Geld & Recht alle pijlers

Bijstand, slim of niet

23-09-2014 23:52 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik ben 23 en net afgestudeerd als Kinder- en Jeugdpsychologe. Helaas is het in mijn vakgebied ontzettend moeilijk om een baan te vinden. Ik heb al veel gesolliciteerd, maar overal afwijzingen. Meestal komt het er op neer dat ik niet genoeg ervaring heb. Maar deze ervaring kan ik niet opdoen omdat ik niet aan een baan kom.... Op sollicitaties die iets onder mijn niveau liggen (bijv. HBO functies zoals groepsleiding/sociotherapeut), krijg ik vaak te horen dat ik niet in de functieomschrijving pas: ik ben te hoog geschoold en/of ben door mijn universitaire opleiding teveel theoretisch gericht en te weinig praktijk.

Daarnaast wordt er vrijwel in elke vacature gevraagd naar een GZ psycholoog, en niet naar een basispsycholoog (kind en jeugd).



Aangezien ik natuurlijk wel gewoon mijn kosten heb, en ook graag het geleerde eindelijk echt in de praktijk wil toepassen, wil ik zo snel mogelijk aan de slag. Wat een aantal net afgestudeerde psychologen doen is een werkervaringsplek zoeken. Dan werk je dus eigenlijk als psycholoog, maar dan gratis/vrijwillig. Dit is natuurlijk wel heel goed voor de ervaring, maar ik weet niet goed of ik dit mij kan permitteren, omdat je dan dus niet betaald krijgt...



Op internet zag ik dat als ik een bijstandsuitkering aanvraag, ik (als ik het goed begrepen heb) zo'n 900/950 per maand krijg. Je moet dan wel kunnen aantonen dat je veel solliciteert en wordt volgens mij wel erg gepusht. Iets wat ik aan de ene kant erg vervelend vind, maar aan de andere kant ook goed is, omdat ik tóch moet solliciteren en graag een baan wil. Dan is het misschien alleen maar fijn als ze me daarmee helpen.



Ik ben alleen eigenlijk een beetje tegen het aanvragen van een uitkering. Ik vind dat zolang ik kan werken, ik niet gewoon lui op mijn gat moet gaan zitten en het geld moet laten binnenstromen. Aan de andere kant geeft het mij wel de mogelijkheid om tijdens het vele solliciteren vrijwilligersbaantjes te doen (waar ik wat aan heb, qua ervaring), zodat ik eerder word uitgenodigd bij het solliciteren en ik door de bijstandsuitkering niet in de knoop kom met geld.



Een andere mogelijkheid is om zelf te blijven zoeken naar een baan (zonder een uitkering) en ondertussen een heel ander soort baan te nemen (tijdelijk). Aangezien ik dan vermoedelijk een stuk minder zal verdienen, ben ik bang dat ik daarnaast dan weinig (vrijwilligers)ervaring op kan doen met kinderen en dan alsnog niet word uitgenodigd voor een gesprek.



Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:femke_leest schreef op 24 september 2014 @ 00:17:

Of dit bijvoorbeeld. Dit is iets anders dan die programma's die ik net beschreef, maar het komt bijna op hetzelfde neer.



StartersbeursDankje! Ik ga er morgen rustig naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk te zot voor woorden dat er in jouw vakgebied zo weinig vacatures zijn. Deze week op tv bleek nog dat er teveel mensen op een veel te lange wachtlijst staan voor ze bij de ggz terecht kunnen. Een regelrechte puinhoop blijkt het te zijn.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 24 september 2014 @ 00:17:

Ik begrijp dat TO universitair geschoold is, zonder werkervaring in haar vakgebied.



Gaan oppassen bij "bijzondere kinderen" via hun pgb's is misschien een optie ?Zoiets lijkt me inderdaad erg leuk en hier zoek ik dan ook veel naar.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 24 september 2014 @ 00:18:

snap niet dat je je te goed zou voelen voor een simpel baantje (en sja van iemand met een zeer technische studie bekruipt mij toch vaak het gevoel dat psychologie en sociologie op 'mijn' niveau weer vrij simpel is maar goed) en niet voor de bijstand. je lijkt je keuze al hebben gemaakt. Overigens zitten de callcenters vol met HBO en universitair geschoolden tegenwoordig, met name om dat er veel studies zijn (de zo genoemde pretstudies) die gewoon geen enkele kans geven op een baan.



Wat is mijn keuze dan volgens jou?

Verder voel ik me absoluut niet te goed voor een simpel baantje, al moet ik papier gaan prikken. Het zou alleen niet mijn droombaan zijn, en ik kijk graag naar al mijn mogelijkheden.



Je kent me niet, maar je hebt wel gelijk een mening over me. Misschien moet je eens overwegen om die vrij simpele studie psychologie te volgen. Dan leer je namelijk niet zo snel te oordelen over mensen.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 24 september 2014 @ 00:20:

[...]



Van haar nieuwe baan als callcenter medewerker of schoonmaker/bijles gever/verkoopster/tekst schrijver/productie medewerker/verzin iets.



Haha dus ik moet me laten omscholen, omdat ik geen baan kan vinden en dat moet ik gaan betalen met een baan? :P

Dan kan ik beter gewoon een schoonmaakbaan aannemen en me niet laten omscholen ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:pioenroos87 schreef op 24 september 2014 @ 00:20:

Er bestaan ook startersbeurzen bij gemeentes. Dan krijg jij ¤500 pm van de gemeente om bij een stageplek werkervaring op te doen. Dit geldt alleen voor jongeren tot 26 jaar. Ik weet niet of het ook voor mensen met een wo-opleiding is. Zoek het eens uit in jouw gemeente.Dankjewel! Ga ik morgen uitzoeken!
Alle reacties Link kopieren
quote:miss_zilver schreef op 24 september 2014 @ 00:21:

[...]





Jammer eigenlijk dat zo weinig mensen hier van weten. Al is dat denk ik ook de kracht van die programma's: als echt alle afgestudeerden zich daar melden, weet ik niet of de gemeentes die deze programma's bieden dat aankunnen.



Mijn buurmeisje heeft hier vorig jaar nog gebruik van gemaakt. Zij hoefde alleen maar een formulier in te vullen, kreeg binnen een maand een startersplek met kleine vergoeding en na 4 maanden werd dit omgezet in een werkplek.Ja, inderdaad! Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar klinkt goed
Alle reacties Link kopieren
GGZ zijn wachtlijsten, maar vrijgevestigde psychologen hebben vaak wel ruimte in hun praktijk voor nieuwe cliënten. Ik weet alleen niet of TO haar sessies vergoed worden door de zorgverzekeraars.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:jongemama20 schreef op 24 september 2014 @ 00:28:

To, hoe woon je (volgens mij al meerdere keren gevraagd)? Bij je ouders, op kamers of helemaal op jezelf?Ik woon op kamers. Mag hier nog max een jaar blijven wonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:miss_zilver schreef op 24 september 2014 @ 00:30:

[...]





Dat is een wel erg specifieke beschrijving, die voor heel wat gemeentes niet geldt. Zoals ik beschreef hoef je hier alleen maar een formulier in te vullen en is het een plek van 4 maanden met uitzicht op vaste functie, Femke noemt programma's waarbij je je plek ook niet zelf hoeft te zoeken en voor de startersbeurs die Femke ook noemde zullen dan wel weer andere dingen gelden.



Kortom, TO: ga gewoon naar de gemeente en vraag wat zij doen om afgestudeerden aan een passende baan te helpen. Er zijn genoeg gemeentes die hier iets voor hebben, dus ik hoop ook jouw gemeente.Dat hoop ik ook. Ik ga het in ieder geval allemaal navragen. Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Maar als je op kamers woont en nog geen kinderen hebt moet het qua geld wel te doen zijn met drie dagen werken toch? Dan zijn er nog vier over om ervaring op te doen. Open sollicitatie naar die instanties en plekken die je leuk lijken, gratis kracht is aantrekkelijk voor veel instanties lijkt me.
Ooh als ik echt wil doe ik het hoor ik laat me niet afkaken yoe
Alle reacties Link kopieren
quote:Nemesis. schreef op 24 september 2014 @ 00:30:

Als je graag had willen werken dan had je je nu wel georiënteerd op (bij)banen onder je niveau.



Tegenwoordig vragen callcenters mensen met HBO/WO niveau. Tijden zijn veranderd. Je hebt niets te eisen.



De gemeenschap hoeft niet te betalen voor jouw levensonderhoud als je dat zelf prima kunt.Lees mijn berichten nog een keer, want je snapt het volgens mij niet helemaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:maartje90 schreef op 24 september 2014 @ 01:02:

[...]





Ik woon op kamers. Mag hier nog max een jaar blijven wonen.



Kom je als kamerbewoner wel in aanmerking voor bijstand ?

Moet je geen "eigen entree" hebben ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 24 september 2014 @ 00:31:

http://www.humanitasgroni ... acatures-vrijwilligers-1/





http://www.humanitasgroni ... zocht-met-spoed-twinners/





Humanitas werkt in Groningen met de gemeente samen voor werkervaringsplaatsen. Misschien dat zoiets ook bij jouw gemeente is ?Dankje! Ga er naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:stala schreef op 24 september 2014 @ 00:48:

[...]





Onzin, veel aannames lees ik in dit topic.

TO schrijft duidelijk dat ze veel heeft gesolliciteerd, ook al onder haar niveau en dat ze juist liever niet een uitkering aanvraagt!

Vervolgens vraagt ze om advies en wordt ze door veel mensen als een soort van luie dondersteen en potentiële profiteur neergezet.



Ze vraagt om advies en eventuele mogelijkheden die er zijn! Tuurlijk wil ze het liefst iets binnen haar vakgebied. Op zich niet heel gek.

En dan hoort ze dat de bijstand geen rekening houdt met het opleidingsniveau of vakgebied zoals bij WW en dan geeft ze aan dat ze dan ook voor andere baantjes openstaat ondanks dat ze nog steeds graag werkervaring op zou willen binnen haar vakgebied. Ze vraagt niet iedere dag een uitkering aan, dus niet heel vreemd dat ze haar eerste berg sollicitaties niet meteen naar callcenters en schoonmaakbedrijven heeft gestuurd!Dankjewel Stala. Ik vind het jammer dat ik dan gelijk wordt uitgemaakt voor lui of dat ik me te goed voel voor bepaalde baantjes. Dit is echt absoluut niet waar en ik vind het jammer dat er gelijk zo geoordeeld wordt hier en dat er veel aannames zijn. Ik zie dat helaas vaker gebeuren op het viva forum. Natuurlijk zijn er ook heel veel lieve mensen hier die me goed advies geven. Dank jullie wel daarvoor!
Alle reacties Link kopieren
quote:langelokken schreef op 24 september 2014 @ 01:04:

Maar als je op kamers woont en nog geen kinderen hebt moet het qua geld wel te doen zijn met drie dagen werken toch? Dan zijn er nog vier over om ervaring op te doen. Open sollicitatie naar die instanties en plekken die je leuk lijken, gratis kracht is aantrekkelijk voor veel instanties lijkt me.Veel instanties hebben geen tijd/menskracht om nieuwelingen te begeleiden.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:stala schreef op 24 september 2014 @ 00:55:

Eigenlijk te zot voor woorden dat er in jouw vakgebied zo weinig vacatures zijn. Deze week op tv bleek nog dat er teveel mensen op een veel te lange wachtlijst staan voor ze bij de ggz terecht kunnen. Een regelrechte puinhoop blijkt het te zijn.



Heel veel bezuinigingen helaas.



En daarnaast een overschot aan psychologen. Als je je bedenkt dat er alleen in Utrecht al dik 500 mensen starten per jaar en de studie in elke stad te vinden is, en daarnaast (ortho)pedagogen vaak voor dezelfde banen in aanmerking komen, snap ik wel dat veel psychologen geen werk kunnen vinden.



Het is vooral frustrerend dat je overal ervaring moet hebben. Wat natuurlijk ontzettend logisch is, wie wil nou een psycholoog zonder ervaring als hij er ook een zou kunnen krijgen met ervaring. Maar die ervaring is nu zo moeilijk op te doen.



Aan een docent werd een keer gevraagd of het nou slim was een werkervaringsplaats te nemen.

Zij gaf toen als antwoord dat ze dat erg lastig vond. Dat het aan de ene kant erg goed is, omdat het zo'n beetje je enige kans is op een baan als psycholoog later, maar dat het eigenlijk te zot voor woorden is dat gewone psychologenbanen gratis worden uitgevoerd, omdat mensen het toch wel aannemen. Dat we dat eigenlijk met z'n allen zouden moeten boycotten. Daar kon ik me wel in vinden. Al zou het denk ik alleen werken als ze het vanuit de regering zouden verbieden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 24 september 2014 @ 01:01:

GGZ zijn wachtlijsten, maar vrijgevestigde psychologen hebben vaak wel ruimte in hun praktijk voor nieuwe cliënten. Ik weet alleen niet of TO haar sessies vergoed worden door de zorgverzekeraars.Ik weet niet precies hoe dat zit. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je daarvoor GZ psycholoog moet zijn, maar zeker weet ik dat niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 24 september 2014 @ 01:05:

[...]





Kom je als kamerbewoner wel in aanmerking voor bijstand ?

Moet je geen "eigen entree" hebben ?



Er staat dat je zo'n 900 krijgt bij:



23 jaar of ouder, jonger dan de AOW-leeftijd, die:



* volledig zelfstandig woont, geen andere inwonenden heeft

* kamerbewoner of kostganger is
Alle reacties Link kopieren
Ik ga slapen.



Ik ga in ieder geval eerst eens contact opnemen met de gemeente en kijken naar de mogelijkheden.



Alle mensen die me adviezen hebben gegeven: Dank jullie wel!

Slaap lekker.
Alle reacties Link kopieren
quote:maartje90 schreef op 24 september 2014 @ 01:11:

[...]





Dankjewel Stala. Ik vind het jammer dat ik dan gelijk wordt uitgemaakt voor lui of dat ik me te goed voel voor bepaalde baantjes. Dit is echt absoluut niet waar en ik vind het jammer dat er gelijk zo geoordeeld wordt hier en dat er veel aannames zijn. Ik zie dat helaas vaker gebeuren op het viva forum. Natuurlijk zijn er ook heel veel lieve mensen hier die me goed advies geven. Dank jullie wel daarvoor!



Jezelf vooral niet tegen die mensen gaan verdedigen. Nergens voor nodig en verspilde energie. Er is een negeerknop, zo kan je aannames van zinvolle tips scheiden

Wanneer ze hun eigen vrienden op dezelfde toon van advies zouden dienen dan zouden velen IRL geen vrienden meer hebben. Daarom doen ze het hier.



Gewoon veelvuldig lekker breed solliciteren en als je geen inkomen hebt je melden bij je gemeente voor een uitkering. Zij beslissen of je recht hebt, niet het Viva forum.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben alleen eigenlijk een beetje tegen het aanvragen van een uitkering. Ik vind dat zolang ik kan werken, ik niet gewoon lui op mijn gat moet gaan zitten en het geld moet laten binnenstromen. Aan de andere kant geeft het mij wel de mogelijkheid om tijdens het vele solliciteren vrijwilligersbaantjes te doen (waar ik wat aan heb, qua ervaring), zodat ik eerder word uitgenodigd bij het solliciteren en ik door de bijstandsuitkering niet in de knoop kom met geld.



Het gedeelte uit je OP waar die reacties denk ik vandaan komen..



Uit je verdere reacties blijkt wel dat je dit niet op die manier bedoelt hebt.

Veel succes met navraag, hoop dat je een passende oplossing kunt vinden!
Luister naar je hart, want dat klopt
Alle reacties Link kopieren
quote:maartje90 schreef op 24 september 2014 @ 00:10:

[...]





Het is ook niet zo dat ik denk dat ik gelijk in aanmerking kom voor een psychologenbaan. En ik stel verder ook naar mijn idee niet hele hoge eisen, ik wil alleen het liefst wel iets waar ik iets aan heb. Maar helaas wordt ik op lagere functies (HBO of MBO) ook afgewezen door gebrek aan ervaring. Ik baal er zo van dat ik op deze manier ook geen ervaring op kán doen, terwijl ik dat zo graag zou willen.

En nee, ik zie het inderdaad niet zo zitten om na een zware studie weer aan het werk te gaan achter de kassa of een callcenter, maar als dat moet, dan is dat maar zo.



Hoe denk je dat het straks staat als je met meer levenservaringsjaren een hele tijd niet hebt gewerkt? Dat werkt juist in je nadeel. Er is gewoon bijna geen werk en al bijna helemaal niet voor afgestudeerde psychologen. Je doet juist die levenservaring op door niet te gaan afwachten en aan het werk te gaan. Hier iemand die alles aanpakte en het heeft uiteindelijk zijn vruchten afgeworpen.



Maar voel me ook niet te goed ervoor. Zo klink jij wel een beetje, eerlijk gezegd. Daarnaast kun je ook één werkervaringsdag of snuffelstage in de week lopen op bijv. een zorgboerderij en is daarnaast een callcenterbaan ideaal. Honderden gingen je voor, hoe denk je dat die rondkomen? Een kleine groep exstudenten zit inderdaad thuis en vindt niks, maar dat zou ik je zeker niet aanraden. Heb je écht bijstand nodig omdat je niet rondkomt dan is het heel wat anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees nu het verdere verloop van je topic. Het is begrijpelijk dat je graag in je werkveld zou werken maar blijf wel realistisch. Ik ken dit van een vriendin, snap dat het balen is dat er zo weinig werk in is. Heb dit zelf ook ervaren, met een richting waarbij de verwachting was dat er enorm veel werk in zou zijn als ik afstudeerde. Bijstand is niet zozeer het issue, lees je in op de arbeidsmarkt. Je moet eruit springen tegenwoordig, beetje creatief zijn omdat er zoveel mensen na hun studie op zoek zijn. (Ik heb me onder andere uiteindelijk omgeschoold tot Bijstandsconsulent )Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een avondbaan in een callcenter proberen te krijgen. Ik ken zat afgestudeerden die daar werken. Dan kun je overdag je cv pimpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven