Basisinkomen

07-09-2014 16:23 284 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie weleens gehoord over het basisinkomen? Dat is een inkomen die een groep mensen wil realiseren waar iedere inwoner van 18 jaar en ouder recht op heeft. Het inkomen moet hoog genoeg zijn om iedereen een menswaardig te bieden. De website (zie onderstaande link) spreekt van ¤ 1.500 per persoon per maand.



De website legt daarnaast uit hoe het inkomen gefinancierd moet worden. Op zich klinkt het allemaal wel plausibel en denk dat een hoop mensen ermee geholpen zouden zijn.



Toch zie ik twee nadelen, die niet of niet voldoende op de website aan de orde komen:



Hoe voorkomen we dat iedereen buiten Nederland zich in Nederland wil vestigen?Als wij er ¤ 3.000 per maand meer inkomen krijgen, dan gaan wij meer consumeren. Ik denk niet alleen wij zelf, maar ik denk dat iedereen dat doet. De vraag naar producten en diensten zal stijgen, waardoor ook de prijzen zullen stijgen. Ik vermoed dat de prijzen zo sterk zullen stijgen dat zelfs ¤ 1.500 niet meer genoeg is.



Geen idee wat ik met dit topic wil. Discussiëren over een basisinkomen? Vinden jullie het een goed idee of hebben jullie beter alternatief? Ik vind het een interessant onderwerp.



Voor mensen die niet weten wat het basisinkomen inhoudt of die er graag meer over willen weten, kunnen hier kijken: www.basisinkomen.info/
Ben je nou helemaal gek?
¤1500 lijkt mij teveel. Ik zou uitgaan van de AOW voor samenwonenden + toeslagen waar ze recht op hebben en daar dan de helft van. Alles wat je erbij verdient boven het minimumloon 40% belasting.



Verlies van de prikkel tot werken geloof ik niet. Van iedere euro die je extra verdient hou je een groter percentage over dan nu het geval is, met al die inkomensafhankelijke rekeningen.



De overgang is volgens mij niet zo moeilijk; rek stufie en aow steeds verder op tot iedereen heeft. De aow-regeling mbt in Nederland wonen kan ook export van uitkeringen voorkomen.



Het prijsopdrijvend effect valt denk ik ook mee. Aow en bijstand hebben ook niet echt een prijsopdrijvend effect. En voor mensen die nu 2* modaal verdienen is het verschil ook niet heel groot. Eten en drinken deed iedereen toch al. Hooguit een aantal gewilde luxeproducten (ook grotere huizen).



Voordelen volgens mij:

- iedereen financieel onafhankelijk

- geen 'tewerkstelling'

- werken loont altijd

- minimumloon kan worden afgeschaft, goed voor bedrijvigheid

- immigranten zijn duurder (hebben eerste tijd geen/minder basisuitkering) voor bedrijven dan Nederlanders, scheelt immigratie

- bureaucratie vermindert
Alle reacties Link kopieren
Heeft niemand het rekensommetje nog gemaakt?



In Nederland woonden op 1 januari van dit jaar iets meer dan 13 miljoen mensen van 18 jaar en ouder. Maal 1500 euro maal 12 maanden is zo'n 240 miljard euro per jaar. Dat is nagenoeg gelijk aan de gehele rijksbegroting! Waar we nu dus alles van betalen: onderwijs, defensie, politie, zorg, AOW, WAO, bijstand, rente en aflossingen van de schuld en nog veel meer.



Volkomen onhaalbaar dus. Zeker omdat voorstanders vaak ook nog uitkeringen voor ziekte en arbeidsongeschiktheid willen laten bestaan.



We kunnen de berekening ook omdraaien. Het basisinkomen zou nu dus in de plaats moeten komen voor de AOW en de bijstand. Die zijn samen zo'n 40 miljard euro per jaar. Als we daaruit een basisinkomen gaan betalen, houden we voor iedere inwoner ouder dan 18 jaar 250 euro per maand over.



Ik zou overigens ook stoppen met werken als ik zomaar 1500 euro per maand krijg.
Spreuken 18:2
Mensen nog tegenlicht gekeken?
Alle reacties Link kopieren
Ja, interessant en de moeite waard om te kijken bij uitzending gemist.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij op dit moment vrij onhaalbaar en ook niet goed voor de samenleving. Stimuleert om te stoppen met werken, prijzen zullen omhoog schieten en waar gaan we het überhaupt van betalen?
Waarom proberen we dat idee van een basisinkomen eerst eens in bijvoorbeeld Zimbabwe of België? Kunnen we eens rustig kijken wat er gebeurt.
http://www.npo.nl/vpro-tegenlicht/21-09 ... ON_1219695
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 07 september 2014 @ 20:22:

Volgens mij is het nu zo dat er een aantal mensen tegen heug en meug werkt, onproductief is en geld kost voor werkgevers, en een aantal mensen die graag willen werken maar niet in aanmerking komen wegens gebrek aan opleiding of werkervaring. Als je die twee van plek laat wisselen ben je klaar. En dat kan door een basisinkomen.



Mensen die niet willen of kunnen werken ga je niet kunnen dwingen. Alle maatregelen en eisen bij de bijstand helpen volgens mij geen moer, ze werken alleen demotiverend bij de mensen die wel graag zouden willen maar niet kúnnen en niet aan de bak komen, de mensen die echt niet willen krijg je er niet mee in beweging. Dus daar hoef je je ook niet op te richten.Mensen die niet willen werken worden al gedwongen om te werken dat is al heel lang aan de gang. Je moet werken met behoud van uitkering gewoon 32 uur. Op het forum van dwangarbeid en een andere forum kan je daar over lezen. En dat gaat in 2015 nog meer worden. Ook in de zorg gaan er duizenden mensen werkloos worden in 2015. Er gaan vele banen weg en komen weer terug maar worden dan gedaan door mensen met een uitkering.
quote:Satchel schreef op donderdag 18 september 2014 09:57 Heeft niemand het rekensommetje nog gemaakt?



In Nederland woonden op 1 januari van dit jaar iets meer dan 13 miljoen mensen van 18 jaar en ouder. Maal 1500 euro maal 12 maanden is zo'n 240 miljard euro per jaar. Dat is nagenoeg gelijk aan de gehele rijksbegroting! Waar we nu dus alles van betalen: onderwijs, defensie, politie, zorg, AOW, WAO, bijstand, rente en aflossingen van de schuld en nog veel meer.



Volkomen onhaalbaar dus. Zeker omdat voorstanders vaak ook nog uitkeringen voor ziekte en arbeidsongeschiktheid willen laten bestaan.



We kunnen de berekening ook omdraaien. Het basisinkomen zou nu dus in de plaats moeten komen voor de AOW en de bijstand. Die zijn samen zo'n 40 miljard euro per jaar. Als we daaruit een basisinkomen gaan betalen, houden we voor iedere inwoner ouder dan 18 jaar 250 euro per maand over.



Ik zou overigens ook stoppen met werken als ik zomaar 1500 euro per maand krijg. Goede benadering om bij de huidige bedragen te beginnen. Vergeet de WW-uitkeringen en toeslagen niet. Als je dat nu eens bij je berekening optelt. Dan kom je misschien op 500-800 euro p.p. uit, wat mij een heel mooi bedrag lijkt voor een BASISinkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven