijtanden?", "je staat bovenaan de voedselketen!" en "dat is heel ongezond". En daarna dus al die vragen om te kijken of je iets doet dat niet in het perfecte zwart-witte plaatje past van iemand die 0% aan milieuvervuiling en dierenleed doet.



Ik vind het zo'n raar verschijnsel dat bijna elke vegetariër hiermee te maken krijgt. Dat wanneer je vertelt vegetariër te zijn, vluchtig en out of the blue je moet verantwoorden alsof het iets is waar zij last van hebben. Ik begrijp er niets van en vandaar dat ik dit ook hier - in Psyche - plaats. Wat gebeurt er in het hoofd van sommige mensen wanneer iemand vertelt vegetarisch te eten?
Alle reacties Link kopieren
quote:Vlammetje schreef op 23 september 2014 @ 09:05:

Wat is daar raar aan dan? Als ik uit eten ga, kies ik graag iets lekkers. Heb ik zin in vlees, kies ik vlees. Voor vegetariërs zijn er vaak ook erg lekkere gerechten op de kaart, dus waarom mogen ze daar niet naar vragen? Waarom als je uit eten gaat genoegen moeten nemen met bijgerechten, terwijl de vleeseter naast je van zijn biefstukje geniet?Wat er raar aan is, is dat de meeste mensen gewoon het menu bekijken en van daaruit kiezen. Dat kan jij ook doen. Waarom vragen naar de bekende weg en zo de aandacht op jou en je keuze van eten vestigen? Tenzij je analfabeet bent en het menu niet kan lezen maar dat lijkt mij hier niet van toepassing.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Alle reacties Link kopieren
quote:mika8 schreef op 22 september 2014 @ 23:02:

Wees een trotse vegetariër. Bedenk dat jij nadenkt over wat je wel of niet eet en verantwoording afleggen?? Aan wie ?? Vlees eten is een aangeleerde gewoonte. Er mee stoppen is een moment van bewustwordingWaarom hebben vegetariërs toch zo vaak de behoefte om te laten weten dat ze superieur zijn?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:bonuhbakkie schreef op 23 september 2014 @ 08:47:

Het maakt me niet echt uit als iemand vegetarisch is. Wat ik wel raar vind dat als ze wat bestellen meteen roepen of er wat vegetarisch op menu staat. Patat mayo is ook vegetarisch en salade ook. Dat bijzonder doen ismwel soms irritant. Ik zou dan ook nooit zulke vragen stellen over wat ze wel of niet eten omdat t er niet toe doet. Gewoon lekker eten zoals je zelf wilt



zou je het ook "bijzonder doen" vinden, als iemand die bijvoorbeeld geen suiker eet, vraagt of er suikervrije gerechten op de kaart staan?

Behalve wat vlammetje al zegt, kun je ook van sommige gerechten niet zeker weten of ze vegetarisch zijn. Tomatensoep kan bijvoorbeeld vegetarisch zijn, maar het kan ook met vleesbouillon gemaakt zijn. En in een salade kunnen spekjes zitten. Het is dus helemaal geen rare vraag, en zeker niet bedoeld om interessant te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:teedeekaa schreef op 23 september 2014 @ 09:15:

[...]





Wat er raar aan is, is dat de meeste mensen gewoon het menu bekijken en van daaruit kiezen. Dat kan jij ook doen. Waarom vragen naar de bekende weg en zo de aandacht op jou en je keuze van eten vestigen? Tenzij je analfabeet bent en het menu niet kan lezen maar dat lijkt mij hier niet van toepassing.Oh zo. Ik ga er inderdaad van uit, dat als je er om vragen moet, er dus geen kaart is. Als er een kaart is, kies je uiteraard van de kaart.
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Niet alle patat mayo is vegetarisch. Patat wordt vaak gebakken in frituurolie met dierlijk vet.
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 23 september 2014 @ 09:19:

[...]





zou je het ook "bijzonder doen" vinden, als iemand die bijvoorbeeld geen suiker eet, vraagt of er suikervrije gerechten op de kaart staan?

Behalve wat vlammetje al zegt, kun je ook van sommige gerechten niet zeker weten of ze vegetarisch zijn. Tomatensoep kan bijvoorbeeld vegetarisch zijn, maar het kan ook met vleesbouillon gemaakt zijn. En in een salade kunnen spekjes zitten. Het is dus helemaal geen rare vraag, en zeker niet bedoeld om interessant te doen.Zover had ik nog niet eens doorgedacht, heb geen vega-denkwijze.
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Alle reacties Link kopieren
quote:Vlammetje schreef op 23 september 2014 @ 09:20:

[...]





Oh zo. Ik ga er inderdaad van uit, dat als je er om vragen moet, er dus geen kaart is. Als er een kaart is, kies je uiteraard van de kaart.Dan heb je idd een ander perspectief. Ik kom eigenlijk alleen maar in restaurants waar ze gewoon menukaarten hebben en het er ook bij vermeld staat als het ook geschikt is voor vegetariërs. Stond er niet eens bij stil dat er blijkbaar ook restaurants zijn zonder kaart.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
quote:pejeka schreef op 21 september 2014 @ 13:02:

[...]





Is dat echt een woord, "zuivelverlater"? Dus als ik geen koekjes eet omdat ik ze niet lekker vind, ben ik een "koekjesverlater"?



Even eerlijk, als iemand tegen mij zou vertellen geen zuivel te gebruiken, zou ik het voor kennisgeving aannemen. Geen discussie waard. Dan eet je gewoon geen zuivel, nou, prima.



Maar als iemand zou komen aanzetten met termen als "zuivelverlater", dan zou ik misschien wel door gaan vragen. Klinkt een beetje cult-achtig, hoe moet ik het zeggen, inderdaad als iemand die zich op een ander "moreel niveau" heeft geplaatst. En dat zou bij mij dan wel weer vragen en wellicht een discussie oproepen.Schoolverlater, kerkverlater, zuivelverlater, absoluut dat ik dan nieuwsgierig word.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap wel dat er mensen zijn die zo reageren. Er zijn zelfs verschillende redenen voor die ik zelf (als vleeseter) wel kan plaatsen. In de eerste plaats gewoon nieuwsgierigheid: lust je geen vlees, vind je het zielig voor dieren, gaat het je om het milieu in zijn algemeenheid, enz. Ook is het een reactie op het feit dat sommige vegetariërs het onderwerp steeds ter sprake willen brengen met daarbij een overduidelijk superioriteitsgevoel. Dat is ook duidelijk te zien aan sommige reacties hier.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen vegetariër en ken ze eigenlijk ook niet. Maar van wat ik op het forum meekrijg is er juist heel veel begrip voor omdat het een principe-kwestie is. Er lijkt veel meer begrip te zijn voor vegetarisch leven dan wanneer je bijvoorbeeld als volwassene bijna niets lust, dan zijn de rapen gaar.
--
anoniem_190574 wijzigde dit bericht op 23-09-2014 16:40
Reden: ik denk er nog even over na
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven