hoever was jullie kleine met 15 maanden ??

23-09-2014 21:09 33 berichten
hi dames,



ik heb even een vraag aan jullie!



ik merk aan mijn jongste dat hij redelijk vlug is, maar soms denk ik dat hij op sommige punten wel heel snel is, een paar weken geleden werd er door de dame van het consultatiebureau ook al een opmerking gegeven over het feit dat hij een "slimmerik" is. daarna zijn mij nog meer dingen op komen te vallen en ben ik eens terug gaan denken:



*met 4 maanden hebben wij de box moeten verlagen omdat hij zelfstandig ging staan



*met een half jaar tippelde hij al vrolijk mee aan het handje (natuurlijk nog wel vrij wiebelig)



*vanaf een maand of 6 zijn ook de eerste woorden gekomen, mama, atta (opa) papa ook deed hij het geluid van een auto na als hij met een auto speelde



* met 8 en een halve maand liep hij zelfstandig



* toen hij 1 was blies hij zelf zijn kaarsjes uit en was zijn woordenschat al veel meer! (namen van de huisdieren en broer, eten , slapen etc.



*nu met 15 maanden spreekt hij alles gelijk na, sommige woorden nog niet zuiver maar tot aan drie lettergrepen toe . ook heeft hij al korte zinnetjes gesproken zoals : dat doet auw / ik wil kaas / mama kijk nou / wat is dit. vooral het wat is dit word heel vaak gevraagd en dan leg ik het uit en laat t zien. maar ook dingen herkennen uit zichzelf; pen / pet / auto etc



nu ga ik er van uit dat hij gewoon heel snel is ,ook omdat hij veel van zijn grote broer ziet, maar omdat heel veel mensen vaak ook schrikken als ik vertel dat hij nog maar 15 maanden is en vervolgens zeggen: goh, dat is wel heel rap he! wat moet ik hiermee? kunnen jullie me vertellen hoever jullie kind(eren) rond deze leeftijd waren ? wie herkent dit en hoe zijn Jullie kinderen nu?





alvast bedankt!
Wat moet je hiermee? Niks lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Pronk pronk knap hoor!!



Die van mij liep met 15 mnd net een paar stapjes los en zei 3 woorden.



Wat wil je met dit topic elk kind is anders en volgt zn eigen tempo
Dochter hier was ook erg vroeg met praten, hele zinnen al voor haar 2e verjaardag. Toen ze net 2 was, kwam er een zin van 10 woorden uit. Nu met ruim 2,5 klept ze de oren van mijn hoofd en ze zegt ook dingen in de juiste context die wij haar niet geleerd hebben. Zoals bv "mama, je moet je niet zo aanstellen hoor" als ik papa vraag om even iets voor me te doen wat mij niet lukt ik vraag me soms echt af waar ze het allemaal vandaan haalt, maar goed. Het is wel heel handig, want echt driftbuien ofzo omdat ze zich niet goed kan uitdrukken hebben we hier nooit gehad.

Wat je ermee moet? Niks. Zo is hij nou eenmaal. Wij hebben ook niks gestimuleerd ofzo, lekker haar eigen tempo laten volgen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen waren niet zo vlot.

Eerste stapjes los 15 maanden.

1e woordjes 2 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Je moet er niks mee. Onze zoon liep met 14 maanden en begon pas echt te praten met 2 jaar. Zijn jongere zusje liep drie dagen voor haar eerste verjaardag los en begon toen ook maar meteen met kletsen. Ze is vorige maand 2 jaar geworden en praat nu in volzinnen en stelt gerichte vragen. Ieder kind is anders en doet het op zijn eigen tempo. Het enige dat je ermee moet is erbij staan en ernaar kijken.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Alle reacties Link kopieren
Met praten was mijn dochter ook zo snel en ze telde bijvoorbeeld met een jaar al tot 15. Met de rest was ze ook erg snel (al deed jouw zoon alles nog net een maand eerder). Toch is ze nu met 10 jaar een gemiddelde leerling en wel sportief, maar geen uitblinker. Jongste dochter was met praten ook zo snel en loopt nu wel voor op school. Dus uiteindelijk maakt het geen ruk uit hoe snel ze zijn.
6 maanden en dan meelopen aan het handje? Filmpje or it didn't happen.
Nee hoor, grapje.



Wees er lekker trots op en klaar.
Alle reacties Link kopieren
flauw hoor, dat pronk pronk. Ik snap wel dat je je toch afvraagt wat gewoon is. Je kind loopt voor inderdaad. Ik zou er voorlopig niks mee doen en aanbieden waar hij aan toe is. Dat komt later wel als hij naar (peuter)school gaat
Alle reacties Link kopieren
Mijn knul is qua praten ook snel. Hij is nu 15 maanden en gebruikt ongeveer 60 woorden, van bal tot beneden en van luier tot aardbeien. Soms twee woorden (baby huilen).



Lopen heeft hij vandaag voor het eerst echt vanzelf los gedaan. Dat is niet snel volgens mij.
Ik heb een leuk en lief kind. *pronk pronk*
Hoezo Thruuske, je vraagt je toch af wat gewoon is. TO's zoon gaat al veel vlugger, dus wat doet het er toe wat gewoon is? Hij is niet ongewoon, maar gewoon, alleen vlugger in alles dan de rest.



Wat wil je er eigenlijk aan doen TO? Hem maar niet laten lopen en praten? Hij zoekt zijn ontwikkeling op, stimuleer hem daarin. Je ziet vanzelf wel hoe het gaat lopen.
Volgens mij zegt het cb tegen alle ouders dat ze een knap/slim kind hebben
Met 4 maanden zelfstandig staan? Mijn jongste is 4 maanden en kan nog niet eens omrollen. Dat kon mijn oudste ook niet op die leeftijd. De oudste liep met 14 maanden. Oudste was vrij vlot met praten maar wanneer hij hoeveel woorden zei dat weet ik niet meer.



Ik dacht dat ik vrij normale kinderen had maar krijg nu het idee dat de mijne slome duikelaars zijn. Nou ja.



Hij lijkt me extreem snel met lopen en praten TO. Ik weet niet wat je daar mee kan behalve hem blijven uitdagen. Als je ooit voor een kdv gaat dan zou ik iig wel voor een verticale groep kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Dat is heel erg snel. Hopen dat ze niet hoogbegaafd is, dat lijkt me zo lastig voor een kindje. Maar misschien zegt voorlopen wel niet zoveel over IQ. Weet iemand dat misschien?



Mijn kindje van nu 16 maanden zegt nu net drie woorden en loopt al drie maanden los. Vooral is ze heel erg lief, eigenwijs, koppig en mooi.
Mijn oudste kon met 15 maanden niet lopen en niet praten, en jongste maakte net haar eerste wankele stapjes los. Oudste begon een maandje later met losse woordjes en sprak binnen een half jaar in volledige zinnen. Jongste ging pas praten rond haar 2e verjaardag.

Je hoeft er verder niet zoveel mee. Het is wel makkelijk, zo'n slim kind dat veel begrijpt en waar je mee kunt praten.
*Pakt groeiboekje erbij*



Brabbelen begon al met 4 maanden (hele verhalen, tegen ons, tegen de knuffels en ook tegen anderen). Min of meer verstaanbaar werd het vanaf een half jaar. Zinnetjes van 3 of meer woorden die ook voor buitenstaanders goed te begrijpen waren met 17 maanden. Woorden als ook en nog (zogenaamde ´brugwoordjes`) met 21 maanden.



Een kruimeltje pakken met 6 maanden, zelf uitkleden vanaf 13 maanden, zelf aankleden kon ze met 22 maanden (het begon met pantoffels, met anderhalf jaar).



Los zitten met 6 maanden, optrekken tot staan met 10 maanden, lopen vanaf 15 maanden.



´Geven en nemen´ spelen met 10 maanden, iemand nadoen (bijv. met een doekje schoonmaken) vanaf 14 maanden, zelf eten met een beetje fatsoen (netjes met lepel of vork) met 15 maanden.





Zindelijk met 2 en een half.
Kennis van me heeft ook een snelle baby. Kindje is nog geen vier maanden maar zit heel gemakkelijk rechtop en als je haar op haar beentjes zet, staat ze alsof ze kan weglopen. Heel leuk en goed voor kennis en haar dochter, maar vraag me soms ook af of dat ook wel zo gezond is voor de spieren.



CB vind onze dochter - van 4 maanden - ook sterk in haar lichaam, maar ze ontwikkeld zich als een gewone baby. Gelukkig ook, ik hoef persoonlijk die druk niet dat mijn dochter sneller of langzamer ontwikkeld dan een ander, ik hou wel van doorsnee.
Alle reacties Link kopieren
Uuuuuh die van mij (behalve de middelste) liepen pas met 1,5 jaar los.



Praten waren ze wel vlot mee, volzinnen met 2 jaar en de oudste zei met 2 jaar Amoxciciline Ook kon hij alle automerken met 2,5.



Van de andere 2 weet ik dat eigenlijk niet zo meer.
hi dames,



indd zijn sommige dingen moeilijk voor te stellen en alle "bewijzen" zijn natuurlijk op film en foto’s vastgelegd

ik snap sommige reacties wel. en ik neem ze jullie niet kwalijk , natuurlijk ben ik trots op hem, ik zeg alleen wel dat het soms ook verdomde lastig is om m bij te benen ik ben inderdaad van plan om hem naar een kdv te doen, wat is een verticale groep als ik vragen mag? kinderen van verschillende leeftijden ? wat ik met dit topic wil? in ieder geval tips om te kijken hoe ik heb zo goed mogelijk kan stimuleren. ik merk dat hij zoveel wil, en dat het soms frustrerend voor m is, momenteel zitten we als gezin ook in een scheiding, ook iets wat meeweegt. mijn oudste was een prematuur (33 weken) , dus ik kan moeilijk een inschatting maken , hij liep met een jaar en deed alles op t gemakje, daarbij was hij praktisch doof dus pas na zijn buisjes ging hij pas echt goed praten. vergelijking is dus moeilijk.

Kijk, ik kom hier niet om te gaan lopen vissen naar complimentjes, ik kom hier om advies en ervaringen in te winnen, ik wil doen wat het beste is voor de kinderen , ik merk nu al dat de jongste zich soms kapot verveeld , hij is graag weg, naar buiten , en laat dat duidelijk merken . mijn oudste vind t allemaal wel prima alleen in het begin met het lopen en staan snapte hij niet want baby’tjes horen toch niet te lopen? Voor de rest is hij megatrots op zijn kleine broer. De jongste is overigs wel een klein driftballetje soms. Als hij iets wil gaat t gebeuren, gebeurt het niet gooit hij zijn kont in de krib. Ook lastig soms! Ik weet dat hij snapt dat t niet mag, alleen soms vind ik het moeilijk hem te corrigeren omdat het met een simpele ; mag niet! Niet volstaat. Als hij boos word en mij bijvoorbeeld knijpt ,zegt hij tijdens het knijpen auw. Hij weet dat hij me zeer doet door mij te knijpen en toch krijg ik het hem niet afgeleerd.
Alle reacties Link kopieren
mijn kereltje begint net te stappen en kent 4 of 5 woorden. kan net zelf de trap op. en wijst alles aaannwat hij wil weten.



en het consultatie bureau vind hem ook een slimmerd zeggen ze tegen iedereen geloof ik.



ieder kind zijn eigen tempo hij vast vanzelf gaan praten. maak me er niet zo druk om. benoem dingen die ik doe hard op. komt vanzelf.



hij is nu 15.maand
Life is like an hourglass glued to the table.
Zoon is 15 maanden (bijna 16). Liep met 14 maanden, en ook meteen goed. Periode van veel vallen heeft hij niet gekend. Hij gaat pas iets doen, als hij het gevoel heeft het te kunnen (met kruipen was het precies zo). Hij begrijpt bijna alles, maar echt praten doet hij nog niet. 3 woordjes kan ik opmaken, eten, slapen en lekker (etuh, ape, lekkek). Verder is alles tie, etta of digu of iets dergelijks. Hij brabbelt wel heel veel. Gezien zijn manier van doen bij alles verwacht ik dat praten nog wel even duurt, maar dat het dan ook heel snel 'goed' gaat.

Hij herkent liedjes, klimt op de bank en er weer af, kan zelf een trap op komen, zet blokjes op elkaar, eet redelijk goed met een lepel, hapt van een vork, wil alles doen wat wij doen en doet alles na. (Ik vind vooral zijn manier van dansen heel leuk :-) ) Als ik hem uitkleed en naakt neer zet, loopt ie vanzelf naar de badkamer, ook handig :-)
Alle reacties Link kopieren
Snel praten, snel motorisch ontwikkelen zegt niet zoveel over de slimheid van een kind volgens mij. Mijn jongste is echt een slomerd, met alles, die vindt alles wel prima, dus ik dacht; tsja, hij is vast niet zo slim (wat me niet uitmaakt, ik vind hem toch wel geweldig, wat hij ook doet en kan).



En toen moest hij bij het audiologisch centrum vanwege een spraakachterstand een 'IQ test' doen (blokjes op elkaar stapelen naar voorbeeld, kleine problemen oplossen, ruimtelijk inzicht) , dat deed hij allemaal feilloos en supersnel, en bleek hij op dat gebied 7 maand voor te lopen op zijn leeftijd. Het is gewoon geen haantje de voorste.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
quote:renate73 schreef op 23 september 2014 @ 22:14:

Uuuuuh die van mij (behalve de middelste) liepen pas met 1,5 jaar los.



Praten waren ze wel vlot mee, volzinnen met 2 jaar en de oudste zei met 2 jaar Amoxciciline Ook kon hij alle automerken met 2,5.



Van de andere 2 weet ik dat eigenlijk niet zo meer.



Haha! Een gebóren arts



Ik heb geen kinderen TO maar wat doet het ertoe? Mijn moeder zegt dat ik met 13 maanden mijn eerste woordje zei en mijn vader zei altijd dat toen ik 2.5 was ik zo beeldschoon, kraakhelder en met uitgebreide vocabulaire en kennis van grammatica en zinsopbouw ABN sprak dat hij me mee wou nemen om het op tv te laten horen en dat het zo jammer was dat ik naar een school in oud zuid ben gegaan vervolgens



Verder weet ik het niet. Of dat snel was weet ik niet, ik heb het idee dat papa vooral trots was dat ik zo netjes sprak want daarna kreeg ik een Gooische r en dat vond hij heel lelijk

Mijn oppaskindje van 5 kent sommige woorden nog steeds niet (en dan heb ik het niet over woorden als arbitrair of pertinent ofzo), maar ik vind hem eigenlijk best wel slim.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven