backpacken door turkije....tips?
woensdag 16 juli 2008 om 15:11
beste mensen,
Graag zou ik jullie tips/mening willen horen over mijn nieuw plan om door Turkije te backpacken. In maart dit jaar heb ik een maand door thailand gebackpackt, was mijn eerste keer en ik vond het reuze meevallen. Absoluut niet moeilijk, alles liep gesmeerd. Nu wil ik dus graag door Turkije, maar dat is niet echt zo'n land waar mensen gaan backpacken. Toen ik me naar thailand aan het voorbereiden was waren er tientallen sites met info, maar voor Turkije kan ik echt niets vinden. Mijn plan is om in september/oktober te gaan voor 2 wk, dus niet echt lang. Maar ben bang dat qua communicatie het erg moeilijk gaat worden. Dat mensen in Turkije niet zo goed Engels kunnen spreken. En gewoon wat voor route om te kiezen, en hoe te reizen daar?
echt alles tips zijn welkom, alvast erg bedankt voor de moeite.
gr meri
Graag zou ik jullie tips/mening willen horen over mijn nieuw plan om door Turkije te backpacken. In maart dit jaar heb ik een maand door thailand gebackpackt, was mijn eerste keer en ik vond het reuze meevallen. Absoluut niet moeilijk, alles liep gesmeerd. Nu wil ik dus graag door Turkije, maar dat is niet echt zo'n land waar mensen gaan backpacken. Toen ik me naar thailand aan het voorbereiden was waren er tientallen sites met info, maar voor Turkije kan ik echt niets vinden. Mijn plan is om in september/oktober te gaan voor 2 wk, dus niet echt lang. Maar ben bang dat qua communicatie het erg moeilijk gaat worden. Dat mensen in Turkije niet zo goed Engels kunnen spreken. En gewoon wat voor route om te kiezen, en hoe te reizen daar?
echt alles tips zijn welkom, alvast erg bedankt voor de moeite.
gr meri
woensdag 16 juli 2008 om 16:02

woensdag 16 juli 2008 om 18:36
Backpacken door Turkije heb ik drie keer gedaan en heb er prima ervaringen mee. Altijd met het openbaar vervoer, wat soms op zich chaotisch lijkt maar altijd weer kwamen we goed terecht. Het ov daar is goedkoop en gezellig door de vele contacten die je met de Turken krijgt. De oostkant is zoals Fleurtje zegt idd moeilijk, daar zijn wij ook nooit geweest. Wij vlogen altijd naar Dalaman, namen daar voor 1 of 2 nachten een hotel (ook nooit duur) en dan de route regelen die we thuis al hadden uitgestippeld. Ik ben op vele mooie plekken geweest, de taal was nooit een probleem. Er was altijd wel een Turk te vinden die wat Engels of Duits sprak. Wij hadden wel een woordenboekje bij ons, dat hebben we weinig gebruikt
donderdag 17 juli 2008 om 13:03
Het is echt superleuk om door Turkije te backpacken. Ik heb zelf anderhalve maand door Turkije en Iran gebackpackt. Het vervoer ging altijd per bus. Dat is goedkoop en de bus gaat werkelijk overal heen. Vaak kun je ook in de nacht reizen. Door heel Turkije is het vrij camperen als je maar respect heb voor de natuur en cultuur. Ik reisde samen met een vriendin en we zijn de zuidkust en zwarte zee kust afgegaan en we zijn via Oost-Turkije naar Iran gegaan. Eigenlijk geen problemen gehad met mensen. Mensen zijn vaak nieuwsgieren en komen met je kletsen. We campeerden vaak aan de kust en dan kwamen lokale mensen langs om te vertellen waar ze woonden voor als we problemen hadden of wat dan ook, heel aardig allemaal Je moet wel echt de toeristische plekken vermijden. Wij woonden toen zelf al een half jaar in Turkije dus we konden onze weg wel vinden in het Turks. Mensen stellen het heel erg op prijs als je een beetje Turks kan. Het is echt aan te raden om wat basiszinnen en de getallen uit je hoofd te leren. Vooral als je ook wil afdingen op je aankopen
kijk of je een lonely planet kan vinden en stippel je route van tevoren een beetje uit aan de hand van de bezienswaardigheden die je wilt zien!

donderdag 17 juli 2008 om 13:42
hoi, bedankt voor de reacties. Ik ben nu zelf weer helemaal enthousiast. Mijn plan is dus om in mn eentje te gaan, eerst zou ik met mijn vriend gaan die zelf Turks is. Maar nu is het plan verandert en ga ik alleen. Ik wou dus ook met ov reizen, uiteraard. Alleen vroeg ik me af waar kan ik dan goedkoop slapen, zijn er in Turkije ook veel goedkope guesthouses enzo?
Ik heb gelezen dat Snowflake heeft gekampeerd, opzich een goed idee, maar ik zelf heb daar helemaal geen ervaring mee. Ooit lang geleden met school ooit gedaan, en wij hadden zelf de reuzetenten niet opgesteld. Ik weet niet of het voor mij wel handig zou zijn. Maar ik ben al blij dat er positieve reacties zijn, omdat mn vriend zn best doet om me van het idee af te bregen gr meri
Ik heb gelezen dat Snowflake heeft gekampeerd, opzich een goed idee, maar ik zelf heb daar helemaal geen ervaring mee. Ooit lang geleden met school ooit gedaan, en wij hadden zelf de reuzetenten niet opgesteld. Ik weet niet of het voor mij wel handig zou zijn. Maar ik ben al blij dat er positieve reacties zijn, omdat mn vriend zn best doet om me van het idee af te bregen gr meri
zaterdag 19 juli 2008 om 12:35
Als ik jou was zou ik niet in je eentje gaan camperen, tenzij je op een camping zit. Dan heb je toch wat meer mensen die je in de gaten houden en dat is altijd wel fijn. Voor goedkope guesthouses moet je soms onderhandelen en daarom dus wat Turks leren. Dan gaat het altijd beter! Meestal in de kleinere plaatsen kun je wel onderhandelen tot 10/15 lira. Zorg gewoon als je in je eentje reist je goed afgaat op je intuitie. Als iets niet goed voelt, ook gewoon niet doen. Ik heb trouwens ook een vriendin die toendertijd ook in haar eentje door Turkije heeft gereist. Leuk aan alleen reizen is dat je veel sneller contact maakt met de locals.